Jump to content
IGNORERAD

Förnya Thai körkort


Bananen

Recommended Posts

Undrar om det är någon som vet vad det är som gäller för Thai (inte faranger) när det är dax att förnya bilkörkort, hur långt innan och hur långt efter att det gått ut kan man förnya det utan att ta om det?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Bananen:

Undrar om det är någon som vet vad det är som gäller för Thai (inte faranger) när det är dax att förnya bilkörkort, hur långt innan och hur långt efter att det gått ut kan man förnya det utan att ta om det?

I princip kan du inte göra det innan det går ut, konstigt nog.......(jag har försökt men det gick iaf inte)

Jag förnyade mitt en gång några(4-5) månader efter expiry date, men tror jag sett dem som förnyat när det gått näre ett år över.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog rädd att det lär skilja från provins till provins, jag har förnyat mitt innan det gick ut en gång.

I Ayutthaya tjatade damen som satt där för att förnya mitt körkort att jag skulle ha arbetstillstånd.

Nu nöjer jag mig med internationelt ett årigt enklast så.

Men för det mesta sitter jag bredvid och myser.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var för slö/lat så mina körkort var 4 år över tiden och var tvungen att ta nya. Dom sade att upp till 3 år var tydligen ok att förnya men inte mera och thai/farang same same.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller alltså inte mig utan tjejen (som är thai), lite olika bud här samt att jag läst på andra forum/ställen att någon månad innan går bra samt upp till ett år efter att det gått ut, nu har tjejen någon kompis som påstår något helt annat så jag skulle gärna vilja ha reglerna "svart på vitt", borde väl ändå finnas någon webbsida som bekräftar vad som gäller på thai eller engelska?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bananen:

borde väl ändå finnas någon webbsida som bekräftar vad som gäller på thai eller engelska?

Finns det säkert, men den enskilde tjänstemannen tolkar nog som han vill ändå, tex det att någon blivit krävd på WP för få körkort, vissa krävs på någon form av O-visa, medan andra kan få det permanenta 5-års utan visum.

 

TiT.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Finns det säkert, men den enskilde tjänstemannen tolkar nog som han vill ändå, tex det att någon blivit krävd på WP för få körkort, vissa krävs på någon form av O-visa, medan andra kan få det permanenta 5-års utan visum.

 

TiT.....

Jo kanske det, men nu gäller det ju tjejen som är thailändsk medborgare, dom borde väl ha någon sorts regel att följa kan man tycka.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Bananen:

Jo kanske det, men nu gäller det ju tjejen som är thailändsk medborgare, dom borde väl ha någon sorts regel att följa kan man tycka.

Min tjej väntade tills det gått ut innan hon förnyade det, hon sa att man måste vänta tills det gått ut, sen om det är lika i hela landet vet jag inte.

Min Thai dotter fick Mc kort när hon var 16år och 8 månader ändå är det 18 års gräns på Mc.

Guvenören i Ayuttahaya tyckte det var så många unga som körde utan Mc körkort så dom som var yngre fick ta Mc kort.

Så kan man oxå lösa problem med körkorts lösa ungdommar.

Men som sakt inget är logiskt i detta land.

Mvh.Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Dolle:

Min tjej väntade tills det gått ut innan hon förnyade det, hon sa att man måste vänta tills det gått ut, sen om det är lika i hela landet vet jag inte.

Min Thai dotter fick Mc kort när hon var 16år och 8 månader ändå är det 18 års gräns på Mc.

Guvenören i Ayuttahaya tyckte det var så många unga som körde utan Mc körkort så dom som var yngre fick ta Mc kort.

Så kan man oxå lösa problem med körkorts lösa ungdommar.

Men som sakt inget är logiskt i detta land.

Mvh.Dollemon

Det är 15 år på mc(moppe) 110cc, jag lovade grabben valfri moppe när han fyllde 15 om han tog körkort......han valde ju inte den billigaste :)

Äldsta dottern fyller 15 om 1 1/2 år, jag känner korsdraget i plånboken 5555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det är 15 år på mc(moppe) 110cc, jag lovade grabben valfri moppe när han fyllde 15 om han tog körkort......han valde ju inte den billigaste :)

Äldsta dottern fyller 15 om 1 1/2 år, jag känner korsdraget i plånboken 5555

Men dotter åker inte mc(moppe)110cc

Honda Pcx 150

PCX.jpg.234512ad636a6ff1241ad703b411c144.jpg

 

Mvh.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Dolle:

Men dotter åker inte mc(moppe)110cc

Honda Pcx 150

PCX.jpg.234512ad636a6ff1241ad703b411c144.jpg

 

Mvh.

 

Fortfarande moppe ju ;)

 

Hmm...grabben valde ingen 110cc heller, blev en på 125cc, lite skeptisk var jag om det skulle hända nått, han blev senare påkörd på denna men det gick vägen med hans körkort...... TiT

20155724_10207702231387591_8531901339031854435_n.jpg.b82eec180dd499bc599485f05e9fa9c9.jpg

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

På min thaisambos körkort står det Expire date Life time. Jag fick mina körkort för mc och bil utfärdade 7 juli 2005 och Expire date är 22 sept 2022 = 17 års giltighetstid.

20180809_122016.thumb.jpg.d3a3f3e6aacad639f08678a961524737.jpg

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...