Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket ska man tåla från thaisläkten?


Sune2000

Recommended Posts

Quote

Axell! Du har ingen Thaitjej va?

Quote

Och hoppas han aldrig får någon heller!

Eller så har han bara träffat nån av dom där det går tretton på dussinet av ;)

Thailändska gratisskolan som dom flesta gått, är (eller var) under all kritik.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    24

  • BaBoo

    17

  • Farang

    16

  • Neil

    16

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Det är just det som är ett av problemen med tjejer från Thailand.

Dom vet ingenting om: historia,(inte ens sin egen) litteratur,(i.e.s.e.) konst,(i.e.s.e.) musik, ekonomi,(BNP) vad är det?

geografi,(kanske Bangkok) sport,(no,no) vin,(no,no) språk,(nej) politik,(nej) film( kanske nån b-rulle) etc. etc.etc. Och dom verkar inte intresserade av att lära något heller.

Så vad ska man prata om, pengar och thaimat?

Glad Påsk!

Axell

Det handlar nog om vilken  :kort: tjej (dom olika  :victory: du vet) du träffar och hur länge hon bott i Sverige.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är just det som är ett av problemen med tjejer från Thailand.

Dom vet ingenting om: historia,(inte ens sin egen) litteratur,(i.e.s.e.) konst,(i.e.s.e.) musik, ekonomi,(BNP) vad är det?

geografi,(kanske Bangkok) sport,(no,no) vin,(no,no) språk,(nej) politik,(nej) film( kanske nån b-rulle) etc. etc.etc. Och dom verkar inte intresserade av att lära något heller.

Så vad ska man prata om, pengar och thaimat?

Glad Påsk!

Axell

Vilken planet kommer dina tidigare tjejer ifrån?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

haha,undras just hur många de e som skickar 100000 i månaden som de skrivs... :crazy:

då e de bara o skicka ett jättegrattis till bruttan :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min fru sa faktiskt något bra idag.Hon sa att vi måste dela med av våra kulturer.Ta det bästa av varje.Inte att man måste annamma allting av den andre.Men att man kan ju försöka att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vilken planet kommer dina tidigare tjejer ifrån?

// Jobbe

Även om jag undrar om inte Axell är ett troll, så har hans inlägg en viss poäng.

Jag har själv reagerat på dels hur förhållandevis lite Thailändarna vet om sitt eget land, (sin geografi inom landet såväl som i sitt närområde, sin historia, ekonomi, politik etc.), samt hur ofta man möter kvinnor, (oavsett bakgrund), som är relativt ointresserade av allt som kommer från/handlar om andra kulturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Bacon, dessa så kallade barflickor är ju raka motsatsen till de barstollar som vet precis allt om Thailand . när det gäller priset på en låda chang i alla fall.

[move]

Arne som vet lite om mycket.

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara meddela att vår 15 åriga dotter lärt sig en hel del om både thai och västerländsk historia, geografi osv. något hon lärt sig i skolan här i byhålan Surin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Man kan ju också vända på det och undra hur mycket ska en thai familj tåla.

Det måste kännas tungt att förklara dom mest självklara saker för en helt oförstående och i värsta fall egoistisk utlänning som en av döttrarna kommer hem dragandes med.

Man hör ofta thailändare säga att vuxna faranger vet mindre än thailändska barn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan lover..

Man hör ofta thailändare säga att vuxna faranger vet mindre än thailändska barn.

Är väldigt tveksam till det påståendet, ett av de största problemen med kulturkrockar är att komunikationen mao språket är obefintlig, är i praktiken omöjligt att föra en intellektuell diskusion med en thai, jag menar hur ska du kunna prata tex politik med en thai när du inte kan språket.Så hur kan dom då veta att en farang vet mindre än ett barn? 

Så det påståendet tycker jag inte stämmer alls, det får dom allt ta tillbaks. :yes:  

mvh swebat

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, di kan ju inte ens göra en ordentlig pytt-i-panna, bärnäsesås är inte att tänka på!

[move]Kulturkrockade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

 

Man kan ju också vända på det och undra hur mycket ska en thai familj tåla.

Det måste kännas tungt att förklara dom mest självklara saker för en helt oförstående och i värsta fall egoistisk utlänning som en av döttrarna kommer hem dragandes med.

Man hör ofta thailändare säga att vuxna faranger vet mindre än thailändska barn.

 

Mvh Isan Lover

Vi får väldigt ofta höra hur helt okunniga thailändare är eftersom de inte är experter på nordvästeuropeiskt och amerikanskt språk och kultur. Jag tycker att det låter rimligt att det på samma vis finns människor i Thailand som resonerar samma sak om oss för att vi inte har haft sydostasiatisk språk och kultur i skolan.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Igen

Precis som Svarten skrev är det lika naturligt för dom att förvånas i hur lite vi vet om deras seder och bruk,

precis som västerlänningar förvånas av att dom ev. inte känner till våra vanor.

Vilken bonde som helst vet 1000 tals saker som en vanlig utlänning inte har en aning om.

Så vi borde vara lite mer ödmjuka när vi i ifrågasätter människor i andra världsdelars vetande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Något som säkert många Thai inte känner till är att många utav de rika farangerna som skickar såna enorma summor till sina flickvänner är belånade upp till öronen i sina hemländer, det komiska är att killen som skickar 3000 bht i mån är kanske skuldfri i sitt hemland med en mkt bra ekonomi,  medan den som skickar 100,000 i mån är totalt i bankens grepp och i själva verket skickar bankens pengar.

Absolut, när man är nykär & galen kan det nog vara nära till hand att lätta på lädret för att "hjälpa" flickvännens familj med diverse problem.

En liten rolig grej att min flickvän och hennes familj har lite den uppfattningen att jag är en otroligt fattig kille med ett ganska taskigt jobb. Morsan hennes har ändå sagt att hon tycker att det är upp till tjejen vem hon träffar.

Det roliga i det hela är att jag är strax över 30 och tjänar strax under 30, vilket ändå får anses vara en helt ok inkomst. Jag äger en bostadsrätt, har en rostig Toyota och har aldrig tagit ett lån i hela mitt liv.

Men just det att de fått veta att från mig kommer det inga 20-, 30-, 40-, 50 tusen i månaden, då blev man förklarad som fattigjon.

Tills vidare så låter jag den fasaden ligga kvar... :he: Tror det blir enklare när tjejen vart här ett tag att få lite perspektiv på saker och ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

:heat:

Quote

En liten rolig grej att min flickvän och hennes familj har lite den uppfattningen att jag är en otroligt fattig kille med ett ganska taskigt jobb.

När min hustru träffade mig tyckte hennes familj att hon skulle betänka om hon verkligen ville vara gift med en farang med så dåligt jobb (jobbar inom byggnad) eftersom min hustru och hennes vänner är akademiker, de tyckte oxå att vi faranger var "äckliga" för vi duschar bara en gång om dagen :neutral:

Så de thailändare med bättre utbildning ser nog hellre att deras döttrar gifter sig med en välutbildad thailändare.

Skall tillägga att idag är jag och min svärmor de bästa av vänner :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Absolut, när man är nykär & galen kan det nog vara nära till hand att lätta på lädret för att "hjälpa" flickvännens familj med diverse problem.

En liten rolig grej att min flickvän och hennes familj har lite den uppfattningen att jag är en otroligt fattig kille med ett ganska taskigt jobb. Morsan hennes har ändå sagt att hon tycker att det är upp till tjejen vem hon träffar.

Det roliga i det hela är att jag är strax över 30 och tjänar strax under 30, vilket ändå får anses vara en helt ok inkomst. Jag äger en bostadsrätt, har en rostig Toyota och har aldrig tagit ett lån i hela mitt liv.

Men just det att de fått veta att från mig kommer det inga 20-, 30-, 40-, 50 tusen i månaden, då blev man förklarad som fattigjon.

Tills vidare så låter jag den fasaden ligga kvar... :he: Tror det blir enklare när tjejen vart här ett tag att få lite perspektiv på saker och ting.

Franco

Tycker du har en mkt sund och smart inställning i ditt förhållande :good: .

mvh swebat

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Vi får väldigt ofta höra hur helt okunniga thailändare är eftersom de inte är experter på nordvästeuropeiskt och amerikanskt språk och kultur. Jag tycker att det låter rimligt att det på samma vis finns människor i Thailand som resonerar samma sak om oss för att vi inte har haft sydostasiatisk språk och kultur i skolan.

Hälsning

Svarten

Helt rätt, Svarten.

Vi är några få miljoner här i Sverige som helt klart vet mycket bättre än miljarder andra

i hela Världen - inte minst 60-70 miljoner thailändare.

Om allting ta mej fan.

Dax att upprepa länken om "kunskapens dag" för att få ner översittarna på jorden igen.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helt rätt, Svarten.

Vi är några få miljoner här i Sverige som helt klart vet mycket bättre än miljarder andra

i hela Världen - inte minst 60-70 miljoner thailändare.

Om allting ta mej fan.

Dax att upprepa länken om "kunskapens dag" för att få ner översittarna på jorden igen.

mvh GD

Diggar verkligen den!!

Har rekommenderat den för en hel del besserwissersvenskar  :he:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

de tyckte oxå att vi faranger var "äckliga" för vi duschar bara en gång om dagen

Så de thailändare med bättre utbildning ser nog hellre att deras döttrar gifter sig med en välutbildad thailändare.

He he, ja det där med duschandet har man ju lärt sig.

Brukar ringa tjejen när jag är på väg hem från jobbet, och så snackar man en kvart, tjugo minuter tills man är hemma... då kommer frågan -"Joo sower yet?"

Eh, näe... Om jag haft dusch i bilen och min mobil hade vart vattentät så kanske, kanske jag hade hunnit och duschat  :mdr:

När jag va hemma i byn så blev det att man gick in och fuskduschade ett par, tre gånger om dan... Mest för att ställa in sig. Ha ha.

Ang. välutbildad eller inte, så är det ju så att ingen thailändska vill ju gifta "ner" sig, oavsett deras ekonomiska och sociala status. Så traditionellt så kan man väl säga att en yngre man, med "sämre" utbildning än tilltänkte flickvännen göre sig ofta inget besvär.

Sen som sagt så kan ju kärleken göra sitt.

Swebat, man gör ju så gott som en kan.  :im_so_happy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

He he, ja det där med duschandet har man ju lärt sig.

Brukar ringa tjejen när jag är på väg hem från jobbet, och så snackar man en kvart, tjugo minuter tills man är hemma... då kommer frågan -"Joo sower yet?"

Eh, näe... Om jag haft dusch i bilen och min mobil hade vart vattentät så kanske, kanske jag hade hunnit och duschat  :mdr:

När jag va hemma i byn så blev det att man gick in och fuskduschade ett par, tre gånger om dan... Mest för att ställa in sig. Ha ha.

Haha!!  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ang. välutbildad eller inte, så är det ju så att ingen thailändska vill ju gifta "ner" sig, oavsett deras ekonomiska och sociala status. Så traditionellt så kan man väl säga att en yngre man, med "sämre" utbildning än tilltänkte flickvännen göre sig ofta inget besvär.

Sen som sagt så kan ju kärleken göra sitt.

Tur att min hustru är envis :)

+ att hennes Mormors motto är att bättre att gifta sig med en som är driftig och fattig än en som är rik och lat, om pengarna försvinner kan den arbetsamme arbeta ihop nya och alltid hitta sätt att försörja familjen!

Enligt min hustru så kan det även vara svårt som kvinna med bra utbildning att hitta en Thaiman, efterson thaimännen inte vill ha nån som är bättre utbildade än de själva  :fool:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Franco,

Fuskdusch... ;-)

Får man fråga exakt vad du gjorde när du fuskade? Blötte ner håret bara eller? Bara skvalpade vatten hit och dit fast inte på dig själv?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

 

Enligt min hustru så kan det även vara svårt som kvinna med bra utbildning att hitta en Thaiman, efterson thaimännen inte vill ha nån som är bättre utbildade än de själva  :fool:

Precis och det blir ju än svårare eftersom kvinnor generellt vill ha man med likvärdig utbildning eller bättre. Om jag inte har fel så är det i dagens läge fler kvinnor än män som studerar på universitet i Thailand. Om det stämmer kan man spekulera om flera intressanta teorier. Kanske hör hemma i en annan tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är berättigad Herr Chang.  :yes:

Självklart blev det nån "riktig" dusch om dan... men ni vet ju att Isaan i December kan ju vara lite småkallt när inte solen ligger på, och då kände jag ibland att jag inte direkt suktade efter att stå skopa kallvatten över mig, för tredje, fjärde gången samma dag... i totalt mörker. Och jag är en riktig badkruka vad gäller kallt vatten.

Så det blev lite skölja under armarna och vattenkamning.  :he:

Men jag har fått höra två saker ganska ofta från tjejen efter besöket i byn, och det är att mamma hennes var väldigt positivt överraskad efter att hon träffat mig, därför att jag A) Sov hemma hos dem hela tiden (Inte på hotell som "alla faranger gör") och B) jag duschade flera ggr om dagen (Inte bara ibland som "alla faranger gör"). He he...

BaBoo, mormor verkar vara en ovanligt klok kvinna.

Jag vill inte bryta mot några copyrightlagar... Men är det ok om jag drar mottot för flickvännen?  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...