Jump to content
IGNORERAD

Förslag till ny Prisvärd Thailändsk sjukvårdsförsä


Kjellen

Recommended Posts

SAMS (Samorganisationen för Svenskföreningar i Thailand) arbetar tillsammans med Bangkok Insurance Brokers Co. Ltd (BIB) för att initiera Den Största Gruppsjukvårdsförsäkringen För Utlänningar i Thailand. En prisvärd försäkring för alla oavsett ålder med täckning för både olyckfall och sjukdom. Ingen sjukdom är undantagen, täcker den försäkrades alla existerande sjukdomstillstånd. Premien uppskattas att bli från drygt 2.000 baht/månad


 

Huvudpunkterna av förslaget finns i dokumentet Proposal of new Thai health insurance, svenska.pdf.


 

Om du är intresserad av denna försäkring och med stor sannolikhet vill teckna försäkringen om den finns tillgänglig, registrera då ditt namn på:

 

www.insurance-in-Thailand.com/affordable-health-insurance-for-anyone-in-Thailand/

 

Eventuella frågor kan skickas till kjell.nystrom@gmail.com .

 

Var vänlig och informera alla dina vänner, Facebook/Forum-vänner och grupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Kjellen:

SAMS (Samorganisationen för Svenskföreningar i Thailand) arbetar tillsammans med Bangkok Insurance Brokers Co. Ltd (BIB) för att initiera Den Största Gruppsjukvårdsförsäkringen För Utlänningar i Thailand. En prisvärd försäkring för alla oavsett ålder med täckning för både olyckfall och sjukdom. Ingen sjukdom är undantagen, täcker den försäkrades alla existerande sjukdomstillstånd. Premien uppskattas att bli från drygt 2.000 baht/månad


 

Huvudpunkterna av förslaget finns i dokumentet Proposal of new Thai health insurance, svenska.pdf.


 

Om du är intresserad av denna försäkring och med stor sannolikhet vill teckna försäkringen om den finns tillgänglig, registrera då ditt namn på:

 

www.insurance-in-Thailand.com/affordable-health-insurance-for-anyone-in-Thailand/

 

Eventuella frågor kan skickas till kjell.nystrom@gmail.com .

 

Var vänlig och informera alla dina vänner, Facebook/Forum-vänner och grupper.

Lysande!! Men eftersom försäkringen "bara" gäller på dom statliga sjukhusen så hoppas jag verkligen att attityden jag som farang vid besök på nåt av dessa mötts av ändras drastiskt. Jag menar att om man t.ex sätter upp en skylt där det står att utlänningar inte är välkomna så tycker jag naturligtvis det är tråkigt men jag respekterar naturligtvis deras beslut, det är ju deras sjukhus. Vad jag däremot starkt ogillar är när en läkare tilltalar mig med en attityd som om jag vore nåt som katten släpat in på hans mottagning. Det har hänt mig att par ggr på statliga sjukhus i och runt Pattaya och jag hoppas att det bara är otur det handlar om och att det inte är allmänt förekommande.

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag funderat lite till över hur man ska få detta till att fungera rent praktiskt på dom statliga sjukhusen i och runt Pattaya.

Jag har besökt 4 st och dom är ju redan nu enormt överbelastade som det är och hur blir det då om dom ska ta hand om ytterligare patienter, många av dom gamla och vårdkrävande. Måste man inte utbilda fler läkare och räcker det med det?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Lysande!! Men eftersom försäkringen "bara" gäller på dom statliga sjukhusen så hoppas jag verkligen att attityden jag som farang vid besök på nåt av dessa mötts av ändras drastiskt. Jag menar att om man t.ex sätter upp en skylt där det står att utlänningar inte är välkomna så tycker jag naturligtvis det är tråkigt men jag respekterar naturligtvis deras beslut, det är ju deras sjukhus. Vad jag däremot starkt ogillar är när en läkare tilltalar mig med en attityd som om jag vore nåt som katten släpat in på hans mottagning. Det har hänt mig att par ggr på statliga sjukhus i och runt Pattaya och jag hoppas att det bara är otur det handlar om och att det inte är allmänt förekommande.

 

Här uppe där jag bor finns ju i princip bara statliga sjukhus. Närmaste Privata ligger 5 mil bort. Har besokt några statliga inrättningar alltid fått ett trevligt och proffisionellt bemotande. Har vid ett tillfälle for många år sedan legat inlagd på statliga sjukhuset i Kampeangphet efter att ramlat baklänges från ett pickup-flak i 40km. Fick kanonsjukvård dom dagarna jag låg inlagd. Visade sig att jag hade fått en spräckt ryggkota av fallet. Betalade visserligen lite extra for eget rum med Air-con, TV m.m Totalkostnad på den tiden, knappt 5.000 Baht inkl. Ambulanstransport,eget rum,mediciner och en stålkorsett att bära dagligen i 6 mån. Blev MYCKET väl ompysslad av dom Thailändska sjukskoterskorna.....

Sen jag flyttade hit har jag en bra forsäkring i AIA så nu kan jag välja statligt eller privat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2018-03-30 at 10:16, skrev Fritz:

Lysande!! Men eftersom försäkringen "bara" gäller på dom statliga sjukhusen så hoppas jag verkligen att attityden jag som farang vid besök på nåt av dessa mötts av ändras drastiskt. Jag menar att om man t.ex sätter upp en skylt där det står att utlänningar inte är välkomna så tycker jag naturligtvis det är tråkigt men jag respekterar naturligtvis deras beslut, det är ju deras sjukhus. Vad jag däremot starkt ogillar är när en läkare tilltalar mig med en attityd som om jag vore nåt som katten släpat in på hans mottagning. Det har hänt mig att par ggr på statliga sjukhus i och runt Pattaya och jag hoppas att det bara är otur det handlar om och att det inte är allmänt förekommande.

 

 

Jag använder sällan statlig vård men de gånger jag haft kontakt med dom är i likhet med Thomas utmärkt attityd.

Hade jag sett en skylt där det står att faranger inte är välkomna hade jag blivit duktigt förbannad och frågat va fan de menar med denna skylten?

Hade sedan aldrig satt min fot där igen, om inte för att jävlas förstås. :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag använder sällan statlig vård men de gånger jag haft kontakt med dom är i likhet med Thomas utmärkt attityd.

Hade jag sett en skylt där det står att faranger inte är välkomna hade jag blivit duktigt förbannad och frågat va fan de menar med denna skylten?

Hade sedan aldrig satt min fot där igen, om inte för att jävlas förstås. :-)

 

/ SatanG

Nu skrev jag ju att jag tycker att det vore bättre att man sätter upp en skylt utanför sjukhuset där det står att man som Farang inte är välkommen än att läkaren man sen träffar behandlar en som nåt som katten släpat in, en viss skillnad. Jag har haft en del hälsoproblem i vinter och flängt runt på 4 statliga sjukhus i och runt Pattaya. Jag anser mig inte vara speciellt kräsen av mig men har ändå några ggr känt mig ordentligt kränkt av en del läkares attityd mot mig. Vid mitt sista besöket på sjukhuset i Sattahip så berättade läkaren för min hustru att Thaiarna vill ha sina statliga sjukhus för sig själva och att vi Faranger kunde hålla oss till dom privata. Men att det fungerar bättre på andra ställen i Thailand tvivlar jag inte en sekund på och det har jag inte ens antytt i mina tidigare inlägg. Jag har anmält mitt intresse för att teckna denna försäkring som tråden handlar om och jag kommer att teckna den om den blir av, inget snack om den saken. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fritz:

Nu skrev jag ju att jag tycker att det vore bättre att man sätter upp en skylt utanför sjukhuset där det står att man som Farang inte är välkommen än att läkaren man sen träffar behandlar en som nåt som katten släpat in, en viss skillnad. Jag har haft en del hälsoproblem i vinter och flängt runt på 4 statliga sjukhus i och runt Pattaya. Jag anser mig inte vara speciellt kräsen av mig men har ändå några ggr känt mig ordentligt kränkt av en del läkares attityd mot mig. Vid mitt sista besöket på sjukhuset i Sattahip så berättade läkaren för min hustru att Thaiarna vill ha sina statliga sjukhus för sig själva och att vi Faranger kunde hålla oss till dom privata. Men att det fungerar bättre på andra ställen i Thailand tvivlar jag inte en sekund på och det har jag inte ens antytt i mina tidigare inlägg. Jag har anmält mitt intresse för att teckna denna försäkring som tråden handlar om och jag kommer att teckna den om den blir av, inget snack om den saken. :)

 

Fritz..

 

Ok jag missförstod ditt inlägg och trodde det stod faranger ej välkomna på en skylt. 

Är nog svårt att sätta upp skyltar som uppmanar statliga sjukhus att bryta mot lagen men jag hajar vad du menar.

Jag jobbar med bl.a. thailändare och kan konstatera att utbildning långt ifrån alltid innebär upplysning. Vissa högre upp tror de är några småpåvar, vilket funkar i ett litet land som Thailand men knappast internationellt.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tack o lov inte haft behov av sjukhusvård men det jag via vänner sett har varit utmärkt såväl mottagande som vård på de statliga sjukhusen, men det kan förmodligen skilja på var o hur många "utlänningar" dom är tvungna att behandla.

Det finns naturligtvis olika uppfattningar om dessa sjukhus men ofta är det samma läkare på såväl privata som statliga sjukhus, dom flyttar helt enkelt runt mellan dem och i o med det är ju baskunskaperna desamma så jag ser ingen vits med dyra saltade privatsjukhusräkningar om det finns alternativ som fungerar, detta gör att för min del är den här försäkringen, om den kommer till stånd, ett utmärkt komplement.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Baa:

Har tack o lov inte haft behov av sjukhusvård men det jag via vänner sett har varit utmärkt såväl mottagande som vård på de statliga sjukhusen, men det kan förmodligen skilja på var o hur många "utlänningar" dom är tvungna att behandla.

Det finns naturligtvis olika uppfattningar om dessa sjukhus men ofta är det samma läkare på såväl privata som statliga sjukhus, dom flyttar helt enkelt runt mellan dem och i o med det är ju baskunskaperna desamma så jag ser ingen vits med dyra saltade privatsjukhusräkningar om det finns alternativ som fungerar, detta gör att för min del är den här försäkringen, om den kommer till stånd, ett utmärkt komplement.

Och varför, undrar hur hög procent av skador och olyckor som är alkoholrelaterade i till exempel Pattaya.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Och varför, undrar hur hög procent av skador och olyckor som är alkoholrelaterade i till exempel Pattaya.

Har ingen aning om det, men jag inbillar mig att majoriteten av de som super skallen av sig och trattar arselet därför inte är fast boende utan turister och då skjutsas med automatik till de dyra sjukhusen eftersom det förmodas finns försäkringar.

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Baa:

Har tack o lov inte haft behov av sjukhusvård men det jag via vänner sett har varit utmärkt såväl mottagande som vård på de statliga sjukhusen, men det kan förmodligen skilja på var o hur många "utlänningar" dom är tvungna att behandla.

Det finns naturligtvis olika uppfattningar om dessa sjukhus men ofta är det samma läkare på såväl privata som statliga sjukhus, dom flyttar helt enkelt runt mellan dem och i o med det är ju baskunskaperna desamma så jag ser ingen vits med dyra saltade privatsjukhusräkningar om det finns alternativ som fungerar, detta gör att för min del är den här försäkringen, om den kommer till stånd, ett utmärkt komplement.

Du har så rätt i att man ofta ser samma läkare på dom privata som statliga sjukhusen. Problemet med Pattaya och dess omnejd är att det inte verkar finnas tillräckligt med statliga sjukhus i förhållande till folkmängden. Jag vet inte men gissar att det kan bero på att väldigt många thaiare som bor här inte är skrivna här utan i sin hemby. Köerna kan vara förskräckligt långa och väntetiderna naturligtvis därefter. Rekordet för mig slogs på ett av sjukhusen ett par mil norr om Pattaya som jag inte kommer ihåg namnet på. När jag och hustrun infann oss på morgonen fick man börja med att ställa sig i en kö som jag uppskattade till ca: 200 pers och detta bara för att få en biljett till nästa kö. Huva.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här skylten vad den nu betyder sitter ute på väggen till kommunsjukhuset jag besöker om det behövs men ingen skylt att utlänningar inte är välkomna och jag har alltid blivit mycket väl bemött de få gånger jag varit där.

11866367_1135055633186409_7442949406496245334_n.jpg.06bf0f412a11907a8fcc871a95d740ba.jpg

 

En annan episod som jag var med om.

 

Besökte en privat läkarmottagning en helg som ägs av en läkare som annars jobbar på det kommunala sjukhuset.

Jag hade petat mig i örat med en tops och när jag tog ut topsen så var luddet borta, frugan tittade i örat men såg ingen bomull så jag trodde då att den var långt inne i inneörat så vi åkte iväg till den privata läkarmottagningen, läkaren tittade i örat men han hittade ingen bomull heller, vet i tusan vad den hade tagit vägen men änden på topsen hade väl trillat av precis när jag tog ut den från örat.

 

När jag skulle betala sa läkaren till mig att det kostar inget för det var ju inget fel med mig.

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Fritz:

Du har så rätt i att man ofta ser samma läkare på dom privata som statliga sjukhusen. Problemet med Pattaya och dess omnejd är att det inte verkar finnas tillräckligt med statliga sjukhus i förhållande till folkmängden. Jag vet inte men gissar att det kan bero på att väldigt många thaiare som bor här inte är skrivna här utan i sin hemby. Köerna kan vara förskräckligt långa och väntetiderna naturligtvis därefter. Rekordet för mig slogs på ett av sjukhusen ett par mil norr om Pattaya som jag inte kommer ihåg namnet på. När jag och hustrun infann oss på morgonen fick man börja med att ställa sig i en kö som jag uppskattade till ca: 200 pers och detta bara för att få en biljett till nästa kö. Huva.

 

Fritz..

Låter som vilken/vilket vårdcentral/sjukhus som helst i Göteborgstrakten...

Fast i Göteborg skickar dom hem dig med en alvedon i fickan, även om det skulle visa sig att du har cancer..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
nissehult_13

Jag har varit på statliga sjukhus och alltid blivit korrekt och vänligt bemött. Bra service och små köer, priserna är väldigt låga.😁

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2018-04-15 at 09:17, skrev Fritz:

Du har så rätt i att man ofta ser samma läkare på dom privata som statliga sjukhusen. Problemet med Pattaya och dess omnejd är att det inte verkar finnas tillräckligt med statliga sjukhus i förhållande till folkmängden. Jag vet inte men gissar att det kan bero på att väldigt många thaiare som bor här inte är skrivna här utan i sin hemby. Köerna kan vara förskräckligt långa och väntetiderna naturligtvis därefter. Rekordet för mig slogs på ett av sjukhusen ett par mil norr om Pattaya som jag inte kommer ihåg namnet på. När jag och hustrun infann oss på morgonen fick man börja med att ställa sig i en kö som jag uppskattade till ca: 200 pers och detta bara för att få en biljett till nästa kö. Huva.

 

Fritz..

 

Vad jag förstått så kan man bara få "30-bahtssjukvården" där man är skriven, för att komma vidare eller till annat ställe på remiss.

Ja om man inte betalar de ca 400 baht som krävs av en registrerad arbetstagare men jag kanske fattat fel.

Lagen säger att man ska registrera varje anställd om det så bara är en men den följs nog inte särskilt väl.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...