Jump to content
Elarbetare

Registreringen av giftermål?

Recommended Posts

Nemo
13 timmar sedan, skrev leifen:

Ja, eftersom det är en svensk skilsmässa ;) 

13 timmar sedan, skrev Soengsang:

Generellt tror jag de som bor i Sverige har bättre koll på vissa saker i Sverige, jämfört med expats som kanske inte vart i Sverige de senast 10-20 åren, samt vise versa.....rätt logiskt.

Eh, skillsmässa? :whoco5:  Om ni ids läsa vad jag citerade, så framgår det ju tydligt att det handlade om de ekonomiska kraven för att få ett visa baserat på gift med thailändare. Jag menade då att om det är en svensk kvinna som är gift med en thaiman, så ställs det inga ekonomiska krav på kvinnan för att få ett visum baserat på "gift med thailändare".

• Ge karma 2
  • Snurrigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
realdexter
On 3/13/2018 at 3:46 PM, Soengsang said:

Vill jag inte heller tro, men vad man kan läsa sig till så är det bara denna blanket och ett personbevis just för det ändamålet som behövs.

Men finns nog någon här som skiljt sig och vet hur det går till....

Jag är nyskild från min exthaidam och har en del funderingar kring registreringen av äktenskapet som vi gjorde på ampur i Thailand. Jag kan berätta lite kort hur själva processen med skilsmässan gick till.

Jag beställde hem personbevis och laddade ner blanketten, hon vägrade skriva under så jag gjorde det själv. Sen hände ingenting på flera månader. Fem månader efter att jag skickat in blanketten och de 900 kr som en skilsmässa kostar ringde mobilen en söndag. Det var från tingsrätten och en tjänsteman därifrån ville komma hem och ha ett samtal med oss (hon bodde fortfarande kvar) Han ställde en del frågor om varför hon vägrade skriva på, men det blev inte mer än så. Några veckor senare kom domen, 6 månaders betänketid. Detta trots att inga barn var inblandade. En månad senare åkte hon hem till Thailand och där är hon kvar. Efter de sex månadernas betänketid fick jag skriva på ett papper att jag fortfarande ville skiljas och ett par veckor senare kom domen, skilda. En process som totalt tog 12 månader.

Nu till min frågeställning, vad händer med det registrerade äktenskapet i Thailand? Jag vet på ett ungefär hur man går tillväga för att skiljas även där, men har det någon juridisk betydelse för mig? Vi hade äktenskapsförord i Sverige, om nu det har någon betydelse. Tilläggas ska att vi fortfarande är vänner och jag sköter hennes svenska ekonomi och för över pengar till henne vid behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
godbit

Hej

Du tar med dig original vigselbevis från er bägge.Husbok för henne och pass för dig.Sedan ska skall två stycken bevittna ansökan.Sedan får ni vars ett skilsmässo papper som ser likadant ut som vigselbeviset😉

Med vänlig hälsning, Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy