Jump to content
IGNORERAD

Är Du Rädd?


Joints

Recommended Posts

Quote

Hej

Att bo med släkten har naturligtvis helt riktigt stora fördelar när det gäller inbrottsrisk.

Vad det gäller fattiga byggnadsarbetare som inbrottstjuvar, så tror jag att dom är ganska ärliga, och nöjda med sin låga lön.

Då skulle jag hellre tro på bartjejernas thaipojkvänner (som ofta saknar sysselsättning) och dom kriminella ungdomsgäng som härjar i turistorterna, och ibland även vaktbolagen.

Mvh Isan Lover

Det räcker nog med att följa Pattaya dailymail, Pattaya people, Pattaya mail någon vecka så kullkastas ditt inlägg.

Det är inget snack om saken att de inflyttade byggarbetarna står för oerhört stor del av de inbrott stölder som görs i Jomtien. Dessutom är det rätt vanligt att olika grupperingar av de som flyttat in för att jobba i byggsvängen, snor varandra på stålar.

Senast veckan innan jag åkte tillbaka till Svedala blev de byggnadsarbetare som bor ca 100 meter från mitt hus av med alla sina besparingar. De bär ju dessa på sig och det vet ju alla.

Det visade sig snabb att arbetare från ett hotellbygge i närheten var de skyldiga

Alla dessa var från Laos och blev omhändertagna av polisen och sedermera utvisade då de saknade arbetstillstånd och Visum. Pengarna "hittas" ju nästan aldrig enligt polisen, så de är fortfarande försvunna.

Vem eller vilka som är bartjejernas pojkvänner vet inte jag, men det kanske är byggarbetare.

Och om de lokala motobikegängen är bartjejernas pojkvänner så vill jag påstå att simpla husinbrott inte är deras melodi utan snarare knark etc.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    10

  • Vaxet

    9

  • gone2paradise

    4

  • RoiET

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Quote

Det borde inte behövas säga men en stor majoritet i Thailand är givetvis hederliga och sysslar inte med inbrott och rån. Det räcker med ett fåtal banditband för att sprida skräck i ett område. Jag är helt övertygad om att dessa banditer är större till antalet i Thailand än i Sverige.

Eller är thailändare paranoida som anlitar vakter/galler osv. Eller är det bara svenskarna som är naiva?

Precis som i Sverige så sitter de största tjuvar och banditer vid skrivbord och bär slips :-)

En av dom sägs befinna sig i Cambodia just nu.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Precis som i Sverige så sitter de största tjuvar och banditer vid skrivbord och bär slips :-)

En av dom sägs befinna sig i Cambodia just nu.

mvh GD

Visst är det så. Men där hjälper ju inte galler och vakter så mycket.

Vem är skurken i Kambodja?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Visst är det så. Men där hjälper ju inte galler och vakter så mycket.

Vem är skurken i Kambodja?

Läste att Thaksin skulle vara där - var inte du inblandat i en snack om det, här ?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Läste att Thaksin skulle vara där - var inte du inblandat i en snack om det, här ?

mvh GD

Kom precis på det. Trodde du menade en svensk. Det blir nog till att bygga galler och skaffa sig ett gäng vakter om Thaksin kommer tillbaks till Thailand. Han är ju bevisligen livsfarlig :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Det räcker nog med att följa Pattaya dailymail, Pattaya people, Pattaya mail någon vecka så kullkastas ditt inlägg.

Ah, In media we trust.

Förlåt om jag låter spydig, men i det ultranationalistiska Thailand så står man nog i bättre ljus om man förlägger skulden utomlands på de folkgrupper som inte kan svara tillbaka på kritiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ah, In media we trust.

Förlåt om jag låter spydig, men i det ultranationalistiska Thailand så står man nog i bättre ljus om man förlägger skulden utomlands på de folkgrupper som inte kan svara tillbaka på kritiken.

Du har nog rätt i vad du säger! Hotet kommer utifrån, precis som så ofta i Sverige.

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Du har nog rätt i vad du säger! Hotet kommer utifrån, precis som så ofta i Sverige.

Jens

Det håller jag verkligen med om. Men skall inte försöka driva in det här på någon politisk tvärgata. Jag älskar både Thailand och Sverige, men media kommer alltid vara media.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på mitt 6:e år i Thailand och har själv inte upplevt någonting som har givit upphov till rädsla - ett undantag:

En farang prejade mej med bilen på Sukkan en gång. Han tyckte att jag hade hindrat honom i trafiken.

Jag förstår inte varför trådar likt denna kommer upp.

Det är som att ni letar efter något thailändskt skit att frossa i.

Som permanent boende i i Thailand bekommer det mej illa att läsa om allt "elende" i Thailand.

Man behöver ha en ganska stark personlighet för att negligera alla elendigheter som fabriceras i de svenska stugorna och appliceras på Thailand.

Lev ett normalt liv i Thailand och uppför er normalt med hjälp av vanligt sunt förnuft, så är det nog inte farligare här än någon annan stans på klotet.

Middagen i kväll på News Cafe´var utsökt och Calvadosen var av god kvalitet.

Gonatt!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag förstår inte varför trådar likt denna kommer upp.

Det är som att ni letar efter något thailändskt skit att frossa i.

Många verkar känna obehag och rädsla för inbrott bla. min fru. Frågan var om hur svenska forumister känner sig och hur de ser på säkerhet. Tycker du verkligen att det är konstigt och att det är att slänga skit på Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ah, In media we trust.

Förlåt om jag låter spydig, men i det ultranationalistiska Thailand så står man nog i bättre ljus om man förlägger skulden utomlands på de folkgrupper som inte kan svara tillbaka på kritiken.

Om man tror att lokalblaskorna skulle vinkla nyheterna om just inbrott. Och på det sätt göra ickethailändare skyldiga emedan man skyddar thailändare är man nog lite mer än lovligt paranoid.

Speciellt då som 2 av de tidningar jag nämnde ägs och drivs av en Dansk respektive en Engelsk man.

Förövrigt mycket trevliga gubbs båda två.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Om man tror att lokalblaskorna skulle vinkla nyheterna om just inbrott. Och på det sätt göra ickethailändare skyldiga emedan man skyddar thailändare är man nog lite mer än lovligt paranoid.

Speciellt då som 2 av de tidningar jag nämnde ägs och drivs av en Dansk respektive en Engelsk man.

Förövrigt mycket trevliga gubbs båda två.

Jag skulle säga att om man tror att en dansk och en engelsk man, trevliga eller ej, skulle klara sig på att gå rakt mot den rådande strömmen inom media så bör man tänka till både en och två gånger innan man postar ;)

Media handlar oftast, precis som de flesta andra företag, om att sälja lösnummer och inte att presentera nyheter som någon ideologisk public service.

Men skall dra ner den överpretentiösa tonen på mitt inlägg till "Lita inte blint på media!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ah, In media we trust.

Förlåt om jag låter spydig, men i det ultranationalistiska Thailand så står man nog i bättre ljus om man förlägger skulden utomlands på de folkgrupper som inte kan svara tillbaka på kritiken.

Quote

Jag skulle säga att om man tror att en dansk och en engelsk man, trevliga eller ej, skulle klara sig på att gå rakt mot den rådande strömmen inom media så bör man tänka till både en och två gånger innan man postar ;)

Media handlar oftast, precis som de flesta andra företag, om att sälja lösnummer och inte att presentera nyheter som någon ideologisk public service.

Men skall dra ner den överpretentiösa tonen på mitt inlägg till "Lita inte blint på media!"

Ja det var ju en intressant insikt, och något jag missat genom åren.

Det är alltså så att tidningar i Thailand när det gäller brottsrapportering medvetet försöker att skylla på och anklaga utländska medborgare för att på detta sätt skydda thailändare. Och allt detta gör man för att man i Thaland är "ultranationalistiska" som du skrev i tidigare inlägg.

Allt detta görs ju då antar jag tillsammans med polisen eftersom pressen ju fotograferar och rapporterar vid polisens tillslag.

Vore intressant och veta var denna kunskap har inhämtats eftersom detta ultranationalistiska beteende har gått mig helt förbi under mina år i los. Jag har faktsik aldrig hört någon framföra detta innan och vill gärna höra mer om detta.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Även om man tycker om Thailand så är faktiskt just inbrott och stölder väldigt vanliga.

Jag tycker inte thailändare är paranoida om risken, jag skulle själv aldrig lämna huset utan släkten brevid.

Enda alternativet utan släktens vakande ögon vore ett hus i ett  inhägnat och bevakat område.

Att lämna ett hus obebott utan någon som ser till det skulle nog inte fungera.

När någon i släkten åker bort sover alltid någon annan släkting där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

 

Ja det var ju en intressant insikt, och något jag missat genom åren.

:D:D

Det har också gått mig totalt förbi. Skönt att man äntligen får reda på det. Förklarar ju en hel del faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

 

Ja det var ju en intressant insikt, och något jag missat genom åren.

Det är alltså så att tidningar i Thailand när det gäller brottsrapportering medvetet försöker att skylla på och anklaga utländska medborgare för att på detta sätt skydda thailändare. Och allt detta gör man för att man i Thaland är "ultranationalistiska" som du skrev i tidigare inlägg.

Allt detta görs ju då antar jag tillsammans med polisen eftersom pressen ju fotograferar och rapporterar vid polisens tillslag.

Vore intressant och veta var denna kunskap har inhämtats eftersom detta ultranationalistiska beteende har gått mig helt förbi under mina år i los. Jag har faktsik aldrig hört någon framföra detta innan och vill gärna höra mer om detta.

Quote

:D:D

Det har också gått mig totalt förbi. Skönt att man äntligen får reda på det. Förklarar ju en hel del faktiskt.

Å då väntar vi bara på vad MaiChai och noBuzz har för unik infallsvinkel i ämnet. :na:

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Å då väntar vi bara på vad MaiChai och noBuzz har för unik infallsvinkel i ämnet. :na:

Jens

Ja och själv tycker du inget i ämnet vi diskuterar antar jag, det är däremot lätt att uttrycka sig om de som tycker något.  :na:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja och själv tycker du inget i ämnet vi diskuterar antar jag, det är däremot lätt att uttrycka sig om de som tycker något.  :na:

Nej. Det är roligare att slänga in små putslustiga kommentarer :na:

Klart jag tycker något. Jag har en bestämd åsikt i alla ämnen men jag tycker det är orättvist fyra mot en :scare:

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Under min nuvarande ledighet, så har vi lämnat hemmet 14 dagar när vi var på Koh Chang, och 9 dagar när vi var på Jomtien beach, samt att jag lämnade familjen i Bkk och åkte med en gammal vän till Pattaya och Koh Samui i en vecka.

Ingen oro för inbrott eller stölder, grannskapet håller koll på alla rörelser, jag är helt lugn, men kan inte å mycket som le åt en vacker tjej i kvarteret, utan att frugan vet det inom en timma...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har en bestämd åsikt i alla ämnen men jag tycker det är orättvist fyra mot en :scare:

Jens

Ja, det har du ju rätt i. Det har jag aldrig tänkt på. Jag lär mig så mycket idag :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är lite off-topic då vi inte bor i Thailand. Men jag har ju noterat att då vi besöker fru Changs hemby är hon mycket noga med att låsa dörren till det rum vi använder. Svärfar Chang gillar barn, och det är många barn från grannskapet som kommer och går under dagen.

Fru Chang anser att våra tillhörigheter kan utgöra en alltför stor frestelse för dessa fattiga barn. Så frestelsen måste undanröjas... Vad ska man säga om det? Tillfället gör tjuven?

Vi har dock aldrig blivit bestulna i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak här,gumman ser till att alla värdesaker förvaras på övervåningen och dit upp är grannbarnen förbjudna att gå.

Och även moppen tas in varje natt innan vi går och lägger oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott hos min flickväns familj 3 ggr, c:a 1månad varje gång. Där springer det också en massa barn. Jag har haft med laptop, och en del andra saker som har förvarats i ett olåst sovrum. Det har aldrig hänt att något försvunnit. Min mobil har också legat helt öppet på bordet, även när jag inte suttit i närheten. Ingen har stulit den. Inbrott har jag inte heller hört talas om att det har skett i omgivningen.

Men... Det som gör mig mer rädd än inbrott/stöld är... När det är fest i byn så ska det naturligtvis slåss (det känner väl alla till som varit i Thailand). Vid två tillfällen har en ensam ung man kommit inrusande i huset mitt i natten och bett om hjälp.  Ett gäng har varit ute efter dem. Vad händer den dan "mobben" vet att den jagade sökt skydd i huset??? Då vill då inte jag befinna mig där.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon, MPR:are!

Jag vaknade upp i morse med ett diffust minne av att jag hade dunkat ner nånting på MPR innan jag svimmade igårkväll, så jag kollade.

Ja, vad säger man - mycket hjärta och lite hjärna.

Jag tror att jag ville förmedla min känsla av nedstämdhet, som jag ibland känner när jag läser ängsliga och förnumstiga inlägg om omständigheter i Thailand.

Får ibland en känsla av att det tävlas i att hitta anledningar att förfasas över Thailand.

Men, men, det handlar kanske bara om den berömda pendeleffektens överdrifter (paradis - skitland).

Ny dag och nya leenden (och ett gäng Ipren).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

 

Ja det var ju en intressant insikt, och något jag missat genom åren.

Det är alltså så att tidningar i Thailand när det gäller brottsrapportering medvetet försöker att skylla på och anklaga utländska medborgare för att på detta sätt skydda thailändare. Och allt detta gör man för att man i Thaland är "ultranationalistiska" som du skrev i tidigare inlägg.

Allt detta görs ju då antar jag tillsammans med polisen eftersom pressen ju fotograferar och rapporterar vid polisens tillslag.

Vore intressant och veta var denna kunskap har inhämtats eftersom detta ultranationalistiska beteende har gått mig helt förbi under mina år i los. Jag har faktsik aldrig hört någon framföra detta innan och vill gärna höra mer om detta.

Ahh, internet. Ok, om vi snurrar vidare så är jag inte den som är den!

Nej, det har ingenting med politiska konspirationer och polissammarbeten, eller för den delen några andra sagoväsen. Det har att göra med att ett scoop säljer.

Vad gäller det nationalistiska Thailand så är det så att faranger får inte flytta till Thailand permanent, vi får inte äga land och vi får inte arbeta där en thailändare hade kunnat göra samma jobb. Allt detta för att värna om den thailändska populationen och kulturen.

Om ni då har fortsatta invändningar på att jag smutskastar era allsmäktiga sanningssägare, så jag tar gärna den här diskussionen vidare i en annan tråd, innan jag gör mig själv bannad för att hålla mig ifrån forumsämnet. Sakliga argument och bevis utlovas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...