Jump to content
IGNORERAD

Synka kompressorer


UglyFarang

Recommended Posts

18 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Ingen av mina miniräknare får fram samma svar som du.

Enligt din beräkning så skulle 1m av detta rör innehålla 358,902 liter.

 

Att få in 358 liter vatten i ett rör som är 114 mm i diameter och en meter långt är en bedrift! Eller var det tryckluft? :)

Tror nog många biltillverkare skulle stå i kö för att få reda på den hemligheten. :) om det gick att applicera till bensin

om du översätter detta till kubik mm så blir det lättare att räkna.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    43

  • janne_h

    38

  • UglyFarang

    25

  • samet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

ett väme

Det är jag helt med på, det är därför(om jag minns rätt) man ska ha expansionskärl på 10% av ett värmesystems volym.

Precis!!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Att få in 358 liter vatten i ett rör som är 114 mm i diameter och en meter långt är en bedrift! Eller var det tryckluft? :)

Tror nog många biltillverkare skulle stå i kö för att få reda på den hemligheten. :) om det gick att applicera till bensin

om du översätter detta till kubik mm så blir det lättare att räkna.

Det är enligt din beräkning på sidan 8 i denna tråden:

 

"radien*radien*pi*längd

Arean är 0,358902 kvadratmeter

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk"

 

Om arean är 0,358902 kvadratmeter och röret 1m så blir volymen 0,358902 kubikmeter alltså 358,902 liter.

Så fick jag lära mej att räkna i skolan, det kanske finns andra sätt att räkna på som kommit senare men jag slutade nian för omkring 40 år sedan.

 

Nu ska jag ut i verkstan och göra lite nytta!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
3 timmar sedan, skrev janne_h:

radien*radien*pi*längd

Arean är 0,358902 kvadratmeter

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

8 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Att få in 358 liter vatten i ett rör som är 114 mm i diameter och en meter långt är en bedrift! Eller var det tryckluft? :)

Tror nog många biltillverkare skulle stå i kö för att få reda på den hemligheten. :) om det gick att applicera till bensin

om du översätter detta till kubik mm så blir det lättare att räkna.

 

23 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Ingen av mina miniräknare får fram samma svar som du.

Enligt din beräkning så skulle 1m av detta rör innehålla 358,902 liter.

Hm. 0,358902 kvadratmeter x 1 meter längd = 0,358902 kubikmeter = 358,902 liter vatten.

 

Men om diameter är 114 mm blir radien 57 =》 57×57×pi = inte 0,358902 kvadratmeter. 57×2× cirka pi = något liknande.

 

Äh! Fungerar inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det är enligt din beräkning på sidan 8 i denna tråden:

 

"radien*radien*pi*längd

Arean är 0,358902 kvadratmeter

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk"

 

Om arean är 0,358902 kvadratmeter och röret 1m så blir volymen 0,358902 kubikmeter alltså 358,902 liter.

Så fick jag lära mej att räkna i skolan, det kanske finns andra sätt att räkna på som kommit senare men jag slutade nian för omkring 40 år sedan.

 

Nu ska jag ut i verkstan och göra lite nytta!

verkar som du blandar decimalerna lite här

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

 

 

Hm. 0,358902 kvadratmeter x 1 meter längd = 0,358902 kubikmeter = 358,902 liter vatten.

 

Men om diameter är 114 mm blir radien 57 =》 57×57×pi = inte 0,358902 kvadratmeter. 57×2× cirka pi = något liknande.

 

Äh! Fungerar inte. 

Tjockleken var 3mm(*2) som du måste minska med så du får rätt area.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

verkar som du blandar decimalerna lite här

Var har jag blandat decimalerna?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

 

 

Hm. 0,358902 kvadratmeter x 1 meter längd = 0,358902 kubikmeter = 358,902 liter vatten.

 

Men om diameter är 114 mm blir radien 57 =》 57×57×pi = inte 0,358902 kvadratmeter. 57×2× cirka pi = något liknande.

 

Äh! Fungerar inte. 

du har 114,3 mm i ytter diameter. Sen räknar man bort 2x3 mm så man får fram den inre diametern sen delar man det gånger 2 så har man den innre radien. Därefter multiplicerar man radien med sig själv och tar det gånger pi gånger längden i mm på röret så har man antal kubikmilimetrar som man sen kan omvandla till liter eller valfritt mått. 9,20717865 liter på 1 m rör

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
3 timmar sedan, skrev janne_h:

radien*radien*pi*längd

Arean är 0,358902 kvadratmeter

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Men denna förstår jag inte. 

13 minuter sedan, skrev janne_h:

du har 114,3 mm i ytter diameter. Sen räknar man bort 2x3 mm så man får fram den inre diametern sen delar man det gånger 2 så har man den innre radien. Därefter multiplicerar man radien med sig själv och tar det gånger pi gånger längden i mm på röret så har man antal kubikmilimetrar som man sen kan omvandla till liter eller valfritt mått. 9,20717865 liter på 1 m rör

Ja, nu stämmer det.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Men denna förstår jag inte. 

handlar om att det var 2 svar på 2 olika frågor.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev janne_h:

handlar om att det var 2 svar på 2 olika frågor.

Ja, det förstod jag efter ditt förra svar. Kan bara inte härleda din beräkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
8 timmar sedan, skrev M33:

Jag är mer intresserad av vad det är för fantastiskt CAD program du använder? Paint VVS Pro?

det verkar vara samma fantastiska program som våra ingentinggörer använder...Alla jobb backar rak ut :big_smile::waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev jlh66:

det verkar vara samma fantastiska program som våra ingentinggörer använder...Alla jobb backar rak ut :big_smile::waaaht:

Det är ett fruktansvärt avancerat program. Man kan typ dra streck i alla möjliga vinklar, rita geometriska figurer och skriva. 

Jag vågar inte tänka på vad det kostar

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev jlh66:

det verkar vara samma fantastiska program som våra ingentinggörer använder...Alla jobb backar rak ut :big_smile::waaaht:

Tänk vad tid vissa hade sparat med ett riktigt program som räknar vikt, volym, omkrets mm ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Temperatur?

 

Ute var det -8 i morse, men nu är det +9. Hur lång tid tar det för slangen att tina upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ute var det -8 i morse, men nu är det +9. Hur lång tid tar det för slangen att tina upp?


Beror på om man mäter i tum eller mm.
Nu är det ju inte slangen som tinar. Det är vattnet som tinar. [emoji51]
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
41 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Beror på om man mäter i tum eller mm.
Nu är det ju inte slangen som tinar. Det är vattnet som tinar. emoji51.png

 

Kan även vara en glykolblandning av etylen eller propylenglykol. I värsta fall är det en brine med sprit i.

Ganska knepigt sånt här

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev janne_h:

du har 114,3 mm i ytter diameter. Sen räknar man bort 2x3 mm så man får fram den inre diametern sen delar man det gånger 2 så har man den innre radien. Därefter multiplicerar man radien med sig själv och tar det gånger pi gånger längden i mm på röret så har man antal kubikmilimetrar som man sen kan omvandla till liter eller valfritt mått. 9,20717865 liter på 1 m rör

Nu har du nästan fått samma resultat som jag fick, 9,2118487 liter fick jag det till, men då har jag ingen högre matematisk skolning.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter



Beror på om man mäter i tum eller mm.
Nu är det ju inte slangen som tinar. Det är vattnet som tinar. [emoji51]
Tum var det på min sista beställning :)
Är egentligen allergisk mot snedsträck
9166b9701682d1e04097201e29a1459f.jpg

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Kan även vara en glykolblandning av etylen eller propylenglykol. I värsta fall är det en brine med sprit i.

Ganska knepigt sånt här

Använder man PG(propylenglykol) fortfarande?

Jag har för mej att vi fick förbud att använda det inom industrin för en del år sedan pga det skulle vara cancerframkallande.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Tum var det på min sista beställning [emoji4]
Är egentligen allergisk mot snedsträck
9166b9701682d1e04097201e29a1459f.jpg&key=d118550db8d64e3207c1a46e6a8dab91e3a9b20ccdbf1068c3eb33110bd09e3c

Sent from my SM-A910F using Tapatalk



Då beställer man med decimaltal.
0,5”, 0,75”, 1,5”.

Du får be dom veta hut. Någonstans får man ju dra gränsen för vad som är acceptabelt av amerikaniseringen som pågår.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
30 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Använder man PG(propylenglykol) fortfarande?

Jag har för mej att vi fick förbud att använda det inom industrin för en del år sedan pga det skulle vara cancerframkallande.

Propylenglykol används bland annat där det finns livsmedel då den inte är giftig som etylenglykol

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Propylenglykol används bland annat där det finns livsmedel då den inte är giftig som etylenglykol

Då blandade jag nog ihop det så det var etylenglykolen som var skadlig och byttes mot PG.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...