Jump to content
IGNORERAD

Är Du Rädd?


Joints

Recommended Posts

Hej!

Det här är en fråga till dig som bor i Thailand, framförallt de som bor i eget hus. Det finns ett ganska stort forum på engelska om Thailand. Där är tråden om rädda husägare en följetång. Främst verkar det vara folk som bor på landsbyggden som är rädda för inbrott. De är inte bara rädda för att bli bestulna utan även för att mista sitt liv om de skulle komma på en rånare.

Jag kan inte erinra mig om liknande trådar här. Så jag undrar om du som husägare känner dig orolig eller hur du har garderat dig mot ovälkommna gäster. En del faranger skaffar sig tydligen skjutvapen. Finns det någon sådan här?

En anledning till att jag undrar är att min fru är ganska orolig av sig. Hon fick besök av en inbrottstjuv en gång och det har satt sin tydliga spår. Bygger hon hus vill hon ha järngaller på alla fönster. En idé som jag inte är så förtjust av.

Men mest är jag nyfiken på den allmäna känslan folk har av att bo i Thailand gällande säkerhet.

Mvh

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    10

  • Vaxet

    9

  • gone2paradise

    4

  • RoiET

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej Joints jag är inte rädd, men mycket försiktig.

Järngaller för fönster, det har jag, tyckte först det var en dålig ide av Fru Vax. Men det visade sig att dessa kan göras både diskreta och snygga.

Efter en insident där en dotter till en bekant snodde Fru Vax biltelefon som låg på köksbordet så installerades dessutom kameror i huset, 29 000 baht och vipps kan vi från svedala se vad som händer i Los.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vaxet,

Har inte ni vakter som patrulerar i området?

Kameror verkar vara en smart idé.

Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Vaxet,

Har inte ni vakter som patrulerar i området?

Kameror verkar vara en smart idé.

Joints

Jorå vi har vakter i området, men hmm....

Men jag har inte allt för stor tilltro till dessa herrar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag vägrar installera galler, mur kameror m.m .

Skulle jag känna mig osäker någonstans så flyttar jag.

puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

I Korat har vi galler för fönstren i nedervåningen medans grannarnas hus ser ut som rena fängelserna med galler runt balkonger, uteplatser m.m. Frågade min fru i början av vårt förhållande varför om det var mycket inbrott i området men hon svarade att det aldrig vad hon viste hade varit något inbrott men att det kanske berodde på alla galler. Har dock aldrig känt mig otrygg eller rädd men vi har en doberman som sover på nedervåningen så det är kanske därför. M.v.h. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodde hos min kompis flickväns familj ute i ett mindre bondsamhälle. Han köpte ny motorcyckel till tjejen och familjen. Varpå de på natten vaknade och sa att det var några som försökte ta sig in i huset för att ta motocykeln. Alla vi killar fick var sin kniv att ha brevid sängen om de skulle ta sig in i huset. Fick uppmaningen att försvara oss med vad som krävdes. Så fick vi leva resten av veckan jag var där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog mer ängslig över röveriet i Sverige än här i Thailand. Har hört en massa om inbrottstjuvar som slår ihjäl folk men frågar man efter vem och var så är det nåt man hört eller nån som läst...ingen vet bestämmt var eller när. Tror som Vaxet att det är ett sätt att visa att man tar ansvar om de sina och sin egendom genom att markera vetskapen om ev. faror genom t.ex galler (snygga) och kansken nån kamera (atrapp går bra). Har man dessutom en hyggligt elak jycke är det en bonus, fast den jäv-eln skrämmer även vännerna från vettet ibland.

mvh

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

pikelocator

Jag hade thailändarna som övervakar området till att sätta upp två kameror (dummies) till mig förra veckan. En röd liten lampa tänds när någon passerar. Dessa herrar var mycket imponerade. Samma herrar borrade även upp sensorer till larm i mitt hus

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårt kvarter har "Alla" galler för fönster och dörrar.

Har bott här i snart 5 år, frugan har bott här i ca 8 år, och vad vi vet så har det inte vart några inbrott.

Det verkar nästan vara en statussymbol att ha galler, murar osv...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det varnas en hel del även i vår by och då mest för khmerer. Men det verkar vara en väldigt överdriven rädsla, jag känner inte till att det hänt något med khmerer inblandade under dom 7 år jag vistats i byn frekvent. Det har säkert varit en del problem förut, när det var krig i Kambodja (slutade 1997) och gerillan höll sig i gränsområdet mot Thailand. Vår by ligger bara 2 km från gränsen och det har bevisligen inträffat kidnappningar mm under tiden kriget pågick.

Men som sagt, under den tid jag vistats i byn har jag inte hört om några incidenter alls.

Mina svärföräldrar hade visserligen inbrott för ett eller två år sedan när ingen var hemma och något barn hade smitit in i springan mellan tak och vägg utanför toaletten (fanns inget innertak där då). Dom tog lillebroderns sparkassa på runt 6-7 tusen baht.

Barnen åkte dock dit eftersom dom provat på fler inbrott i byn och upptäcktes. Lillebrodern fick därför tillbaks pengarna.

Personligen tycker jag dock att fokus ligger lite fel. Varför ordna med en massa galler för fönster osv när sedan familjekassan ligger helt öppet och ofta obevakad på olika ställen i och framför huset hela dagarna. Min familj har ju en liten affär och lever på försäljning av mat, godis, skolmaterial mm till skolbarnen i byskolan intill. Dags-, eller snarare veckokassan, ligger i en liten hink som flyttas runt lite överallt och ofta står helt obevakad på något bord utanför huset fast det hela tiden springer en massa folk förbi. Och samma fenomen med en kakburk med dagskassan har man ju sett ett otal exempel på vid diverse restaurangbesök mm över hela landet. Kakburken med kassan ligger ofta nonchalant på något ledigt bord medan all personal är ute i köket.

I vår familjs kassahink kan det nog ligga uppåt 10 000 baht eller mer i slutet av veckan och att ha det så obevakat skulle nog för mig kännas konstigt och mycket mer farligt än att ha fönster utan galler. Men näää, att någon ska norpa hela kassan eller bara ta ett par sedlar ur den, det oroar sig ingen för. Underligt!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fragade atskilliga ganger innan vi bestamde oss for att bygga hus har om det verkligen ar sakert att bygga ett tamligen iogonfallande hus har, sarskilt som vi ofta inte ar har och jag totalvagrar att ha en massa galler. Bada svarforaldrarna samt alla in-laws, tillika grannar, ar eller har varit militarer och de garanterade att den totala eldkraften har skulle vara nog att inta 3 av 4 grannlander sa vi byggde. An sa lange inga problem och faktum ar att jag inte hort talats om nagra inbrott under de 10 ar vi tidvis bott har. En mur runt huset har vi givetvis men det ar mest for syns skull, vilken grannunge som helst kan klattra over aven om han troligtvis har forlorat ett eller tva ben innan han landar pa var sida muren  ;)  

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Hmm. Nu ska man oroa sig för säkerheten också. Inte bara att man får tråkigt ute i byn.

Kanske man skulle slå två flugor i en smäll? Man blir sin egen byavakt och jagar tjuvar hela dagarna:-)

Obs detta inlägg ska inte tas så alvarligt på...

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

I byn är jag inte det minsta orolig och alla utrymmen är inte ens låsta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Problemet är väl när man inte är hemma i sitt hus. Då riskerar man inbrott. Det är ju likadant i Sverige också.

Finns det inte någon form av grannsamverkan i byarna? Någon som har egan erfarenhet av det i Thailand?

Personligen skulle jag inte gilla att bo i sk gatedcommunity.

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag är inte rädd. Vi har t.o.m ytterväggar av glas i huset. :mdr:   Vägrar sitta bakom galler...

Däremot har vi mur runt tomten och grinden är låst på natten. Har monterat belysning som tänder om nån närmar sej grinden nattetid. Kanske lite avskräckande om de tänker klättra över. Sen har vi belysning runt hela muren på på natten.

Vi sover tryggt då vi har 3 stycken specialtränade mördarhundar som vaktar. Se bild.

11619_Feb09 153_jpg24aa185cfb6077375e5c3

11619_Feb09 153_jpg24aa185cfb6077375e5c3

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Men är det mycket inbrott/stölder i Thailand? Om vi bara tittar på landsbyggden finns det mycket kriminalitet där

som drabbar faranger boendes där. Drabbar det thaiarna också?

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det kriminella. Faranger skjuts, knivhuggs, rånas och mördas i Thailand.

Men det händer samma saker i Sverige varje vecka.

Ingenting man direkt går och oroar sej för. Självklart skall man inte blanda in sej i skumma affärer och gangster gäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

Fast jag tänkte mest på om man fick ha sitt hus, bil och mc ifred för tjuvar.

G2P

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bygga ett hus eller bosatta sig där alla runt omkring är släkt eller närma bekanta är nog bra om man vill undvika inbrott.

Att som jag och min Fru bygga ett hus på en turistort där vi dessutom var först med att flytta in på området är nog rätt stor skillnad.

Jag vet inget om brottsstatistiken i Thailand i allmänhet, men att inbrott är vanliga på turistorterna det vet jag. I en så expansiv ort som Jomtien där vi bor och där det byggs något enormt, får man vara lite extra försiktig.

För att bygga alla nya hotell och Condos tas arbetskraft ute från byarna både i Thailand, Laos och Kambodja. De är riktigt fattiga och frestelsen kan ibland bli för stor.

Är det då eller verkar det då lätt att ta sig in i ett hus, så är det lätt hänt att man gör det.

Jag gillar mina galler och har inga problem med dem. Och precis som Tommy skrev har alla andra i vår närhet också denna lilla extra säkerhet.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att bo med släkten har naturligtvis helt riktigt stora fördelar när det gäller inbrottsrisk.

Vad det gäller fattiga byggnadsarbetare som inbrottstjuvar, så tror jag att dom är ganska ärliga, och nöjda med sin låga lön.

Då skulle jag hellre tro på bartjejernas thaipojkvänner (som ofta saknar sysselsättning) och dom kriminella ungdomsgäng som härjar i turistorterna, och ibland även vaktbolagen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Att bo med släkten har naturligtvis helt riktigt stora fördelar när det gäller inbrottsrisk.

Vad det gäller fattiga byggnadsarbetare som inbrottstjuvar, så tror jag att dom är ganska ärliga, och nöjda med sin låga lön.

Då skulle jag hellre tro på bartjejernas thaipojkvänner (som ofta saknar sysselsättning) och dom kriminella ungdomsgäng som härjar i turistorterna, och ibland även vaktbolagen.

Mvh Isan Lover

Jag haller helt med IL, vilket  jag faktiskt ofta gor trots vara diametralt motsatta uppfattningar i manga fragor ;)

Det verkar vara en universal uppfattning att forekomsten av mycket pengar skulle agera som en oemotstandlig magnet for folk som har lite pengar. Sa ar det sakert men darifran till att stjala ar steget nog stort oavsett vilken nationalitet/kultur/religion man tillhor. En person som accepterat att ta ett slitsamt jobb som att bara cementsackar istallet for att forsoka sig pa att vara "barboy" ar nog betydligt mindre benagen att gora inbrott an snubben som gett upp jobbet som MC-taxi och istallet lever pa sin flickvan som far 1,000 Baht/natten for att tillfredstalla Mannfred, Olle och Alexandr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde inte behövas säga men en stor majoritet i Thailand är givetvis hederliga och sysslar inte med inbrott och rån. Det räcker med ett fåtal banditband för att sprida skräck i ett område. Jag är helt övertygad om att dessa banditer är större till antalet i Thailand än i Sverige.

Eller är thailändare paranoida som anlitar vakter/galler osv. Eller är det bara svenskarna som är naiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten men oerhört viktig sak som slår mig efter att ha läst om alla galler för fönstren m.m.

och det gäller säkerheten vid t.ex en brand, Hur har ni löst problemet som då uppstår med dessa galler???

Misstänker att de flesta gallrena är bultad direkt i väggen, Och då blir ju huset direkt en dödsfälla istället!...

Kan ju vara värt att tänka på!.

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En liten men oerhört viktig sak som slår mig efter att ha läst om alla galler för fönstren m.m.

och det gäller säkerheten vid t.ex en brand, Hur har ni löst problemet som då uppstår med dessa galler???

Misstänker att de flesta gallrena är bultad direkt i väggen, Och då blir ju huset direkt en dödsfälla istället!...

En motiverad fråga. Jag antar att det finns smarta lösningar på det. Antagligen en kostnadsfråga. Men det allra flesta galler verkar ju inte vara så flexibla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...