Jump to content
IGNORERAD

bygga hus Thailand


Pumpkinthailand

Recommended Posts

Pumpkinthailand

Hej!
 

 

Hört om många som blivit lurade att köpa hus/bygga hus åt sin tjej nere i Thailand? Hur är detta möjligt?? jag förstår inte rent praktiskt? Vad är era erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    8

  • Atom

    5

  • Cavemannen

    4

  • nissehult_13

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Pumpkinthailand:

Hej!
 

 

Hört om många som blivit lurade att köpa hus/bygga hus åt sin tjej nere i Thailand? Hur är detta möjligt?? jag förstår inte rent praktiskt? Vad är era erfarenheter?

Du bygger och betalar ett hus som hon äger tomten till. Sedan slänger hon ut dig och då äger hon hus och tomt.

 

Vanligt tyvärr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Pumpkinthailand:

Hej!
 

 

Hört om många som blivit lurade att köpa hus/bygga hus åt sin tjej nere i Thailand? Hur är detta möjligt?? jag förstår inte rent praktiskt? Vad är era erfarenheter?

Har jag aldrig hört talas om.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Du bygger och betalar ett hus som hon äger tomten till. Sedan slänger hon ut dig och då äger hon hus och tomt.

 

Vanligt tyvärr

 

Helt ärligt vanligt?
Har aldrig träffat någon som har blivit lurad har själv aldrig blivit lurad av en tjej som medvetet vill att jag skall finansiera hus, mark, bufflar etc. Men vad jag har träffat det är bittra män som vars fruar efter 10-12 år har tröttnat på den ofta mycket äldre mannen för att han var kee nok och skitstövel från första början, men en regelrätt blåsning nix har aldrig träffat det, männen i fråga använder sedan uttrycket att han blev "blåst" av sin gf/fru, men sanningen är mer att det var en helt vanlig separation där han inte kunde få tillbaka så mycket som han hade önskat...

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Jag tillhör en av de idi*ter som har byggt på frugans mark. Allt är betalt och skulle jag bli utslängd så får jag leva med det, hon är värd det hon har stått ut med mig hittills 12 år så kostnaden är liten per år.:big_smile:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev nissehult_13:

Jag tillhör en av de idi*ter som har byggt på frugans mark. Allt är betalt och skulle jag bli utslängd så får jag leva med det, hon är värd det hon har stått ut med mig hittills 12 år så kostnaden är liten per år.:big_smile:

Samma här med allt står på frugan hus,bilar mc och hon står ut med mig 12 år nu.

Har man inte åkt ut förut så lär man inte åka ut nu heller 555+

Mvh.Dollemon

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffade i år en skotte i byn. Vi var hem till honom en kväll. Han visade hur han byggt ut huset och renoverat hela härligheten. Någon vecka efter får jag höra att hon har en thaiman och barn med honom. När skotten åker, kommer thaimannen tillbaka hem. Undra vad hon kommer att välja om hon kommer i det läget. 

En tydlig nackdel att inte kunna språket och förstå mera av thaikulturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
51 minuter sedan, skrev Wangthong:

Träffade i år en skotte i byn. Vi var hem till honom en kväll. Han visade hur han byggt ut huset och renoverat hela härligheten. Någon vecka efter får jag höra att hon har en thaiman och barn med honom. När skotten åker, kommer thaimannen tillbaka hem. Undra vad hon kommer att välja om hon kommer i det läget. 

En tydlig nackdel att inte kunna språket och förstå mera av thaikulturen.

Finns säkert folk här också som har eller blir blåsta. Nog få som vågar erkänna det.

Satt i förrgår i baren och bartjejen hade en boyfriend från Schweiz som ringde och kollade henne.

Hon satt med min vän som bjöd henne på drinkar och som blev tvungen att springa ut och svara i telefonen.

Tjejen sa senare att hon kan komma "till" kl 1 och klockan 5.

Sedan när min kompis drog, ja då sa hon att hon i själva verket var intresserad av mig.

Hon- I dont think you like me. We can meet at marine Disco.

Nej stämmer bra det. I dont like you...

bullshit.gif.687383c85c0351fa6f4a052dbcec0580.gif

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 timmar sedan, skrev Dolle:

Samma här med allt står på frugan hus,bilar mc och hon står ut med mig 12 år nu.

Har man inte åkt ut förut så lär man inte åka ut nu heller 555+

Mvh.Dollemon

 

Finns dom som supportrar typ som en sugardaddy. Undrar hur det står till med kärleken när det tryter med pengarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mr atm:

Finns dom som supportrar typ som en sugardaddy. Undrar hur det står till med kärleken när det tryter med pengarna.

 

No money,NO Honey

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
5 minuter sedan, skrev Mr atm:

No honey MOORE money.

No honey. More Bitcoin. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mr atm:

Finns dom som supportrar typ som en sugardaddy. Undrar hur det står till med kärleken när det tryter med pengarna.

 

Tyvärr hinner man med att dö innan den dagen kommer.

Men då har barnen ett 2 plans hus att leka i 5 sov 3 vc balkong norr och söder ut och obelånade.

 

Kan du fixa ett konto man får pengarna med in i nästa liv så ska jag sätta in en slant där med.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 minuter sedan, skrev Dolle:

Tyvärr hinner man med att dö innan den dagen kommer.

Men då har barnen ett 2 plans hus att leka i 5 sov 3 vc balkong norr och söder ut och obelånade.

 

Kan du fixa ett konto man får pengarna med in i nästa liv så ska jag sätta in en slant där med.

 

Mvh. Dollemon

Vad då har du tänkt att göra självmord? Eller har du ena foten på ett bananskal och den andra i kistan eller...

It aint over until the fat lady sings. 

Ja och kontot du ska skicka in pengarna på är:

Nordea

Mr. Atm

631205-9537

Bitcoin föredras eller Litecoin. Inte så noga här i Norge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte byggt något eftersom jag inte kan äga marken. :sure:

Men jag har köpt lite mark, till henne. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Dolle:

Samma här med allt står på frugan hus,bilar mc och hon står ut med mig 12 år nu.

Har man inte åkt ut förut så lär man inte åka ut nu heller 555+

Mvh.Dollemon

 

Att det är knepigt med hus och markägande förstår jag. Men att man köper bilar och mc och

skriver dessa på frugan, det förstår jag inte alls.

Är lika enkelt för utlänningen att äga dessa.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Pumpkinthailand:

Hej!
 

 

Hört om många som blivit lurade att köpa hus/bygga hus åt sin tjej nere i Thailand? Hur är detta möjligt?? jag förstår inte rent praktiskt? Vad är era erfarenheter?

Du kommer att få läsa massor. men lurad, nää.. 

Inte satsa mer än man kan förlora. gifter du dig med någon i Sverige så äger dom plötsligt hälften av det du äger. ingen stor skillnad.

Utom att det är 4ggr billigare i Thailand:-)

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Det är väl 50/50 som gäller vid en separation i Thailand så det är inte bara att slänga ut någon och det går väl att riva ett hus som man byggt på annans mark om det finns skrivet att hon äger marken och han huset.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Det är väldigt enkelt har du  du inte resursena att ta hand om din kvinna. Åk till Pattaya och och ta vad du kan finna. 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

 Det är väl 50/50 som gäller vid en separation i Thailand så det är inte bara att slänga ut någon och det går väl att riva ett hus som man byggt på annans mark om det finns skrivet att hon äger marken och han huset.

I teorin har du rätt men rent praktiskt om man börjar bråka har du nog tyvärr som falang rätt liten möjlighet att kräva ut din rätt i domstol med advokater och oftast är det bara att "gilla läget" och dra

 

Det är svårt att hävda att man "äger huset" för det är vad jag sett inte praxis att någon annan än markägaren anses äga huset. Det verkar inte finnas något etablerat sätt att "äga" huset mer än ett avtal som skrivs mellan markägaren och "husägaren" med hjälp av advokater och det tror jag det är få som gör

LandOffice bryr sig bara om det finns ett avtal om leasing av tomten mellan markägaren och falangen och det berör ju inte huset som sådant utan bara rätten till marken (hindrar ägaren av marken att sälja tomten så länge leasingavtalet är giltigt om det är registrerat korrekt hos landoffice)

 

Bråkar man eller blir "utslängd" är det lite svårt att komma åt och riva huset om man inte ens får komma in på tomten t.ex

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du bygger hus börja med att kolla med en jurist i Thailand vad som gäller. 

Utlänningar har rätt att leasa mark på kortare eller längre tid. Leasingrätten kan registreras på 30 år och har en klausul som ger rätt till ytterligare två perioder på 30 år i taget. Totalt på ett kontrakt kan leasingtiden uppgå till 90 år. Denna klausul är vanligt förekommande och ger utlänningar obegränsad rätt till marken under hela perioden. Dock är det inte alla företag som utnyttjar förlängningsmöjligheten till max, utan det förekommer begränsad leasing på både 30 och 60 år.

Du kan aven leasa från din fru, Fixar du det via en jurist så inte ens hon och djävulen kan kasta dig från mark.

 

Sedan bygger du hus. Du kommer att vara ägare till huset och ingen kan kasta ut dig. Se till att ha en jurist i bakgrunden ner du skriver på alla papper. 

Eftersom du finansierar bygget så skrivs du som ägare till huset.

Är ni gifta skriv avtal via en jurist, annars kan fru hävda ägarskapet eller skuldsätt henne på hela husets värde i en thailändsk bank.

Vill hon blåsa dig så får hon betala inte du.

Lyssna inte på allt trams om att du har inga rättigheter i Thailand. Se till att ha en bra jurist, Det kan kosta 50 till 100 tusen bath men är väl investerade pengar.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Anlita inga kunniga släktningar till husbygge, Var på plats och kontrollära själv bygget. En bygginspektör från en arkitektbyrå kan vara till hjälp

Annars kan det se ut som på bilderna.

 

 

Plåtarbete 

P1140021.thumb.JPG.bfa5cbfe1e33f7b64784df30e1435a2b.JPG

P1140008.thumb.JPG.6687f8d359c2feb9bd797c58ca206942.JPG

 

Huset lutar 2 grader

P1140003.thumb.JPG.c8708501ae126ca50a4b7de94813be2e.JPG

 

Betongplatta spricker redan och höjs uppP1140009.thumb.JPG.dbf515a03acfa7c969431323843df00a.JPG

 

VVAP1140012.thumb.JPG.6d535309a64f21943bfcb12ec7813ef7.JPGP1140013.thumb.JPG.101c71cc314adf4b7facea4adaffdc36.JPGP1140018.thumb.JPG.7285fa54cb778f88a5a4f4889716a2aa.JPG

 

 

P1140014.thumb.JPG.f374bf6db9636f47ac37571744e80a4c.JPG

 

Tjocklekar och nivåer lämnar en hel del önskemål 

 

TP1140016.thumb.JPG.faefc9a87037f31f924bb80721a074b2.JPGP1140019.thumb.JPG.5c77267d42a54e95a613cab47d2b64f7.JPGP1140020.thumb.JPG.ca02deb98042d4b3a4fc5b052055cc2c.JPG

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev JJC:

Sedan bygger du hus. Du kommer att vara ägare till huset och ingen kan kasta ut dig

Ofta byggs ju huset på mark som ägs av den andra parten i förhållandet vilket innebär att man har hennes släkt som grannar, hur kul är det att bo kvar där efter att förhållandet spruckit? Nej ta det lugnt med att bygga hus, ett par år bör man nog ligga lågt för att man ska kunna bedöma om förhållandet man har kommer att hålla i längden.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Ofta byggs ju huset på mark som ägs av den andra parten i förhållandet vilket innebär att man har hennes släkt som grannar, hur kul är det att bo kvar där efter att förhållandet spruckit? Nej ta det lugnt med att bygga hus, ett par år bör man nog ligga lågt för att man ska kunna bedöma om förhållandet man har kommer att hålla i längden.

 

Fritz..

Helt rätt, Efter ett par år ser man tydligt och förhållandet är rent ekonomisk eller som du säger hålla i längden.

Därför viktig att inte bara lyssna på släkt och kärleken utan även jurist. Ha ögonen och öronen öppna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...