Jump to content
IGNORERAD

Synka kompressorer


UglyFarang

Recommended Posts

14 minuter sedan, skrev Nicholas:

2 tum nämndes , inte 1 tum.


Kolla kolumnen i mitten.
Metriska rör.

 

Javisst. Du menar ett 54x2.0 rör. 

Det var TS som skrev 25mm

 

Måttenheten tum och tumangivelser på rörstorlekar stämmer inte överens riktigt. Därav min fråga från början. Jag var lite morgondryg bara :waaaht:

 

 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    43

  • janne_h

    38

  • UglyFarang

    25

  • samet

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
6 minuter sedan, skrev Nicholas:

2 tum nämndes , inte 1 tum.


Kolla kolumnen i mitten.
Metriska rör.

2" är alltså OD 60,3

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Kanske fel forumdel med det är relaterat med bilar&andra fordon då vi ska ha kompressorerna i vårt mekpalats....

 

Jag fick tag på en strulande kompressor för en femhundring förra veckan och efter lite mek så funkar den kanon nu och då är frågan här:

Om jag kopplar 2 kompressorer på samma system kan jag sätta kompressor 1 att börja jobba vid 5,7bar och slå av vid 7,7bar och kompressor 2 att starta vid 5,4bar och slå av vid 7,5

Kommer detta att funka så att om vi är flera som jobbar med tryckluft så kommer kompressor 2 att hjälpa kompressor 1 att hålla ett bra arbetstryck eller har jag misslyckats i min tankeverksamhet?

Justera båda ungefär lika. Fungerar jättebra. Har ofta kört så när jag använt stora luftförbrukare. Kör du bara lite småpys, pumpar cykeln eller så kommer nog bara den ena att arbeta.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

2" är alltså OD 60,3

Vi jobbar ju båda med denna skiten. Så därför kan vi storlekarna. Svårare för de som vet hur lång en tum är. När röret sedan är 33,7mm... :waaaht:

 

Att sedan säga tum om metriska rör, det gör man ju inte i branchen för då blir det ännu mer fel... 

 

DN, tum, mm... varför göra det enkelt... 555

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag har jobbat ganska många år inom produktionsindustri där man fick uppgradera rören till 2 tum när det investerades i nya maskiner annars räckte flödet inte till.

 

Då verkar det som att vi ska lägga nya slingan under taket och ha klenare rör ner till varje mekbås.

Jag har satt in flera avfuktare i lokalerna för att det dels ska vara torrt men det blir även lite värme som bonus, vintertid så går kylrummet en hel del och då har jag sett till att spillvärmen släpps i verkstan vilket också hjälper till med värme och torrhet.

Förmodligen vet du redan att du ska tappa av till båsen från översidan av stora röret. Vattenuppsamlare på undersidan röret. 

Komprimera inneluft löser en hel del. Fast för torr inomhusmiljö är inte hälsosamt heller. som vanligt "lagom är bäst". :smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev samet:

Vi jobbar ju båda med denna skiten. Så därför kan vi storlekarna. Svårare för de som vet hur lång en tum är. När röret sedan är 33,7mm... :waaaht:

 

Att sedan säga tum om metriska rör, det gör man ju inte i branchen för då blir det ännu mer fel... 

 

DN, tum, mm... varför göra det enkelt... 555

 

Det är ju enkelt. Antingen kör man tum eller metrisk. ;)

Själv har jag aldrig varit på något projekt där man kör med metrisk måttenhet. Eller, det kanske jag har varit då jag jobbat på fritiden i Sverige. Men då är jag så obrydd, så jag inte bryr mig det minsta om sådana saker.

Fast vid närmare eftertanke, så bryr jag mig inte nu heller. Lönen blir varken bättre eller sämre om jag bryr mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Det är ju enkelt. Antingen kör man tum eller metrisk. [emoji6]
Själv har jag aldrig varit på något projekt där man kör med metrisk måttenhet. Eller, det kanske jag har varit då jag jobbat på fritiden i Sverige. Men då är jag så obrydd, så jag inte bryr mig det minsta om sådana saker.
Fast vid närmare eftertanke, så bryr jag mig inte nu heller. Lönen blir varken bättre eller sämre om jag bryr mig.
Ok.
Jag ger mig.
Men jag antar era ritningar är i Metriska systemet, eller anger ni inch på ritningarna som måttenhet.

Som om dom vore ritade i anerikat?

En ärlig fråga, för man vet aldrig vad som händer i en industri som har sin vagga i USA.

Om det nu är oljeborrning/rafinaderi som är ditt område.

Har fått det intrycket.
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ok.
Jag ger mig.
Men jag antar era ritningar är i Metriska systemet, eller anger ni inch på ritningarna som måttenhet.

Som om dom vore ritade i anerikat?

En ärlig fråga, för man vet aldrig vad som händer i en industri som har sin vagga i USA.

Om det nu är oljeborrning/rafinaderi som är ditt område.

Har fått det intrycket.

Där slår du huvudet på spiken. Är en jävla blandning med mått och standarder... så gäller fan att hålla tungan rätt i mun... :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ok.
Jag ger mig.
Men jag antar era ritningar är i Metriska systemet, eller anger ni inch på ritningarna som måttenhet.

Som om dom vore ritade i anerikat?

En ärlig fråga, för man vet aldrig vad som händer i en industri som har sin vagga i USA.

Om det nu är oljeborrning/rafinaderi som är ditt område.

Har fått det intrycket.


Längdmått är mm.
Egentligen så jobbar vi ”metriskt”
Vi hade kunnat kalla rören för Erik, Lars, Bengan och Sylvester.
Tryckklasser är följande

bd31eaafe29f5e7b6087cdf1b1a6564d.jpg

Desigtryck och max tryck är dock i Bar
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Förmodligen vet du redan att du ska tappa av till båsen från översidan av stora röret. Vattenuppsamlare på undersidan röret. 

Komprimera inneluft löser en hel del. Fast för torr inomhusmiljö är inte hälsosamt heller. som vanligt "lagom är bäst". :smile:

Jo, annars får man vatten överallt när man ska blåsa eller pumpa.

Vi vill ha en riktigt torr innemiljö då det inte sker in o ut körning vintertid utan bara förvaring, tvätt görs när bilarna parkeras in för vintervård sedan ska det vara torrt så inget rostar, tvätt delen kommer att få egen port mot insidan så det blir som en sluss in.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående rör och dess diameter, skiljer det mellan rör med presskoppling och rör som är gängade?

På industrin där jag jobbade satte man pressat 2tum eller 50mm, här kommer vi att sätta gängat 1tum om vi behöver byta till större.

Jag funderar på att om man matar från "båda hållen" så kanske det räcker med befintliga rör.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Längdmått är mm.
Egentligen så jobbar vi ”metriskt”
Vi hade kunnat kalla rören för Erik, Lars, Bengan och Sylvester.
Tryckklasser är följande

bd31eaafe29f5e7b6087cdf1b1a6564d.jpg

Desigtryck och max tryck är dock i Bar

 

15000 PSI, inte illa!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

2 tum nämndes , inte 1 tum.


Kolla kolumnen i mitten.
Metriska rör.

Jag har nämnt både 1 tum och 2tum, på industrin där jag jobbade sattes det 2 tum(eller 50mm) här blir det 1 tum om vi behöver byta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

image.png.c7c056c31e4b5f95eaa278888f7dc67d.pngAnnars e detta en kompressor man skall ha, min e från 1995 ger 5,5 kbm per minut inkl lufttork, den snor nästan ingenting! Bästa kompressorn jag haft, bara går och går!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev audirs2:

image.png.c7c056c31e4b5f95eaa278888f7dc67d.pngAnnars e detta en kompressor man skall ha, min e från 1995 ger 5,5 kbm per minut inkl lufttork, den snor nästan ingenting! Bästa kompressorn jag haft, bara går och går!

Hur mycket måste man mata den med?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

image.png.c7c056c31e4b5f95eaa278888f7dc67d.pngAnnars e detta en kompressor man skall ha, min e från 1995 ger 5,5 kbm per minut inkl lufttork, den snor nästan ingenting! Bästa kompressorn jag haft, bara går och går!
Kommer från "mitt" bolag.
Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Hur mycket måste man mata den med?

63 amp måste den ha!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
15000 PSI, inte illa!


Nästan som mitt blodtryck när jag blir förbannad på jobbet.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev audirs2:

63 amp måste den ha!

Det låter kanonbra, ska bara köpa ett kärnkraftverk först!

 

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskan är dum... :) 

 

På engelska är det simplare eftersom de har "pipe" och "tube".

Pipe benämns inre diametern på och tube yttre. Enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Svenskan är dum... [emoji4] 
 
På engelska är det simplare eftersom de har "pipe" och "tube".
Pipe benämns inre diametern på och tube yttre. Enkelt.


Fast då pipe går över 14” så blir det helt plötsligt tube, då dom är inkonsekventa.
”Tubing” är för vår del instrumentrör. Men även rör under 1,5” kan klassas som tubing. Tubing kan Dick få linjenummer och då klassas det som piping och då ska pipingspec följas.

Så regel nummer ett är att aldrig ställa en fråga om något på MPR.
Tur att det bara var kompressorproblem och inte en spis.
AC är också en fråga som man ska undvika.
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Så regel nummer ett är att aldrig ställa en fråga om något på MPR.

Nja, regel ett är att alltid ställa frågan först här på MPR.

Och sen gå ut på stan och skryta med sina nyfunna kunskaper. 

I alla fall om man varit här i flera veckor och redan lärt sig allt om ämnet Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Fast då pipe går över 14” så blir det helt plötsligt tube, då dom är inkonsekventa.
”Tubing” är för vår del instrumentrör. Men även rör under 1,5” kan klassas som tubing. Tubing kan Dick få linjenummer och då klassas det som piping och då ska pipingspec följas.

Så regel nummer ett är att aldrig ställa en fråga om något på MPR.
Tur att det bara var kompressorproblem och inte en spis.
AC är också en fråga som man ska undvika.

 

Kan man stå och skita då?:rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som hobbyist på det mesta här hemma, så köpte jag själv en sån där liten, tyst kompressor med en 30 liters tank på.

Jo, efter att ha tankat i lite luft i moppedäcket, så kom jag genast fram till att den var aningens för liten för mig och vad jag tänkt använda den till.

Till exempel blåsa bort dammet ifrån arbetsbänken.

Men jag gillar att den är riktigt tyst, så att köpa en ny samma dag kändes som lite onödigt.

 

Kopplade dit min vattenfiltreringstank på ca 100 liter och vips hade jag en fungerande kompressor med tillräckligt med luft för det jag använder den till.

Själva kompressorn får stå i lite nu, men eftersom den är tyst, så spelar det ingen egentlig roll.

En lyckad uppgradering. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Surin P3:

Som hobbyist på det mesta här hemma, så köpte jag själv en sån där liten, tyst kompressor med en 30 liters tank på.

Jo, efter att ha tankat i lite luft i moppedäcket, så kom jag genast fram till att den var aningens för liten för mig och vad jag tänkt använda den till.

Till exempel blåsa bort dammet ifrån arbetsbänken.

Men jag gillar att den är riktigt tyst, så att köpa en ny samma dag kändes som lite onödigt.

 

Kopplade dit min vattenfiltreringstank på ca 100 liter och vips hade jag en fungerande kompressor med tillräckligt med luft för det jag använder den till.

Själva kompressorn får stå i lite nu, men eftersom den är tyst, så spelar det ingen egentlig roll.

En lyckad uppgradering. :D 

 

Hmm

Varför gör du sådana saker utan att först rådfråga expertisen på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...