Jump to content
IGNORERAD

Synka kompressorer


UglyFarang

Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Hmm

Varför gör du sådana saker utan att först rådfråga expertisen på MPR.

Jag vet... Skäms lite faktiskt.

 

Men en fråga som jag skulle kunna ställa här och som passar alldeles utmärkt.

Kan jag använda mig av blåa 1" PVC-rör (13.5:or) till att smaska upp på väggarna för att få flera uttag till tryckluften?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    43

  • janne_h

    38

  • UglyFarang

    25

  • samet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
20 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag vet... Skäms lite faktiskt.

 

Men en fråga som jag skulle kunna ställa här och som passar alldeles utmärkt.

Kan jag använda mig av blåa 1" PVC-rör (13.5:or) till att smaska upp på väggarna för att få flera uttag till tryckluften?

Skulle satsa på gröna.

Men det är ju inte termosar du ska installera.

Annars är grön termos alltid att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Skulle satsa på gröna.

Men det är ju inte termosar du ska installera.

Annars är grön termos alltid att föredra.

OK, grönt blir snyggare också. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Javisst. Du menar ett 54x2.0 rör. 
Det var TS som skrev 25mm
 
Måttenheten tum och tumangivelser på rörstorlekar stämmer inte överens riktigt. Därav min fråga från början. Jag var lite morgondryg bara :waaaht:
 
 
Här blandar man och ger 114 tubrör 54 koppar rör och 1 tum 25 rör 33mm ca utvändigt är ett blå rör som var grönt tidigare. Koppar rör och tubrör mäts utvändigt Medans blå rör och galvrör mäts invändigt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är ju enkelt. Antingen kör man tum eller metrisk. [emoji6]

Själv har jag aldrig varit på något projekt där man kör med metrisk måttenhet. Eller, det kanske jag har varit då jag jobbat på fritiden i Sverige. Men då är jag så obrydd, så jag inte bryr mig det minsta om sådana saker.

Fast vid närmare eftertanke, så bryr jag mig inte nu heller. Lönen blir varken bättre eller sämre om jag bryr mig.

Beror väl lite på var man jobbar. I Sverige idag är det metriskt som gäller för rör. Vilket har varit så sen 60 talet då man körde tidigare körde i tum.

Om jag däremot anger metriska mått till mina Thailändska rörisar. Så fattar dom inte vad jag snackar om.

Så om jag vill beskriva ett 50 rör på thai så säger jag Ta song new (2 tums rör) .

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Beror väl lite på var man jobbar. I Sverige idag är det metriskt som gäller för rör. Vilket har varit så sen 60 talet då man körde tidigare körde i tum.Om jag däremot anger metriska mått till mina Thailändska rörisar. Så fattar dom inte vad jag snackar om.
Så om jag vill beskriva ett 50 rör på thai så säger jag Ta song new (2 tums rör) .
 
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
 
 


Thailändarna vet vad dom snackar om, hör jag.

Det viktiga är ändå hur runt ett rör är.
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Thailändarna vet vad dom snackar om, hör jag.

Det viktiga är ändå hur runt ett rör är.

 

Är de ovala är det lite jävligt att få gängan tät.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Är de ovala är det lite jävligt att få gängan tät.


Amatörer som kör med gängor i rör. Flänsar ska det vara
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

I kylbranchen är det tum som gäller :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

I Sverige idag är det metriskt som gäller för rör. 

 

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

I kylbranchen är det tum som gäller :sure:

 

Fram med popcornen! 

 

Fight! Fight! Fight! 

 

:big_smile::big_smile::big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Thailändarna vet vad dom snackar om, hör jag.

Det viktiga är ändå hur runt ett rör är.

 

image.png.767e1a618683d2b5a83657dba1604c1a.pngDom här använder jag ofta i mitt jobb, endast hörnen är runda!:rap:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev janne_h:

Beror väl lite på var man jobbar. I Sverige idag är det metriskt som gäller för rör.

Nja, beror väl på vilken bransch det är, personligen tycker jag med det tum är jobbigt, men nog används det ännu....beställde rör(brandlina) i tum bara för några dagar sedan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, beror väl på vilken bransch det är, personligen tycker jag med det tum är jobbigt, men nog används det ännu....beställde rör(brandlina) i tum bara för några dagar sedan.
Fast nu var det väl rördimensionering vi pratade om. Vilka andra branscher än rörbranchen åsyftar du?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Fast nu var det väl rördimensionering vi pratade om. Vilka andra branscher än rörbranchen åsyftar du?

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Det finns olika branscher som leker med rör på dagarna.

Och vad menar du med rörbranschen?

Dom som tillverkar rör?

Dom kan nog tillverka rör med Ångström som måttenhet eller så kan du få rör som är två bandspelare breda.

Betala så tillverkar dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast nu var det väl rördimensionering vi pratade om. Vilka andra branscher än rörbranchen åsyftar du?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Finns fler än skithusrensare som dagligen jobbar med rör, tex sprinklergubbar....de kallar sig verkligen inte för rörmåkare, eller de som är rörsvetsare i industrin de vill heller knappast titulera sig skithusrensare eller rörmokare. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fler än skithusrensare som dagligen jobbar med rör, tex sprinklergubbar....de kallar sig verkligen inte för rörmåkare, eller de som är rörsvetsare i industrin de vill heller knappast titulera sig skithusrensare eller rörmokare. 

Hur tänkte du nu??

 

Vad du missar är att både sprinklermontöter och rörsvetdare använder sig av samma system som vanliga rörisar. Det finns ju lixom en standard i Sverige hur man mäter ett rör beroende på vilket typ av rör det är. Inte utifrån vem som monterar dom.

 

Eller tror du att ett tubrör inte räknas som ett tubrör och mäts i mm bara för att en svetsare köper röret på Ahlsell och benämns med annat mått när en byggröris köper samma rör, eller tvärtom?

 

För övrigt så räknas både sprinklermontöter rörsvetdare byggrörisar servis rörmokare som rörmokare allihopa. Dom sysslar Bara med olika typer av rördragning. Och vill dom inte kallas för rörmokare så tyder det på att dom inte är utbildade, utan mera halkat in i jobbet på ett bananskal. Då det krävs 5 års utbildning för att kunna certifiera sig som vvs montör, vilket inbbegriper allt du nämnde.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Hur tänkte du nu??  
Vad du missar är att både sprinklermontöter och rörsvetdare använder sig av samma system som vanliga rörisar. Det finns ju lixom en standard i Sverige hur man mäter ett rör beroende på vilket typ av rör det är. Inte utifrån vem som monterar dom.
 
Eller tror du att ett tubrör inte räknas som ett tubrör och mäts i mm bara för att en svetsare köper röret på Ahlsell och benämns med annat mått när en byggröris köper samma rör, eller tvärtom?
 
För övrigt så räknas både sprinklermontöter rörsvetdare byggrörisar servis rörmokare som rörmokare allihopa. Dom sysslar Bara med olika typer av rördragning. Och vill dom inte kallas för rörmokare så tyder det på att dom inte är utbildade, utan mera halkat in i jobbet på ett bananskal. Då det krävs 5 års utbildning för att kunna certifiera sig som vvs montör, vilket inbbegriper allt du nämnde.
 
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
 
 


Har inte sett så många VVS clowner i min bransch.
En standard hur man mäter rör....
Ja, visst finns det en sådan. Ø är nog det vanliga, jag har aldrig sett någon som anger rören i omkrets eller volym.

Nu får du nog förklara dig vilket ”system” du syftar på.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Hur tänkte du nu??

 

Vad du missar är att både sprinklermontöter och rörsvetdare använder sig av samma system som vanliga rörisar. Det finns ju lixom en standard i Sverige hur man mäter ett rör beroende på vilket typ av rör det är. Inte utifrån vem som monterar dom.

 

Eller tror du att ett tubrör inte räknas som ett tubrör och mäts i mm bara för att en svetsare köper röret på Ahlsell och benämns med annat mått när en byggröris köper samma rör, eller tvärtom?

 

För övrigt så räknas både sprinklermontöter rörsvetdare byggrörisar servis rörmokare som rörmokare allihopa. Dom sysslar Bara med olika typer av rördragning. Och vill dom inte kallas för rörmokare så tyder det på att dom inte är utbildade, utan mera halkat in i jobbet på ett bananskal. Då det krävs 5 års utbildning för att kunna certifiera sig som vvs montör, vilket inbbegriper allt du nämnde.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

Atom rörs svetsare växer inte på träd! Har själv försökt klara G6 licens, det sket sig, håll dig till grova balkar sa dom! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter





Har inte sett så många VVS clowner i min bransch.
En standard hur man mäter rör....
Ja, visst finns det en sådan. Ø är nog det vanliga, jag har aldrig sett någon som anger rören i omkrets eller volym.

Nu får du nog förklara dig vilket ”system” du syftar på.


Clowner var nog ordet för dagen.
Finns många på MPR.
Har nog aldrig heller sett att man mätt rördimensionering i volym eller omkrets, utan det är diameter som gäller vid storleksbenämning av rör. Ibland utvändig och ibland invändig. Att förstå vilka rör detta handlar om, är väl bland annat det som skiljer en utbildad vvs montör och förståsigpåare som gärna vill uttala sig på ett forum som MPR som exempel. Volymer och omkrets kan vara intressant när Man behöver beräkna inblandning av till exempel glykol i ett system som exempel, storlek på expansionskärl etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige





Clowner var nog ordet för dagen.
Finns många på MPR.
Har nog aldrig heller sett att man mätt rördimensionering i volym eller omkrets, utan det är diameter som gäller vid storleksbenämning av rör. Ibland utvändig och ibland invändig. Att förstå vilka rör detta handlar om, är väl bland annat det som skiljer en utbildad vvs montör och förståsigpåare som gärna vill uttala sig på ett forum som MPR som exempel. Volymer och omkrets kan vara intressant när Man behöver beräkna inblandning av till exempel glykol i ett system som exempel, storlek på expansionskärl etc.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk




Precis...
Så nu får nog herrn förklara sig bättre med grund av sitt tidigare inlägg.
Sedan så får du nog förklara varför omkretsen kan vara intressant vid inblandning av glykol.
Då omkrets förhåller sig linjärt med en faktor till diameter så kan man faktiskt då lika gärna påstå att rörets radie är ytterst viktig när glykol är inblandat.
Expansionskärl har ingenting med rör att göra, även om dom kan ha en utformning som kan påminna om ett rör. Ja, det kan faktiskt vara byggt utav ett rör.

Dina matematiska kunskaper har jag dock sett exempel på och det var väl inte direkt imponerandes.
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ett slutande plan så hoppar jag på det.

Saknas ett så får jag se till att fixa det.

Så kan jag sedan sakta glida ner, så skönt.

 

Alternativt så börjar jag gräva en grop.

Again and again.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Fan också😣

Nu tog popcornen slut

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Fan också[emoji21]
Nu tog popcornen slut


Då har du estimerat mängden med imperial och köpt i metrisk. Då blir det för lite popcorn
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Då har du estimerat mängden med imperial och köpt i metrisk. Då blir det för lite popcorn

 

Han kan ju ha räknat i kobolt/@ ellerBasic /## och då blir det åxå fel i variabeln!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Då har du estimerat mängden med imperial och köpt i metrisk. Då blir det för lite popcorn

 

För liten omkrets på popcornskålen... :big_smile:

 

Kiss-å-bajs-montör utbildad eller ej... standarder, ritningar och måttenheter... svårt idag... :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...