Jump to content
IGNORERAD

Rabiesepidemi skakar Thailand


Hobbe

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Boa52:

Var uppe hos oss äter dom hundar ?? sen är det du som har ansvaret för hunden även om barnen inte är snälla det fattar du väl

Här i byn, Ban Tha Rae, Sakon Nakhon vad jag vet.  Ja jag vet att vi har ansvaret över våra hundar men pappa och mamma har väl ansvaret över sina barn så att de inte plågar hundar eller djur över huvud taget och jag ska lova dig att om jag sett situationen då ungsatan slog vår hund med brädan så hade han fått smaka på samma bräda på sin lilla rumpa.

 

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    18

  • stefan5300

    15

  • Esspe

    11

  • SatanG

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Den här hunden som nafsade ungen ville en liten tanig gubbe på 40-50 kilo köpa av oss för 500 Baht för att äta men jag bröstade upp mina 130-140 kilo och bad honom försvinna innan jag åt upp honom.

IMG_2154.JPG.b9768c71ed5208109f18268ee649a8fb.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev janne_h:

Det finns massor av åtgärder man kan utföra för att undvika skador i trafiken och trafik olyckor. Man kan ta på sig bälte, ej köra berusad, ej åka på pickup flak mm för att bara nämna några preventiva exempel. Tyvärr anser många thai att dylika åtgärder är onödiga. Och litar mer på budda amulett och välsignelser.

 

Därav är bilolyckor förutsägbara.

Det kan dock vara svårt att undvika en rabies smittad gathund som anfaller, så tillvida man inte undviker att röra sig på gator och torg.

 

Det är väl knappast en kioskvältare att olyckor i Thailand ofta beror på att Thailändska trafikanter inte har respekt för trafikregler. Och är därmed ofta själv är orsak till verkan.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

 

 

Ang. det fetade så är det nog en lite förenklad/felaktig bild. Jag har inga siffror men skulle tro att majoriteten dödade i trafiken, varav många barn, är helt oskyldiga till olyckan. I många fall handlar det inte om tröghet eller idi*ti utan helt enkelt att familjen inte har råd till något säkrare fordon än moppe. Eller arbetare som bara har pick-upflak att välja på om det ska bli någon inkomst eller inte den dagen etc .

Håller iaf med om att det finns gott om idi*ter i trafiken också.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
5 timmar sedan, skrev stefan5300:

Här i byn, Ban Tha Rae, Sakon Nakhon vad jag vet.  Ja jag vet att vi har ansvaret över våra hundar men pappa och mamma har väl ansvaret över sina barn så att de inte plågar hundar eller djur över huvud taget och jag ska lova dig att om jag sett situationen då ungsatan slog vår hund med brädan så hade han fått smaka på samma bräda på sin lilla rumpa.

 

 

Jag minns när jag var i hembyn uppe i Kaempaeng Phet och en av hundarna bet ihjäl en liten valp som kom in på fel område.

 

Den hunden slog sedan papa ihjäl med ett järnrör.

 

Dom synerna satt i ett bra tag. Det var mycket otrevligt och trist. Minns särskilt den lilla valpens skrik.

 

Hoppas dom inte käkade upp den efteråt.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev SatanG:

I många fall handlar det inte om tröghet eller idi*ti utan helt enkelt att familjen inte har råd till något säkrare fordon än moppe.

Fast å andra sidan ser man väldigt ofta pickuper med små barn ensamma på flaket.

Vet inte vad det ska kallas om inte idi*ti.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
42 minuter sedan, skrev Surin P3:

Fast å andra sidan ser man väldigt ofta pickuper med små barn ensamma på flaket.

Vet inte vad det ska kallas om inte idi*ti.

 

Det kallas för brist på konsekvenstänkande.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Fast å andra sidan ser man väldigt ofta pickuper med små barn ensamma på flaket.

Vet inte vad det ska kallas om inte idi*ti.

 

Visst är det idi*ti, men inte hos barnen som sannolikt är de som omkommer. Typexempel på det jag menade med att det är många oskyldiga som får sätta livet till.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/16/2018 at 21:44, skrev wavis:

men finns fler djur typ katter o andra djur

Apflockarna som används som turistmagneter tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Ang. det fetade så är det nog en lite förenklad/felaktig bild. Jag har inga siffror men skulle tro att majoriteten dödade i trafiken, varav många barn, är helt oskyldiga till olyckan. I många fall handlar det inte om tröghet eller idi*ti utan helt enkelt att familjen inte har råd till något säkrare fordon än moppe. Eller arbetare som bara har pick-upflak att välja på om det ska bli någon inkomst eller inte den dagen etc .
Håller iaf med om att det finns gott om idi*ter i trafiken också.
 
/ SatanG
Naturligtvis är det så. Men min invändning var att person sa att en artikel Ang rabies fått oproportionerliga proportioner. Och andra gjorde jämförelser med trafiken som jag belyste. I både trafik och rabies fall så är det lika mycket tragik bakom varje fall. Dock är en markant skillnad, att rabies går att komma tillrätta med av myndigheterna bara dom gör rätt. Medans trafiken ligger i händerna på befolkningen. Man kan ta ganska djupa åtgärder mot rabies utan att väljarna protesterar, snarare tvärtom. Går man däremot för hårt åt folks "rättigheter i trafiken så får myndigheterna problem.
Och konsekvensen blir naturligtvis oskyldiga offer. Men då är det enligt dom flesta thai en olycka.
En olycka som beror på otur, dålig karma eller whatever som inte pekar ut det riktiga problemet att föräldrar satt sina barn utan bälte, på flaket, eller något annat som utsätter barnen för fara helt i onödan ur ett svenskt perspektiv.
Självklart är fattigdom en stor orsak. Eftersom med fattigdom följer okunskap. Det hjälper dock inte att myndigheterna understödjer detta med hänvisning till att dom just är fattiga.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att regeringar världen över ska göra något åt myggor, myggor står för fler dödsfall här på jorden än någon annan levande varelse.

1-3 miljoner dödsfall per år.

 

Bara i Thailand dog 150 personer av denguefeber här om året. Där snackar vi epidemi, eller? Kanske inte det heller.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev frason:

Tycker att regeringar världen över ska göra något åt myggor, myggor står för fler dödsfall här på jorden än någon annan levande varelse.

1-3 miljoner dödsfall per år.

 

Bara i Thailand dog 150 personer av denguefeber här om året. Där snackar vi epidemi, eller? Kanske inte det heller.

Alkoholen och droger är en epidemi som orsakar dödar flest ;) 

Även plaa raa borde det massvaccineras mot.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Visst är det idi*ti, men inte hos barnen som sannolikt är de som omkommer. Typexempel på det jag menade med att det är många oskyldiga som får sätta livet till.
 
/ SatanG
Fortfarande ganska enkelt att åtgärda av föräldrarna.
Alla barn som skadas av föräldrarnas dumhet är naturligtvis oskyldiga.
Men att Thailand leder statistiken vad gäller trafikolyckor så handlar det mer om dåligt omdöme än fattigdom. Och dom oskyldigt drabbade är naturligtvis offer för ren och skär dumhet i dom flesta fallen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Naturligtvis är det så. Men min invändning var att person sa att en artikel Ang rabies fått oproportionerliga proportioner. Och andra gjorde jämförelser med trafiken som jag belyste. I både trafik och rabies fall så är det lika mycket tragik bakom varje fall. Dock är en markant skillnad, att rabies går att komma tillrätta med av myndigheterna bara dom gör rätt. Medans trafiken ligger i händerna på befolkningen. Man kan ta ganska djupa åtgärder mot rabies utan att väljarna protesterar, snarare tvärtom. Går man däremot för hårt åt folks "rättigheter i trafiken så får myndigheterna problem.
Och konsekvensen blir naturligtvis oskyldiga offer. Men då är det enligt dom flesta thai en olycka.
En olycka som beror på otur, dålig karma eller whatever som inte pekar ut det riktiga problemet att föräldrar satt sina barn utan bälte, på flaket, eller något annat som utsätter barnen för fara helt i onödan ur ett svenskt perspektiv.
Självklart är fattigdom en stor orsak. Eftersom med fattigdom följer okunskap. Det hjälper dock inte att myndigheterna understödjer detta med hänvisning till att dom just är fattiga.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Pedagogiken gör framsteg. Håller med om allt utom att rabies artikeln. 5 döda på nästan 3 månader och dessutom den senaste biten av en katt, det tycker jag inte föranleder någon större uppmärksamhet. Därmed inte sagt att myndigheterna inte bör åtgärda problemet och det håller dom ju på med nu.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev janne_h:

Det verkar vara mycket som du inte förstår. Vi kan således konstatera att det inte är min pedagogik som är skyldig här. emoji16.png

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Det är tur att vi har så kunniga personer som du som pedagogiskt kan förklara för oss andra idi*ter hur saker ligger till.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tur att vi har så kunniga personer som du som pedagogiskt kan förklara för oss andra idi*ter hur saker ligger till.
Det tråkiga är dock att inte ens pedagogik räcker till ibland. [emoji16]
Sen är det ju tråkigt att du benämner dig själv som idi*t. Knappast nånting som jag påstått än mindre understödjer att så är fallet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

OK jag tar tillbaks, jag är ingen idi*t.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Fritz:

Enligt artikeln har man börjat diskutera införandet av hundskatt här i Thailand. :thumbsup:

 

Fritz..

Det skulle väl ge Prawit möjlighet att "låna" några nya klockor.

 

Annars finns det ju en annan höjdare som är duktig på att skjuta, som straff för leoparden kunde han väl få göra samhällstjänst ett antal år och utrota rabies utrustad med slangbella.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Enligt artikeln har man börjat diskutera införandet av hundskatt här i Thailand. :thumbsup:

 

Fritz..

Även på fyllhundar? 😀 i så fall ligger man dåligt på det :look_down:

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Det tråkiga är dock att inte ens pedagogik räcker till ibland. emoji16.png
Sen är det ju tråkigt att du benämner dig själv som idi*t. Knappast nånting som jag påstått än mindre understödjer att så är fallet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

"Sen kan man naturligtvis diskutera om detta beror på min pedagogik eller ditt förstånd att uppfatta saker och ting?"

 

"Det verkar vara mycket som du inte förstår. Vi kan således konstatera att det inte är min pedagogik som är skyldig här." 

 

"Det tråkiga är dock att inte ens pedagogik räcker till ibland. emoji16.png
Sen är det ju tråkigt att du benämner dig själv som idi*t. Knappast nånting som jag påstått än mindre understödjer att så är fallet."

 

Skulle vara intressant att veta vilken synonym du tycker passar bättre än idi*t om någon saknar/har brist på förstånd?

Förväntar mig naturligtvis inget mindre än en koncis men ack så briljant pedagogisk redogörelse :-)

 

/ SatanG 

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju inte säkert att en ack så pedagogisk förmåga räcker till. Vet man inte vad man pratar om så spelar det ju liksom ingen roll hur pedagogisk man är. Vet inte om det passar in här eftersom jag med mitt ringa förstånd inte riktigt förstår dom paralleller och ordvändningar som används.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Esspe:

Sen är det ju inte säkert att en ack så pedagogisk förmåga räcker till. Vet man inte vad man pratar om så spelar det ju liksom ingen roll hur pedagogisk man är. Vet inte om det passar in här eftersom jag med mitt ringa förstånd inte riktigt förstår dom paralleller och ordvändningar som används.

 

Nä här går det minsann undan i svängarna. Själv brukar jag läsa inläggen lite saktare och skriver sedan ner orden jag ska googla upp :-)

Ibland ljudar jag orden tyst för mig själv , liksom smakar lite försiktigt på dom och låtsas att jag begriper vilket tyvärr ger mig gaser, men så gör nog alla :-)

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Att prata vad man skall göra med hundarna och rabies i Thailand kan vi nog prata oss trötta på. Inget vi kan göra något åt så länge man inte tar bort vildhundarna och inför krav att äga en hund.

Vi pratar om nästa år hundrade å då är vi jordgubbar allihopa.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev ItaMar:

Att prata vad man skall göra med hundarna och rabies i Thailand kan vi nog prata oss trötta på.

Då kan man ju prata om liknelser i stället, även långsökta. :thumbsup:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...