Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket ska man tåla från thaisläkten?


Sune2000

Recommended Posts

Quote

Haha :mdr:

Jag en bitter skollärare? Haha inte alls.

Ser inte några större skillander mellan mina och kims senaste inlägg i denna tråd.

märker dock i en del inlägg att författarna påtalar hur fint det är med deras thaifamilj. ingen girighet där inte utan de bidrag som sker är på helt frivillig basis. lite goo AC, kylskåp, betalning av studier, förbättringar av huset osv. Kanske just därför familjen inte klagar?  :he:   Har flera bekanta som också på helt frivillig basis bidragit med goda summor bath till helt ogriga familjer. Kan undra om de ibland ligger och tänker på hur öppna, naturliga och ärliga deras nya familj skulle vara utan dessa frivilliga bidrag?

Neil har som fattig skollärare dock inte råd med alltför många frivilliga gåvor. därav den bittra tonen kanske? ;)

ha det

Neil

Varför inte berätta om dina egna exempel på dåliga erfarenheter istället för att med misstänksamhet spekulera i andras goda. Luktar bara missunsamhet och avund lång väg, vilket alltid bara blir trist.

Har du dåliga personliga erfarenheter att dela med dig av så gör det, tror ingen blir upprörd över det, tvärtom. Vad jag inte förstår är varför man så gärna önskar dra alla över en kam, förtala och vara missunsam mot andra man aldrig har träffat. Det är inte ett dugg klädsamt för någon.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    24

  • BaBoo

    17

  • Farang

    16

  • Neil

    16

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej Mjölis

 

Quote

Man undrar dock, om dom som höjer sina thaifamiljer till skyarna, skulle åka upp till byn och säga att nu ska jag vara här i sex månader, men jag har inga pengar. Så nu får ni försörja mig? Vad skulle då hända, tror ni? Alla som säger att man har många vänner i byn med mera, skulle dom vännerna ställa upp då?

Möljis

Jag kan bara svara för egen del och är övertygad om att jag skulle välkomnas även utan pengar.

Och att folk skulle ställa upp är jag också lika säker på.

Men jag skulle säkert förväntas deltaga i det dagliga arbetet där.

Och det tror jag inte är unikt för mig utan gäller alla som har ett normalt förhållande till sin Thailändska familj och släkt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom,

Ja, möljis scenario ter sig för all del ganska hypoteteiskt. Men jag tycker ändå frågan är ganska intressant.

Fru Chang påstår att hon i viss mån skulle ta hand om mig om jag förlorade allt. Mat, husrum, en cigg om dan och kanske en öl... Tja, kanske socialen i Sverige är att föredra ;-)

För mig lite svårt att bedöma hur fru Changs släkt skulle reagera. Det är väl möjligt att jag skulle kunna få bo i svärfar Changs hus, om man nu bortser från visumproblem.

Faktum är att det vore intressant att se hur dom skulle tycka jag borde tillbringa mina dagar. Kanske som engelskalärare...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Herr Chang

Det är ju självklart att det finns en skala mellan ytterligheterna.

Men jag tror att det är bra att dom som är nöjda och inte känner sig lurade också syns och hörs i debatten.

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover,

Visst är det bra att dom som är nöjda och glada också får göra sig hörda. På forum blir det tyvärr ofta så att de missnöjda syns mest. Man är liksom mest benägen att skriva inlägg om man är missnöjd.

Själv är jag väl i stort sett nöjd. Även om jag ser ett visst utrymme för kritik mot en hel del i Thailand. Men som det heter:

Den man älskar, agar man.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mitt resonemang var helt hypotetiskt. Jag förutsätter att ingen utlänning utan pengar vill sätta sig i en by på thailändska landsbygden. Vad jag menade var att jag undrar vad som skulle hända OM man sa att man inte hade pengar, och nu får ni försörja mig i sex månader?

Atom har det bättre än de flesta andra eftersom jag tror att många av oss är gifta eller sammanboende med risfarmardöttrar, vars familjer kanske inte har det så fett.

Som du skriver Chang, allt är inte så rosenrött, man får nog se lite skeptiskt på vissa grejer.

Jag är dock, efter 21 år som bosatt i Pattaya, nu beredd att flytta ut på landet. Pattaya står mig upp i halsen.

Men jag är inte så naiv att jag tror att livet på landet är helt underbart. Jag och min fru är dock bilburna, och det är bara 5 timmar till Pattis, vi ska behålla vårt condo, så man kan åka hit och bli botad ibland...

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim

förstås inte så klädsamt att spekulera i andra medlemmars situation. får be om ursäkt för det. :bag:

är dock fortfarande övertygad att många faranger och deras tgf på det ena eller andra blir pressade av tjejens familj att ge för mycket pengar. säkerligen ofta så att farangen i sin kärlek i början tar detta för frivilliga gåvor och endast ser allt i rosenrött. har flera bekanta som råka ut för brutala uppvaknanden. har själv inte råkat på problemet särskilt mycket. var dock för några år sedan ihop med en mycket trevlig och go tjej från udon. henes familj var rätt ok, särskilt pappan. mamman ställde dock till en del problem. kort efter jag blivit i hop med hennes dotter så sa hon upp sig från sitt jobb i Bkk och flytta hem till byn. när hennes dotter fråga varför så blev svaret att nu förväntade sig mamman att hennes dotter och farang skulle försörja henne. (tanten var 42 och fullt arbetsför) självklart så sa jag nej. inga pengar till någon som inte jobbar. så mamman fick fixa nytt jobb men vilket gnäll det var.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så svårt att se att olika människor har olika erferenheter i Thailand? Det är så vanligt att man bara tittar på sina egna erferenheter och sedan drar alla över en kam.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Liksom den andre "bittre" skolläraren Neil så har inte jag heller råd att akicka 4000 kr i månaden till familjens sprit och cigaretter och spelskulder.

Inte heller har jag råd att bygga hus för miljoner baht uppe i Isan.

Men inte är jag bitter för det.

Jag lever ett drägligt liv. Kan spara 4-5000 sv kr i månaden och unna mig två månader om året bland barerna och gå shorttime och ha kul.

Hade jag varit gift och haft en gnetig och penninghungrig thaifru hade jag inte kunnat unna mig det.

Som man bäddar får man ligga.

Nu kan jag visserligen ibland sakna sällskap av en livspartner, men det är det liv jag valt att leva.

Jag ska inte säga att inget kan förändras, det kan det ju.

Även jag kan ju springa ifatt den stora, hjärtevarma kärlekens liv.

Men än så länge så sparar jag för mina glädjeresor till Pattaya.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit gift och haft en gnetig och penninghungrig thaifru hade jag inte kunnat unna mig det.

Bäste Herr Bror, hade ni varit gift med en thaidam så verkar det som om hon haft en gnetig och penninghungrig man.

[move]

Ognetige Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, mitt resonemang var helt hypotetiskt. Jag förutsätter att ingen utlänning utan pengar vill sätta sig i en by på thailändska landsbygden. Vad jag menade var att jag undrar vad som skulle hända OM man sa att man inte hade pengar, och nu får ni försörja mig i sex månader?

Det finns sakert ett antal svarforaldrar runt om i Thailand som ser en Farang son-in-law huvudsakligen som en ekonomisk tillgang men jag tror anda att de ar relativt fa och att det ar nagot man ganska latt borde kunna upptacka med ett besok eller tva innan man gifter sig. Personligen vill jag tro att jag ar sa pragmatisk att jag skulle avstyrt giftemalet om jag upptackt sadana tendenser men det sags ju att karleken gor en blind sa det kanske ar lattare sagt an gjort  ;) .

Man maste ju ocksa satta bidragen man kan ge i relation till pengarna man har/tjanar. De flesta par med dubbla inkomster i Sverige har iaf 30,000 SEK disponibel inkomst eller 150,000 Baht vid "normal" vaxelkurs. Om de da skickar 5% till foraldrarna i Thailand sa ar det ju den ansenliga summan 7,500 Baht vilket lyfter dem fran fattigdom till ett tamligen dragligt liv. Om de skulle avvara 5% av sina 5,000 Baht till er sa far ni 250 baht och det gor ju varken till eller fran for er.

I vart fall sa brukar vi ata ihop med svarforaldrarna och frugans moster med familj och morbror med familj ungefar varannan lordagkvall. Vi brukar da sta for drickat och lite godsaker till barnen och jag uppskattar att detta utgor cirka 50% av totala kostnaden. Ovriga 3 familjer bidrar efter fallande inkomst. Var/min inkomst ar dock minst 5 ganger hogre an de andra 3 familjernas gemensamma inkomst sa egentligen betalar ju vi minst, eller? Givetvis kunde jag havda att vi alla borde betala 25% var och ingen skulle nog klaga pa det men hade det varit mer rattvist? Jag tycker inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Bästa broder Tuk Tuk.

På tal om bädda o ligga :

Jag gillar att ligga i en nybäddad säng o vakna upp med en härlig go Thai-gumma bredvid mig

varje morgon. Såväl i Sverige som i Thailand men till skillnad från dig så har jag detta

12 månader om året.

Du åker till dina tjejer 2 månader per år.hur ser dina handflator ut under övriga året ?

Du sparar 4-5000 kr under året i 10 månader = 40-50000:- som du sedan spenderar

under dessa 2 månader på fruntimmer ????????? ?

Håller med dig om att om jag varit gift med en gnetig o penninghungrig fru så hade jag

inte heller trivts.

Men varför skall man välja en sådan ?

Bygga hus för miljoner bath i Isan...du får en bra kåk för under millen.

Eller en condo med 2 sovrum för under 800.000 bath mitt i Nong Khai.

Som du dessutom kan äga själv.

Tror säkert att du en dag vaknar upp o känner att livet är så djävla kort och

dessutom inte till för att leva allena.

Det finns så mycket mer att göra med sin kvinna än att rulla runt i sängen.

Hoppas att du tar ovan på rätt sätt.  :great:

Från en som önskar att du också skall få uppleva hur det kan vara att få leva med en

härlig thai-tjej...12 månader om året.

M.a.o som jag gör o säkert många med mig

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Är det verkligen så svårt att se att olika människor har olika erferenheter i Thailand? Det är så vanligt att man bara tittar på sina egna erferenheter och sedan drar alla över en kam.

Kanske det klokaste inlagget i den har debatten. Det ar latt att glomma att personliga referenser inte ar universella sanningar. Det jag mojligtvis har lart mig av att forsoka generalisera ar att jag alltid blir besviken for undantagen alltid ar fler an reglerna.

Mina egna, hogst personliga och for min svarfamilj specifika, erfarenheter kan sagas vara skiftande. Dels har jag upplevt vissa finansiella forvantningar, dels har deras finansiella generositet overrumplat mig.

Kraven har aldrig riktigt varit krav utan snarare underforstadda onskningar fran min frus sida. De har alltid haft samma motiv. Stodja mamman och systrarna med kontanter da och da. Inte for att pengar inte finns i familjen utan for att pappan inte skall vara inblandad (han haller i planboken at hela familjen). A andra sidan fick jag erbjudandet om att flytta in i ett av deras hus och fa 1-2 ar betalda studier pa Mahidol for att fadern visste att jag garna ville ge mig pa en specifik utbildning. De visste da att jag skulle forlora min inkomst och att de inte skulle kunna falla tillbaka pa den vid behov.

Jag har betalt en del for min frus systrar som bada pluggar i USA respektive NZ men aven min egen lilla syster som pluggar i Sverige - mest for jag vet hur hart det suger att vara fattig student.

Vid 2 tillfallen har jag reagerat lite tveksamt nar diekta forfragningar om att lana pengar kommit fran min svarmor. Bada gangerna har jag dock kalkylerat kostnad och risk for mig gentemot min frus kanslomassiga halsa. Hon hade nekat sin mor for att hon inte tyckte det var ratt att oht ta upp fragan med mig. Dock foll det pa att jag uppmarksammade hur ledsen hon var - sagt och gjort efter lite overtalning sa skickade vi over pengarna. Det ironiska ar att en del bekanta i Bangkok harjade om hur blast jag var som foll for min frus "skadespel" och de menade att det var planerat av frun och svarmor. Det hade kanske varit fallet om jag inte fatt tillbaka pengarna + ca 20% som lite tack for hjalpen 14 dagar senare. Det tragiska var hur mkt jag funderade over min svarfamiljs motiv under de 14 dagarna - dock kanner jag dem mkt battre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Liksom den andre "bittre" skolläraren Neil så har inte jag heller råd att akicka 4000 kr i månaden till familjens sprit och cigaretter och spelskulder.

Inte heller har jag råd att bygga hus för miljoner baht uppe i Isan.

Men inte är jag bitter för det.

Jag lever ett drägligt liv. Kan spara 4-5000 sv kr i månaden och unna mig två månader om året bland barerna och gå shorttime och ha kul.

Hade jag varit gift och haft en gnetig och penninghungrig thaifru hade jag inte kunnat unna mig det.

Som man bäddar får man ligga.

Nu kan jag visserligen ibland sakna sällskap av en livspartner, men det är det liv jag valt att leva.

Jag ska inte säga att inget kan förändras, det kan det ju.

Även jag kan ju springa ifatt den stora, hjärtevarma kärlekens liv.

Men än så länge så sparar jag för mina glädjeresor till Pattaya.

BTT

Som jag tidigare skrivit så verkar vi ha ungefär samma livsuppfattning, med en stor skillnad.

Jag träffade en tjej 2004 som verkligen VAR annorlunda, hon bor nu med mig här i Sverige sen ca 3 år. Jag hade ALDRIG trott att jag skulle träffa en livskamrat på denna resan, men så blev det. Hon har jobbat i ca 15 år som frivillig arbetande på YFC, Youth For Christ, bland annat med barn prostution i Pattaya som såg ganska annorlunda ut för 8-10 år sen om man jämför med nu.

När det gäller pengar så skickas det i stort sett inget alls till Thailand, Varför skall vi det säger hon, om vi skickar så kommer de att vänja sig vid det och sen bara vänta på mer. (Ungefär som en norrlandskommun)

Behöver dom hjälp så skickas det, men inget slentrianmäsigt alls.

Vad jag menar är att man aldrig vet när blixten slår ner, kanske tom BTT kan träffas av kärleken nångång? För man vet ALDRIG när den slår till!

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Liksom den andre "bittre" skolläraren Neil så har inte jag heller råd att akicka 4000 kr i månaden till familjens sprit och cigaretter och spelskulder.

Inte heller har jag råd att bygga hus för miljoner baht uppe i Isan.

Men inte är jag bitter för det.

Jag lever ett drägligt liv. Kan spara 4-5000 sv kr i månaden och unna mig två månader om året bland barerna och gå shorttime och ha kul.

Hade jag varit gift och haft en gnetig och penninghungrig thaifru hade jag inte kunnat unna mig det.

Som man bäddar får man ligga.

Nu kan jag visserligen ibland sakna sällskap av en livspartner, men det är det liv jag valt att leva.

Jag ska inte säga att inget kan förändras, det kan det ju.

Även jag kan ju springa ifatt den stora, hjärtevarma kärlekens liv.

Men än så länge så sparar jag för mina glädjeresor till Pattaya.

BTT

En sexturists funderingar :crazy::crazy: ..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag träffade en tjej 2004 som verkligen VAR annorlunda, "

Herr Hjo, di allra flesta tjejer ÄR annorlunda.

[move]

Genusforskaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som jag tidigare skrivit så verkar vi ha ungefär samma livsuppfattning, med en stor skillnad.

Jag träffade en tjej 2004 som verkligen VAR annorlunda, hon bor nu med mig här i Sverige sen ca 3 år. Jag hade ALDRIG trott att jag skulle träffa en livskamrat på denna resan, men så blev det. Hon har jobbat i ca 15 år som frivillig arbetande på YFC, Youth For Christ, bland annat med barn prostution i Pattaya som såg ganska annorlunda ut för 8-10 år sen om man jämför med nu.

När det gäller pengar så skickas det i stort sett inget alls till Thailand, Varför skall vi det säger hon, om vi skickar så kommer de att vänja sig vid det och sen bara vänta på mer. (Ungefär som en norrlandskommun)

Behöver dom hjälp så skickas det, men inget slentrianmäsigt alls.

Vad jag menar är att man aldrig vet när blixten slår ner, kanske tom BTT kan träffas av kärleken nångång? För man vet ALDRIG när den slår till!

  / Joe

Hej Joe

Jag är den förste att beklaga att den träffade dig rätt i huvudet, jag hoppas att du

tillfrisknar utan komplikationer,  ha det bra

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till att (ekonomiska) förväntningarna på oss faranger ofta är så oerhört höga är förutom de uppenbara skälet att vi tros vara så förmögna (vilket vi i jämförelse med våra thailändska vänner ofta är), att de thailändskor/are som får pengar från sina välgörande äkta faranghälfter aldrig skryter om de fått 1000 baht i månaden.

Ju mer pengar som skickas, ju högre hörs det i byarna, och ju längre sprider sig ryktet.

Om 4 faranger skickar 5000 baht i månaden till svärmor, men farang nr 5 skickar ner 30'000 baht i månaden, så är jag ganska säker på att farangs nr 5's familj talar ganska högt om de "ca 40-50'000" i månaden som kommer varje månad.

De familjer som får sina 5000 varje månad är det ingen som hört om, därför att A) ingen kan ju skryta om att man får mindre än någon annan i området och B) man kanske drar till med ett "Ja, vår farang in-law skickar ungefär lika mycket".

Hur är förväntningarna hos thailändska familjen som nyligen har fått farang nr 6 som in-law? De har aldrig ens hört talas om att att en farang skulle skicka en summa på under 40-50'000 i månaden.

Jag har genom åren hört oräkneliga historier från thailändska vänner och även från min flickvän om faranger som skickar hundratusentals baht varje månad, och om flickvänner som kommer tillbaks från [stoppa in valfritt västland] med guldringar och berättat om de fem bilarna som står på deras uppfart till deras 3-våningshus.

Men har aldrig hört om tjejen som träffade en jättemysig kille som skickar ner 3000 baht i månaden så att han har råd att spara ihop till en årlig semester med flickvännen i LOS.

Den historien ekar inte lika högt bland risfälten, barerna och spelhålorna.

Själv är jag precis i början av ett förhållande, som jag vet att jag kommer att få ställa upp på lite vad gäller den ekonomiska biten. Min flickvän är äldst av 4 systrar, inga bröder.

Pappa är knäpp (japp!), och mamma är för tillfället inte arbetsför (pajjat knä).

Så just nu är det ett par kronor i månaden för att hålla kvar två av syrrorna (6 och 19) i skolan. Tredje syrran har thailändsk kille som snickrar kontor åt shejkerna i Dubai och Brunei.

Förhoppningarna är att få igång morsan igen så hon kan försörja familjen igen med det dagliga och skolan, och att mina ev. farang-pengar kommer att gå till huset, muggen etc.

Jag tror väl att det viktigaste är att man går i ett (thai-farang) förhållande med öppna ögon, och att man känner att man aldrig blir utnyttjad. Sen om man skickar en miljon baht eller ett vykort i månaden, är väl upp till var själ och dennes ekonomi. (Även om miljon-mannen förstör lite för oss andra som knappt grejar portot).

Självklart är alla olika, jag drar inte alla över en kant, och med "oss", "dem" och "vi", så menar jag självklart inte er, mig eller dem.  :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med om att det ibland blir för mycket som med min gamla thai tjej som lät sina fastrar styra så hon gjorde slut men ok sånt händer men ändock synd då det händer. har en ny tjej vars familja verka tycka om mig i alla fall.

får väl se om det stämmer i längden.

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thaifiskaren,

"Det finns så mycket mer att göra med sin kvinna än att rulla runt i sängen."

Just det! Visst är det angenämt med sex, men är själv för gammal för att hålla på med det dygnet runt ;-)

För mig är det egentligen mer givande att ha någon man kan prata med om vad som helst, när som helst.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Franco.Men har aldrig hört om tjejen som träffade en jättemysig kille som skickar ner 3000 baht i månaden så att han har råd att spara ihop till en årlig semester med flickvännen i LOS.

hmmm.. ja det är onekligen märkligt.

Något som säkert många Thai inte känner till är att många utav de rika farangerna som skickar såna enorma summor till sina flickvänner är belånade upp till öronen i sina hemländer, det komiska är att killen som skickar 3000 bht i mån är kanske skuldfri i sitt hemland med en mkt bra ekonomi,  medan den som skickar 100,000 i mån är totalt i bankens grepp och i själva verket skickar bankens pengar.

Och det är inte svårt att lista ut vem som får stora ekonomiska problem om man tex blir arbetslös.

mvh swebat

   

You can do it

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Thaifiskaren,

"Det finns så mycket mer att göra med sin kvinna än att rulla runt i sängen."

Just det! Visst är det angenämt med sex, men är själv för gammal för att hålla på med det dygnet runt ;-)

För mig är det egentligen mer givande att ha någon man kan prata med om vad som helst, när som helst.

Herr Chang har talat.

Det är just det som är ett av problemen med tjejer från Thailand.

Dom vet ingenting om: historia,(inte ens sin egen) litteratur,(i.e.s.e.) konst,(i.e.s.e.) musik, ekonomi,(BNP) vad är det?

geografi,(kanske Bangkok) sport,(no,no) vin,(no,no) språk,(nej) politik,(nej) film( kanske nån b-rulle) etc. etc.etc. Och dom verkar inte intresserade av att lära något heller.

Så vad ska man prata om, pengar och thaimat?

Glad Påsk!

Axell

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Thaifiskaren,

"Det finns så mycket mer att göra med sin kvinna än att rulla runt i sängen."

Just det! Visst är det angenämt med sex, men är själv för gammal för att hålla på med det dygnet runt ;-)

För mig är det egentligen mer givande att ha någon man kan prata med om vad som helst, när som helst.

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang,

Även om man inte har sex dygnet runt  :heat:   så är det skönt att ha nån att hålla om, känna värmen från. Och visst, håller med, prata med om vad som helst, när som helst är viktigt i ett bra förhållande!  :punish:

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Axell,

Visst är det så att fru Chang inte vet mycket om västerländsk kultur.

Jag föredrar dock att se det som att då kan jag lära henne en del, och hon kan lära mig om thailändsk kultur. Blir mycket att prata om ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Axell! Du har ingen Thaitjej va?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...