Jump to content
IGNORERAD

Autogiro i Thailand?


gst

Recommended Posts

Någon som vet om det går att fixa autogiro eller liknande i Thailand? Vore skönt att inte vara beroende av släkten för att betala räkningarna när vi inte är här. Gäller framförallt elräkning och bredband via True.

 

Om någon lyckats, hur har ni gått tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev gst:

Någon som vet om det går att fixa autogiro eller liknande i Thailand? Vore skönt att inte vara beroende av släkten för att betala räkningarna när vi inte är här. Gäller framförallt elräkning och bredband via True.

 

Om någon lyckats, hur har ni gått tillväga?

Prata med True och förklara situationen, det går kanske att betala ett halvår i  förväg.

Varför inte stänga av strömmen i huset om ni inte är där?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

För elräkning får man gå in på lokala elverket/elkontoret.

Vet ej om alla banker är med på detta, men vi använder Bangkok Bank för autobetalning av vår elräkning.

 

För True så måste man vara thailändsk medborgare för autobetalningar om man ska regga via nätet, men det kanske går att göra via lokalkontoret.

Annars har de utmärkta möjligheter för att betala via nätet. Både deras hemsida och via internetbank.

Jag ser på båda ställena hur mycket det ska betalas och behöver alltså inte fylla i något belopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bredbandet kan du betala i förväg, iaf med 3BB, inga problem.

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Prata med True och förklara situationen, det går kanske att betala ett halvår i  förväg.

Varför inte stänga av strömmen i huset om ni inte är där?

Strömmen kan vi inte stänga av, då svärfar bor i huset. Även om vi stänger av skulle jag gissa att det är en fast kostnad, liksom det är.för vattnet. Vattenräkningen är varje månad 35 baht fastän vi inte använder.något vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

För elräkning får man gå in på lokala elverket/elkontoret.

Vet ej om alla banker är med på detta, men vi använder Bangkok Bank för autobetalning av vår elräkning.

 

För True så måste man vara thailändsk medborgare för autobetalningar om man ska regga via nätet, men det kanske går att göra via lokalkontoret.

Annars har de utmärkta möjligheter för att betala via nätet. Både deras hemsida och via internetbank.

Jag ser på båda ställena hur mycket det ska betalas och behöver alltså inte fylla i något belopp.

Vi har också BB, så vi får höra där. Bredbandet står på min fru, så medborgarskapet är inga problem. Hur kan man göra detta via nätet? Ska du se via banken, måste väl abonnemanget på något vis vara reggat på banken?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev gst:

Vi har också BB, så vi får höra där. Bredbandet står på min fru, så medborgarskapet är inga problem. Hur kan man göra detta via nätet? Ska du se via banken, måste väl abonnemanget på något vis vara reggat på banken?

Här har du en länk: https://www.3bb.co.th/3bb/advpayment

 

Och här en till: https://www.3bb.co.th/3bb/register

Här kan du regga dig med dina uppgifter och betala med kort.

 

Vad gäller betala via bank, så behöver du inte vara reggad med 3BB på något sätt, utan bara mata in ditt kontonummer hos 3BB och betala.

Men de har inte automatisk kontroll av beloppet, så det får man lista ut själv, vilket du inte behöver göra om du reggar dig hos 3BB.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Surin P3:

Här har du en länk: https://www.3bb.co.th/3bb/advpayment

 

Och här en till: https://www.3bb.co.th/3bb/register

Här kan du regga dig med dina uppgifter och betala med kort.

 

Vad gäller betala via bank, så behöver du inte vara reggad med 3BB på något sätt, utan bara mata in ditt kontonummer hos 3BB och betala.

Men de har inte automatisk kontroll av beloppet, så det får man lista ut själv, vilket du inte behöver göra om du reggar dig hos 3BB.

Blev lite missförstånd :) Jag menade Bankok Bank med BB. Får kolla om jag hittar samma sak hos True, eller kolla om det går att fixa autogiro. Antar att det är enklast att börja på banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev gst:

Blev lite missförstånd :) Jag menade Bankok Bank med BB. Får kolla om jag hittar samma sak hos True, eller kolla om det går att fixa autogiro. Antar att det är enklast att börja på banken.

På Bangkok Banks internetbank betalar du till en mottagare som heter TripleT och hittas i "Internet" kategorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Surin P3:

På Bangkok Banks internetbank betalar du till en mottagare som heter TripleT och hittas i "Internet" kategorin.

Finns två TRIPLET, antar att det är den som det inte står "Pay 3BB" på, men hur ska.man veta det? Hade ju känts tryggare om det stått nåt om True.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Finns två TRIPLET, antar att det är den som det inte står "Pay 3BB" på, men hur ska.man veta det? Hade ju känts tryggare om det stått nåt om True.

Ska du betala till 3BB, så är det den som gäller där det står så.

Inte betala dina True räkningar till denna mottagare. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Surin P3:

Ska du betala till 3BB, så är det den som gäller där det står så.

Inte betala dina True räkningar till denna mottagare. :D 

Har ju inga 3BB räkningar att betala ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev gst:

Har ju inga 3BB räkningar att betala ;)

Ännu ett missförstånd. Hehe... Ja, det är inte lätt med dessa förkortningar och trög skalle. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev gst:

Har ju inga 3BB räkningar att betala ;)

För True internet på "BB" är Service code/Biller ID: 0333

 

:) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har el, vatten och telefon på Autogiro i Thailand, så det går, bara att se till att det finns pengar på bankkontot.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
On ‎2018‎-‎03‎-‎20 at 16:41, skrev Tommy:

Frugan har el, vatten och telefon på Autogiro i Thailand, så det går, bara att se till att det finns pengar på bankkontot.

 

MVH

Har också något liknande men ingen telefon.

vete f-n hur det går till men gnällde på förfarandet att det skulle springas till vatten och elverk för några år sedan med resultat då det inte behövs längre.

Antagligen hade de snällt fortsatt och springa till el och vattenverk om jag inte gnällt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...