Jump to content
IGNORERAD

bygga hus Thailand


Pumpkinthailand

Recommended Posts

Då dessa byggen påbörjas är musen framme när bygget är klart flyttar musen in och då behövs inte sponsorn mer.Enkelt att begripa för dem som inte förstår så får de sitta utan för då dessa tvåbenta möss kan vara mycket aggressiva  🤓

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    8

  • Atom

    5

  • Cavemannen

    4

  • nissehult_13

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 hour ago, JJC said:

Innan du bygger hus börja med att kolla med en jurist i Thailand vad som gäller. 

Utlänningar har rätt att leasa mark på kortare eller längre tid. Leasingrätten kan registreras på 30 år och har en klausul som ger rätt till ytterligare två perioder på 30 år i taget. Totalt på ett kontrakt kan leasingtiden uppgå till 90 år. Denna klausul är vanligt förekommande och ger utlänningar obegränsad rätt till marken under hela perioden. Dock är det inte alla företag som utnyttjar förlängningsmöjligheten till max, utan det förekommer begränsad leasing på både 30 och 60 år.

Du kan aven leasa från din fru, Fixar du det via en jurist så inte ens hon och djävulen kan kasta dig från mark.

 

Sedan bygger du hus. Du kommer att vara ägare till huset och ingen kan kasta ut dig. Se till att ha en jurist i bakgrunden ner du skriver på alla papper. 

Eftersom du finansierar bygget så skrivs du som ägare till huset.

Är ni gifta skriv avtal via en jurist, annars kan fru hävda ägarskapet eller skuldsätt henne på hela husets värde i en thailändsk bank.

Vill hon blåsa dig så får hon betala inte du.

Lyssna inte på allt trams om att du har inga rättigheter i Thailand. Se till att ha en bra jurist, Det kan kosta 50 till 100 tusen bath men är väl investerade pengar.

 

 

 

Jag håller med om dina råd, förutsatt att du:

Bygger/köper ett relativt dyrt hus i en större stad eller på en turistort, långt ifrån tjejens familj, samt

Inte är gifta.

 

Om inte ovanstående två punkter gäller så känns det som bortkastad tid och pengar att gå igenom den processen.

Köper/bygger du ett hus i tjejens hemby så är det nog bara att packa ihop och dra om det skiter sig. Sitta kvar i ett hus på landet, omgiven av exets släktingar och vänner, är nog varken särskilt roligt eller hälsosamt. 

Är ni dessutom gifta så gäller 50/50 av alla tillgångar, har ni inget äktenskapsförord så gäller detta även allt ni hade innan. Husets värde blir då bara en del av totalen och din del av huset är 50% oavsett om du har ett leasingavtal eller ej.

 

Det jag helt håller med om är att man inte ska lyssna på de som säger att "Farangen är alltid chanslös". I Thailand är det den utan resurser som är chanslös så har du mer pengar och dessutom lite kontakter i Thailand så kan du i själva verket ha större chans än ditt ex. Det man dock ska komma ihåg är att det finns många ute på landet som kanske har väldigt begränsade ekonomiska resurser och står lågt på samhällsstegen som kanske ändå kan fixa fram den "rättvisa" de tycker sig inte fått. Den typen av "gatans rättvisa" behöver inte kosta många tusen Baht och kan ibland kanske bara utgöra en flaska lao khao till den alkoholiserade polismorbrorn..... 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev biker:

Att det är knepigt med hus och markägande förstår jag. Men att man köper bilar och mc och

skriver dessa på frugan, det förstår jag inte alls.

Är lika enkelt för utlänningen att äga dessa.

 

mvh

biker

 

 

Själv har jag gjort  det av kärlek 12 år tillsamans, har vi ståt ut med varandra i dessa 12 så vad är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Ofta byggs ju huset på mark som ägs av den andra parten i förhållandet vilket innebär att man har hennes släkt som grannar, hur kul är det att bo kvar där efter att förhållandet spruckit? Nej ta det lugnt med att bygga hus, ett par år bör man nog ligga lågt för att man ska kunna bedöma om förhållandet man har kommer att hålla i längden.

 

Fritz..

Närmsta släkting är brors dottern som bor 30km ifrån oss mot Bangkok från Ayutthaya övriga släkt 350km ifrån oss..

Vi befinner oss på "neutral mark" 555 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Innan du bygger hus börja med att kolla med en jurist i Thailand vad som gäller. 

Utlänningar har rätt att leasa mark på kortare eller längre tid. Leasingrätten kan registreras på 30 år och har en klausul som ger rätt till ytterligare två perioder på 30 år i taget. Totalt på ett kontrakt kan leasingtiden uppgå till 90 år. Denna klausul är vanligt förekommande och ger utlänningar obegränsad rätt till marken under hela perioden. Dock är det inte alla företag som utnyttjar förlängningsmöjligheten till max, utan det förekommer begränsad leasing på både 30 och 60 år.

Du kan aven leasa från din fru, Fixar du det via en jurist så inte ens hon och djävulen kan kasta dig från mark.

 

Sedan bygger du hus. Du kommer att vara ägare till huset och ingen kan kasta ut dig. Se till att ha en jurist i bakgrunden ner du skriver på alla papper. 

Eftersom du finansierar bygget så skrivs du som ägare till huset.

Är ni gifta skriv avtal via en jurist, annars kan fru hävda ägarskapet eller skuldsätt henne på hela husets värde i en thailändsk bank.

Vill hon blåsa dig så får hon betala inte du.

Lyssna inte på allt trams om att du har inga rättigheter i Thailand. Se till att ha en bra jurist, Det kan kosta 50 till 100 tusen bath men är väl investerade pengar.

 

 

 

Vilket tjusigt inlägg! Först börjar man och föreslår att jusrist skall anlitas, det är iochförsig korrekt men sedan försöker man sammanfatta regelverket och sprider därigenom den felaktiga förställningen om att leasing 30+30+30 är lagligt, vilket det inte är! Det är till och med så illa att ett sådant avtal kan förklaras helt ogiltigt och då står man kanske där med ett hus man inte har tillträde till, hur kul kan det vara?

 

Ytterligare en sak om leasing som få verkar ha klart för sig är att det skall vara en leasingavgift som skall betalas samt att denna är skattepliktig för mottagaren, Som sagt tala med en jurist och inte en MPR-are så kanske det kan göras betydligt enklare, säkrare och billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Atom:

Jag håller med om dina råd, förutsatt att du:

Bygger/köper ett relativt dyrt hus i en större stad eller på en turistort, långt ifrån tjejens familj, samt

Inte är gifta.

 

Om inte ovanstående två punkter gäller så känns det som bortkastad tid och pengar att gå igenom den processen.

Köper/bygger du ett hus i tjejens hemby så är det nog bara att packa ihop och dra om det skiter sig. Sitta kvar i ett hus på landet, omgiven av exets släktingar och vänner, är nog varken särskilt roligt eller hälsosamt. 

Är ni dessutom gifta så gäller 50/50 av alla tillgångar, har ni inget äktenskapsförord så gäller detta även allt ni hade innan. Husets värde blir då bara en del av totalen och din del av huset är 50% oavsett om du har ett leasingavtal eller ej.

 

Det jag helt håller med om är att man inte ska lyssna på de som säger att "Farangen är alltid chanslös". I Thailand är det den utan resurser som är chanslös så har du mer pengar och dessutom lite kontakter i Thailand så kan du i själva verket ha större chans än ditt ex. Det man dock ska komma ihåg är att det finns många ute på landet som kanske har väldigt begränsade ekonomiska resurser och står lågt på samhällsstegen som kanske ändå kan fixa fram den "rättvisa" de tycker sig inte fått. Den typen av "gatans rättvisa" behöver inte kosta många tusen Baht och kan ibland kanske bara utgöra en flaska lao khao till den alkoholiserade polismorbrorn..... 

Så vid en ev. skilsmässa så tänker du inte bestrida din del av huset i Chachoengsao om jag förstått dig rätt :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Mr atm:

Vad då har du tänkt att göra självmord? Eller har du ena foten på ett bananskal och den andra i kistan eller...

It aint over until the fat lady sings. 

Ja och kontot du ska skicka in pengarna på är:

Nordea

Mr. Atm

631205-9537

Bitcoin föredras eller Litecoin. Inte så noga här i Norge.

Som sakt har hon stått ut med mig i dessa 12 år så lär vi stå ut med varandra resten av livet.

Där av hinner jag dö innan pengarna tryter.

Hennes barn får pengarna inna MR: Atm

1.thumb.jpeg.6e2b38e359686d25b82a51ee5f19b74c.jpeg

 

Mvh. Lyckliga Dollemon

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Cavemannen said:

Så vid en ev. skilsmässa så tänker du inte bestrida din del av huset i Chachoengsao om jag förstått dig rätt :D 

Jag skulle inte lägga några anspråk på själva huset men givetvis vill jag ha 50% av värdet precis som frugan förmodligen vill ha 50% av min aktieportfölj i Hongkong.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Själv har jag gjort  det av kärlek 12 år tillsamans, har vi ståt ut med varandra i dessa 12 så vad är problemet.

Det är inget problem, och det var inte min meningen att du skulle ta illa upp, även om det var ditt inlägg jag citerade.

Mera en allmän reflektion att det verkar vara många som köper fordon men att dessa registreras på fruar och flickvänner.

Och bara man kollar upp att försäkringar är heltäckande även för andra än registrerad ägare, så är det ju inget problem. 

Jag ger också bort presenter av kärlek, dock ej bilar eller mc.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev biker:

Det är inget problem, och det var inte min meningen att du skulle ta illa upp, även om det var ditt inlägg jag citerade.

Mera en allmän reflektion att det verkar vara många som köper fordon men att dessa registreras på fruar och flickvänner.

Och bara man kollar upp att försäkringar är heltäckande även för andra än registrerad ägare, så är det ju inget problem. 

Jag ger också bort presenter av kärlek, dock ej bilar eller mc.

 

mvh

biker

 

Ja ta int illa upp 555+:big_smile:

Jag var inne på att skriva ett sådan där arendeavtal typ. men äsch orkar inte.

 

Mycket enklare att köpa i fruns namn , där av allt på henne.

 

Försäkringen täcker.

 

Jag sitter för det mesta där inte ratten sitter :big_smile:

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

23 hours ago, Pumpkinthailand said:

Hej!
 

 

Hört om många som blivit lurade att köpa hus/bygga hus åt sin tjej nere i Thailand? Hur är detta möjligt?? jag förstår inte rent praktiskt? Vad är era erfarenheter?

Jag tror knappast någon, och definitivt inte många, har blivit lurade att köpa/bygga ett hus åt sin tjej i Thailand; var har du hört det?

 

Däremot finns det nog ganska många som lurat sig själva att det är en god ide att bygga/köpa ett hus i Thailand för sig själv och sin tjej. Givetvis kan det vara en helt strålande ide och de allra flesta är nog nöjda med sitt val, däribland jag, men nog finns det en inte helt försumbar minoritet som ångrar sitt val. De flesta som ångrar sig gör det nog inte för att tjejen sparkade ut dem och de står utan hus, utan helt enkelt för att livet i Thailand inte blev vad de hade räknat med.

 

Generellt sett är det ganska enkelt; Thailand och Sverige är två väldigt olika länder så rimligtvis borde man vänta minst dubbelt så länge innan man gifter sig och flyttar ihop med en thailändska än man skulle gjort med en svenska och därefter vänta minst dubbelt så lång tid innan man bygger/köper ett hus ihop. Rimligtvis har man då varit tillsammans minst 5 år innan man köper/bygger ett hus och då är nog inte risken att bli lurad större än risken att blir lurad någon annanstans.

 

Tror man att den 30 år yngre snyggingen som man träffade på Go-Go Baren förra veckan är ens livs kärlek och att hon desperat behöver ett hus nästa vecka så är dock risken stor att man blir lurad. Fast då vill man ju bli lurad så inte mycket att gnälla över.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror knappast någon, och definitivt inte många, har blivit lurade att köpa/bygga ett hus åt sin tjej i Thailand; var har du hört det?

  

Detta är nog vanligare än du tror, eller vill tro.....

Jag tror jag skrev en story på MPR om Tyskgubben i grannbyn då jag bodde i Isaan.

Hur som helst, det dök upp en Tysk gammal pensionär i grannbyn en dag, han skulle ordna bröllop och bygga hus till tilacen.

Det var frugan som berättade det alla i byarna runt om redan visste.....tilacen hade ju redan thaigubbe........

Tysken dök upp, men pga. sin ålder så rekommenderades han bo inne i Surin på hotell(40min bort), tilacens bror(man) hämtade och lämnade han varje dag i de 2v han var närvarande under husbygget, tilacen bodde hos familjen i byn :D 

Naturligtvis fick gubben sparken när huset stod klart och sinsoden var betald.

Jag har fler storys ifrån grannbyarna under de åren jag var bunden dit, bl.a en Finsk tjockis(ung kille) som fastnade för en massagetjej jobbandes i Jomtien, en Engelskman med bartjej från Pattaya, Belgaren i rullstol,mm. fast Tysken tog priset.

Det gemensamma med dessa "rariteter" var att de pratade/förstod inte ett ord Thai, de besökte byn max 2-5dagar i stöten max 2ggr per år, men byfolket log alltid åt dem, sen pratades det helt öppet hur mycket pengar dessa tjejjer lyckades lura ifrån dem.

 

Som sagt, det är nog vanligare än du tror.....

 

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Cavemannen said:

Detta är nog vanligare än du tror, eller vill tro.....

Jag tror jag skrev en story på MPR om Tyskgubben i grannbyn då jag bodde i Isaan.

Hur som helst, det dök upp en Tysk gammal pensionär i grannbyn en dag, han skulle ordna bröllop och bygga hus till tilacen.

Det var frugan som berättade det alla i byarna runt om redan visste.....tilacen hade ju redan thaigubbe........

Tysken dök upp, men pga. sin ålder så rekommenderades han bo inne i Surin på hotell(40min bort), tilacens bror(man) hämtade och lämnade han varje dag i de 2v han var närvarande under husbygget, tilacen bodde hos familjen i byn :D 

Naturligtvis fick gubben sparken när huset stod klart och sinsoden var betald.

Jag har fler storys ifrån grannbyarna under de åren jag var bunden dit, bl.a en Finsk tjockis(ung kille) som fastnade för en massagetjej jobbandes i Jomtien, en Engelskman med bartjej från Pattaya, Belgaren i rullstol,mm. fast Tysken tog priset.

Det gemensamma med dessa "rariteter" var att de pratade/förstod inte ett ord Thai, de besökte byn max 2-5dagar i stöten max 2ggr per år, men byfolket log alltid åt dem, sen pratades det helt öppet hur mycket pengar dessa tjejjer lyckades lura ifrån dem.

 

Som sagt, det är nog vanligare än du tror.....

 

 

Jag tvivlar inte en sekund på att det du beskriver är ganska vanligt. Frågan är dock; har de verkligen blivit lurade eller har de lurat sig själva?

 

Är det inte egentligen det jag beskriver i sista raden i mitt inlägg? Det kanske är raljerande att säga att de "vill bli lurade" men det jag menar är att de har inte ens försökt att se nyktert på situationen och tillåter sig att gladeligen bli lurade trots att resten av världen kan se det uppenbara.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tvivlar inte en sekund på att det du beskriver är ganska vanligt. Frågan är dock; har de verkligen blivit lurade eller har de lurat sig själva?

 

Är det inte egentligen det jag beskriver i sista raden i mitt inlägg? Det kanske är raljerande att säga att de "vill bli lurade" men det jag menar är att de har inte ens försökt att se nyktert på situationen och tillåter sig att gladeligen bli lurade trots att resten av världen kan se det uppenbara.

Lite godhjärtade kanske? jag tror de likt typ Clirre lever i en tro/förhoppning om en drömvärld tillsammans med en drömkvinna, medans sanningen kanske inte alltid synkar......

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Cavemannen said:

Lite godhjärtade kanske? jag tror de likt typ Clirre lever i en tro/förhoppning om en drömvärld tillsammans med en drömkvinna, medans sanningen kanske inte alltid synkar......

Jag har personligen aldrig stött på någon av dessa personer, eller ens hört talats om dem utanför forumsvärlden, men du har nog rätt och helt klart är Clion ett namn som snabbt poppar upp. Dessvärre är nog många av dem godhjärtade personer som man skulle önska något bättre för, men förhoppningsvis finns det också en andel svin, dessvärre än svin oftast mer kontrollerande och kalkylerande så de klarar sig nog ofta.

 

Även om man är godhjärtad/naiv så anser jag ändå att alla bör vara utrustade med en viss uns av självinsikt och sunt förnuft, så jag har svårt att skriva under på att de helt blivit lurade, även om jag delvis kan tyck synd om dem.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har personligen aldrig stött på någon av dessa personer, eller ens hört talats om dem utanför forumsvärlden, men du har nog rätt och helt klart är Clion ett namn som snabbt poppar upp. Dessvärre är nog många av dem godhjärtade personer som man skulle önska något bättre för, men förhoppningsvis finns det också en andel svin, dessvärre än svin oftast mer kontrollerande och kalkylerande så de klarar sig nog ofta.

 

Även om man är godhjärtad/naiv så anser jag ändå att alla bör vara utrustade med en viss uns av självinsikt och sunt förnuft, så jag har svårt att skriva under på att de helt blivit lurade, även om jag delvis kan tyck synd om dem.

Nä de vill nog av naturliga skäl inte skylta med detta pga. skammen, men bor man på plats och lever ihop i samma lilla byvärld och inte har skygglapparna nedfällda, så kan man inte undgå att stöta på detta fenomen förr eller senare, tyvärr.

Sen vart felet ligger? tjaa, det tvistar väl de lärde på MPR om fortfarande :D 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/6/2018 at 16:06, skrev Dolle:

Samma här med allt står på frugan hus,bilar mc och hon står ut med mig 12 år nu.

Är väl ok om man är gift. Men de som ger bort liknande till sina "flickvänner", har jag svårt att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nemo:

Är väl ok om man är gift. Men de som ger bort liknande till sina "flickvänner", har jag svårt att förstå.

Inte vassaste knivarna i lådan kanske. 😁

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nemo:

Är väl ok om man är gift. Men de som ger bort liknande till sina "flickvänner", har jag svårt att förstå.

 

Det är alltid svår att förstå andra mäniskor man inte känner.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/9/2018 at 14:49, skrev Dolle:

 

Det är alltid svår att förstå andra mäniskor man inte känner.

Så är det. :)     Skulle du göra på samma sätt om du hade en gf i Sverige? :rolleyes:   Om inte, varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

Så är det. :)     Skulle du göra på samma sätt om du hade en gf i Sverige? :rolleyes:   Om inte, varför?

Spelar ingen roll var denna gf kommer ifrån så skulle jag göra same same som nu.

För min del hade det lika väl kunnat varit Spanien och Mallorca, men det blev int så

 

Mvh. Dollmon

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Ni som sitter i en sunkig etta någonstnas i Sverige. Ge fan och bygga, men vi som har råd att ta en som smäl låt oss vara vi lever ett lyckligt liv.

l

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...