Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket ska man tåla från thaisläkten?


Sune2000

Recommended Posts

Jag håller med gammel dansken, Svarten, BaBoo m.fl. om att det finns några få miljoner här i Sverige som helt klart alltid tror sig veta mycket bättre än miljarder andra i hela Världen - inte minst 60-70 miljoner thailändare och att det gäller om allting.

Det Svenska världssamvetet och kunnandet är vida känt i världen.

Detta är något som mycket väl även påvisas av Fredriks, (Härén), anförande på kunskapens dag för två år sedan, (se you toube klippet från Gammel Dansken och BaBoo här ovan).

MEN jag finner det fortfarande mycket underligt att universitetsutbildade Thailändare så väl som bartjejer sällan vet hur Thailand ser ut geografiskt, vart deras hemstad/by ligger i förhållande till andra städer, (norr, söder, öster, väster), vilka länder man gränsar mot, har otrolig dålig koll på sitt lands egen historia samt i vilka tisepoker olika saker har skett, osv.

Jag har ofta även reagerat på hur förhållandevis många Thai som är totalt ointresserade att varken lära sig något om andra länder eller pröva på andra saker än "Thai-style".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    24

  • BaBoo

    17

  • Farang

    16

  • Neil

    16

Mest aktiva i denna tråd

Quote

dålig koll på sitt lands egen historia

Tror att det kan ha att göra med att de inte fått alla "fakta" eller missvisande fakta i undervisningen och av media under deras uppväxt!

Nu så har alla tillgång till internet så det blir svårare för regeringar i världen att "mörka" vissa saker :)

I Sverige tex så tror alla som aldrig varit utanför Sveriges gränser att alla andra har det så fattigt och outvecklat, detta tror de pga massvis av års propaganda att Sverige är bäst och att vi har det så fantastiskt bra här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma tror dom här i Norge också :D .

Tur att man är Svensk å vet :whistle:

Mvh

    Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

"I Sverige tex så tror alla som aldrig varit utanför Sveriges gränser att alla andra har det så fattigt och outvecklat, detta tror de pga massvis av års propaganda att Sverige är bäst och att vi har det så fantastiskt bra här!"

Sicken stolle. :21:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

MEN jag finner det fortfarande mycket underligt att universitetsutbildade Thailändare så väl som bartjejer sällan vet hur Thailand ser ut geografiskt, vart deras hemstad/by ligger i förhållande till andra städer, (norr, söder, öster, väster), vilka länder man gränsar mot, har otrolig dålig koll på sitt lands egen historia samt i vilka tisepoker olika saker har skett, osv.

Jag har ofta även reagerat på hur förhållandevis många Thai som är totalt ointresserade att varken lära sig något om andra länder eller pröva på andra saker än "Thai-style".

Din forsta och andra iakttagelse ar lite motsagelsefulla. Detta eftersom den "patriotiska" historieundervisningen har kritiserats for att vara alldeles for inriktad pa den egna historien och ignorerat omvarlden - darav gett thailandare en nagot missvisande omvarldsuppfattning. En uppfattning som kanske inte ar baserad pa fakta och dar Thailand ar sa pass "bra" att omvarlden blir irrelevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag håller med gammel dansken, Svarten, BaBoo m.fl. om att det finns några få miljoner här i Sverige som helt klart alltid tror sig veta mycket bättre än miljarder andra i hela Världen - inte minst 60-70 miljoner thailändare och att det gäller om allting.

Det Svenska världssamvetet och kunnandet är vida känt i världen.

Detta är något som mycket väl även påvisas av Fredriks, (Härén), anförande på kunskapens dag för två år sedan, (se you toube klippet från Gammel Dansken och BaBoo här ovan).

MEN jag finner det fortfarande mycket underligt att universitetsutbildade Thailändare så väl som bartjejer sällan vet hur Thailand ser ut geografiskt, vart deras hemstad/by ligger i förhållande till andra städer, (norr, söder, öster, väster), vilka länder man gränsar mot, har otrolig dålig koll på sitt lands egen historia samt i vilka tisepoker olika saker har skett, osv.

Jag har ofta även reagerat på hur förhållandevis många Thai som är totalt ointresserade att varken lära sig något om andra länder eller pröva på andra saker än "Thai-style".

Hej mancon,

Jag är också förbluffad över att så många thailändare (inte alla) ej klarar av att tolka en karta, än mindre peka ut var man befinner sig.

Kan knappast ursäktas med annan kultur. Undermålig skola påstår jag...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

"Jag är också förbluffad över att så många thailändare (inte alla) ej klarar av att tolka en karta, än mindre peka ut var man befinner sig."

Dom delar detta med dom flesta andra naturfolk (indianer, eskimåer och infödda i afrika, dom ser inte allting på samma sätt som vi västerlänningar.

Dom lever i nuet och där dom befinner sig, och funderar inte så mycket på det runt omkring.

Avstånd och tid har heller ingen större betydelse i deras liv.

Så det blir en krock med det moderna livet där allt sånt är självklart.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Lover

Är thailändarna ett naturfolk?

Tycker du det så är din definition av naturfolk begreppet mycket underlig. :mdr:

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ur ett religiöst perspektiv kan man säkert räkna in de vidskepliga thailändare som lever ute i byarna som naturfolk.

De sk naturfolkens religioner bygger ju bland annat på andetro och tro på förfädernas påverkan på livet i nuet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kalla ett folk som under många århundraden haft en ordentlig statsbildning, armé, byggt fantastiska byggnadsverk,haft tämligen bra skolväsende osv. för naurfolk känns för mig minst sagt konstigt.

Det finns dock en del folkgrupper i Thailand som skulle kunna kallas naturfolk t.ex. hmong och Lisu.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

"Jag är också förbluffad över att så många thailändare (inte alla) ej klarar av att tolka en karta, än mindre peka ut var man befinner sig."

Dom delar detta med dom flesta andra naturfolk (indianer, eskimåer och infödda i afrika, dom ser inte allting på samma sätt som vi västerlänningar.

Dom lever i nuet och där dom befinner sig, och funderar inte så mycket på det runt omkring.

Avstånd och tid har heller ingen större betydelse i deras liv.

Så det blir en krock med det moderna livet där allt sånt är självklart.

Mvh Isan Lover

Hej IL,

Ja, det må vara hänt att man inte prioriterar att kunna läsa en karta. Du lämnar en förklaring till varför det är så.

Vad som saknas är din åsikt om det. Tycker du inte det är ynkligt att så kallade universitetsutbildade inte kan tolka en karta? Eller tycker du att Thailand har sin egen förträffliga utbildning som duger bra för dom?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har inga som helst problem att tolka en karta efter sin thailändska utbildning. Hon är en alldeles utmärkt kartläsare när vi är ute och bilar runt Thailand. Inte heller har jag behövt lära henne världsgeografin. Känns som att det överdrivs en hel del i tråden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker också att det överdivs en del om thaiarnas skrala utbildning.har träffat många med en god världsuppfattning och många skolor bedriver en helt ok undervisning.även de små byskolorna är ok med tanke på de förusättningar som finns.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Chang kan inte läsa en karta. Hon har inte gått på universitet, men vi känner andra som gjort det och dom kan heller inte läsa en karta. Och så känner vi dom som kan läsa en karta alldeles utmärkt.

Vilket just inte bevisar någonting. Jag hävdar dock att kunskap om karta är mer utbrett bland faranger än bland thailändare. Även om man jämför så kallade universitetsutbildade.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Är det inte herr Chang som brukar hävda att han inte har en aning om var han är under sina rundresor i norra Thailand?

Och frugan kan inte heller läsa kartor.

Herr Chang med sällskap måste ha en pålitlig guide :D

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe BTT,

Vår trogne chaufför kan läsa en karta. Det kan jag också, problemet är att jag glömmer exakt var jag tagit bilder. Det liksom flyter ihop ibland. GPS i kameran vore mycket välkommet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fru Chang kan inte läsa en karta. Hon har inte gått på universitet, men vi känner andra som gjort det och dom kan heller inte läsa en karta. Och så känner vi dom som kan läsa en karta alldeles utmärkt.

Vilket just inte bevisar någonting. Jag hävdar dock att kunskap om karta är mer utbrett bland faranger än bland thailändare. Även om man jämför så kallade universitetsutbildade.

Herr Chang har talat.

Jag har utbildat ca 600 Svenska ynglingar i Orientering genom åren.

Jobbade länge i Försvaret, och hade elever från alla samhällsklasser.

Statusen på orienteringskunskaperna varierade, minst sagt...

Några var var elitorienterare, andra kunde Orientera hyfsat efter 9-12 år i skola, några kunde ingenting, visste knappt vad Norr och Söder var...

De var "Produkter av den Svenska skolan" där alla borde fått samma utbildning...

Summan av kardemumman är nog att det är skillnad på "Utlärt och inlärt", resultatet beror på elevens intresse och lärarens kunskap.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

herr Chang ska villigt erkänna att även min lokaliseringsförmåga är ytterligt bristfällig.

Jag tillhör de människor som kan gå vilse ute på en hed omgiven av vatten från tre håll.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns fler exempel än Thailand som har lika dålig koll på världskartan och som inte vill lära sig något om andra länder, fråga en amerikan om han kan peka ut sitt land på kartan eller peka ut Kanada på kartan, fråga en fransman något på engelska (om du är i Frankrike) och han tittar på dig som om du är dum i huvudet som åkt till frankrike utan att lära sig franska.

Sant!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

herr Chang ska villigt erkänna att även min lokaliseringsförmåga är ytterligt bristfällig.

Jag tillhör de människor som kan gå vilse ute på en hed omgiven av vatten från tre håll.

BTT

BTT :D:D:D

Det kallas i så fall för udde alt. halvö. Stoppa tummen i vattnet och följ strandkanten så hittar du säkert en torr plats med förbindelse med 7/11.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tänkte skriva samma sak som Jive tycker är bra men nu har originalförfattaren tagit tillbaka sina mycket kloka ord!

Det verkar att de riktiga stora länderna klarar sig utan kunskap om omvärlden. Alla människor i sådana länder som har städer lika stora som Sverige känner inget större behov att veta så mycket om utlandet och även om avlägsna delar av sitt eget land.

Jag har läst en del om amerikanernas förskräckliga geografikunskaper. Som exempel kryssade majoriteten alternativet "Norge" som gissning för det land där kontras bekämpade centralregeringen. Detta trots att dessa personer betalade för att starta upp det krig som utgick på att angripa civilbefolkningen för att få regeringen i Nicaragua att falla. Vidare kunde inte nybörjarstudenter på floridauniverisitet peka ut vilket prick på en USA-karta motsvarade Miami (där de själva befann sig).

I en rad andra länder kan man ge liknade exempel som UK, Frankrike, Japan, osv. I UK kan en människa bli sur om de blir tillfrågade om de kan något annat språk - "If English was good enough for Jesus; it's good enough for me".

Även i Sverige träffar jag ofta folk (t.o.m. på detta forum) som kan väldigt lite om sin egen union. Många vet inte ens hur många länder och vilka som ingår i EU! Jag såg en kille vinna en resa till Lissabon på TV. "Vad är det? Ett land eller stad?" frågade han.

Slutligen har människor i olika länder olika intressen. Historia, geografi, kartläsning, osv. hör till ämnen med varierande intressegrad. Sådant är det helt enkelt!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"...länder som har städer lika stora som Sverige..."

Hm... vilka länder har städer som är lika stora som Sverige? Städer på 449 964 km², det är riktigt stora städer det. Jag som tycker att Bangkok med sina 1565 km² är ogripbar skulle få det jobbigt i dessa jättestäder. Någon som vet hur många invånare städerna har ;)

:na::na::na:

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"I Sverige tex så tror alla som aldrig varit utanför Sveriges gränser att alla andra har det så fattigt och outvecklat, detta tror de pga massvis av års propaganda att Sverige är bäst och att vi har det så fantastiskt bra här!"

Sicken stolle. :21:

Missvisande bild eftersom jag är 100% säker på att du inte har 2 vänner att sitta och diskutera med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...