Jump to content
IGNORERAD

Synka kompressorer


UglyFarang

Recommended Posts

Då du inte vet sidorna på rektangeln, så kan du inte ge den en area. Att du har en känd omkrets hjälper dig alltså inte.
 
För att göra det enkelt så kan vi säga att omkretsen är 400mm
Den kan vara 100x100x100x100 och svaret blir då?
Den kan vara 170x30x170x30 och svaret blir då?
 
Så frågan kvarstår. Varför är glykol och omkrets så viktig för volymen?
Ja, har man ingen omkrets så kan ju inte röret vara direkt tätt, så det är väl en förutsättning för att få en sluten volym.
Som sagt dags för dig att ge lite svar istället för att visa din okunskap.

Vad har jag för ursäkt att vara på MPR just nu och tjäbbla.
Är i yxbyn och har tråkigt.
Frågan är vad din Ursäkt är. 🤣



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    43

  • janne_h

    38

  • UglyFarang

    25

  • samet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder




Precis.
Nu pratar du volym.
Du glömde dock bort att nämna den ack så viktiga omkretsen som du tidigare menade var så viktig.
Omkretsen är endast viktig att ha så att man inte får sig ett läckage.

Nu får nog herrn’ förklara sina påståenden bättre.

Jag tycker dessutom att du bör förklara närmare angående ”densiteten i volym av massan”

Det här börjar ju nästan likna fråga Lund.
Läs på så kanske du lär dig nån dag?[emoji3]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

ca. ?
Är det en gissningslek?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

För att förtydliga. Du kan det som ett konstant tal i denna beräkning. Men vattens vikt i förhållande till uppvärmning och volym är ej konstant.
Men dessa förändringar är så små. Så vi bryr oss inte om detta just nu.

Men man skulle kunna spetsa till det och säga att vattnet är 25 grader varmt Och då väger en kubik bara 997 kg.

Men det är vid 4 grader. Och då är det 1000 kilo per kubikmeter.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Som sagt dags för dig att ge lite svar istället för att visa din okunskap.

Vad har jag för ursäkt att vara på MPR just nu och tjäbbla.
Är i yxbyn och har tråkigt.
Frågan är vad din Ursäkt är. 🤣



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Nja, förstår inte varför jag ska svara på någonting innan du har angett varför omkretsen var så viktig.
Du klarade dessutom av att räkna ut en area på en rektangel utan att känna till längden på de olika sidorna. Bara det är ju en prestation som gör att Nobelpriset verkar intressant för din del.

Min ursäkt är att jag får betalt för att skriva här.
Drar dock hem senare och då blir det färre inlägg.

Just nu sitter jag och lallar med condensate export pumps.
Röret till höger går till crude oil cooler från export pumparna.

89d857a4b6d774c8d093c9c05c34f3f3.jpg
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det här börjar ju nästan likna fråga Lund.
Läs på så kanske du lär dig nån dag?[emoji3]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Nja, fråga Lund har bytts ut till fråga Janne, då han känner till det viktiga med omkrets för att beräkna volym.

Jag väntar fortfarande på den viktiga matematiska revolutionen som du har upptäckt.

Finns det en perfekt cirkel?
Link to comment
Dela på andra sajter



Nja, fråga Lund har bytts ut till fråga Janne, då han känner till det viktiga med omkrets för att beräkna volym.

Jag väntar fortfarande på den viktiga matematiska revolutionen som du har upptäckt.

Finns det en perfekt cirkel?
Om man vänder på frågan. Beräknar du omkretsen på en rektangulär tank med pi?
Du kanske borde börja i klass 1 där man får lära sig att läsa och skriva. Och grundar inte grundpelarna i en diskussion utifrån vad man tror sig läst.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Man förutser att ingen amatör som dig plattat till röret med en hammare. Så kan man nog få fram både radie och omkrets ska du se.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Nja, förstår inte varför jag ska svara på någonting innan du har angett varför omkretsen var så viktig.
Du klarade dessutom av att räkna ut en area på en rektangel utan att känna till längden på de olika sidorna. Bara det är ju en prestation som gör att Nobelpriset verkar intressant för din del.

Min ursäkt är att jag får betalt för att skriva här.
Drar dock hem senare och då blir det färre inlägg.

Just nu sitter jag och lallar med condensate export pumps.
Röret till höger går till crude oil cooler från export pumparna.

89d857a4b6d774c8d093c9c05c34f3f3.jpg

 

Var försiktig så inte affärshemligheter hamnar i fel händer, alltså den gula postit lappen. 

5555

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter



Nja, förstår inte varför jag ska svara på någonting innan du har angett varför omkretsen var så viktig.
Du klarade dessutom av att räkna ut en area på en rektangel utan att känna till längden på de olika sidorna. Bara det är ju en prestation som gör att Nobelpriset verkar intressant för din del.

Min ursäkt är att jag får betalt för att skriva här.
Drar dock hem senare och då blir det färre inlägg.

Just nu sitter jag och lallar med condensate export pumps.
Röret till höger går till crude oil cooler från export pumparna.

89d857a4b6d774c8d093c9c05c34f3f3.jpg&key=a39f7178961a42e6add461ac8ccef7d466aed252e329873c4eb3b342b9e7ddea
Lallar var ordet för dagen. 🤣[emoji23]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
I ditt exempel med rektangulärt rör så spelar omkretsen roll. Det kan till exempel vara en rektangulär tank inblandad i volymen.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Men herregud!
Omkretsen på ett rektangulärt rör förhåller sig inte proportionellt till arean.

Vi tar ett nytt exempel för att du ska förstå.

Omkrets 1m

Rektangulärt rör nr1
250x250

Rektangulärt rör nr2
450x50


Bägge har samma omkrets rör nr1 har nästan 3ggr så stor area vilket blir nästan 3ggr volymen om längden är den samma.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 minuter sedan, skrev janne_h:

Lallar var ordet för dagen. 🤣emoji23.png

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Jasså?

Trodde att omkrets var ordet för dagen, speciellt när man snackar rektangulära former och volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

 

 Men herregud!

Omkretsen på ett rektangulärt rör förhåller sig inte proportionellt till arean.

 

Vi tar ett nytt exempel för att du ska förstå.

 

Omkrets 1m

 

Rektangulärt rör nr1

250x250

 

Rektangulärt rör nr2

450x50

 

 

Bägge har samma omkrets rör nr1 har nästan 3ggr så stor area vilket blir nästan 3ggr volymen om längden är den samma.

 

 Vet inte riktigt om du över huvudtaget har pluggat matte?

Omkretsen på ett 450*50 är 22500 Medans 250*250 är 62500

Hur får du det till samma omkrets??

Vet du överhuvudtaget vad omkrets betyder?

Du kanske blandar ihop omkrets och area vad vet jag

Men även där skjuts dina lallar beräkningar i sank.

 

Har du omkretsen så förändras ju inte volymen bara för att du viker den på olika sätt.

Den kan ju vara 125 *500 istället och omkretsen blir likt förbannat 62500 som då styr av volymen omkretsen i förhållande till längden.

 Snacka om att dra ner brallorna på sig själv.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
 
 

 
Vet inte riktigt om du över huvudtaget har pluggat matte?
Omkretsen på ett 450*50 är 22500 Medans 250*250 är 62500
Hur får du det till samma omkrets??
Vet du överhuvudtaget vad omkrets betyder?
Du kanske blandar ihop omkrets och area vad vet jag
Men även där skjuts dina lallar beräkningar i sank.
 
Har du omkretsen så förändras ju inte volymen bara för att du viker den på olika sätt.
Den kan ju vara 125 *500 istället och omkretsen blir likt förbannat 62500 som då styr volymen omkretsen i förhållande till längden.
 
 
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 
 
 



Jaha!!!!????

Jag rekommenderar herrn’ att deltaga i samma årskurs 1 som herrn’ rekommenderade mig då jag tydligen inte kan läsa eller skriva.
Som sagt så hade jag en 1:a i matematik när jag gick ut 9:an. Men detta är ju skrämmande
Vad säger din personliga assistent om detta?
Link to comment
Dela på andra sajter

  

Jaha!!!!????

 

Jag rekommenderar herrn’ att deltaga i samma årskurs 1 som herrn’ rekommenderade mig då jag tydligen inte kan läsa eller skriva.

Som sagt så hade jag en 1:a i matematik när jag gick ut 9:an. Men detta är ju skrämmande

Vad säger din personliga assistent om detta?

 

Du anger att omkretsen är 1 m Ska jag ta det som konstant tal?Vad är då dom övriga måtten?? Höjd längd bredd??

Eftersom du inte lämnar in alla parametrar så kan man inte anta annat än att du då menar att dom andra måtten ska ange omkretsen och 1 meter? eller var kommer 1 meter ifrån.

Antar då att du menar längd 1 meter?

Vilket av naturliga skäl gör att volymen blir 3x tillsammans med både omkrets och area.

 

Om du vill ha ett vettigt svar på din högst amatörmässiga beräkning. Så måste du väl ange vilka parametrar du vill ha svar på. Istället för att göra det till en gissningslek där man ska gissa vilket tal du tänker på.

Var kommer 250*250 eller 450*50

Eftersom dessa siffror isåfall inte kan vara annat än höjd bredd eftersom du angett omkretsen helt konstigt om längden är densamma.

Vilket gör att det blir stridig om du påstår att längden är lika.

Verkar mera som du snurrat in dig i dina egna lallar beräkningar.

 

Du kan ha omkretsen och längden konstant så får du från volymen.

 

Har du en kub på 10*10 centimeter så har du en liter i volym. Kapar du kuben på mitten och lägger bitarna bredvid varandra så innehåller dessa liktförbannat lika mycket volym tillsammans.

Och räknar du yttre omkretsen på dessa ihop så är den densamma när dom läggs mot varandra.

 

 

Vart vill du komma?

 

 Verkar vettigare att du beräknar volymen på dom öl du druckit.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev janne_h:

Du anger att Arean är 1 m
Ska jag ta det som kvm?
Vad är då dom övriga måtten?? Höjd längd bredd??
Eftersom du inte lämnar in alla parametrar så kan man inte anta annat än att du då menar att dom andra måtten ska ange omkretsen eller var kommer 1 meter ifrån.

Om du vill ha ett vettigt svar på din högst amatörmässiga beräkning. Så måste du väl ange vilka parametrar du vill ha svar på. Istället för att göra det till en gissningslek där man ska gissa vilket tal du tänker på.
Var kommer 250*250 eller 450*50
Eftersom dessa siffror isåfall inte kan vara annat än höjd bredd eftersom du angett Arean till 1 kvm.
Vilket gör att det blir stridig om du påstår att längden är lika.
Verkar mera som du snurrat in dig i dina egna lallar beräkningar.

Du kan ha omkretsen och längden konstant så får du från volymen.

Har du en kub på 10*10 centimeter så har du en liter i volym. Kapar du kuben på mitten och lägger bitarna bredvid varandra så innehåller dessa liktförbannat lika mycket volym tillsammans.
Och räknar du yttre omkretsen på dessa ihop så är den densamma när dom läggs mot varandra.


Vart vill du komma?


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Jaha, har du Googlat på grundskolematematik nu?

 

Var har jag angett att arean är 1m2? Hur var det med läs och skrivkunnigheten.

Omkretsen är 1m och den kan du göra hur du vill. Ju "rundare" den blir desto större area kommer du att få. En 6-kantig (liksidig) form, får en större area än en rektangulär form eller en kvadrat. En oktagon större än hexagon...osv ända tills man har fått en perfekt cirkel.

 

Du skriver det själv väldigt tydligt "Vet inte riktigt om du över huvudtaget har pluggat matte? Omkretsen på ett 450*50 är 22500 Medans 250*250 är 62500"

 

Det säger mig att du inte vet vad area och omkrets är och ditt inlägg mer eller mindre bevisar hur fel du har.

 

Kanske bäst att inkalla TV och hans experter.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Känner att jag fått en uppgift som jag inte riktigt klarar av att förklara på ett enkelt sätt.

Lat som jag är så letar jag efter pedagogik på nätet och finner detta.

Det blir lite grovt förklarat, men övar man och provar sig fram hemma i köket, så ska man säkert kunna lista ut hur saker och ting förhåller sig rent matematiskt.

 

Skärmdump bifogas

 

 

Trams.JPG

trams2.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, har du Googlat på grundskolematematik nu?
 
Var har jag angett att arean är 1m2? Hur var det med läs och skrivkunnigheten.
Omkretsen är 1m och den kan du göra hur du vill. Ju "rundare" den blir desto större area kommer du att få. En 6-kantig (liksidig) form, får en större area än en rektangulär form eller en kvadrat. En oktagon större än hexagon...osv ända tills man har fått en perfekt cirkel.
 
Du skriver det själv väldigt tydligt "Vet inte riktigt om du över huvudtaget har pluggat matte? Omkretsen på ett 450*50 är 22500 Medans 250*250 är 62500"
 
Det säger mig att du inte vet vad area och omkrets är och ditt inlägg mer eller mindre bevisar hur fel du har.
 
Kanske bäst att inkalla TV och hans experter.
 
 
Du anger parametrar från ett fyrkantigt rör. Och förväntar dig svaret från ett åttakantigt rör.
Helt fantastiskt. Trodde vi diskuterade volym i runda rör och fyrkanter.
Är väl en typisk MPR åkomma. Har man fel i sak så flyttar man på spelpjäserna för att ge skenet av att man inte har fel snarare än att erkänna att man gett sig in i något man inte klarar av.
Kan du inte diskutera ärligt så kan vi lika bra lägga ner här och nu.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

Kan du inte diskutera ärligt så kan vi lika bra lägga ner här och nu.

Jag tror att dom flesta här på MPR skulle uppskatta om ni gjorde det.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Du anger parametrar från ett fyrkantigt rör. Och förväntar dig svaret från ett åttakantigt rör.
Helt fantastiskt. Trodde vi diskuterade volym i runda rör och fyrkanter.
Är väl en typisk MPR åkomma. Har man fel i sak så flyttar man på spelpjäserna för att ge skenet av att man inte har fel snarare än att erkänna att man gett sig in i något man inte klarar av.
Kan du inte diskutera ärligt så kan vi lika bra lägga ner här och nu.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Ja, åttakantigt rör tog jag upp för att förtydliga detta för dig.
Så långt har du visat att du inte klarat av att förstå att två fyrkantiga rör med samma omkrets kan ha två olika areor om du ska beräkna volymen och där av få olika volym vid samma längd och omkrets.

Ja, samma omkrets och samma längd ger alltså inte samma volym.
Du borde med fakta i hand alltså lagt ner innan du gav dig in på matematik för 1:a till 3:e klass.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad ni rör till det!

 

Det funkade som jag tänkt med kompressorerna och jag har höjt 1 till 6,0-8,0 och 2 till 5,7-7,5.

 

Nu ska jag röra till det lite extra.

 

Kompressor 1 ger drygt 600l/min vid 6bar fri avgiven luftmängd och komp 2 ger drygt 500l/min.

Vilken diameter behöver jag ha på stammen för att det ska vara fullt flöde och vilken dia behöver jag ha ner till varje plats om det ska vara minst 600l/min där?

Givetvis är det vid 6bar jag vill ha flödet.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

radien*radien*pi*längd

Arean är 0,358902 kvadratmeter

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Ingen av mina miniräknare får fram samma svar som du.

Enligt din beräkning så skulle 1m av detta rör innehålla 358,902 liter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Om du ska blanda 30%glykol som exempel. Då är det ganska viktigt att veta hur många liter volym vätska systemet innehåller. Då 30% måste beräknas utifrån detta.
Eller i ett värmesystem så förändras ju densiteten i volym av massan mer ju större system man har. Och därmed får man fram svaret hur stort expansionskärl man behöver om man har volym mängden. Hade du haft kunskap om det du påstår dig ha. Så skulle du inte behövt fråga om detta.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Mycket intressant, hur menar du att densiteten ändras beroende på volymen?

När jag gick i skolan så vill jag minnas att densiteten på vatten(rent) ändrades endast av temperatur.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

Mycket intressant, hur menar du att densiteten ändras beroende på volymen?

När jag gick i skolan så vill jag minnas att densiteten på vatten(rent) ändrades endast av temperatur.

temperaturen påverkar densiteten som i sin tur påverkar volymen av massan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

ett väme

5 minuter sedan, skrev janne_h:

temperaturen påverkar densiteten som i sin tur påverkar volymen av massan.

Det är jag helt med på, det är därför(om jag minns rätt) man ska ha expansionskärl på 10% av ett värmesystems volym.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...