Jump to content
IGNORERAD

Rabiesepidemi skakar Thailand


Hobbe

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    18

  • stefan5300

    15

  • Esspe

    11

  • SatanG

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Citat

Last year, the Bureau of Epidemiology reported 11 deaths.

Under tiden dör det drygt 50 personer per dag i trafikolyckor......:rolleyes:   Men rabiesrubriker i kvällstidningarna ökar väl lösnummerförsäljningen.....

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nemo:

Under tiden dör det drygt 50 personer per dag i trafikolyckor......:rolleyes:   Men rabiesrubriker i kvällstidningarna ökar väl lösnummerförsäljningen.....

Det går nog att skriva om båda saker . Kan ju vara bra att upplysa om andra saker än trafiken också.

Trafiken i Thailand har det väl skrivits om förr om jag inte misstar mig.

Sen vet jag inte om en undanskymd artikel i Expressen Allt om Resor ökar på lösnummerförsäljningen så extremt mycket.

 

Mvh Hobbe

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev hobbe:

Det går nog att skriva om båda saker . Kan ju vara bra att upplysa om andra saker än trafiken också.

Trafiken i Thailand har det väl skrivits om förr om jag inte misstar mig.

Sen vet jag inte om en undanskymd artikel i Expressen Allt om Resor ökar på lösnummerförsäljningen så extremt mycket.

 

Mvh Hobbe

Naturligtvis kan man skriva om båda sakerna, men du får väl hålla med om att det handlar om "sensationsjournalistik", vilket det mesta väl är i tidningar av den typen

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag håller inte med dig om just denna artikel. 

 

Artikeln låg i Allt om resor om ett ganska vanligt resmål för svenskar ,Thailand.

Svenska turister riskerar att möta hundar på stränder mm och som det stod i artikel

 

"En 19-åriga svenska kvinna dog i rabies efter en Thailand-resa år 2000. Flickan hade blivit slickad på, eller nafsad, av en liten hundvalp som senare visade sig ha burit på sjukdomen. Efter en och en halv vecka på Södersjukhuset i Stockholm avled 19-åringen." 

 

Om nu "för några dagar sedan var antalet provinser i landet som myndigheterna utlyst som speciellt drabbade "röda zoner" 13 till antalet, men nu har siffran stigit till 22."

så tycker jag det är en relevant artikel och inte "sensationsjournalistik".

 

Vad det gäller   "vilket det mesta väl är i tidningar av den typen"  har jag ingen annan uppfattning än dig .

 

 

Mvh Hobbe 

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Rabies är en hemsk sjukdom som sprider sig och det ganska snabbt och det största problemet är alla djävla lösspringande hundar som ingen knappt bryr sig om, men hundar ska de äga. Blev själv biten helt oprovocerat på grund av att frugan körde för sakta. Hade hon kört fortare så hade hunden inte hunnit med att nypa till mig i foten.

 

Fick en vaccinspruta och antibiotika i Thailand men det är inte nog. Har fyllt på med två vaccinsprutor till och har en kvar att ta nästa vecka. Jag fick även reda på att vaccinsprutorna är inte nog om du tar dem i samband med ett eventuellt hundbett. Du skulle ha tagit dem minst en månad tidigare för att kroppen ska hinna bilda antikroppar för just Rabies.
 

Därför så fick jag även två sprutor med färdiga antikroppar varav en blev tömd i foten och det var fruktansvärt smärtsamt. Hur många får antikroppar injenserat i Thailand i samband med ett bett? Fick fan inte änns en ursäkt av hundägaren och hade jag fått tag på jycken så hade jag slagit ihjäl den. Nästa gång så kommer jag att en pinne att värja mig med.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev fiskarn:

Rabies är en hemsk sjukdom som sprider sig och det ganska snabbt och det största problemet är alla djävla lösspringande hundar som ingen knappt bryr sig om, men hundar ska de äga. Blev själv biten helt oprovocerat på grund av att frugan körde för sakta. Hade hon kört fortare så hade hunden inte hunnit med att nypa till mig i foten.

 

Fick en vaccinspruta och antibiotika i Thailand men det är inte nog. Har fyllt på med två vaccinsprutor till och har en kvar att ta nästa vecka. Jag fick även reda på att vaccinsprutorna är inte nog om du tar dem i samband med ett eventuellt hundbett. Du skulle ha tagit dem minst en månad tidigare för att kroppen ska hinna bilda antikroppar för just Rabies.
 

Därför så fick jag även två sprutor med färdiga antikroppar varav en blev tömd i foten och det var fruktansvärt smärtsamt. Hur många får antikroppar injenserat i Thailand i samband med ett bett? Fick fan inte änns en ursäkt av hundägaren och hade jag fått tag på jycken så hade jag slagit ihjäl den. Nästa gång så kommer jag att en pinne att värja mig med.

 

Själv köpte jag en teaser, sprakar till ordentligt när man aktiverar den men har inte hunnit testa byrackornas respons på den den. Tror den funkar bra i avskräckande syfte, 300 battingar.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Själv köpte jag en teaser, sprakar till ordentligt när man aktiverar den men har inte hunnit testa byrackornas respons på den den. Tror den funkar bra i avskräckande syfte, 300 battingar.

 

/ SatanG

Fungerar nog bra om man går, men jag satt bakpå motorcykeln eftersom att jag hade läskat strupen litegrann. Frugan får alltid köra i de fallen. Nackdelen med en teaser är att hundarna kan komma nära nog för att ge mig ett bett. Nästa resa så kommer jag att beväpna mig med en Bambupinne... Hundarna har alltid lämnat mig ifred även om de har morrat och skällt. jag har gått framåt utan att tveka och det gäller att vara bestämd och inte titta dem i ögonen men givetvis ha koll på dem.. Den här fan var grinig och hade ett annat beteende redan när vi närmade oss dem..

 

Jag gillar mycket i Thailand men samtidigt så ogillar jag mycket med. Lösa hundar som man mer eller mindre skiter i ingår i den kategorin. Skaffar man djur då ska man fan ta hand om dem med... Men kan nog bli en teaser nästa gång som jag går förbi någon som säljer...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thailand committed to defeating human rabies by 2020

04 September 2017| Geneva −− Thailand has witnessed a substantial decline in the number of human rabies deaths reported from almost 200 a decade ago to fewer than 8 in 2015 thanks to high-level commitment and the accessibility of life-saving post-bite treatment (post-exposure prophylaxis, PEP) for animal bite victims.

©WHO/C. Black
Her Royal Highness Princess Chulabhorn addressing WHO

Although challenges remain, the personal involvement of Her Royal Highness Princess Chulabhorn has contributed to promoting the mass vaccination and management of dogs and enhanced awareness of rabies.

 

 

 

Rabies_Royal_Highness_Princess_Chulabhorn.png.acbb36ebe50d3a1425553c73aa5ba553.png

 

 

“To eliminate rabies, you have to give people the knowledge they need and also teach them about their responsibilities,” said Professor Dr Her Royal Highness Princess Chulabhorn Mahidol who visited the World Health Organization’s headquarters in Geneva on Monday 28 August. “I have seen so many people die of rabies and at one point, even in my father’s palace, there were cases of rabies. I took the responsibility of looking after rabies and we are working very hard to put in place the infrastructure needed to eliminate the disease.”

Her Royal Highness’ commitment celebrates the progress, innovation and leadership Thailand has shown in accelerating efforts to eliminate human rabies deaths by 2020. Her involvement has helped to engage and motivate the public to prevent rabies, from the village to province to national level.

“Villages are far away from operation rooms of cities and Bangkok. We need mobile units so that we can go anywhere to provide care to people and service the dogs as appropriately as possible,” said HRH Princess Chulabhorn.

Thailand’s strategy is built on key areas that encompass all aspects of rabies control, elimination and prevention. It includes disease monitoring, prevention and control in animals and human beings; animal shelter management and integration of human–animal disease control in communities; awareness, data collection, analysis and research through its “Rabies One Data” centre; project monitoring and evaluation; and research, development and transfer of technology.

“Her Royal Highness is championing a One Health approach to eliminate rabies in both Thailand and in the South-East Asia Region,” said Dr Bernadette Abela-Ridder, Team Leader of WHO’s Neglected Zoonotic Diseases unit. “This will greatly contribute to reaching our global target of zero human rabies deaths by 2030."

 

Today, Thailand leads South-East Asia and the world in developing and implementing novel disease control strategies such as cost- and dose-saving intradermal vaccines. It is therefore crucial that access to such treatment is made available in endemic regions, particularly among poor and rural populations.

“Our most important next step is to get post-exposure prophylaxis out to the village level where it is most needed and where we could save thousands of lives,” said Dr H. Wilde, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand. “As the Princess pointed out, our challenge is to figure out how to sustainably vaccinate 70% of all dogs in these settings to break the cycle of dog-to-human rabies transmission.”

WHO looks forward to working with HRH Princess Chulabhorn to further advocate for an end to rabies, as the world unites to achieve its goal of zero human rabies deaths by 2030. Rabies can be used as an indicator of success for the One Health approach as it combines efforts by human and veterinary health sectors.

“I care for the health of people as much as I am concerned about the humane treatment of dogs. So if you want me to help you with rabies elimination, I can help you anywhere and in other countries. I am very willing,” said HRH Princess Chulabhorn.

Rabies, a fatal but vaccine preventable zoonotic disease, predominantly affects poor and rural populations in Africa and Asia. It is transmitted via bites and scratches from infected animals; dogs are responsible for around 99% of human cases.

Preventing human rabies deaths requires an effective One Health approach, namely dog vaccination to stop disease transmission at its source, and available, affordable PEP for people who are exposed.

 

HRH Professor Dr HRH Princess Chulabhorn Mahidol

Princess Chulabhorn is the youngest daughter of Their Majesties King Bhumibol Adulyadej and Queen Sirikit of Thailand. She is the founding President of the Chulabhorn Research Institute, which directs various national research projects in Thailand, including a rabies eradication programme, with a special project for accelerated immunization.

Her Royal Highness studied chemistry and in 1979 graduated from the Faculty of Science at Kasetsart University with a First Class Honours Bachelor of Science degree. She continued to study science at Mahidol University, where in 1985 she received her doctorate.

In 1986 she was awarded the UNESCO Albert Einstein Medal for her efforts in promoting scientific collaboration and became the first Asian to be invited to join the Royal Society of Chemistry in the United Kingdom as an Honorary Fellow. Since 1985 she has been a Professor of Chemistry at Mahidol University and a visiting lecturer in some of the world’s best known universities.

 

© WHO 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev fiskarn:

Rabies är en hemsk sjukdom som sprider sig och det ganska snabbt och det största problemet är alla djävla lösspringande hundar som ingen knappt bryr sig om, men hundar ska de äga. Blev själv biten helt oprovocerat på grund av att frugan körde för sakta. Hade hon kört fortare så hade hunden inte hunnit med att nypa till mig i foten.

 

Fick en vaccinspruta och antibiotika i Thailand men det är inte nog. Har fyllt på med två vaccinsprutor till och har en kvar att ta nästa vecka. Jag fick även reda på att vaccinsprutorna är inte nog om du tar dem i samband med ett eventuellt hundbett. Du skulle ha tagit dem minst en månad tidigare för att kroppen ska hinna bilda antikroppar för just Rabies.
 

Därför så fick jag även två sprutor med färdiga antikroppar varav en blev tömd i foten och det var fruktansvärt smärtsamt. Hur många får antikroppar injenserat i Thailand i samband med ett bett? Fick fan inte änns en ursäkt av hundägaren och hade jag fått tag på jycken så hade jag slagit ihjäl den. Nästa gång så kommer jag att en pinne att värja mig med.

Ta med lite korvar nästa gång som du slänger till hundarna. Det är lösningen har jag läst på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Wanchai:

Ta med lite korvar nästa gång som du slänger till hundarna. Det är lösningen har jag läst på MPR.

Lösningen är nog bra om man preparerar korvarna. Men problemet är att ägarna bara fixar nya hundar som de inte heller bryr sig om. Måste bli någon form av krav på ägarna för att de ska börja bry sig om hundarna eller skaffa färre hundar. För mängden lös springande hundar är problem. Börjar de dessutom sprida dödliga sjukdomar då är de ett stort problem.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja själv var man utsatt på förra resan till tjejens hemby , Bodde typ  ute i yxbyn o då menar jag verkligen ute på vischan .

efter åtta vågade  vissa inte gå ut pga vildhundarna. låg över med svärfar på farmen en natt  för att bevisa  att jag kunde,, Men fan inte roligt att möta fem sex vildhundar när man ska gå o pissa gick bra i detta fallet då svärfar var i bakgrunden. Själv haft några jakthundar och tycker nog att jag kan känna av beteende på hundar, Men dessa klarar du f"an inte av att läsa av när du gått typ någon kurs i Sverige. Visst fick tips av svärfar hur man skall bete sig ,,men själv hade han blivit överfallen i fjor av fyra hundar när han skulle till farmen o blivit mycket biten . Så tja ute i byarna så skall man nog passa sig även de som tror sig vara bra på hundar. Kan även tillägga att i byn så var de observanta på just rabies , Hade koll så fort som någon blev biten så direkt till hospital. o vad jag förstod så hade alla hundar inne i byn blivit vacc mot rabies men men .  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hövdingen här i byn pratade nyss i morgonnyheterna om att det ska komma veterinärer och rabiesvaccinera hundarna:good:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Själv köpte jag en teaser, sprakar till ordentligt när man aktiverar den men har inte hunnit testa byrackornas respons på den den. Tror den funkar bra i avskräckande syfte, 300 battingar.

 

/ SatanG

Tror mycket på en sådan just vad det gäller "sprakandet", själva "elshocken" på en 300 bahts pryl är nog inte tillräcklig.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nemo:

Tror mycket på en sådan just vad det gäller "sprakandet", själva "elshocken" på en 300 bahts pryl är nog inte tillräcklig.

Beror nog på hur tokig hunden är men kan man träffa en fuktig nos så gör det nog verkan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev fiskarn:

Nästa resa så kommer jag att beväpna mig med en Bambupinne...

Vad tror du om en "ridpiska"? Borde vara en rejäl snärt i en sådan om man träffar nosen på jycken, även mer lättanvänd än bambun om man sitter på moppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Hövdingen här i byn pratade nyss i morgonnyheterna om att det ska komma veterinärer och rabiesvaccinera hundarna:good:.

Ja då var vaccineringarna gjorda:good:.

IMG_2152.JPG.493d937f70e8f3592ff5faf91cf37c4b.JPG 

 

Varje hund fick denna gång en egen vaccineringsbok.

IMG_2153.JPG.1d8667b33c3499a8b22e98d0dec6b48e.JPG

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Är det inte riskabelt att schasa bort en soi dog? Man riskerar väl att lynchas av allmänheten om man är dum mot levande varelser i Thailand. Eller? 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Är det inte riskabelt att schasa bort en soi dog? Man riskerar väl att lynchas av allmänheten om man är dum mot levande varelser i Thailand. Eller? 

 

Nej det tror jag inte, alla vet om hur besvärliga de kan vara. De flesta byrackor har nog redan fått en pisstoffla eller två i huvudet allaredan.

Skjut av hela skiten är min uppfattning. 700k löshundar i Thailand som skapar en massa problem är 700k för mycket.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nej det tror jag inte, alla vet om hur besvärliga de kan vara. De flesta byrackor har nog redan fått en pisstoffla eller två i huvudet allaredan.

Skjut av hela skiten är min uppfattning. 700k löshundar i Thailand som skapar en massa problem är 700k för mycket.

 

/ SatanG

Det är väl därför hundarna blir som de blir, det skrevs i en annan tråd att barn som blir misshandlade misshandlar andra, en hundvalp som växer upp fungerar nog på samma sätt.

 

En av mina hundar nafsade en unge i armen, frugan kom hem förtvivlad och upprörd om det hunden gjort och sa att det kostar pengar vi måste betala, jag frågade vad som hänt för jag vet att den hunden är jättesnäll.

Då hade ungsatan börjat slå hunden med en liten bräda när den låg och sov, jag sa till frugan att det var en jäkla bra hund som nafsade till och jag betalar inte en Baht och jag hoppas att ungsatan lärt sig något, det som också var bra var att både frugan och ungens föräldrarna såg hela händelsen, det blev aldrig någon betalning.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Vad tror du om en "ridpiska"? Borde vara en rejäl snärt i en sådan om man träffar nosen på jycken, även mer lättanvänd än bambun om man sitter på moppen.

Fungerar nog bra!! Men jag tar nog bambu i alla fall fär det har vi på många ställen och glömmer jag pinnen någonstanns så tar jag bara en ny...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

jag såg ett program på tv för några år sedan om volentärer tog hand om hundar i i BKK istället för att ta bort hundarna så blev tikarna sterilserade och det var jäkligt effektivt. Som Stefen sa om byhövdingen var bra .ska nog tipsa våran hövding också mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

För några veckor sedan blev jag tvingad att gå en annan väg, på hemväg från ett bluesställe, då den vanliga vägen var stängd, stötte då på circus 10 soihundar som skällde på mig och när den största sprang mot mig så slog adrenalinet på och jag vände mig mot hundjäveln som om jag skulle slå ihjäl honom, då backade han och jag kunde fortsätta hemåt med en puls som heter duga.

Härom kvällen såg jag en thaiare gå ut med en ordentlig pinne/stock när soihundarna bråkade för mycket, sent på kvällen, han behövde bara visa sig så försvann dom, så den klubban har dom nog fått smaka på!

Sent from my Mi-4c using Tapatalk

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj ska man vaccinera alla hundar i Thailand, även vildhundarna, snacka om ett evighetsarbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
1 timme sedan, skrev ItaMar:

Oj ska man vaccinera alla hundar i Thailand, även vildhundarna, snacka om ett evighetsarbete.

Ja. har inget emot hundar men för min del så fick gärna dom vilda plockas bort.

Kunde ju skänkt dom till Vietnam, då kom dom ju till nytta också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...