Jump to content
IGNORERAD

Vad sker om antal Baht sjunker till 3 per krona?


Cavemannen

Vad sker om antal Baht per Krona sjunker till 3?  

135 röster

  1. 1. Vad gör ni om antal Baht sjunker till 3B per krona eller där under?

    • Drar åt svångremmen.....
      41
    • Plockar fram gamla besparingar.
      8
    • Flyttar hem till Sverige.
      3
    • Drar ner på resorna Thai/Swe
      30
    • Gör en Leifen och byter till ett land där kronan är stark
      11
    • Det drabbar inte mig
      42


Recommended Posts

On 2018-04-06 at 19:51, skrev Mr atm:

Sveriges Riksbank | Sveriges Riksbank

https://www.riksbank.se/

Riksbanken är Sveriges centralbank. Vi ser till att pengarna behåller sitt värde över tid.

Yeah sure!

 

Vad kan den ha tappat på 100 år 97% kanske.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

 

 

 

Riksbanken är självständig men har ett uppdrag att sköta. Det har ändrats under tidens gång så det är svårt att värdera hur de skött sitt uppdrag. Den nuvarande riksbankschefen tycker jag har skött sitt uppdrag utomordentligt, så finlandssvensk han är.  :look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 363
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    43

  • Jive

    31

  • John Khonken

    21

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Efraim Barkbit
5 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Nu är ju knappast nationalekonomi en av mina paradgrenar, egentligen har jag ingen paradgren alls men det såg snyggt ut i skrift :-)

Är det inte så att tillväxtekonomier består av högre löneökningar/priser/högre inflation som normalt sett tunnar ut värdet på valutan vilket krävs för att behålla tillväxtekonomin? Det tyder ju inte på det om man tänker på hur de historiskt erkända valutorna som t.ex. USD, GBP har utvecklats mot THB så jag är osäker på detta. Har du en enkel förklaring vore det intressant att höra men jag trodde att tillväxtekonomier är begränsade i livslängd iom när de når närmare de ekonomier som tidigare var starka planar tillväxten oftast ut. 

Värdet på Baht/krona låg på 4.25, har jag för mig iaf, första gången jag kom till Thailand för 30 år sedan och har väl förutom några svängningar då och då varit hyffsat däromkring. Däremot tycker jag köpkraften/infrastrukturen har utvecklats grymt mycket mer än värdet på valutan mot kronan.

 

/ SatanG    

Är det inte det dom sörsta ekonomierna vill? Att dom jobbar på samma villkor.

inte ha ett billighets land som e jättestort o kan störa världsekonomin ? Som det vart i alla år, det har bara flyttats från år till år.

i din brach måste du haft en första hands titt

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit

Ska väl tillägga att ja gjort en flytt över sjön till flappeland, men inte fxxn är det billigare här.

det drabbar alla

Ändrades av Efraim Barkbit
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
18 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag tror nog att Riksbanken menar att man försöker behålla kronans värde över tid jämfört med andra valutor. Lite inflation är bara bra för samhällsekonomin, utan den snurrar hjulen för långsamt.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/

 

Fritz..

Det verkar ju inte heller fungera särskilt bra. Jo dom försöker sälja på oss att inflation är något bra.

USA hade deflation i 100 år och blev en supermakt. Men hur kan det komma sig då?

Man bekostar krig med inflation och har gjort det i urminnestider.

Hjulen snurrar snabbare när banker släpper loss mera pengar och hjulen snurrar långsammare när bankerna håller igen.

Men dom flesta köper det som media serverar dom utan att tänka själva.

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 timmar sedan, skrev Wanchai:

Riksbanken är självständig men har ett uppdrag att sköta. Det har ändrats under tidens gång så det är svårt att värdera hur de skött sitt uppdrag. Den nuvarande riksbankschefen tycker jag har skött sitt uppdrag utomordentligt, så finlandssvensk han är.  :look_down:

Ekonomierna skulle blomstra utan dess like utan centralbanker. Dom är roten till allt ont.

Varför ska dom in och ställa med räntan. Det är ingen fri marknad då utan samma som planekonomi/kommunism.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Efraim Barkbit:

Är det inte det dom sörsta ekonomierna vill? Att dom jobbar på samma villkor.

inte ha ett billighets land som e jättestort o kan störa världsekonomin ? Som det vart i alla år, det har bara flyttats från år till år.

i din brach måste du haft en första hands titt

Förstahandstitt hur då menar du?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Benjamas:
On 2018-04-06 at 22:02, skrev SatanG:
Känns tråkigt att kronan suger men som tur är får jag lön i dkk och frugan i baht. 
Håller antagligen inne överföringar tills kursen når 4 igen.
Tycker dock synd om de som drabbas hårt av detta.
 
/ SatanG

Visa mer  

Varför håller du inne överföringar om du har dkk, den ligger ju över 5

 

Min lön är i danska kronor som växlas om till svenska när de kommer in på Swedbank / SEB.

Ger mer om jag väntar och kronan ökar igen. Dubbel vinst alltså.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
51 minuter sedan, skrev Fritz:

:huh: Då var det länge sen i så fall. Efter 1914 har det i alla fall mest varit inflation. :sure: http://www.usinflationcalculator.com/inflation/historical-inflation-rates/

 

Fritz..

 

Stämmer bra det. Det handlar om 100 år innan.

 

President Woodrow Wilson has been quoted in saying: "I am a most unhappy man. I have unwittingly ruined my country. A
 great industrial nation is now controlled by its system of credit. We are
 no longer a government by free opinion, no longer a government by
 conviction and the vote of the majority, but a government by the opinion
 and duress of a small group of dominant men."

När bankerna tog över USA.

 

 

"If ever again our nation stumbles upon unfunded paper, it shall surely be like death to our body politic. This country will crash." - George Washington

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Mr atm:

Stämmer bra det. Det handlar om 100 år innan.

 

President Woodrow Wilson has been quoted in saying: "I am a most unhappy man. I have unwittingly ruined my country. A
 great industrial nation is now controlled by its system of credit. We are
 no longer a government by free opinion, no longer a government by
 conviction and the vote of the majority, but a government by the opinion
 and duress of a small group of dominant men."

När bankerna tog över USA.

 

 

"If ever again our nation stumbles upon unfunded paper, it shall surely be like death to our body politic. This country will crash." - George Washington

 

Nu får du väl ändå ge dig med dit svammel !! Inget av det du citerar motsäger på något sätt det jag skrev. Woodrow Wilson var president mellan 1913 och 1921 och och av dom åren var det bara det sista som det var deflation. 1921 blev det stor deflation i USA som berodde på att landet stått utanför kriget och nu inte fick betalt för allt dom exporterat och exporterade till krigsdrabbade länder som inte kunde betala. Det var inget glädjens år i USA:s ekonomiska historia kan man lugnt konstatera. :sure:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 minuter sedan, skrev Fritz:

Nu får du väl ändå ge dig med dit svammel !! Inget av det du citerar motsäger på något sätt det jag skrev. Woodrow Wilson var president mellan 1913 och 1921 och och av dom åren var det bara det sista som det var deflation. 1921 blev det stor deflation i USA som berodde på att landet stått utanför kriget och nu inte fick betalt för allt dom exporterat och exporterade till krigsdrabbade länder som inte kunde betala. Det var inget glädjens år i USA:s ekonomiska historia kan man lugnt konstatera. :sure:

 

Fritz..

Jag skrev om att det var deflation i princip i 100 år innan Wilson skrev över det till bankerna. Sen är det möjligt att det ibland var deflation under senare 1900- talet.

Vet du ens skillnaden på deflation och inflation??

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago, SatanG said:

 

Nu är ju knappast nationalekonomi en av mina paradgrenar, egentligen har jag ingen paradgren alls men det såg snyggt ut i skrift :-)

Är det inte så att tillväxtekonomier består av högre löneökningar/priser/högre inflation som normalt sett tunnar ut värdet på valutan vilket krävs för att behålla tillväxtekonomin? Det tyder ju inte på det om man tänker på hur de historiskt erkända valutorna som t.ex. USD, GBP har utvecklats mot THB så jag är osäker på detta. Har du en enkel förklaring vore det intressant att höra men jag trodde att tillväxtekonomier är begränsade i livslängd iom när de når närmare de ekonomier som tidigare var starka planar tillväxten oftast ut. 

Värdet på Baht/krona låg på 4.25, har jag för mig iaf, första gången jag kom till Thailand för 30 år sedan och har väl förutom några svängningar då och då varit hyffsat däromkring. Däremot tycker jag köpkraften/infrastrukturen har utvecklats grymt mycket mer än värdet på valutan mot kronan.

 

/ SatanG    

Det finns inget rätlinjigt förhållande  mellan tillväxt och en valutas styrka men om man förmodar att Thailand under nästa 20 år rullar på med en tillväxt på 3-4% per år medans Sverige tuffar på med 1-2% per år (vilket är ganska rimligt) så borde THB stärkas mot SEK. En väldigt snabb tillväxt kan dock leda till inflation och då äts ju valutans uppgång upp.

 

Valutasvängningar är alltid lätta att förklara i efterhand men väldigt svåra att förutse så jag hänvisar till mitt föregående inlägg; istället för att försöka ”slå” valutamarknaden ska man nog sikta in sig på att minimera sina risker så man inte helt plötsligt står där med 30% mindre pengar än man hade räknat med.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag skrev om att det var deflation i princip i 100 år innan Wilson skrev över det till bankerna. Sen är det möjligt att det ibland var deflation under senare 1900- talet.

Vet du ens skillnaden på deflation och inflation??

 

Statistik som visar inflation/deflation i Usa från ca: år 1670 till 2000 och med det ger jag upp diskussionen med dig mr atm, jag behöver kyla ner mig med ett par kalla.

http://www.in2013dollars.com/1800-dollars-in-2017?amount=1

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 minuter sedan, skrev Fritz:

Statistik som visar inflation/deflation i Usa från ca: år 1670 till 2000 och med det ger jag upp diskussionen med dig mr atm, jag behöver kyla ner mig med ett par kalla.

http://www.in2013dollars.com/1800-dollars-in-2017?amount=1

 

Fritz..

Gå du och ta din kalla det behöver du när du får det svart på vitt.

 

U.S. Inflation Rate, 1913-2013 ($100)

According to the Bureau of Labor Statistics consumer price index, the dollar experienced an average inflation rate of 3.21% per year. Prices in 2013 are2253.1% higher than prices in 1913.

In other words, $100 in the year 1913 is equivalent in purchasing power to $2,353.10 in 2013, a difference of $2,253.10 over 100 years.

The inflation rate in 2013 was 1.46%.

Inflation from 1913 to 2013

Cumulative price change2253.10%

Average inflation rate3.21%

 

 

U.S. Inflation Rate, 1776-1913 ($100)

According to the Bureau of Labor Statistics consumer price index, the dollar experienced an average inflation rate of 0.06% per year. Prices in 1913 are 9.2% higher than prices in 1776.

In other words, $100 in the year 1776 is equivalent in purchasing power to $109.18 in 1913, a difference of $9.18 over 137 years.

Inflation from 1776 to 1913

Cumulative price change9.18%

Average inflation rate0.06%

 

I rest my case Fritz.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev Mr atm:

Gå du och ta din kalla det behöver du när du får det svart på vitt.

 

U.S. Inflation Rate, 1913-2013 ($100)

According to the Bureau of Labor Statistics consumer price index, the dollar experienced an average inflation rate of 3.21% per year. Prices in 2013 are2253.1% higher than prices in 1913.

In other words, $100 in the year 1913 is equivalent in purchasing power to $2,353.10 in 2013, a difference of $2,253.10 over 100 years.

The inflation rate in 2013 was 1.46%.

Inflation from 1913 to 2013

Cumulative price change2253.10%

Average inflation rate3.21%

 

 

U.S. Inflation Rate, 1776-1913 ($100)

According to the Bureau of Labor Statistics consumer price index, the dollar experienced an average inflation rate of 0.06% per year. Prices in 1913 are 9.2% higher than prices in 1776.

In other words, $100 in the year 1776 is equivalent in purchasing power to $109.18 in 1913, a difference of $9.18 over 137 years.

Inflation from 1776 to 1913

Cumulative price change9.18%

Average inflation rate0.06%

 

I rest my case Fritz.

Denna passar bättre 

http://www.in2013dollars.com/1800-dollars-in-1913?amount=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytt jobb så nu får man lön i euro. Lyckades hitta ett bra betalt arbete så jag har dubblat lönen mot i fjol. Fina tider.[emoji106]

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Link to comment
Dela på andra sajter

År 2008 när kronan också rasade mot THB så fick jag känna på hur ofördelaktigt det är att tjäna alla pengar i en valuta ochspendera dem i en annan, tror jag tappade 20% av min köpkraft på ett halvår...

 

Sedan dess har jag dock fått fler kunder i EU och fakturerar då helt naturligt i € vilket gör att man står lite stabilare.

 

Men för många är det kännbart, särskilt pensionärer i Thailand som kanske redan har tighta marginaler kommer ju att få det svårare. Men det är ju som med allt annat, man får se över sina omkostnader och skära ner på saker som inte är nödvändiga.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
4 timmar sedan, skrev Atom:

Det finns inget rätlinjigt förhållande  mellan tillväxt och en valutas styrka men om man förmodar att Thailand under nästa 20 år rullar på med en tillväxt på 3-4% per år medans Sverige tuffar på med 1-2% per år (vilket är ganska rimligt) så borde THB stärkas mot SEK. En väldigt snabb tillväxt kan dock leda till inflation och då äts ju valutans uppgång upp.

 

Valutasvängningar är alltid lätta att förklara i efterhand men väldigt svåra att förutse så jag hänvisar till mitt föregående inlägg; istället för att försöka ”slå” valutamarknaden ska man nog sikta in sig på att minimera sina risker så man inte helt plötsligt står där med 30% mindre pengar än man hade räknat med.

Atom

Väldigt bra skrivet.  Tror du bara på spridning av olika valutor. Har du någon annan ide hur vi vanliga människor ska försöka säkra sin trygghet.

För snart är vi alla I slutet av arbetslivet. Det är något jag funderar mycket på. För att se om man kan flytta t.ex till Thailand halvårsvis

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 minuter sedan, skrev John Khonken:

Atom

Väldigt bra skrivet.  Tror du bara på spridning av olika valutor. Har du någon annan ide hur vi vanliga människor ska försöka säkra sin trygghet.

För snart är vi alla I slutet av arbetslivet. Det är något jag funderar mycket på. För att se om man kan flytta t.ex till Thailand halvårsvis

Veckans tips är att äga huset man bor i.

Har man bara kostnader som täcker mat, så är väl allt ok.

Som den aktieklippare du är så borde du vara ekonomiskt oberoende, så varför oroar du dig för andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tack

Jag bryr mig om människor. Vilken kan vara ett tips även till dig. Om du inte förstod det så är kunskap makt. ALL kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Tack
Jag bryr mig om människor. Vilken kan vara ett tips även till dig. Om du inte förstod det så är kunskap makt. ALL kunskap.


Bara dela ut förmögenheten till dom som du oroar dig för.
Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Elarbetare:

INGEN vet vad som vantar.

Njae, det finns faktiskt ett par här som vet exakt vad som pågår och vad som kommer hända.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...