Jump to content
IGNORERAD

Walking Street Fire !


svampen

Recommended Posts

A massive fire ripped through bars on Walking Street last night sending tourists and Thais running screaming into the road.

Hundreds of people had been drinking in plaza around Ann Ann bar when there was a ”large explosion” just after 10pm.

Flames engulfed dozens of bars – sending girls in high heels screaming into the street as tourists fled in panic

VIRAL_PRESS_FIRE_THAI_BARS-11-of-14.jpg

VIRAL_PRESS_FIRE_THAI_BARS-13-of-14.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

CHON BURI: Two beer bars were destroyed and 16 motorcycles damaged by fire in a soi off South Pattaya's walking street after a power transformer exploded late on Saturday night
A large number of tourists were packed into the two bar beers in Soi Pattaya 16 - Titanic and An-An - when the fire broke out at about 11pm.
A number of hair salons, beauty shops and restaurants on the other side of the soi were also damaged. Two people sustained minor injuries from the fire, and were admitted to a nearby hospital.
Sakarin Khaokhokkruat, 28, a waiter at Titanic beer bar, said that earlier on Saturday afternoon, electrical workers replaced a power transformer near the two beer bars. The transformer exploded at about...11pm, starting the fire.

 

 

c1_1426238_180311144244_620x413.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

ett inte helt lyckat transformatorbyte

 

 

Nä och det är ju faktiskt konstigt att det inte händer mer olyckor när man ser dessa råttbon till eldragningar ?????

Man undra om dom har Certifikat & utbildning ????

image.png.eda86639f8307bdaef71d59aa1c6210b.png

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev svampen:

Nä och det är ju faktiskt konstigt att det inte händer mer olyckor när man ser dessa råttbon till eldragningar ?????

Man undra om dom har Certifikat & utbildning ????

image.png.eda86639f8307bdaef71d59aa1c6210b.png

det är nog inte så mycket att undra över tror jag.

att explosionen skulle bero på att den nya transformatorn var dålig från fabrik får nog anses som nästintill noll.

 

alternativ 1, fel inkopplad

alternativ 2, underdimensionerad (några säkerhets-mekanismer borde ju löst ut då på temperatur och tryck)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hamnade under ett regn av små eldkulor på soi Buakhao en kväll för många år sen men hade turen att inget träffade flinten. När jag kollade närmare dan efter så såg jag att det var isoleringen till en säkring bredvid en transformator som smält men själva blecket var fortfarande helt. Dom verkar säkra med typ 7" spik eller nåt liknande för att vara säker på att säkringen ska hålla i alla lägen. :ahh:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hamnade under ett regn av små eldkulor på soi Buakhao en kväll för många år sen men hade turen att inget träffade flinten. När jag kollade närmare dan efter så såg jag att det var isoleringen till en säkring bredvid en transformator som smält men själva blecket var fortfarande helt. Dom verkar säkra med typ 7" spik eller nåt liknande för att vara säker på att säkringen ska hålla i alla lägen. :ahh:

 

Fritz..

Stämmer.

 

Jag bad släkten skaka fram en "elektriker".

Dök upp en luffare med 3 begagnade säkringar i en plastpåse.

Ingen av dom under 32A.

Han tyckte att säkra upp var lösningen på alla problem.

 

Han hade inte med sig en enda pinal mer, inga verktyg ingen kabel, inga rör, och absolut inte en multimeter eller dylikt.

 

Vänligt men bestämt fick han åka hem igen.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Nicholas:

Stämmer.

 

Jag bad släkten skaka fram en "elektriker".

Dök upp en luffare med 3 begagnade säkringar i en plastpåse.

Ingen av dom under 32A.

Han tyckte att säkra upp var lösningen på alla problem.

 

Han hade inte med sig en enda pinal mer, inga verktyg ingen kabel, inga rör, och absolut inte en multimeter eller dylikt.

 

Vänligt men bestämt fick han åka hem igen.

 

 

Klokt att skicka hem luffarn men det HEMSKA är väl att dessa säkringar var det väl någon annan stackare som fick betala för

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
14 timmar sedan, skrev svampen:

Nä och det är ju faktiskt konstigt att det inte händer mer olyckor när man ser dessa råttbon till eldragningar ?????

Man undra om dom har Certifikat & utbildning ????

image.png.eda86639f8307bdaef71d59aa1c6210b.png

 

Det har dom nog men elektrikerutbildningen i Thailand är nog inte så avancerad.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

En något mindre trafo smällde i vår community för ett par år sedan,,,det small rejält kan jag lova,,tog nästan 2 dagar innan den nya levererades,,,gissa vad det var för tillverkare...

ABB Ludvika... Den gamla va nog näst intill antik. Accumulatortank avskaffades väl på medeltiden typ??

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Elektriker kan även i Sverige då en jobbarkompis skulle starta upp en turbinvärmepump på 1,3 MW

och vred på arbetsbrytaren så blev det en jävla smäll då 250A säkringar löste ut i ställverket.

Elgubben hade glömt en ringnyckel i skåpet som låg rätt över faserna. 

 

Han hade tur som klarade sig helskinnad

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Så här ser elcentralen ut hemma hos en rörmokare

20081029.thumb.jpg.5a56bccaccb2d9f8ee2426b9b4b0af86.jpg

 

Hade även en bild på den lille värmepumpen och mannen som förmodligen fick byte kallingar

20081208.jpg.1e8a6b1e430b729f701315545c18bb07.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Så här ser elcentralen ut hemma hos en rörmokare

20081029.thumb.jpg.5a56bccaccb2d9f8ee2426b9b4b0af86.jpg

 

Hade även en bild på den lille värmepumpen och mannen som förmodligen fick byte kallingar

20081208.jpg.1e8a6b1e430b729f701315545c18bb07.jpg

En rörmokare här inte i en elcentral att göra likväl har inte en elektriker inte att göra i vattenrör å kopplingar 😁

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev svampen:

:pow:

IMG_20180312_143322.JPG

Är det IP 10 klassat?

Snygg ledningsdragning, de har till och med knorr på en del svansar. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Så här ser elcentralen ut hemma hos en rörmokare

20081029.thumb.jpg.5a56bccaccb2d9f8ee2426b9b4b0af86.jpg

 

 

 

JanneH? :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
16 minuter sedan, skrev Cavemannen:

JanneH? :D 

Nää men han har egen rörfirma med anställda :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-03-12 at 10:43, skrev Kenneth4618:

Så här ser elcentralen ut hemma hos en rörmokare

20081029.thumb.jpg.5a56bccaccb2d9f8ee2426b9b4b0af86.jpg

 

Hade även en bild på den lille värmepumpen och mannen som förmodligen fick byte kallingar

20081208.jpg.1e8a6b1e430b729f701315545c18bb07.jpg

Snyggt... 45 utgående grupper (min. 10A)  på vad det ser ut som 6 kvadratskabel dvs. man 25A (32).. Försöker du dryga ut pensionen Kenneth?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland alla "lustigheter" jag upptäckt i Thailand så har dom inte gul/grön enkelledare (ex FK1,5) att sälja , i alla fall inte på dom stora byggvaruhusen. När dom skall dra en jordledning så kan det bli vilken färg som helst. Köper man en 3 eller 5 ledad kabel så är dock en ledare gul/grön. På dom ställen jag frågat så har dom inte en susning om att internationell standard är att jordledning skall vara gul/grön. fråga=standardsvaret " No have"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...