Jump to content
IGNORERAD

Om olyckan är framme (reseförsäkring)


Abercrombie

Recommended Posts

Abercrombie

Jag läser då och då om faranger som råkar ut för olyckor, nu senast en engelsman i Hua Hin, och funderar på en sak.

Jag har reseförsäkring via min hemförsäkring i Folksam, men det dokumentet bär jag inte på mig, det ligger i säkerhetsskåpet på hotellet. Så vad händer om jag hamnar i koma när jag reser på egen hand? Kommer jag att få någon hjälp? Tar de ( myndigheter/ sjukhus) reda på var jag bor och kollar hotellrummet efter papper, eller hur funkar det?

Jag antar att det jag egentligen undrar över är om jag borde ha en kopia på reseförsäkringen med mig hela tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att om du skulle hamna i "koma" kontaktas säkert Ambassaden som reder ut Dina försäkringar och

tar kontakt med anhöriga i Svergie osv.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lägga in en bild på min försäkring i mobilen som bakgrundsbild utan att någon behöver låsa upp den.

insur.thumb.png.ca358fa2a34a2ba1d6a8ab28e40cc28d.png

Jag brukar även ha en papperskopia i plånboken och en kopia i annan ficka om någon skulle ta både mobil och plånbok om man hamnar i koma.

 

Jag brukar även lägga in numret till Lillkrabban på lappen i fickan och en text på thai där det står ring "frugan" jag har försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
34 minuter sedan, skrev Gorocco:

Jag brukar lägga in en bild på min försäkring i mobilen som bakgrundsbild utan att någon behöver låsa upp den.

insur.thumb.png.ca358fa2a34a2ba1d6a8ab28e40cc28d.png

Jag brukar även ha en papperskopia i plånboken och en kopia i annan ficka om någon skulle ta både mobil och plånbok om man hamnar i koma.

 

Jag brukar även lägga in numret till Lillkrabban på lappen i fickan och en text på thai där det står ring "frugan" jag har försäkring.

Bra tips där! Men hur får jag tag i numret till Lillkrabban?

 

 

 

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

På folksam´s hemsida kan du printa ut hur många resebevis som helst.

Är nog bra att ha på sig om olyckan är framme.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett plastkort från MuengThai med mitt försäkrings nummer etc, det har jag alltid väl synligt i plånboken, och den har jag oftast/alltid med mig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hamnade på Bumrungrad hade jag inga försäkringspapper eller någon ID med mig för den delen, de kontaktade SOS international men jag var ju talbar och kunde uppge mitt namn och personnummer för dem.

 

Hamnar man i koma och ingen vet vem man är blir det ju löite svårare, för en thai är ju en farang en farang och att se skillnad på en svensk eller kanadensare är ju inte så lätt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Jag brukar ha en inplastsd kopia av passet i kreditkortsformat på mig i möjligaste mån. Mina personuppgifter på ena sidan och inresestämpeln på den andra. Kostar drygt 100 baht att göra hos fotohandlare i Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...