Jump to content
IGNORERAD

Bangkok airport


broder tuk tuk

Recommended Posts

13 minutes ago, broder tuk tuk said:

 

Det är ju sant men man borde kunna välja vilken flygplats man vill flyga till.

 

BTT

Absolut; kanske kunde det vara en omröstning vid gaten om vilken flygplats man ska landa på. 

 

Skulle flygbolagen flyga på båda flygplatserna så blev ju flygen bara halvfulla och biljetterna ungefär dubbelt så dyra men det tycker jag också är OK, det viktiga är ju ändå valfriheten och nostalgin. Tyvärr finns det inte mycket nostalgi kvar; jag flög till Trang från DM förra året och det var en helt ny flygplats jämfört med den DM jag kom ihåg från 00-talet.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    26

  • Soengsang

    11

  • Cavemannen

    7

  • Atom

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

21 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det är ju sant men man borde kunna välja vilken flygplats man vill flyga till.

 

BTT

Ja, dessutom så borde man få välja vilken flygplats man vill åka från. Ta Pigge t.ex, han borde ju kunna åka ut till Ängelholms flygplats och meddela Thai att efter start från Arlanda så får de ta en liten sväng söderut för att plocka upp honom. En mänsklig rättighet, typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det är ju sant men man borde kunna välja vilken flygplats man vill flyga till.

 

BTT

Det är bara att välja.

Om du någon gång skulle åka till Thailand, när du landat på Suvan så åker du till DM och kan välja vilken flygplats som helst i Thailand därifrån.

Finns även möjlighet att flyga till många andra länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Absolut; kanske kunde det vara en omröstning vid gaten om vilken flygplats man ska landa på. 

 

Skulle flygbolagen flyga på båda flygplatserna så blev ju flygen bara halvfulla och biljetterna ungefär dubbelt så dyra men det tycker jag också är OK, det viktiga är ju ändå valfriheten och nostalgin. Tyvärr finns det inte mycket nostalgi kvar; jag flög till Trang från DM förra året och det var en helt ny flygplats jämfört med den DM jag kom ihåg från 00-talet.

I rättvisans namn bör man ha samma valmöjlighet när man flyger hem. Vill ni landa på Arlanda eller Bromma. Flygen till Köpenhamn kan välja på Malmö, Göteborg, Ängelholm eller Köpenhamn. 

 

Vilken tur att de moderniserat DM, tycker numera att DM är en riktigt trevlig flygplats. Vad man eventuellt kan klaga på är kommunikationerna till/från flygplatsen. Gäller båda flygplatserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det är bara att välja.

Om du någon gång skulle åka till Thailand, när du landat på Suvan så åker du till DM och kan välja vilken flygplats som helst i Thailand därifrån.

Finns även möjlighet att flyga till många andra länder.

 

Jo det vet jag. Har flugit inrikes ett antal gånger från Don Muang.

 

Det som är bra med Suvanbhuri är ju att bussarna till Pattaya går ofta och att det är bekväma bussar numera.

 

Annat på 90 talet med dom skakiga bussarna som utgick från Ekamai även om detta hade sin tjusning då på den tiden.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Suvanbhuri

Det stavas Suvarnabhumi, typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga exakta regler på hur man översätter Thai till fonetisk skrift.
 
บุรีรัมย์ översätts tex både Buriram, Buri Ram och ibland Burirum, tex på många vägskyltar.
I detta fallet ger jag dock BTT rätt.

นนทบุรี
นน-ทบุ-รี
Non-tha-buriiii

Finns inga n där efter Tha vare sig i thai stavningen eller I uttalet.
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 timmar sedan, skrev Benriach:

Det stavas Suvarnabhumi, typ...

 

Inte på thai.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Soengsang:

Finns inga exakta regler på hur man översätter Thai till fonetisk skrift.

 

บุรีรัมย์ översätts tex både Buriram, Buri Ram och ibland Burirum, tex på många vägskyltar.

Det du beskriver är olika översättningar från det thailändska alfabetet till det latinska och har inget med fonetisk skrift att göra. Fonetisk skrift är en ljudskrift avsedd att ange uttalet mer exakt än vad vanlig stavning gör. :sure:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga exakta regler på hur man översätter Thai till fonetisk skrift.
 
บุรีรัมย์ översätts tex både Buriram, Buri Ram och ibland Burirum, tex på många vägskyltar.
Bu-rii - ram - (j)
บุ-รี-รัม-ย์

Innehåller en specialare.
Ett tyst J på slutet.
ย์ flärpen ovanför ย = uttalas ej.
Annars är buriram nästan lika enkelt som Nana นานา

อุดรธานี
อุ-ดร-ธานี
U-dor-thani
Uttalas udon Thani.
R blir ett N i uttalet.

อุบล
อุ-บล
U-bol
Uttalas ubon
L blir ett N i uttalet.

sanambin suvarnabhum(i)
Där falanger typiskt inte nämner sanambin.

Bangkok har 2 civila flygplatser som måste skiljas åt.
Annars hade man bara sagt sanambin även i Bangkok.
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Det du beskriver är olika översättningar från det thailändska alfabetet till det latinska och har inget med fonetisk skrift att göra. Fonetisk skrift är en ljudskrift avsedd att ange uttalet mer exakt än vad vanlig stavning gör. :sure:

 

Fritz..

Du har helt rätt vet inte varför jag skrev fonetiska istället för vårt latinska får skylla på att jag var utarbetad och gjorde en tankevurpa, men eftersom det inte finns några exakta regler så översätts det lite godtyckligt till det latinska är det inte helt lätt och varianterna blir många....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Nicholas:

Bu-rii - ram - (j)
บุ-รี-รัม-ย์

Innehåller en specialare.
Ett tyst J på slutet.
ย์ flärpen ovanför ย = uttalas ej.
Annars är buriram nästan lika enkelt som Nana นานา

อุดรธานี
อุ-ดร-ธานี
U-dor-thani
Uttalas udon Thani.
R blir ett N i uttalet.

อุบล
อุ-บล
U-bol
Uttalas ubon
L blir ett N i uttalet.

sanambin suvarnabhum(i)
Där falanger typiskt inte nämner sanambin.

Bangkok har 2 civila flygplatser som måste skiljas åt.
Annars hade man bara sagt sanambin även i Bangkok.

Betvivlar inte din kunskap i detta, men likförbannat förekommer olika översättningar i stavelser på tex vägskyltar troligen för att inga exakta regler finns.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo det vet jag. Har flugit inrikes ett antal gånger från Don Muang.

 

Det som är bra med Suvanbhuri är ju att bussarna till Pattaya går ofta och att det är bekväma bussar numera.

 

Annat på 90 talet med dom skakiga bussarna som utgick från Ekamai även om detta hade sin tjusning då på den tiden.

 

BTT

Lite skillnad på Shuttle Bussarna D.M ochså nu ! :wow:

image.png.51ac00e30f6cced3db6b3b57de9a123e.png

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det är ju sant men man borde kunna välja vilken flygplats man vill flyga till.

 

BTT

Det kan du ju göra om du vill, ta färjan till Riga, ta sedan ett flyg med Aeroflotten till Dehli via Moskva (Känner du nostalgivibbarna komma redan?) och sedan när du trängts med 2 miljoner svettiga indier på flygplatsen så hittar du inrikesterminalen och åker med Spicejet till Jaipur i Rajastan och därifrån kan man åka Thai Air Asia till Don Muang. Väl framme på Don Muang så tror du han har landat i Kina någonstans eftersom där finns 3 miljoner Kineser som ska igenom immigration...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo det vet jag. Har flugit inrikes ett antal gånger från Don Muang.

 

Det som är bra med Suvanbhuri är ju att bussarna till Pattaya går ofta och att det är bekväma bussar numera.

 

Annat på 90 talet med dom skakiga bussarna som utgick från Ekamai även om detta hade sin tjusning då på den tiden.

 

BTT

Ps. Suvarnabhumi fel stavat ds.:buba::buba:

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Soengsang:

Finns inga exakta regler på hur man översätter Thai till fonetisk skrift.

 

บุรีรัมย์ översätts tex både Buriram, Buri Ram och ibland Burirum, tex på många vägskyltar.

Thai, svenska samesame, för Svampen! Svampen har en egen regelsamling för stavning i både svenska och thailändska. Förmodligen i en del andra språk också. För att det ska bli mera variation tror jag att regelsamlingen är mycket levande och kan möjligen ändras med korta intervaller. Ingen långbänk där inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo det vet jag. Har flugit inrikes ett antal gånger från Don Muang.

 

Det som är bra med Suvanbhuri är ju att bussarna till Pattaya går ofta och att det är bekväma bussar numera.

 

Annat på 90 talet med dom skakiga bussarna som utgick från Ekamai även om detta hade sin tjusning då på den tiden.

 

BTT

Jasså, det finns Google streetview innifrån Donnan också?

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
On 2018-03-17 at 06:43, skrev broder tuk tuk:

 

 

Fast på något sätt var det mer nostalgiskt när man tog taxin till Ekamai och sen bussen ut till Pattaya.

 

 

 

BTT

Har gjort den trippen ett par gånger. Dock inget jag saknar. Bättre med en direkt taxi till Pattaya för 1,200 bath - direkt till stenbordet:D

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nja bussen stannade väl vid busshållplatsen den nuvarande som fanns redan på 90 talet?

 

BTT

 

Detta var mitten av 80-talet, tror även att det var ett gym där nere ett tag i närheten... men början av beach road...

Hur som haver inte så lätt att komma ihåg vad som hände för 35 år sedan och tillgången till foton är ju inte vad det är idag med smartphones odyl... och som jag har sagt tidigare har inte kvar ett enda foto från 80 och 90 talet eftersom jag hade diabilder och kunde inte tänka mig att jag skulle vilja se dessa bilder igen så de hamnade på tippen...

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

 

Ja herregud vilken mysig flygplats Don Muang var.

 

Minns en gång när jag övernattade på golvet i avresehallen med 100 baht på fickan och sen på morgonen tog man bussen ut till Pattaya igen och knallade upp till telephone company och ringde pappa om mer stålar.

 

Det var tider det och vilka krafter man hade på den tiden.  Oj oj oj.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
31 minuter sedan, skrev bob:

 

Detta var mitten av 80-talet, tror även att det var ett gym där nere ett tag i närheten... men början av beach road...

Hur som haver inte så lätt att komma ihåg vad som hände för 35 år sedan och tillgången till foton är ju inte vad det är idag med smartphones odyl... och som jag har sagt tidigare har inte kvar ett enda foto från 80 och 90 talet eftersom jag hade diabilder och kunde inte tänka mig att jag skulle vilja se dessa bilder igen så de hamnade på tippen...

 

Jo man känner igen det.

 

Alla mina gamla bilder blev kvar på ett rum ute i Naklua när jag åkte in i fängelse.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...