Jump to content
IGNORERAD

Antidive gaffel


UglyFarang

Recommended Posts

Jag har en kompis som har en gammal hoj stående med skadade gaffelben, det är en Suzuki med antidive.

Vet någon hur man ska göra när man byter gaffelbenen, läcker det ut olja eller är tillsatsen tät?

Jag fick tag på ett par friska ben i Hbg så vi ska släpa hit liket för att få den frisk och godkänd i besiktningen så snart det är möjligt.

 

Tips mottages tacksamt!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

ett gaffelben är som en stötdämpare med fjädern inuti.

inget kommer läcka, ett slutet system.

 

ta bort hjulet

lossa eventuella broms-slangar / stänkskärm

 

lossa benen från gaffel-kronan.

är väl allt, inga konstigheter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Nicholas:

ett gaffelben är som en stötdämpare med fjädern inuti.

inget kommer läcka, ett slutet system.

 

ta bort hjulet

lossa eventuella broms-slangar / stänkskärm

 

lossa benen från gaffel-kronan.

är väl allt, inga konstigheter.

 

Nja, ska han byta gaffelben får han nog allt släppa ut oljan, endra via bottenbulten eller helt enkelt vända o tömma ur från toppen.

Ett tips om man inte vet mängden är att kolla hur mycket man häller ut, och sen hälla i lika mycket.

 

Edit: ser att det var nått modernt med "anti dive".....sök på youtube är tipset.

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Nja, ska han byta gaffelben får han nog allt släppa ut oljan, endra via bottenbulten eller helt enkelt vända o tömma ur från toppen.

Ett tips om man inte vet mängden är att kolla hur mycket man häller ut, och sen hälla i lika mycket.

 

han ska inte serva benet

 

utan byta det, benet är en enhet.

varför skulle det läcka olja ?

skulle isåfall vara ett öppet system där olja kan rinna ut och regnvatten rinna in.

så är det inte

iallfall inte på några cyklar jag ägt

 

1982 - 2005 års-modeller

 

tips är att läsa verkstadshandboken om volymer olja,

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

han ska inte serva benet

 

utan byta det, benet är en enhet.

varför skulle det läcka olja ?

skulle isåfall vara ett öppet system där olja kan rinna ut och regnvatten rinna in.

så är det inte

iallfall inte på några cyklar jag ägt

 

1982 - 2005 års-modeller

 

tips är att läsa verkstadshandboken om volymer olja,

 

 

 

Nu förstår jag inte hur du tänker, ska han byta gaffelben så måste han ju tömma ut oljan som är inne i gaffelbenet.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Nu förstår jag inte hur du tänker, ska han byta gaffelben så måste han ju tömma ut oljan som är inne i gaffelbenet.

 

nej

 

gaffelbenet är ett slutet system.

 

ta bort benet lägg det på golvet.

stoppa dit det nya.

klart och betalt.

 

annars skulle gaffelben läcka olja så fort någon vurpade med sin mc

det gör dom inte

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

nej

 

gaffelbenet är ett slutet system.

 

ta bort benet lägg det på golvet.

stoppa dit det nya.

klart och betalt.

 

annars skulle gaffelben läcka olja så fort någon vurpade med sin mc

det gör dom inte

 

om vi nu antar att ett gaffelben är ett gaffelben  och inte inre-röret i ett gaffelben etc.

men i min bok är 2 st ben en framgaffel, komplett, och inte en sönderplockade gaffelben.

enbart lyfta ur sina fästen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

nej

 

gaffelbenet är ett slutet system.

 

ta bort benet lägg det på golvet.

stoppa dit det nya.

klart och betalt.

 

annars skulle gaffelben läcka olja så fort någon vurpade med sin mc

det gör dom inte

 

Hur tänkte du set skulle läcka, du har ju toppluggen...

Han ska ju byta gaffelben, får ju lossa topp plugg, släppa ut fjädrar o distanser, hälla ut olja etc.

Du har ju underben o gaffelben....och han ska ju byta gaffelben.

 

Jag ger upp, jag har bara byggt och modifierat ett antal gafflar.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

om vi nu antar att ett gaffelben är ett gaffelben  och inte inre-röret i ett gaffelben etc.

men i min bok är 2 st ben en framgaffel, komplett, och inte en sönderplockade gaffelben.

enbart lyfta ur sina fästen.

 

Ahh du tänkte att han skulle byta komplett gaffel, jag tolkade det som han bara skulle byta gaffelben och spara hydraulik o underben.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Hur tänkte du set skulle läcka, du har ju toppluggen...

Han ska ju byta gaffelben, får ju lossa topp plugg, släppa ut fjädrar o distanser, hälla ut olja etc.

Du har ju underben o gaffelben....och han ska ju byta gaffelben.

 

Jag ger upp, jag har bara byggt och modifierat ett antal gafflar.

 

 

behöver inte lossa någon topp-plugg för att ta bort benet.

 

och ingen har pratat om att bygga/modifiera/skruva isär några ben

 

byta hela benet

 

losa i kronan och dra ur det nedåt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Den där ha ju någon stolle vänt upp och ned..... 555555

stollar som jag , tar inte i nåt annat.....

:-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag tänker gaffel så här, ligger väl lite efter min tid.... har nog aldrig haft en nyare mc än  -79

http://www.tolle-engineering.se/sv-SE/tekniska-tips/montera-gaffelben-20434423

16622556-psIPs.jpg.0b7da17d2cadec3e3f19f1c4ca19c353.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Jag tänker gaffel så här, ligger väl lite efter min tid.... har nog aldrig haft en nyare mc än  -79

http://www.tolle-engineering.se/sv-SE/tekniska-tips/montera-gaffelben-20434423

16622556-psIPs.jpg.0b7da17d2cadec3e3f19f1c4ca19c353.jpg

ja fast det är ju tvärtom nu förtiden, grova röret längst upp där hävstångs-effekten är som störst.

stabilare gaffel, sedan hur den exakta nomenklaturen är kan man diskutera.

Men i min värld så är gaffelben = kompletta ben  (parallella världar kan förekomma, men inte i min närhet)

annars får man börja dribbla om inner-rör, etc etc beroende på USD eller inte.

 

men OP får väl klargöra vad det är han exakt avser att byta.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Jag tänker gaffel så här, ligger väl lite efter min tid.... har nog aldrig haft en nyare mc än  -79

http://www.tolle-engineering.se/sv-SE/tekniska-tips/montera-gaffelben-20434423

16622556-psIPs.jpg.0b7da17d2cadec3e3f19f1c4ca19c353.jpg

Om man tittar på denna bilden, så finns det ett "dekompressions hål", ungefär där sitter antidive grejen som senare är kopplad till bromsoket, endast ett ok, där gissar jag att det trycks upp olja vid bromsning, eller det kanske bara minska utsläpp av luft, f-n att det inte finns en handbok hos ägaren.

 

Söker jag på antidive så kommer denna tråden upp......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

ja fast det är ju tvärtom nu förtiden, grova röret längst upp där hävstångs-effekten är som störst.

stabilare gaffel, sedan hur den exakta nomenklaturen är kan man diskutera.

Men i min värld så är gaffelben = kompletta ben  (parallella världar kan förekomma, men inte i min närhet)

annars får man börja dribbla om inner-rör, etc etc beroende på USD eller inte.

 

men OP får väl klargöra vad det är han exakt avser att byta.

 

 

 

Det är kompletta ben som ska bytas, min tanke är att plocka av benen och byta med "kronan" kvar i position.

Benen har oljedelen nedåt och röret uppåt som på Soengsangs bild.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det är kompletta ben som ska bytas, min tanke är att plocka av benen och byta med "kronan" kvar i position.

Benen har oljedelen nedåt och röret uppåt som på Soengsangs bild.

En riktig gaffel alltså, ingen fjollgaffel 😉

Skämt åtsido, bra hjälp finns säkert på youtube...

Det med anti dive har jag ingen aning om.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

En riktig gaffel alltså, ingen fjollgaffel 😉

Skämt åtsido, bra hjälp finns säkert på youtube...

Det med anti dive har jag ingen aning om.

Den är från -83  -84 en 400cc.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Gsx 400 fws
Kanske.

Tvåpipig.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Var är Herr ingenjören Boa när han för en gång skull verkligen behövs?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...