Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket ska man tåla från thaisläkten?


Sune2000

Recommended Posts

[skapar ny tråd för detta ämne enligt förslag från Vaxet. HC]

Nu vet jag att detta är en gammal tråd men den stämmer så perfekt in på mitt förhållande.

Ja är gift med Ning 24 år och jag själv är 29 år. Hennes pappa är död och sen har hon en äldre bror och sin mamma i udon thani. Ända sedan Ning va 16 år har hon försörjt sin lata bror och sin mor utan ens tack eller uppskattning. Nu har de vart lite turbulent hemma i udon senaste 3 månaderna. Brodern har åkt i fängelse och mor menar då att vi ska skicka mer pengar,,,Ning blir fly förbannad och menar på att va då min bror har aldrig jobbat eller gett några pengar till mamman. Nu dyker de upp mer saker då Nings moster är på besök i udon thani från tyskland och berättar för Ning att alla pengar vi har skickat har hon spelat upp på kort och inte lagt undan lite för sjukhus räkningar och liknade + räkningar som Ning har kvar från sin sjukhus vistelse då hon födde sin dotter för tidigt 2005, hon har då sonika skitigt att betalat av de som vi skickade för de ända målet. Nu vart de ramaskri hemma här och helt plötsligt fick vi börja ringa sjukhuset i udon thani och fixa allt med överföring av pengar och de va bråttom för dom hade nämligen tänkt att koppla in polisen och sen tog dom 14 % i ränta varje månad. Sen gjorde Ning något som jag aldrig trodde en thai skulle göra mot sin mamma. Bad henne helt sonika att dra åt helvete.Nu hände detta för ca 3 veckor sen och vi får se men ingen har ringt hit och vad jag vet har hon inte ringt till sin mor något mer.

Vad jag vill berätta är att man kan ta mkt skit och bli sviken av sina föräldrar men de går en gräns och den gränsen passerades ordentligt.

REDSPAGGY

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    24

  • BaBoo

    17

  • Farang

    16

  • Neil

    16

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Nu vet jag att detta är en gammal tråd men den stämmer så perfekt in på mitt förhållande.

Ja är gift med Ning 24 år och jag själv är 29 år. Hennes pappa är död och sen har hon en äldre bror och sin mamma i udon thani. Ända sedan Ning va 16 år har hon försörjt sin lata bror och sin mor utan ens tack eller uppskattning. Nu har de vart lite turbulent hemma i udon senaste 3 månaderna. Brodern har åkt i fängelse och mor menar då att vi ska skicka mer pengar,,,Ning blir fly förbannad och menar på att va då min bror har aldrig jobbat eller gett några pengar till mamman. Nu dyker de upp mer saker då Nings moster är på besök i udon thani från tyskland och berättar för Ning att alla pengar vi har skickat har hon spelat upp på kort och inte lagt undan lite för sjukhus räkningar och liknade + räkningar som Ning har kvar från sin sjukhus vistelse då hon födde sin dotter för tidigt 2005, hon har då sonika skitigt att betalat av de som vi skickade för de ända målet. Nu vart de ramaskri hemma här och helt plötsligt fick vi börja ringa sjukhuset i udon thani och fixa allt med överföring av pengar och de va bråttom för dom hade nämligen tänkt att koppla in polisen och sen tog dom 14 % i ränta varje månad. Sen gjorde Ning något som jag aldrig trodde en thai skulle göra mot sin mamma. Bad henne helt sonika att dra åt helvete.Nu hände detta för ca 3 veckor sen och vi får se men ingen har ringt hit och vad jag vet har hon inte ringt till sin mor något mer.

Vad jag vill berätta är att man kan ta mkt skit och bli sviken av sina föräldrar men de går en gräns och den gränsen passerades ordentligt.

REDSPAGGY

Om inte någon av moddarna lyfter ut detta inlägg och skapar en ny tråd under namnet typ, Hur mycket kan man acceptera av släkten, så tycker jag att du skall göra det REDSPAGGY.

Kunde bli en oerhört intressant tråd. För övrigt ett mycket intressant inlägg.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Håller med Vaxet.

Nytt för mig oxå, att det finns en gräns och att den passeras.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få Vice Fodervärden te att hantera saxen korrekt är som att lära en höna spela schack.

[move]

Matte Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Redspaggy: Tycker din sambo gjorde helt rätt !!  :great:

Min sambo har 6 syskon och enligt henne är det äldsta dottern som har huvudansvaret men att alla barn absolut skall hjälpas åt att ta hand om föräldrarna

Den eller de syson som flyttat till farangland får kanske lite tyngre ansvar eftersom dom av övriga syskon anses kunna bidra med mer pengar vilket kanske inte är helt fel tänkt

Men det får ju absolut inte utnyttjas eller missutnyttjas på något sätt

Allt måste ske moget och med respekt. Annars anser jag att ansvaret för att ta hand om släktingar som missköter sig  och inte visar ansvarstagande slutar ganska raskt.

Spel och dobbel, alkoholmissbruk, brottslighet  etc är aldrig försvarbart

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Redspaggy: Tycker din sambo gjorde helt rätt !!  :great:

Min sambo har 6 syskon och enligt henne är det äldsta dottern som har huvudansvaret men att alla barn absolut skall hjälpas åt att ta hand om föräldrarna

Den eller de syson som flyttat till farangland får kanske lite tyngre ansvar eftersom dom av övriga syskon anses kunna bidra med mer pengar vilket kanske inte är helt fel tänkt

Men det får ju absolut inte utnyttjas eller missutnyttjas på något sätt

Allt måste ske moget och med respekt. Annars anser jag att ansvaret för att ta hand om släktingar som missköter sig  och inte visar ansvarstagande slutar ganska raskt.

Spel och dobbel, alkoholmissbruk, brottslighet  etc är aldrig försvarbart

Kan tillägga att ja bara berättade en liten del av allt som hänt senaste 2 åren. Nu tog jag bara upp det som fick bägaren att rinna över. Sen kan ja berätta att Ning glömde sin vigsel ring på toaletten samma morgon hon skulle flyga till sverige. Den ringen hon va så stolt över att ha och för att hon inte ägt guld tidigare va den henne kära ägodel. De första hon gör när hon kommer hem till mig är att ringer och är så ledsen och ber sin morsa ta hand om ringen och typ skicka den eller något liknande men tro fan inte att hon kunde göra en sån enkel grej som de inte nej hon går och pantar den och tar pengarna, detta får hon veta av sin kusin. Ning va helt förstörd och ja tyckte att hon kunde dra åt helvete, detta hände för 9 månader sen. Våran ena vigsel ring var borta för evigt, tänk er själva om eran mamma eller pappa skulle göra de mot er. Hur ska vi kunna åka till Udon thani nästa gång och hålla minnen. Den dagen kommer och komma vare sig vi vill eller inte.

REDSPAGGY

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju även de föräldrar som tvingar sina barn att prostituera sig. Svårt att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror (alltså inte lika med säker) att dottern som hittar en farang skall ta hand om familjen enligt många thaifamiljers åsikt, och sen om hon är äldst eller yngst spelar ingen större roll :)

Tror (alltså inte lika med säker) att du har kommit hemskt nära sanningen här Farrang :dance1::dance::dance1: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,  oftast ser väl föräldrarna farangen som en levande ATM.

Men det gäller föståss ingen på MPR, för där är alla föräldrar gemytliga och har inget behov av pengar...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ja,  oftast ser väl föräldrarna farangen som en levande ATM.

Men det gäller föståss ingen på MPR, för där är alla föräldrar gemytliga och har inget behov av pengar...

Rock on!

eller döda

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja,  oftast ser väl föräldrarna farangen som en levande ATM.

Men det gäller föståss ingen på MPR, för där är alla föräldrar gemytliga och har inget behov av pengar...

Rock on!

Vad menar du med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att det är otroligt många som har släktingar som utnyttjar farangen, fast aldrig någon här på MPR, har råkat ut för det.

Verkar konstigt, med tanke på hur många som har flickvänner från Thailand..

Kan själv säga att min flickväns familj aldrig blir nöjda, spelar inger roll hur mycket hon skickar, så vill dom har mer..Tacksamhet finns inte...

Jag kan inte vara den ende på detta forum, som sitter i samma sits..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du är nog inte ensam. Det är väl en sådan fråga där det inte är helt lätt att vara ärlig, antar jag. Och du har nog rätt att thaiföräldra kritiseras mindre här än i vissa andra forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sangwai,

Vi har inte haft några problem med svärfar och svärmor Chang.

Däremot har två av fru Changs fyra bröder försökt med ett antal märkliga rop om hjälp. Vi har nu lärt oss att mer eller mindre ignorera dessa ganska genomskinliga försök att få pengar.

Som ni ser har Marjasin lyckats klippa isär till en ny tråd ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kan göra listan lång med exempel som hänt men nu måste jag ut med ungen och leka sandlåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att anledningen till att detta debatteras väldigt lite på detta forum är att det är ett mycket känsligt ämne.

Vi har själva inte drabbats av några pengatörstande föräldrar men det finns en hel del andra händelser som gjort Fru Vax mycket ledsen genom åren. Jag vet dock att Fru Vax inte skulle uppskatta att jag utlämnade dessa händelser här på MPR och den respekten känner jag att jag vill visa henne.

Tror just detta gäller för många andra skribenter här också.

Kan dock säga att förra sommaren så fick svärmor sig en riktig utskällning av Fru Vax, den första någonsin enligt frugan. Tyvärr så valde svärmor att helt bortse från denna och förändrade inte sitt beteende en millimeter.

Kontakten är numera lite frostig och vi träffas inte så mycket. Kan dock se att det är tärande på Fru Vax och det är hon som får dåligt samvete, inte svärmor som tycks vara helt oberörd oavsett vad hon gör och oavsett att hon vet att hon sårat frugan.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har inga svärförälder men kan berätta om kompisen uppe i Isaan.

Han bor där året om och har varit gift med sin Thai-dam ett antal år.

Gift enligt alla konstens regler med bröllop både i Europa och i Thailand.

Han hade inte råd med Sinsod då det begav sig, men kunde erbjuda en mycket kompetent sjukpension

på ca 3000€ / månad i stället.

Det var inte lätt att övertyga de blivande svärföräldrar att en fast och hög månadlig inkomst

kunde vara minst lika bra som några hundra tusen baht på ett bräde, men uppenbarligen gick det.

Tack vara den har svärfräldrarna kunnat bygga nytt hus, och de, såväl som bröder och andra inneboende släktingar

har inte varken velat eller behövt jobba de senaste 5 åren.

Alla har kommit till honom (eller snarare hans fru) när de behövd pengar.

Nu har det emellertid hakat upp sig med överföring av pengar från Europa.

Hans ex-fru har stämt honom och lyckats utverka att en skuld på 20000€ ska betalas på det hårda

sättet - genom kronofogden eller liknande.

Resultat: att han inte fått ut en cent de senaste månaderna och antagligen inte får heller ett antal månader framöver.

Det är ju nu man skulle tycka att släkten skulle ställa upp och hjälpa honom enligt de traditioner

man läser om  - även här på MPR.

Men ack, vad hör fru GD när vi var där och hälsa på nyligen?

Jo diskussionen i familjen går högt, huruvida han ska slängas ut eller inte, för nu är det ju ingen större nytta med honom.

(Sjuk som han är, kan han inte jobba med kroppen)

Att krisen påverkar alla så det inte går att få jobb gör inte saken bättre.

Familjen har t.o.m. tvingats panta pickupen (som är betald med hans pengar, fast det är glömt nu).

Lita inte för mycket på de seder du kanske valt att följa för att "anpassa dig".

Det verkar vara lika många skitstövlar där som här.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Han hade inte råd med Sinsod då det begav sig, men kunde erbjuda en mycket kompetent sjukpension

på ca 3000€ / månad i stället.

ja det var ingen dålig pension må man säga  :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Han hade inte råd med Sinsod då det begav sig, men kunde erbjuda en mycket kompetent sjukpension

på ca 3000€ / månad i stället.

ja det var ingen dålig pension må man säga  :bag:

Det hade han inte fått i Sverige inte :-)

Tjänsteman som han var, och inte ens nån höjdare.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...  Själv så la jag ner min Thaidam(det var synd för hon var hur gå som helst) när det visa sig att jag skulle försörja fullt friska män 20-40år...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja...  Själv så la jag ner min Thaidam(det var synd för hon var hur gå som helst) när det visa sig att jag skulle försörja fullt friska män 20-40år...

Ta hit din thaidam om du tycker om henne. Vänta tills hon börjar jobba, då blir det slut med försörjningen till lata bröder när det är hennes egna pengar det tas av  :mdr:

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Jag fattar inte hur man kan gå med på att försörja en hel släkt.

Att man skickar lite pengar för hjälp vid oförutsedda utgifter är ju helt förståeligt. Men att försörja en hel släkt med 10 000 baht i månaden

är ju helt obegripligt. det finns ju många disskutioner om pengar/kärlek här men om man behöver betal 3000€ i månaden så bör man nog

fundera på vad kärleken är värd.

Jag vet efter år av läsande här att många sitter och skickar stora summor till släkten i Thailand, allt för att lilla älsklingen ska vara nöjd.

Hade en bekant som satt i den fällan också men han satte ner foten en dag och vägrade skicka underhåll till släktens alkoholmissbruk i

hembyn. Han öppnade ett gemensamt sparande för sig och tgf och satte in samma summa där istället.

Tjejen knorra först men sen så gick det bra. Nu vet hon att där finns pengar för ett gemensamt hus i framtiden.

Jag blir lika förundrad varje gång jag hör om att det ska skickas pengar för att kärleken ska bestå. Men ni väljer ju själva.

Det går faktisk att ha förhållande med Thai som inte kostar en förmögenhet.

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man bor ihop med sin flickvän/fru, men inte med hela släkten...

Jag har inte har inte bistått med några av mina egna pengar de senaste 3 åren.

Kommer nog inte att göra det i framtiden heller, då jag tycker hennes bröder bara sitter hemma och super..

Varför ska jag jobba, sen skicka ner pengar till hennes familj, så dom har råd att supa..

Kommer aldrig att hända, sen om min flickvän känner ett behov av det, så får hon göra det av sina egna pengar..Men inte om det gör att våran gemensamma ekonomi försämras...

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Nä det är min erfarenhet också. Mannens pengar går bra att skicka till släkten så de kan fortsätta supa/spela.

Men när man drar i bromsen och ber/tvingar lilla darlingen att hon får gott ta av sina pengar då brukar det

inte vara så bråttom eller noga med att skicka längre? ???

Men dom e underbara ändå :-)

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Vi skickar pengar till familjen varje månad, det försörjer svärmor + 4 av hennes barnbarn.

Vi betalar också utbildningen åt en systersotter på ett bra univeristet i Bangkok.

Vi gör det för vi vill, begär inte att alla ska förstå det.

Som kuriosa, kan jag berätta att det är dyrare med en tjej på universitet än att hjälpa de 4 personerna i byn.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...