Jump to content
IGNORERAD

Synka kompressorer


UglyFarang

Recommended Posts

Kanske fel forumdel med det är relaterat med bilar&andra fordon då vi ska ha kompressorerna i vårt mekpalats....

 

Jag fick tag på en strulande kompressor för en femhundring förra veckan och efter lite mek så funkar den kanon nu och då är frågan här:

Om jag kopplar 2 kompressorer på samma system kan jag sätta kompressor 1 att börja jobba vid 5,7bar och slå av vid 7,7bar och kompressor 2 att starta vid 5,4bar och slå av vid 7,5

Kommer detta att funka så att om vi är flera som jobbar med tryckluft så kommer kompressor 2 att hjälpa kompressor 1 att hålla ett bra arbetstryck eller har jag misslyckats i min tankeverksamhet?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    43

  • janne_h

    38

  • UglyFarang

    25

  • samet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

parallell-koppling  (enda vettiga  / möjliga)

du får mera liter / sekund

 

kör båda kompressorerna från samma "tryck-sensor"

via en kontaktor (relä) om så krävs

 

med 2 olika icke intelligenta sensorer kommer hysteresen göra att den ena kompressorn aldrig kommer att starta.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Kanske fel forumdel med det är relaterat med bilar&andra fordon då vi ska ha kompressorerna i vårt mekpalats....

 

Jag fick tag på en strulande kompressor för en femhundring förra veckan och efter lite mek så funkar den kanon nu och då är frågan här:

Om jag kopplar 2 kompressorer på samma system kan jag sätta kompressor 1 att börja jobba vid 5,7bar och slå av vid 7,7bar och kompressor 2 att starta vid 5,4bar och slå av vid 7,5

Kommer detta att funka så att om vi är flera som jobbar med tryckluft så kommer kompressor 2 att hjälpa kompressor 1 att hålla ett bra arbetstryck eller har jag misslyckats i min tankeverksamhet?

Den med lägre starttryck kommer aldrig starta. Eftersom den andra startar på ett högre tryck. Vilket gör att trycket aldrig kommer ner till 5,4 bar.

Å andra sidan spelar det ingen större roll. Då det räcker med en kompressor för att trycka upp båda tankarna då den bara går lite längre tid innan dom är fulla. Då jag antar att det är tankvolymen du är ute efter?

Om du absolut vill att båda kompressorerna ska jobba samtidigt. Så skulle jag försöka styra om styrningen båda kompressorerna mot samma ventil som styr dom. Så startar dom och stoppar samtidigt. Dock bör det vara likadana kapacitet på kompressorerna, så dom inte jobbar emot varandra.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

parallell-koppling  (enda vettiga  / möjliga)

du får mera liter / sekund

 

kör båda kompressorerna från samma "tryck-sensor"

via en kontaktor (relä) om så krävs

 

med 2 olika icke intelligenta sensorer kommer hysteresen göra att den ena kompressorn aldrig kommer att starta.

 

 

förvisso kommer kompressor 2 starta ifall 1:an inte ensam kan hålla undan utan att trycket sjunker, isåfall kommer ju 1:an att kicka in.
fiffigt

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Kanske fel forumdel med det är relaterat med bilar&andra fordon då vi ska ha kompressorerna i vårt mekpalats....

 

Jag fick tag på en strulande kompressor för en femhundring förra veckan och efter lite mek så funkar den kanon nu och då är frågan här:

Om jag kopplar 2 kompressorer på samma system kan jag sätta kompressor 1 att börja jobba vid 5,7bar och slå av vid 7,7bar och kompressor 2 att starta vid 5,4bar och slå av vid 7,5

Kommer detta att funka så att om vi är flera som jobbar med tryckluft så kommer kompressor 2 att hjälpa kompressor 1 att hålla ett bra arbetstryck eller har jag misslyckats i min tankeverksamhet?

Tycker det var stor skillnad mellan stopp och starttryck. Vilka tillämpningar ska ni ha igång med så stora tryckskillnader? Kan tänka mig att det t.ex. inte är så bra om man målar med så stor tryckskillnad. Rent principiellt så tar jag gärna den metoden istället för att båda startar samtidigt. Om båda ska starta samtidigt spelar storleken på kompressorerna och  vilken matning de har stor betydelse. Strömförbrukning, enfas, trefas och vad finns tillgängligt i vägguttag är bra att veta för ett bra svar. 

 

Lite mer uppgifter behövs alltså för att kunna ge ett bra svar

21 minuter sedan, skrev janne_h:

Den med lägre starttryck kommer aldrig starta. Eftersom den andra startar på ett högre tryck. Vilket gör att trycket aldrig kommer ner till 5,4 bar.

Å andra sidan spelar det ingen större roll. Då det räcker med en kompressor för att trycka upp båda tankarna då den bara går lite längre tid innan dom är fulla. Då jag antar att det är tankvolymen du är ute efter?

Om du absolut vill att båda kompressorerna ska jobba samtidigt. Så skulle jag försöka styra om styrningen båda kompressorerna mot samma ventil som styr dom. Så startar dom och stoppar samtidigt. Dock bör det vara likadana kapacitet på kompressorerna, så dom inte jobbar emot varandra.

Trodde alla kompressorer hade backventil så att trycket i acktanken inte ska kunna läcka ut bakvägen genom kompressorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wangthong:

Tycker det var stor skillnad mellan stopp och starttryck. Vilka tillämpningar ska ni ha igång med så stora tryckskillnader? Kan tänka mig att det t.ex. inte är så bra om man målar med så stor tryckskillnad. Rent principiellt så tar jag gärna den metoden istället för att båda startar samtidigt. Om båda ska starta samtidigt spelar storleken på kompressorerna och  vilken matning de har stor betydelse. Strömförbrukning, enfas, trefas och vad finns tillgängligt i vägguttag är bra att veta för ett bra svar. 

 

Lite mer uppgifter behövs alltså för att kunna ge ett bra svar

Trodde alla kompressorer hade backventil så att trycket i acktanken inte ska kunna läcka ut bakvägen genom kompressorn!

Kan så vara mot själva kompressorn (Tänk dig ett trör där kompressorn ansluts på en del med backventil, och på nästa tanken och på sista änden så sitter tryckpistolen med slang) Men den berörs ju inte i det här fallet eftersom båda tankarna är ju öppna mot trycksatta rörsystemet för att det ska fungera.

Man kan ju även sätta dit en lös tank för att öka volymen. Tanken är ju för att kompressorn inte ska gå hela tiden. Kör man båda kompressorerna så fylls det i och för sig fortare. Men man får ändå inte ut mer än den volym än vad  tankarna är på. Då det är där som luften komprimeras för att sen tryckas ut. Och då handlar ju bara kompressorns storlek om hur snabbt den fyller tankarna. Vilket är beroende på hur ofta som tryckluften används snarare än att det påverkar funktionen negativt i övrigt. Då trycket sjunker långsammare ju mer tankvolym man har, men samtidigt tar längre att fylla.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

parallell-koppling  (enda vettiga  / möjliga)

du får mera liter / sekund

 

kör båda kompressorerna från samma "tryck-sensor"

via en kontaktor (relä) om så krävs

 

med 2 olika icke intelligenta sensorer kommer hysteresen göra att den ena kompressorn aldrig kommer att starta.

 

 

Hur gör jag detta?

Kompressor 1 har 5Kw motor och kompressor 2 har 4Kw motor, hur "stor" tryckströmbrytare måste jag ha då(amp)?

Jag har totalt glömt hur man räknar säkringsstorlek på trefas......

1 timme sedan, skrev janne_h:

Den med lägre starttryck kommer aldrig starta. Eftersom den andra startar på ett högre tryck. Vilket gör att trycket aldrig kommer ner till 5,4 bar.

Å andra sidan spelar det ingen större roll. Då det räcker med en kompressor för att trycka upp båda tankarna då den bara går lite längre tid innan dom är fulla. Då jag antar att det är tankvolymen du är ute efter?

Om du absolut vill att båda kompressorerna ska jobba samtidigt. Så skulle jag försöka styra om styrningen båda kompressorerna mot samma ventil som styr dom. Så startar dom och stoppar samtidigt. Dock bör det vara likadana kapacitet på kompressorerna, så dom inte jobbar emot varandra.

Tanken är att när vi är flera som använder tryckluften samtidigt så klarar kompressor 1 inte av att hålla trycket uppe så därför är min tanke att ha kompressor 2 ställd lite lägre på både start och stopp för att "hjälpa till" att hålla trycket uppe på ett bra arbetstryck.

 

Tankvolymen som blir 200l är en bonus, något läcker på kompressor 2 så jag måste ta en noggrann koll på vad det kan vara, jag provtryckte tanken till 17bar igår till kompisarnas förskräckelse....

 

1 timme sedan, skrev Nicholas:

förvisso kommer kompressor 2 starta ifall 1:an inte ensam kan hålla undan utan att trycket sjunker, isåfall kommer ju 1:an att kicka in.
fiffigt

 

 

Det är det jag hoppas, tänkte åka in till stan o hämta bitar till hopkopplingen i morron.

58 minuter sedan, skrev Wangthong:

Tycker det var stor skillnad mellan stopp och starttryck. Vilka tillämpningar ska ni ha igång med så stora tryckskillnader? Kan tänka mig att det t.ex. inte är så bra om man målar med så stor tryckskillnad. Rent principiellt så tar jag gärna den metoden istället för att båda startar samtidigt. Om båda ska starta samtidigt spelar storleken på kompressorerna och  vilken matning de har stor betydelse. Strömförbrukning, enfas, trefas och vad finns tillgängligt i vägguttag är bra att veta för ett bra svar. 

 

Lite mer uppgifter behövs alltså för att kunna ge ett bra svar

Trodde alla kompressorer hade backventil så att trycket i acktanken inte ska kunna läcka ut bakvägen genom kompressorn!

Vad anser du att en vettig skillnad borde vara?

Trycket på kompressor 1 är original så jag ställde no2 lite lägre.

Trefas finns så det räcker.

Jag har satt en regulator på 6bar där jag också har satt en extra avvattning för att minska risken för att få vatten med när man renblåser.

 

Vi målar/lackar inget idag, jag har byggt utrymme för att kunna lacka i framtiden men har inte fått tag på beg lackbox ännu.

 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan lägga till att det finns ytterligare en kompressor stående men den är riktigt gammal så den är tänkt att bara finnas som reserv om uti fall att.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

gör som du tänkte från början.

 

kommer funka  (tror jag)

 

Då kör jag ett test i morron då!

Kanske ska minska skillnaderna mellan start o stopp också som Wangthong menade.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Hur gör jag detta?

Kompressor 1 har 5Kw motor och kompressor 2 har 4Kw motor, hur "stor" tryckströmbrytare måste jag ha då(amp)?

Jag har totalt glömt hur man räknar säkringsstorlek på trefas......

Tanken är att när vi är flera som använder tryckluften samtidigt så klarar kompressor 1 inte av att hålla trycket uppe så därför är min tanke att ha kompressor 2 ställd lite lägre på både start och stopp för att "hjälpa till" att hålla trycket uppe på ett bra arbetstryck.

 

Tankvolymen som blir 200l är en bonus, något läcker på kompressor 2 så jag måste ta en noggrann koll på vad det kan vara, jag provtryckte tanken till 17bar igår till kompisarnas förskräckelse....

 

Det är det jag hoppas, tänkte åka in till stan o hämta bitar till hopkopplingen i morron.

Vad anser du att en vettig skillnad borde vara?

Trycket på kompressor 1 är original så jag ställde no2 lite lägre.

Trefas finns så det räcker.

Jag har satt en regulator på 6bar där jag också har satt en extra avvattning för att minska risken för att få vatten med när man renblåser.

 

Vi målar/lackar inget idag, jag har byggt utrymme för att kunna lacka i framtiden men har inte fått tag på beg lackbox ännu.

 

Du verkar ju inte ha några kritiska tillämpningar så då fungerar det att ställa in som du beskrev. När den andra kompressorn kickar in får du nästan dubbelt så stort tillflöde i liter/min. Kopplar du ihop tankarna med varandra så se till att du har grova eller flera slangar mellan dom så att du inte får någon begränsning av flödet där. Dess större tank du har dess större buffert att ta ifrån innan du behöver hjälp med ett större flöde, dvs båda kompressorer.

 

Har de varsin trefasmatning på 10A behöver du inte räkna något på strömmarna.

 

Hoppas du inte provtryckte med luft, då det är livsfarligt!

 

När du ska börja lacka får du fixa lite mera finlir, både med jämnare tryck och vattenavskiljning, bäst är om du får tag på en kyltork.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Du verkar ju inte ha några kritiska tillämpningar så då fungerar det att ställa in som du beskrev. När den andra kompressorn kickar in får du nästan dubbelt så stort tillflöde i liter/min. Kopplar du ihop tankarna med varandra så se till att du har grova eller flera slangar mellan dom så att du inte får någon begränsning av flödet där. Dess större tank du har dess större buffert att ta ifrån innan du behöver hjälp med ett större flöde, dvs båda kompressorer.

 

Har de varsin trefasmatning på 10A behöver du inte räkna något på strömmarna.

 

Hoppas du inte provtryckte med luft, då det är livsfarligt!

 

När du ska börja lacka får du fixa lite mera finlir, både med jämnare tryck och vattenavskiljning, bäst är om du får tag på en kyltork.

Rören som sitter idag, är i mitt tycke lite klena och är tänkt att byta till 1tum.

 

Har 16A till varje.

 

Jag lade tanken bakom ladan, fyllde med vatten, även en lång slang, kopplade till en dykflaska med ett förstasteg som jag modifierat för att kunna använda till mobil tryckluftsenhet men råkade släppa lite högre tryck än de planerade 15bar, lät ligga 30min utan att trycket minskade.

 

Ska börja kolla efter tork också, räcker inte det att ha en regulator på 6bar som jag har idag?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev UglyFarang:

jag provtryckte tanken till 17bar igår till kompisarnas förskräckelse....

 

8 minuter sedan, skrev Wangthong:

Hoppas du inte provtryckte med luft, då det är livsfarligt!

 

Nja... livsfarligt är det bara om man inte har koll. Dock är det krav på ackreditering för det. Har man inte det så är det ett ganska allvarligt lagbrott. Då kan det vara livsfarligt om mam inte vet vad man håller på med. 

 

Jag har personligen varit ansvarig vid provtryckning med luft/gas till 360 bar. Med polypropylen har vi tryckt till ca 1000 bar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

 

 

Nja... livsfarligt är det bara om man inte har koll. Dock är det krav på ackreditering för det. Har man inte det så är det ett ganska allvarligt lagbrott. Då kan det vara livsfarligt om mam inte vet vad man håller på med. 

 

Jag har personligen varit ansvarig vid provtryckning med luft/gas till 360 bar. Med polypropylen har vi tryckt till ca 1000 bar. 

Kanske vi kan enas om att det är mindre farligt att provtrycka med vätska. :smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Wangthong:

Kanske vi kan enas om att det är mindre farligt att provtrycka med vätska. :smile:

Oja. Det är mer eller mindre ofarligt!

 

Att fylla med vatten först och sedan luft minskar ju risken något då det är mindre energi som frigörs vid ett haveri. Dock hade jag inte rekommenderat det. Blir rätt mycket fart på en tank med 17 bar i även om volymen är mindre... :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

Oja. Det är mer eller mindre ofarligt!

 

Att fylla med vatten först och sedan luft minskar ju risken något då det är mindre energi som frigörs vid ett haveri. Dock hade jag inte rekommenderat det. Blir rätt mycket fart på en tank med 17 bar i även om volymen är mindre... :waaaht:

Jag placerade tanken bakom ladan, jag hade 25m slang så risken var ytterst liten för större skador, jag ska byta kulventilen till en kran så jag får bättre "finlir" om jag behöver provtrycka igen.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag placerade tanken bakom ladan, jag hade 25m slang så risken var ytterst liten för större skador, jag ska byta kulventilen till en kran så jag får bättre "finlir" om jag behöver provtrycka igen.....

Ja. Du har tänkt till innan. Är inte alla som gör det. Bultade du fast tanken? Eller surade den i något tungt. En sådan rackare kan gå genom väggar om den får fart. 

 

Grundprincipen är skyddsavstånd på 1meter/bar. Har man stabila väggar/betong emellan fungerar de som avskärmning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Ja. Du har tänkt till innan. Är inte alla som gör det. Bultade du fast tanken? Eller surade den i något tungt. En sådan rackare kan gå genom väggar om den får fart. 

 

Grundprincipen är skyddsavstånd på 1meter/bar. Har man stabila väggar/betong emellan fungerar de som avskärmning. 

Vid sidan av lastad timmerkärra, fäst med vajerspelet.

 

Det där att det ska vara vätska det vet de flesta som lämnar dykflaskor på tryckning vart 5:e år hoppas jag.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Rören som sitter idag, är i mitt tycke lite klena och är tänkt att byta till 1tum.

 

Har 16A till varje.

 

Jag lade tanken bakom ladan, fyllde med vatten, även en lång slang, kopplade till en dykflaska med ett förstasteg som jag modifierat för att kunna använda till mobil tryckluftsenhet men råkade släppa lite högre tryck än de planerade 15bar, lät ligga 30min utan att trycket minskade.

 

Ska börja kolla efter tork också, räcker inte det att ha en regulator på 6bar som jag har idag?

Du verkar ha bra koll.

För att stabilisera luften till sprutan räcker regulatorn. En regulator har ofta ett filter och ett uppsamlingsglas för vätska. Då fukten är finfördelad i luften kommer bara en liten del av vattnet att stanna i uppsamlingsglaset resten åker med luften en del av det kommer att stanna i rören om man har långa rör. Vid långa rör sätter man större uppsamlare på de lägsta partierna av rörsystemet. Man ser till att rören sluttar lugnt och fint så man inte får massor av ställen där vattnet kan samlas. Vattensamlare som är placerade efter en kyltork är alltid torra om kyltorken fungerar. Skulle kyltorken sluta fungera ser man efter någon vecka att vatten börjar samlas upp i burken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Wangthong:

Du verkar ha bra koll.

För att stabilisera luften till sprutan räcker regulatorn. En regulator har ofta ett filter och ett uppsamlingsglas för vätska. Då fukten är finfördelad i luften kommer bara en liten del av vattnet att stanna i uppsamlingsglaset resten åker med luften en del av det kommer att stanna i rören om man har långa rör. Vid långa rör sätter man större uppsamlare på de lägsta partierna av rörsystemet. Man ser till att rören sluttar lugnt och fint så man inte får massor av ställen där vattnet kan samlas. Vattensamlare som är placerade efter en kyltork är alltid torra om kyltorken fungerar. Skulle kyltorken sluta fungera ser man efter någon vecka att vatten börjar samlas upp i burken. 

Jag har jobbat ganska många år inom produktionsindustri där man fick uppgradera rören till 2 tum när det investerades i nya maskiner annars räckte flödet inte till.

 

Då verkar det som att vi ska lägga nya slingan under taket och ha klenare rör ner till varje mekbås.

Jag har satt in flera avfuktare i lokalerna för att det dels ska vara torrt men det blir även lite värme som bonus, vintertid så går kylrummet en hel del och då har jag sett till att spillvärmen släpps i verkstan vilket också hjälper till med värme och torrhet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat ganska många år inom produktionsindustri där man fick uppgradera rören till 2 tum när det investerades i nya maskiner annars räckte flödet inte till.

 

Då verkar det som att vi ska lägga nya slingan under taket och ha klenare rör ner till varje mekbås.

Jag har satt in flera avfuktare i lokalerna för att det dels ska vara torrt men det blir även lite värme som bonus, vintertid så går kylrummet en hel del och då har jag sett till att spillvärmen släpps i verkstan vilket också hjälper till med värme och torrhet.

Då borde du veta att det var 50mm.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Då borde du veta att det var 50mm.

 

 

Det kanske det var, tyvärr så hänger tum kvar hos mej men det är möjligt att man gått över till mm helt nu, då kanske jag ska sätta 25mm istället för en tums.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev samet:

 

Enligt vilken standard då måste jag fråga?

 

I rör-Sverige är 1 tum 33,7mm vilken även benämns som DN25. Visst är det självklart... 555 :waaaht:

 

http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Rostfritt/Produktinformation/Jamforelse-DN---tum---mm/

 

 

Nja, innermått får man gå efter, åtminstone i min branch (annat land iofs). 14" och uppåt så är det yttermått som avses.

Dvs. t.ex 4" är 114,3mm och 18" är 457,2mm

26" som är DN 650 har yttermått på 660,4.

 

Hela rörbranschen känns som att det är mellan tummen och pekfingret

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...