Jump to content
IGNORERAD

Bo i Thailand utan att vara gift


Pumpkinthailand

Recommended Posts

Pumpkinthailand

Hej! 

 

Är det möjligt att få uppehållstillstånd/long term visa i Thailand utan att vara gift? om man tex vill vänta med ett gifta sig .... och inte är pensionär än ;) Tex om man har nån liten buisness, bara gillar d goda livet i Thailand. hur gör man?? har reglerna ändrats, vet folk som flyttade till Thailand för 10 år sen och fortfarande e kvar (ej gifta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pumpkinthailand

Tack min tanke är att starta upp en bar. hur går man då tillväga? det går ju inte att jobba på long term-visa, sen e jag inte 50. har det blivit svårare?

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
24 minuter sedan, skrev Pumpkinthailand:

Tack min tanke är att starta upp en bar. hur går man då tillväga? det går ju inte att jobba på long term-visa, sen e jag inte 50. har det blivit svårare?

Jag kan inte alla regler för att starta en bar och skaffa arbetsvisa. Men det viktigaste är att du ser till att ha ett tillräckligt stort sparande som du har råd att förlora. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra sig en liten förmögenhet i Thailand är det bäst att starta med en stor.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får du din thailändska fru att göra dig till miljonär? 

 

Starta som biljonär! 

 

:big_smile::big_smile::big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst svar också. Har du drivit bar ocj restaurang i Sverige. Kan du branschen? 

 

Är en del tillstånd att ordna med för stt ha bar i Thai. Men ingenting i jämnförelse med Sverige. Betala lite på goverment och få tillstånd. Sedan betala lite till maffian och/eller polisen för att inte få problem. 

 

Det går att driva verksamhet framgångsrikt i Thailand. Inget snack om den saken. Men det är många saker som skall klaffa och stämma för att lyckas. 

 

Kör på. Lycka till. Men jag hoppas innerligt att detta inte är pensionsplanen och att det finns nog med pengar för stt misslyckas och vända hem med svansen mellan benen. Att gå all-in är totalt idi*tiskt och dömt att misslyckas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev samet:

Hur får du din thailändska fru att göra dig till miljonär? 

 

Starta som biljonär! 

 

:big_smile::big_smile::big_smile:

Eller skilja sig. :big_smile:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Pumpkinthailand:

Tack min tanke är att starta upp en bar. hur går man då tillväga? det går ju inte att jobba på long term-visa, sen e jag inte 50. har det blivit svårare?

Om det är i Pattaya du tänker öppna en bar så tänk om !!! Chansen att lyckas i den enorma konkurrensen är minimal. 

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev samet:

 

Är en del tillstånd att ordna med för stt ha bar i Thai.

Kan man som farang få ett arbetstillstånd som ger en själv tillåtelse att stå i baren och kränga drinkar?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

Kan man som farang få ett arbetstillstånd som ger en själv tillåtelse att stå i baren och kränga drinkar?

 

Fritz..

Listan på vad du/hen INTE får göra, kan inte se att det nämns något ang stå i baren o kränga drinkar.

http://www.thaiembassy.com/Thailand/working-Thailand.php

 

  • Labor work except labor work in fishing boats under the next category below
  • Agriculture, animal husbandry, forestry or fishery, except work requiring specialized knowledge, farm supervision, or labor work in fishing boats, particularly marine fishery
  • Bricklaying, carpentry, or other construction work
  • Wood carving
  • Driving motor vehicles or vehicles which do not use machinery or mechanical devices, except piloting international aircraft
  • Front shop sale
  • Auction sale work
  • Supervising, auditing, or giving service in accountancy, except occasional internal auditing
  • Cutting or polishing precious or semi-precious stones
  • Haircutting, hairdressing, or beautification
  • Cloth weaving by hand
  • Mat weaving or making utensils from reed, rattan, jute, hay, or bamboo
  • Making rice paper by hand
  • Lacquer work
  • Making Thai musical instruments
  • Niello ware making
  • Goldsmith, silversmith, or gold-and-copper alloy smith work
  • Stone work
  • Making Thai dolls
  • Making mattresses or quilts
  • Making alms bowls
  • Making silk products by hand
  • Making Buddha images
  • Knife making
  • Making paper or cloth umbrellas
  • Making shoes
  • Making hats
  • Brokerage or agency except in international trading.
  • Professional civil engineering concerning design and calculation, systemization, analysis, planning, testing, construction supervision, or consulting services, excluding work requiring specialized techniques
  • Professional architectural work concerning design, drawing-making, cost estimation, or consulting services
  • Dressmaking
  • Pottery
  • Cigarette rolling by hand
  • Tour guiding or conducting
  • Hawking of goods
  • Thai typesetting by hand
  • Unwinding and twisting silk by hand
  • Clerical or secretarial work
  • Providing legal services or engaging in legal work (except arbitration work sand work relating to defense of cases at arbitration level, provided the law governing the dispute under consideration by the arbitrators is not Thai law)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Soengsang:

Listan på vad du/hen INTE får göra, kan inte se att det nämns något ang stå i baren o kränga drinkar.

http://www.thaiembassy.com/Thailand/working-Thailand.php

 

  • Labor work except labor work in fishing boats under the next category below
  • Agriculture, animal husbandry, forestry or fishery, except work requiring specialized knowledge, farm supervision, or labor work in fishing boats, particularly marine fishery
  • Bricklaying, carpentry, or other construction work
  • Wood carving
  • Driving motor vehicles or vehicles which do not use machinery or mechanical devices, except piloting international aircraft
  • Front shop sale
  • Auction sale work
  • Supervising, auditing, or giving service in accountancy, except occasional internal auditing
  • Cutting or polishing precious or semi-precious stones
  • Haircutting, hairdressing, or beautification
  • Cloth weaving by hand
  • Mat weaving or making utensils from reed, rattan, jute, hay, or bamboo
  • Making rice paper by hand
  • Lacquer work
  • Making Thai musical instruments
  • Niello ware making
  • Goldsmith, silversmith, or gold-and-copper alloy smith work
  • Stone work
  • Making Thai dolls
  • Making mattresses or quilts
  • Making alms bowls
  • Making silk products by hand
  • Making Buddha images
  • Knife making
  • Making paper or cloth umbrellas
  • Making shoes
  • Making hats
  • Brokerage or agency except in international trading.
  • Professional civil engineering concerning design and calculation, systemization, analysis, planning, testing, construction supervision, or consulting services, excluding work requiring specialized techniques
  • Professional architectural work concerning design, drawing-making, cost estimation, or consulting services
  • Dressmaking
  • Pottery
  • Cigarette rolling by hand
  • Tour guiding or conducting
  • Hawking of goods
  • Thai typesetting by hand
  • Unwinding and twisting silk by hand
  • Clerical or secretarial work
  • Providing legal services or engaging in legal work (except arbitration work sand work relating to defense of cases at arbitration level, provided the law governing the dispute under consideration by the arbitrators is not Thai law)

OK, jag har för mig att Maitan nån gång berättade för mig att han inte fick servera på sitt eget Guesthouse utan bara typ vara instruktör i köket samt sköta bokföringen. Men det var många år sen och mitt minne är inte riktigt att lita på längre.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, jag har för mig att Maitan nån gång berättade för mig att han inte fick servera på sitt eget Guesthouse utan bara typ vara instruktör i köket samt sköta bokföringen. Men det var många år sen och mitt minne är inte riktigt att lita på längre.

 

Fritz..

detta har nog @Scandinaviancorner  (Gotland) koll på

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

OK, jag har för mig att Maitan nån gång berättade för mig att han inte fick servera på sitt eget Guesthouse utan bara typ vara instruktör i köket samt sköta bokföringen. Men det var många år sen och mitt minne är inte riktigt att lita på längre.

 

Fritz..

Japp, så var det, dock fuskade han ibland lite, framför allt när han hade den förra k..ringen. Men oftast när man ville ha något fick man svaret" ring på klockan för fan". jag saknar gubben och hans ställe som tusan, han hade sina sidor, både bra och dåliga,men det har väl alla. Visst, ska man driva verksamhet ska man vara på topp mot kund hela tiden, han klarade det nästan! 

Han verkar ha ett bra liv där uppe i Isaan, men jag tror att han har lite långtråkigt och saknar tiden i Jomtien.

Att starta en bar i Thailand som går runt är som så många skriver näst intill omöjligt, man måste hitta en affärsplan och en nisch som ingen annan farang klurat ut redan, for att citera den gode Fritz är det i princip omöjligt i Pattaya.

Jag har lekt med tanken många gånger att lämna hundlivet i Sverige och starta ett nytt liv i Thailand, det har varit en dröm i många år,men det är nog klokast att det just bara är en dröm!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Kan man som farang få ett arbetstillstånd som ger en själv tillåtelse att stå i baren och kränga drinkar?

 

Fritz..

Ja och nej. Vanlig bartender är inte okey. Är man någon typ av specilist t.ex. sommelier utbildning så kan man få arbetstillstånd.

 

Så det enkla svaret är ju nej! Alla andra lösningar blir bara krångliga omvägar för att få ett arbetstillstånd. Varför man nu skulle vilja ha det. Man är ju i baren för stt dricka inte för att servera :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev samet:

Ja och nej. Vanlig bartender är inte okey. Är man någon typ av specilist t.ex. sommelier utbildning så kan man få arbetstillstånd.

 

Så det enkla svaret är ju nej! Alla andra lösningar blir bara krångliga omvägar för att få ett arbetstillstånd. Varför man nu skulle vilja ha det. Man är ju i baren för stt dricka inte för att servera :big_smile:

Tycker också att bartender borde vara ett "förbudet yrke" men ser det inte på listan?

Samtidigt finns det ju flera barer i tex Phuket där det är fullt med västerländsk personal som serverar, att det skulle kunna pågå år efter år har jag svårt att tänka mig?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

Ja och nej. Vanlig bartender är inte okey. Är man någon typ av specilist t.ex. sommelier utbildning så kan man få arbetstillstånd.

 

Så det enkla svaret är ju nej! Alla andra lösningar blir bara krångliga omvägar för att få ett arbetstillstånd. Varför man nu skulle vilja ha det. Man är ju i baren för stt dricka inte för att servera :big_smile:

Men nog skulle en del bartenders behöva en handledare med lite kompetens. En polare beställde en Bacardi Cola i en bar och fick svaret no have. Då gick han bakom disken och tog fram en flaska Bacardi från hyllan, ställde på disken och sa, yes you have. Då sa tjejen, ohhh you mean Bakkardiii. :dance1:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pumpkinthailand
21 hours ago, samet said:

Ja och nej. Vanlig bartender är inte okey. Är man någon typ av specilist t.ex. sommelier utbildning så kan man få arbetstillstånd.

 

Så det enkla svaret är ju nej! Alla andra lösningar blir bara krångliga omvägar för att få ett arbetstillstånd. Varför man nu skulle vilja ha det. Man är ju i baren för stt dricka inte för att servera :big_smile:

nej okej så man får inte servera, men får man öppna en bar/driva en bar/restaurang???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven

Skulle vara roligt att se hur många miljoner svenskar har förlorat på sina barer.
Nog mer än på börsen, Svenska spel och ATG.
I Thailand bor man när man blivit pensionär och vill slippa det nordiska klimatet och det svenska samhället. Vad man gör av tiden fram till träfracken är upp till var och en.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Pumpkinthailand:

nej okej så man får inte servera, men får man öppna en bar/driva en bar/restaurang???

Så har jag uppfattat att reglerna är. Har du bestämt var i Thailand du tänker öppna en bar?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Listan på vad du/hen INTE får göra, kan inte se att det nämns något ang stå i baren o kränga drinkar.
http://www.thaiembassy.com/Thailand/working-Thailand.php
 
  • Labor work except labor work in fishing boats under the next category below
  • Agriculture, animal husbandry, forestry or fishery, except work requiring specialized knowledge, farm supervision, or labor work in fishing boats, particularly marine fishery
  • Bricklaying, carpentry, or other construction work
  • Wood carving
  • Driving motor vehicles or vehicles which do not use machinery or mechanical devices, except piloting international aircraft
  • Front shop sale
  • Auction sale work
  • Supervising, auditing, or giving service in accountancy, except occasional internal auditing
  • Cutting or polishing precious or semi-precious stones
  • Haircutting, hairdressing, or beautification
  • Cloth weaving by hand
  • Mat weaving or making utensils from reed, rattan, jute, hay, or bamboo
  • Making rice paper by hand
  • Lacquer work
  • Making Thai musical instruments
  • Niello ware making
  • Goldsmith, silversmith, or gold-and-copper alloy smith work
  • Stone work
  • Making Thai dolls
  • Making mattresses or quilts
  • Making alms bowls
  • Making silk products by hand
  • Making Buddha images
  • Knife making
  • Making paper or cloth umbrellas
  • Making shoes
  • Making hats
  • Brokerage or agency except in international trading.
  • Professional civil engineering concerning design and calculation, systemization, analysis, planning, testing, construction supervision, or consulting services, excluding work requiring specialized techniques
  • Professional architectural work concerning design, drawing-making, cost estimation, or consulting services
  • Dressmaking
  • Pottery
  • Cigarette rolling by hand
  • Tour guiding or conducting
  • Hawking of goods
  • Thai typesetting by hand
  • Unwinding and twisting silk by hand
  • Clerical or secretarial work
  • Providing legal services or engaging in legal work (except arbitration work sand work relating to defense of cases at arbitration level, provided the law governing the dispute under consideration by the arbitrators is not Thai law)
Det räknas som Front shop sale.
Att fixa arbetstillstånd i en bar går att lösa men det är krångligt och dyrt.
Den som tänker sig att öppna en bar i Thailand och att den ska generera vinst för honom att leva på bör tänka om ända tills han lägger ner tanken.

Driva en bar här är bara för dem som tycker att det är kul att sitta i samma jvla bar varenda kväll och som har pengar från annat håll att leva på. Hobby projekt alltså, då funkar det.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räknas som Front shop sale.
Att fixa arbetstillstånd i en bar går att lösa men det är krångligt och dyrt.
Den som tänker sig att öppna en bar i Thailand och att den ska generera vinst för honom att leva på bör tänka om ända tills han lägger ner tanken.

Driva en bar här är bara för dem som tycker att det är kul att sitta i samma jvla bar varenda kväll och som har pengar från annat håll att leva på. Hobby projekt alltså, då funkar det.
Skulle vara roligt att veta hur de barer som finns i bla Phuket med 10-talet västerlänningar som serverar löser det, verkar ju vara orimligt att det går år efter år, att köpa nått år går väl, men år efter år?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-04-11 at 09:22, skrev Stefan:

Japp, så var det, dock fuskade han ibland lite, framför allt när han hade den förra k..ringen. Men oftast när man ville ha något fick man svaret" ring på klockan för fan". jag saknar gubben och hans ställe som tusan, han hade sina sidor, både bra och dåliga,men det har väl alla. Visst, ska man driva verksamhet ska man vara på topp mot kund hela tiden, han klarade det nästan! 

Han verkar ha ett bra liv där uppe i Isaan, men jag tror att han har lite långtråkigt och saknar tiden i Jomtien.

Att starta en bar i Thailand som går runt är som så många skriver näst intill omöjligt, man måste hitta en affärsplan och en nisch som ingen annan farang klurat ut redan, for att citera den gode Fritz är det i princip omöjligt i Pattaya.

Jag har lekt med tanken många gånger att lämna hundlivet i Sverige och starta ett nytt liv i Thailand, det har varit en dröm i många år,men det är nog klokast att det just bara är en dröm!

//S

Kenta p[  soi erik i Patong var v'l undantaget!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wanchai:

Kenta p[  soi erik i Patong var v'l undantaget!

Allt har nog sitt pris!

 

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...