Jump to content
IGNORERAD

Registreringen av giftermål?


Elarbetare

Recommended Posts

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Du skulle klickat på min länk, livstids visum var det väl inte, men väl möjlighet till Thai Elite Visa 5-10-20 år, för alla åldrar.

 

http://www.thai-elite.com/elite-visa.html

Jo jag klickade men läste väl inte så noga får jag väl erkänna. Det känns lite som en lyxprodukt och säkert jätte bra att ha om man har 500k över. Men jag förstår fortfarande hur du ser det ekonomiska i detta. Inte så mycket dyrare hur menar du?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • Soengsang

    19

  • Fritz

    14

  • leifen

    9

Mest aktiva i denna tråd

Precis nyss, skrev Mankan:

Jo jag klickade men läste väl inte så noga får jag väl erkänna. Det känns lite som en lyxprodukt och säkert jätte bra att ha om man har 500k över. Men jag förstår fortfarande hur du ser det ekonomiska i detta. Inte så mycket dyrare hur menar du?

Tja, är man under 50 och måste åka över gränsen var 3:e månad så kostar det lite, samt de årliga extensions du måste göra, detta blir ju endast 100k per år, eller 25k i kvartalet, om du tex tar det på 5 år för 500k.

Och jag vet inte vad det kan kosta i snitt för att åka över gränsen en sväng, 10k? så alltså 15k skillnad där.

Men vist är det en lyxprodukt, men personligen så tycker jag det skulle vara skönt o slippa pappersexercisen för 5 år och överväger det, borde kunna kosta på mig 100k per år, får se hur jag gör.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tja, är man under 50 och måste åka över gränsen var 3:e månad så kostar det lite, samt de årliga extensions du måste göra, detta blir ju endast 100k per år, eller 25k i kvartalet, om du tex tar det på 5 år för 500k.

Och jag vet inte vad det kan kosta i snitt för att åka över gränsen en sväng, 10k? så alltså 15k skillnad där.

Men vist är det en lyxprodukt, men personligen så tycker jag det skulle vara skönt o slippa pappersexercisen för 5 år och överväger det, borde kunna kosta på mig 100k per år, får se hur jag gör.

Ok då förstår jag hur du menar i alla fall även om jag fortfarande inte riktigt håller med om att inte är så stor skillnad. 15k skillnad i kvartalet blir alltså 60k om året och då 300k på 5 år. Så 500k istället för 200k på 5 år tycker jag nog är en väsentlig skillnad. Men det är klart räknar du ut per dag blir det ju bara 166 THB skillnad så det kanske låter bättre. Är man under 50 jobbar man säkert som du och reser i alla fall och kanske även nån semesterresa till något grannland. Å då kanske vi snackar 400k i skillnad.

 

Så är det bekvämt med Elite visa? Ja absolut men nog fan får du betala väsentligt mycket mer pengar. 

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Ok då förstår jag hur du menar i alla fall även om jag fortfarande inte riktigt håller med om att inte är så stor skillnad. 15k skillnad i kvartalet blir alltså 60k om året och då 300k på 5 år. Så 500k istället för 200k på 5 år tycker jag nog är en väsentlig skillnad. Men det är klart räknar du ut per dag blir det ju bara 166 THB skillnad så det kanske låter bättre. Är man under 50 jobbar man säkert som du och reser i alla fall och kanske även nån semesterresa till något grannland. Å då kanske vi snackar 400k i skillnad.

 

Så är det bekvämt med Elite visa? Ja absolut men nog fan får du betala väsentligt mycket mer pengar. 

 

 

Tillkommer ju lite mer för att hålla en extension vid liv, kommer inte ihåg vad tex den årliga förlängningen kostar med multi entry, men gissar på motsvarande 1500 sek.

Sen är det ju smidigt att alltid ha priority line, samt gratis transport från o till flygplatsen, de förmånerna har ju också ett visst värde. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

EliteVisa hade vart nått det :big_smile:

Är man under 50år, inte gift eller har barn med Thai men vill stanna i Thailand lååååång tid så är det absolut ett bra alternativ.

@Soengsang är inne på att kostanden inte är så mycket högre, eller ja, det skiljer nog som @Mankan säger en 50k/år.

Men så ingår det golfbil till/från planet, priority lane på flygplatsen, egen lounge, transport in på stan osv...

 

Så baserat på dessa grejer är det ju en lyxprodukt för att livet skall vara enkelt och smidigt med många resor till Thailand, men de som jag känner till som har eller tittar på att skaffa EliteVisa så är det främst att kunna stanna länge som är syftet. EliteVisa tar dessutom hand om 90-dagars rapportering och 1-års förlängning, så inget arbete från egen sida.

 

Lång inledning, nu till min poäng. Har två personer i min bekantskapskrets som på allvar funderat på att skaffa EliteVisa. Båda har varit i Thailand i många år redan, de är trötta på att åka till Laos, Kambodja, Malaysia osv... De är trötta på att söka nytt turistvisum hela tiden, De är trötta på att krångla med IM, De är trötta på att bli undanplockade på flygplatsen för att redogöra för varför de stannar så länge, De är trötta på att behöva bevisa att de är turister osv... Den ena har tjej från Burma, den andra från Flappeland, så den möjligheten finns inte. De bor och lever i Thailand på heltid. De killarna har på allvar funderat på EliteVisa.

 

Men på sista raden har de avstått... pga. priset... Så @Mankan får poängen, det är och förblir en lyxprodukt för dem som har råd. Det är inte aktuellt som ett substitut till visa-run eller andra välkända och beprövade sätt att stanna i Thailand.

 

Men visst vore det fint att ha! Jag skall ta mig en funderare på det när jag som 40-åring går i pension och tar ut alla de miljoner jag har gjort mig förtjänt av ur det svenska välfärdssystemet :big_smile: *ironi*

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev samet:

EliteVisa hade vart nått det :big_smile:

Är man under 50år, inte gift eller har barn med Thai men vill stanna i Thailand lååååång tid så är det absolut ett bra alternativ.

@Soengsang är inne på att kostanden inte är så mycket högre, eller ja, det skiljer nog som @Mankan säger en 50k/år.

Men så ingår det golfbil till/från planet, priority lane på flygplatsen, egen lounge, transport in på stan osv...

 

Så baserat på dessa grejer är det ju en lyxprodukt för att livet skall vara enkelt och smidigt med många resor till Thailand, men de som jag känner till som har eller tittar på att skaffa EliteVisa så är det främst att kunna stanna länge som är syftet. EliteVisa tar dessutom hand om 90-dagars rapportering och 1-års förlängning, så inget arbete från egen sida.

 

Lång inledning, nu till min poäng. Har två personer i min bekantskapskrets som på allvar funderat på att skaffa EliteVisa. Båda har varit i Thailand i många år redan, de är trötta på att åka till Laos, Kambodja, Malaysia osv... De är trötta på att söka nytt turistvisum hela tiden, De är trötta på att krångla med IM, De är trötta på att bli undanplockade på flygplatsen för att redogöra för varför de stannar så länge, De är trötta på att behöva bevisa att de är turister osv... Den ena har tjej från Burma, den andra från Flappeland, så den möjligheten finns inte. De bor och lever i Thailand på heltid. De killarna har på allvar funderat på EliteVisa.

 

Men på sista raden har de avstått... pga. priset... Så @Mankan får poängen, det är och förblir en lyxprodukt för dem som har råd. Det är inte aktuellt som ett substitut till visa-run eller andra välkända och beprövade sätt att stanna i Thailand.

 

Men visst vore det fint att ha! Jag skall ta mig en funderare på det när jag som 40-åring går i pension och tar ut alla de miljoner jag har gjort mig förtjänt av ur det svenska välfärdssystemet :big_smile: *ironi*

 

Visst är det en lyxprodukt, men slår man ut det på 5 år så blir det inte hysteriskt dyrt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Visst är det en lyxprodukt, men slår man ut det på 5 år så blir det inte hysteriskt dyrt.

Nej, jag är helt med på det... 100.000 THB/år, ca 25.000 SEK, alltså ungefär 2.000 SEK/månad

 

Som sagt, ett bra alternativ för de under 50år, som inte vill hålla på med visa-run till andra länder.

Men för MPR-svensson är det nog viktigare att få några extra slantar till Chang om kvällen än att slippa knö på en minibus till Kambodja/Laos var tredje månad :big_smile:

Jag har inga fördommar alls! *ironi*

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/11/2018 at 09:56, skrev Jive:

En annan grej som kan vara bra att känna till är, att skatten är högre för en gift pensionär än för en ogift.

 

Alla pensionärer borde vara gifta, det är häftigt att betala skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-03-11 at 15:56, skrev Jive:

En annan grej som kan vara bra att känna till är, att skatten är högre för en gift pensionär än för en ogift.

 

Det var ju ett bra tips, så om frugan och jag skulle skilja oss i Sverige får då thailändska myndigheter reda på det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det var ju ett bra tips, så om frugan och jag skulle skilja oss i Sverige får då thailändska myndigheter reda på det.

Tror jag inte, men däremot finns risken att de svenska myndigheterna kollar om ni är registrerade gifta i Thailand och då anses ni fortfarande vara gifta. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju ett bra tips, så om frugan och jag skulle skilja oss i Sverige får då thailändska myndigheter reda på det.
Vet inte om jag har fel, men de borde väl endast bry sig om vad ni har registrerat i Thailand.
Finns ju flera som endast är gifta i Thailand, utan att ha registrerat det i Sverige.
För mig personligen skulle det nog inte vara så bra då jag för mitt visum behöver "familjebevis" från skatteverket.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att största anledningen till att man får ut mindre i pension som gift än som ogift beror på att man i så fall kryssat i rutan om "efterlevandeskydd" (eller vad det nu står) i sin pensionsansökan. Om det kan man tex läsa här.

http://www.privataaffarer.se/pension/valet-som-hojer-pensionen-484378

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tror att största anledningen till att man får ut mindre i pension som gift än som ogift beror på att man i så fall kryssat i rutan om "efterlevandeskydd" (eller vad det nu står) i sin pensionsansökan. Om det kan man tex läsa här.

http://www.privataaffarer.se/pension/valet-som-hojer-pensionen-484378

 

Fritz..

Nä Fritz, det har inte med det att göra utan det är en generellt lägre skattesats som gift. Jag skulle kunna redogöra för mitt fall och mina turer, men jag orkar inte.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det var ju ett bra tips, så om frugan och jag skulle skilja oss i Sverige får då thailändska myndigheter reda på det.

Det måste ju göras i Sverige tillsammans med frun och då tillkommer ju resorna så om 36år är du +- 0 på besparingen ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev leifen:

Det måste ju göras i Sverige tillsammans med frun och då tillkommer ju resorna så om 36år är du +- 0 på besparingen ;) 

Nja, är du säker på att det måste göras i Sverige, kan nog göras postledes, bara att gemensamt fylla i blanketten om man är överens.

http://www.stockholmstingsratt.se/Familj/Skilsmassa/

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Nja, är du säker på att det måste göras i Sverige, kan nog göras postledes, bara att gemensamt fylla i blanketten om man är överens.

http://www.stockholmstingsratt.se/Familj/Skilsmassa/

Inte säker, men utgår att man måste legitimera sig.

Funkar det med en blankett ska jag separera grannen från frun och ta över ruljansen. Halva huset och firman blir ju hennes per automatik. ;) 

Går det så går det sa Google :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev ItaMar:

Visst är det härligt med skatter och pensioner i Sverige, där man kan ta, där tar man.

Visst är det så att man får lägre pension som gift. Läs här, klistrade in fel länk här kommer den nya https://www.expressen.se/dinapengar/pension/mer-i-planboken-for-pensionarerna-2018/

Dom har snott idén från Thailand, som gift är kravet bara hälften mot en ogift för visum.

Kan den bero på att tanken är att som gifta är man två om hyran, el och vatten? ;) 

 

Två svenska gifta pensionärer med en bra yrkeskarriär har väldigt bra med stålar som pensionärer, värre om du gifter dig i Thailand för då mångdubblas försörjningsbördan av okänd orsak :( 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev leifen:

Dom har snott idén från Thailand, som gift är kravet bara hälften mot en ogift för visum.

 

Om man inte är kvinna (pun intended), då gäller inga ekonomiska krav som gift. Jäkla daltande med kvinnor nuförtiden....

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

Om man inte är kvinna (pun intended), då gäller inga ekonomiska krav som gift. Jäkla daltande med kvinnor nuförtiden....

Det har du säkert bättre koll på.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ItaMar:

Visst är det härligt med skatter och pensioner i Sverige, där man kan ta, där tar man.

Visst är det så att man får lägre pension som gift. Läs här, klistrade in fel länk här kommer den nya https://www.expressen.se/dinapengar/pension/mer-i-planboken-for-pensionarerna-2018/

Nu har jag varit och smuttat lite på nattvardsvinet så skärpan är inte helt hundra. Men nog jämför väl tabellerna äpplen med päron eller? Den ena tabellen tar ju med bostadstillägg i sina beräkningarna och den andra inte. För mig som är bosatt och skriven i Thailand utgår inga bostadsbidrag hur som helst från Moder Svea, den saken är jag är jag helt säker på.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev leifen:

Dom har snott idén från Thailand, som gift är kravet bara hälften mot en ogift för visum.

Kan den bero på att tanken är att som gifta är man två om hyran, el och vatten? ;) 

 

Två svenska gifta pensionärer med en bra yrkeskarriär har väldigt bra med stålar som pensionärer, värre om du gifter dig i Thailand för då mångdubblas försörjningsbördan av okänd orsak :( 

Visst är det så, men kan tycka att det skall även gälla för sambo som bor på samma adress.  Sedan så finns väl fördelen att änkan kan behålla en del av din pension också, det missar man som sambo.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Inte säker, men utgår att man måste legitimera sig.

Funkar det med en blankett ska jag separera grannen från frun och ta över ruljansen. Halva huset och firman blir ju hennes per automatik. ;) 

Går det så går det sa Google :D 

Nja riktigt så enkelt är det inte enl Google, ett särskilt personbevis för ändamålet ska med också, och för det behöver du bank-id eller personligen hämta ut det.

Men lite förvånande är det att man kan göra allt "online".

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ItaMar:

Visst är det härligt med skatter och pensioner i Sverige, där man kan ta, där tar man.

Visst är det så att man får lägre pension som gift. Läs här, klistrade in fel länk här kommer den nya https://www.expressen.se/dinapengar/pension/mer-i-planboken-for-pensionarerna-2018/

Läser man den artikeln verkar det som om enda skillnaden i skatt mellan gift och ogift är bostadsbidraget man kan få om man bor i Sverige och det är ju inte aktuellt för pensionärer i Thailand

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev ItaMar:

Visst är det härligt med skatter och pensioner i Sverige, där man kan ta, där tar man.

Visst är det så att man får lägre pension som gift. Läs här, klistrade in fel länk här kommer den nya https://www.expressen.se/dinapengar/pension/mer-i-planboken-for-pensionarerna-2018/

Enligt den länken så behöver jag inte skilja mig när jag tar ut pensionen i juni :haha:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...