Jump to content
IGNORERAD

Registreringen av giftermål?


Elarbetare

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev leifen:

Ja, eftersom det är en svensk skilsmässa ;) 

 

13 timmar sedan, skrev Soengsang:

Generellt tror jag de som bor i Sverige har bättre koll på vissa saker i Sverige, jämfört med expats som kanske inte vart i Sverige de senast 10-20 åren, samt vise versa.....rätt logiskt.

 

Eh, skillsmässa? :whoco5:  Om ni ids läsa vad jag citerade, så framgår det ju tydligt att det handlade om de ekonomiska kraven för att få ett visa baserat på gift med thailändare. Jag menade då att om det är en svensk kvinna som är gift med en thaiman, så ställs det inga ekonomiska krav på kvinnan för att få ett visum baserat på "gift med thailändare".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • Soengsang

    19

  • Fritz

    14

  • leifen

    9

Mest aktiva i denna tråd

On 3/13/2018 at 3:46 PM, Soengsang said:

Vill jag inte heller tro, men vad man kan läsa sig till så är det bara denna blanket och ett personbevis just för det ändamålet som behövs.

Men finns nog någon här som skiljt sig och vet hur det går till....

Jag är nyskild från min exthaidam och har en del funderingar kring registreringen av äktenskapet som vi gjorde på ampur i Thailand. Jag kan berätta lite kort hur själva processen med skilsmässan gick till.

 

Jag beställde hem personbevis och laddade ner blanketten, hon vägrade skriva under så jag gjorde det själv. Sen hände ingenting på flera månader. Fem månader efter att jag skickat in blanketten och de 900 kr som en skilsmässa kostar ringde mobilen en söndag. Det var från tingsrätten och en tjänsteman därifrån ville komma hem och ha ett samtal med oss (hon bodde fortfarande kvar) Han ställde en del frågor om varför hon vägrade skriva på, men det blev inte mer än så. Några veckor senare kom domen, 6 månaders betänketid. Detta trots att inga barn var inblandade. En månad senare åkte hon hem till Thailand och där är hon kvar. Efter de sex månadernas betänketid fick jag skriva på ett papper att jag fortfarande ville skiljas och ett par veckor senare kom domen, skilda. En process som totalt tog 12 månader.

 

Nu till min frågeställning, vad händer med det registrerade äktenskapet i Thailand? Jag vet på ett ungefär hur man går tillväga för att skiljas även där, men har det någon juridisk betydelse för mig? Vi hade äktenskapsförord i Sverige, om nu det har någon betydelse. Tilläggas ska att vi fortfarande är vänner och jag sköter hennes svenska ekonomi och för över pengar till henne vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du tar med dig original vigselbevis från er bägge.Husbok för henne och pass för dig.Sedan ska skall två stycken bevittna ansökan.Sedan får ni vars ett skilsmässo papper som ser likadant ut som vigselbeviset😉

Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Westvalley rider

Då denna tråd handlar om registrering av giftermål, tänkte jag dela med mig av min resa inom det här.

Jag Svensk och hon Thai, läste i någon annan tråd här om vilka dokument jag behövde.

Alla mina papper i ordning och Euorpe visa fixade översättning och legaliseringen med ministry of foreign affairs, pappren skickades till fruns byn utanför Loei.

Dom kom till nån annan i byn men hittade rätt efter några dagar, väldigt förvånad faktiskt att det kom fram över huvudtaget😜

Jaha allt frid och fröjd, går på Amphoe i Loei.

Där säger damen bakom disken att det tar 15 dagar att registrera äktenskap med falang😱för dom fick lov att kolla upp mig!

Jag säger att jag har redan ordnat alla papper som behövs, det är ju därför det är översatt till Thai i äktenskapsbeviset.

Hon mjuknade lite och sa att någon som fick lov att antingen skriva på eller någon som kunde registrera äktenskapet hade tagit ledigt inför nyår så vi fick komma tillbaka efter nyår... 

Återkommer om hur det går...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Westvalley rider:

Då denna tråd handlar om registrering av giftermål, tänkte jag dela med mig av min resa inom det här.

Jag Svensk och hon Thai, läste i någon annan tråd här om vilka dokument jag behövde.

Alla mina papper i ordning och Euorpe visa fixade översättning och legaliseringen med ministry of foreign affairs, pappren skickades till fruns byn utanför Loei.

Dom kom till nån annan i byn men hittade rätt efter några dagar, väldigt förvånad faktiskt att det kom fram över huvudtaget😜

Jaha allt frid och fröjd, går på Amphoe i Loei.

Där säger damen bakom disken att det tar 15 dagar att registrera äktenskap med falang😱för dom fick lov att kolla upp mig!

Jag säger att jag har redan ordnat alla papper som behövs, det är ju därför det är översatt till Thai i äktenskapsbeviset.

Hon mjuknade lite och sa att någon som fick lov att antingen skriva på eller någon som kunde registrera äktenskapet hade tagit ledigt inför nyår så vi fick komma tillbaka efter nyår... 

Återkommer om hur det går...

 

Jag tolkar det som att ni redan gift er i Sverige?

Vi gjorde ungefär tvärtom, gifte oss på Amphur med alla papper i ordning, och reggade det på Ambassaden i BKK.

På Amphur gick allt rätt smidigt tog väl en knapp timme så var allt klart, men skall man räkna med tiden för att samla dokument och få allt översatt och stämplat så tog det längre tid.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Westvalley rider
10 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag tolkar det som att ni redan gift er i Sverige?

Vi gjorde ungefär tvärtom, gifte oss på Amphur med alla papper i ordning, och reggade det på Ambassaden i BKK.

På Amphur gick allt rätt smidigt tog väl en knapp timme så var allt klart, men skall man räkna med tiden för att samla dokument och få allt översatt och stämplat så tog det längre tid.

 

 

MVH

Nej! Inte gifta i Sverige utan endast registrering av giftermål i Thailand.

Det blir en ceremoni men den har ju inget med registreringen att göra om jag förstått det rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Westvalley rider

Som en uppdatering så va rätt person på plats i Onsdags på Amphoe och registreringen utförd, men inget äktenskapsbevis fick vi....

Utan vi skulle få vänta 1-5 dagar på det.

Det är ju fantastiskt hur olika det kan vara när man läser på forumet om folk som blivit klara på 30 minuter medans vi får hålla på i 2 veckor...

Välkommen till Thailand!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Westvalley rider:

Som en uppdatering så va rätt person på plats i Onsdags på Amphoe och registreringen utförd, men inget äktenskapsbevis fick vi....

Utan vi skulle få vänta 1-5 dagar på det.

Det är ju fantastiskt hur olika det kan vara när man läser på forumet om folk som blivit klara på 30 minuter medans vi får hålla på i 2 veckor...

Välkommen till Thailand!

 

Grattis!

Då är ni lyckligt gifta nu!

 

Angående vårt giftermål, så var det ett tag sedan, strax 14 år,  och i Bangkok (Amphur Bangkhen), där de kanske har lite mer vana vid giftermål med Farranger inblandade, eller så är det ändrade regler?

 

Fast enligt oss har vi just firat 14års jubileum, på Juldagen, det var då vi gifte oss inför våra familjer och Munkarna.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-03-13 at 13:38, skrev Soengsang:

Vet inte om jag har fel, men de borde väl endast bry sig om vad ni har registrerat i Thailand.
Finns ju flera som endast är gifta i Thailand, utan att ha registrerat det i Sverige.
För mig personligen skulle det nog inte vara så bra då jag för mitt visum behöver "familjebevis" från skatteverket.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Vad är det för visum du har?

Själv går vi till amphue inför den årliga förlängningen som intygar att vi fortfarande är gifta, kostar väl någon hundrabatting. Samma pris för bankintygande om att jag har minst 400k på banken, ansökan kostar 1900 och multiple entry vill jag minnas 3600/år.

Behöver inte lämna landet var 90:e dag utan bara att meddela immigration om man nu inte reser ut däremellan vilket jag alltid gör ändå iom jobbet, kurser etc. Ja ska man vara petig så går det väl några tior för att göra kopior.

Så som Samet skriver så kan det ju vara bla med ett Elitekort om man är under 50, ogift eller inte har barn. Även bra med resor till o från flygplatsen men det gäller väl bara om man bor i Bkk.

Jag gillar inte att hålla  på att strula med immigration så visst har det varit nära att skaffa ett sådant men jag är hittills för snål för det, skiljer ju i mitt fall ca 450k/5 år. Nu löser jag det smidigt med att chefen, frugan alltså, gör mycket av förberedelserna och tar sedan en halvdag ledigt för att göra allt enkelt för mig på immigration. Nåja det är nog inte bara för att göra det enkelt, hon vet att jag kan sätta mig på tvären om det saknas något oviktigt papper och då skulle det snabbt kunna spåra ur med efterföljande besök på suvvan och signa för kortet. Man är ju trots allt ganska korkad ibland :-)

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

Vad är det för visum du har?

Själv går vi till amphue inför den årliga förlängningen som intygar att vi fortfarande är gifta, kostar väl någon

Vanligt spouse Nonim multi.

Har bara en gång lyckats komma i tidsramen för förlängning, de vägrar att göra före 30 dagar återstår.

Så jag får alltid göra ett nytt i Stockholm, men är ju rätt smidigt då jag regelbundet lossar i Stockholm 9 månader om året.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Westvalley rider

Ja då va äntligen byråkratin över på Amphoe i Loei, fick ut äktenskapsbeviset igår.

Det tog alltså 2 veckor exakt från att vi lämnade in pappren, det va i och för sig nyår men ändå.

Ska det behöva ta sån tid?

Frugans kusin gifte sig i Onsdags 12 km härifrån, åkte till ett annat Amphoe och på Torsdagen va det klart.

Inte för att det spelar nån roll nu men man undrar ju vad skillnaden är? Kan tilläggas att kusinen gifte sig med en Engelsman...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-05 at 16:30, skrev Soengsang:

Vanligt spouse Nonim multi.

Har bara en gång lyckats komma i tidsramen för förlängning, de vägrar att göra före 30 dagar återstår.

Så jag får alltid göra ett nytt i Stockholm, men är ju rätt smidigt då jag regelbundet lossar i Stockholm 9 månader om året.

Ja då kan man kalla dig 08 

555+

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Westvalley rider:

Ja då va äntligen byråkratin över på Amphoe i Loei, fick ut äktenskapsbeviset igår.

Det tog alltså 2 veckor exakt från att vi lämnade in pappren, det va i och för sig nyår men ändå.

Ska det behöva ta sån tid?

Frugans kusin gifte sig i Onsdags 12 km härifrån, åkte till ett annat Amphoe och på Torsdagen va det klart.

Inte för att det spelar nån roll nu men man undrar ju vad skillnaden är? Kan tilläggas att kusinen gifte sig med en Engelsman...

 

En sak är säkert i Thailand inget är lika gång från gång

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-03-11 at 10:59, skrev Soengsang:

Tja, är man under 50 och måste åka över gränsen var 3:e månad så kostar det lite, samt de årliga extensions du måste göra, detta blir ju endast 100k per år, eller 25k i kvartalet, om du tex tar det på 5 år för 500k.

Och jag vet inte vad det kan kosta i snitt för att åka över gränsen en sväng, 10k? så alltså 15k skillnad där.

Men vist är det en lyxprodukt, men personligen så tycker jag det skulle vara skönt o slippa pappersexercisen för 5 år och överväger det, borde kunna kosta på mig 100k per år, får se hur jag gör.

Hej

 

Vad jag kan läsa mig till så krävs 90-dagars rapportering samt avgift för extension efter 12 mån.

 

mvh

biker

 

 

Privilege Entry Visa
- Privilege Entry Visa were issued since 2013, an improved version of Elite visa.
- An Elite Privilege visa sticker has a validity of 5 years. 
- Upon arriving Thailand member will get 12 month visa stay. Member may do a stay extension at immigration centre if you plan to stay longer than 12 months (Immigration Fee of 1,900 Baht apply).  
- The 90 days reporting a.k.a. Residential reporting is required by Elite member. Member report online viaThailand Immigration website or report at province's Immigration office which you live or via Elite office if you live in Bangkok, you simply hand over your passport at Elite office and collect it back once it's done. 
- Renewable 5 Yrs Multiple Entry Privilege Visa. If your Elite membership is 10 or 20 years, simply request a new Elite visa sticker prior expiry. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kenneth4618

Ambassadens svar på thailändska på div frågor som ställdes vid mötet i Udon Thani.  

 

Varför går det inte att lägga in PDF filer?  Blir lite svårläst så här.

 

ข้อมูลทัง้ หมดนเี ้ป็นข้อมูลบางส่วนที่อาจเปลยี่ นแปลงได้โดยไม่มีการแจ้งล่วงหน้า กรุณาโทรสอบถามสถานเอกอัครราชทูต
สวีเดนทุกกรณีก่อนดาเนินการใดๆ
จดทะเบียนสมรสในประเทศไทย

 

Registrera äktenskap i Thailand
การขอจดทะเบียนสมรสในประเทศไทย ไม่ว่าชายหรือหญิงที่ถือสัญชาติสวีเดนจะต้องมาดาเนินการติดต่อกับสถานทูตสวีเดนด้วยตนเอง เพื่อรับทราบเอกสารที่ต้องเตรียมไว้ล่วงหน้า ก่อนที่จะมายื่นขอหนังสือรับรองสถานภาพโสดจากสถานทูต
และหลังจากได้จดทะเบียนสมรสกันเรียบร้อยแล้ว จะต้องแจ้งการจดทะเบียนสมรสไปยัง Skatteverket ที่ประเทศสวีเดน
Den svenske parten måste själv kontakta ambassaden för att få information om hur han eller hon skall gå tillväga för att kunna gifta sig i Thailand. Efter att registreringen av äktenskapet i Thailand är gjort, skall detta anmälas direkt till Skatteverket.
สอบถามรายละเอียดเพิ่มเติมได้ที่สถานทูต /För mer information, ring ambassaden
โทร. +66 (0)2 263 72 99
หรือถ้าต้องการจดทะเบียนสมรสในประเทศสวีเดน
ฝ่ายชายหรือหญิงที่ถือสัญชาติสวีเดน กรุณาติดต่อสอบถามที่ Skatteverket ที่ประเทศสวีเดน
Önskar man gifta sig i Sverige - skall den svenska partnern kontakta Skatteverket i Sverige för mer information.
Skatteverket
โทร. +46 85 648 51 60
ข้อมูลทัง้ หมดนเี ้ป็นข้อมูลบางส่วนที่อาจเปลยี่ นแปลงได้โดยไม่มีการแจ้งล่วงหน้า กรุณาโทรสอบถามสถานเอกอัครราชทูต
สวีเดนทุกกรณีก่อนดาเนินการใดๆ
มีบุตรด้วยกัน

 

Barn
1. มารดาถือสัญชาติสวีเดน – บุตรจะได้รับสัญชาติสวีเดนโดยกาเนิด
Svensk mor, barnet erhåller svenskt medborgarskap vid födseln.
2. บิดาถือสัญชาติสวีเดน และได้จดทะเบียนสมรสกับผู้เป็นมารดาก่อนให้กาเนิดบุตร – บุตรจะได้รับสัญชาติสวีเดนโดยกาเนิด
Barn som är fött till en svensk far och som är gift med modern när barnet föds, erhåller svenskt medborgarskap vid födseln.
กรณีคลอดบุตรแล้ว แต่ยังไม่ได้จดทะเบียนสมรสกัน – จะต้องมีคาพิพากษาจากศาล (ศาลเด็กและเยาวชนในจังหวัดนั้น ๆ) ว่า ใครเป็นบิดาของเด็ก พร้อมกับ หนังสือรับรองคดีถึงที่สุด
หลังจากนั้น จะสามารถมายื่นขอ Samordningsnummer Samordningsnummer Samordningsnummer SamordningsnummerSamordningsnummer Samordningsnummer (เลขบัตรประจาตัวประชาชนชั่วคราว) ได้ เพื่อขอทาหนังสือเดินทางสวีเดนให้แก่บุตร –
หมายเหตุ ถ้าคลอดบุตรแล้ว อย่าเร่งรีบไปจดทะเบียนสมรสกัน ควรรอจนกว่า ดาเนินการขอ Samordningsnummer SamordningsnummerSamordningsnummerSamordningsnummer Samordningsnummer Samordningsnummer Samordningsnummer (เลขบัตรประจาตัวประชาชนชั่วคราว) พร้อมกับหนังสือเดินทางสวีเดนให้เสร็จสิ้นก่อน
OBS: Om barnet är fött utanför äktenskapet, skall familjedomstolen i den thailändska provins som föräldrarna bor i, utfärda ett domslut som intygar vem som är far till barnet samt ett intyg att laga dom har fallit skall sedan bifogas i ansökan. Är barnet fött utanför äktenskapet bör föräldrarna vänta med att gifta sig tills barnet har erhållit sitt samordningsnummer och pass!
อย่างไรก็ตาม ต้องมายื่นขอเลขประจาตัวประชาชนชั่วคราวให้แก่บุตรต่อเจ้าหน้าที่สถานทูตสวีเดเท่านั้น ถึงจะสามารถมาทาหนังสือเดินทางสวีเดนได้
Oavsett, skall ansökan om samordningsnummer göras på ambassaden först innan ett svenskt pass kan utfärdas.
สอบถามรายละเอียดเพิ่มเติมได้ที่สถานทูต /För mer information, ring ambassaden
โทร. 02 263 72 99
ข้อมูลทัง้ หมดนเี ้ป็นข้อมูลบางส่วนที่อาจเปลยี่ นแปลงได้โดยไม่มีการแจ้งล่วงหน้า กรุณาโทรสอบถามสถานเอกอัครราชทูต
สวีเดนทุกกรณีก่อนดาเนินการใดๆ
ค่าเลี้ยงดูบุตร
เงินสนับสนุนการเลี้ยงดูบุตร บุตรจะต้องมีภูมิลาเนาในประเทศสวีเดน

 

BarnbidragBarnbidragBarnbidrag Barnbidrag Barnbidrag – kan endast få om barnet är boendes och skriven i Sverige.
การรักษาสิทธิ์สัญชาติสวีเดนของบุตร
ภายในช่วงอายุตั้งแต่ 18 ปีบริบูรณ์ ถึงอายุ 22 ปีบริบูรณ์ บุตรจะต้องมายื่นและแจ้งความประสงค์กับสถานทูตสวีเดน เพื่อขอถือสัญชาติสวีเดนต่อไป และจะต้องพิสูจน์ให้เห็นได้ว่ามีความสัมพันธ์กับประเทศสวีเดน เช่น เคยมีภูมิลาเนา และ/หรือเคยพักอาศัย และ/หรือท่องเที่ยวประเทศสวีเดนเป็นประจา เป็นต้น
Ansökan om att få behålla barnets svenska medborgarskap skall inkomma till ambassaden när barnet är mellan 18 – 22 år gammal. Barnet skall genom redogörelse kunna bevisa att han eller hon har en anknytning till Sverige, t.ex. genom att ha bott i Sverige eller kontinuerligt besökt Sverige.
สอบถามรายละเอียดเพิ่มเติมได้ที่สถานทูต /För mer information, ring ambassaden
โทร. 02 263 7299
ข้อมูลทัง้ หมดนเี ้ป็นข้อมูลบางส่วนที่อาจเปลยี่ นแปลงได้โดยไม่มีการแจ้งล่วงหน้า กรุณาโทรสอบถามสถานเอกอัครราชทูต
สวีเดนทุกกรณีก่อนดาเนินการใดๆ
การหย่าร้าง

 

Skilssmässa
จะต้องยื่นเอกสารไปยังศาลชั้นต้นในเขตอานาจที่ฝ่ายชายหรือฝ่ายหญิงมีชื่อและภูมิลาเนาอยู่ หรือเคยมีชื่อและภูมิลาเนาอยู่
Lämna in ansökan till den domstol i den domkrets som en av parterna är eller har varit skriven i.
ค่าธรรมเนียม 900 SEK
Handläggningsavgift, 900 SEK
สามารถยื่นได้ 2 กรณีดังนี้
แบบ (1) ยินยอมทั้งสองฝ่าย หรือ (2) แบบคาฟ้องร้องขอหย่ากัน (กรณีตกลงกันไม่ได้)
Lämna in ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan (1) ”Gemensam ansökan - äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap” eller (2)” Ansökan om stämning - äktenskapsskillnad eller upplösning av registrerat partnerskap”
http://www.domstol.se/Funktioner/English/Matters/Family/Divorce/ (ภาษาอังกฤษ)
http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/ (ภาษาสวีเดน)
ทรัพย์สินสมรส
ศาลชั้นต้นจะแต่งตั้งผู้จัดการทรัพย์สินสมรสกรณียื่นคาฟ้องร้องหย่ากันฝ่ายเดียว (กรณีตกลงกันไม่ได้)
Tingsrätten upprättar en bodelningsförrättare ”Ansökan om stämning” görs.
http://www.domstol.se/Familj/Bodelning/ (ภาษาสวีเดน)
ข้อมูลทัง้ หมดนเี ้ป็นข้อมูลบางส่วนที่อาจเปลยี่ นแปลงได้โดยไม่มีการแจ้งล่วงหน้า กรุณาโทรสอบถามสถานเอกอัครราชทูต
สวีเดนทุกกรณีก่อนดาเนินการใดๆ
เสียชีวิต

 

Dödsfall
เสียชีวิต ที่พักอาศัย
จะต้องแจ้งเจ้าหน้าที่ตารวจในพื้นที่ก่อน และให้เจ้าหน้าที่ตารวจแจ้งการตายมาทางโทรสารของสถานทูตสวีเดน พร้อมทั้งแนบสาเนาหนังสือเดินทางและหน้าล่าสุดของหนังสือเดินทางของผู้ตายที่มีการประทับตราเดินทางเข้ามายังประเทศไทย*
*ถ้าเป็น สามี-ภรรยา กันให้แนบ ใบจดทะเบียนสมรส พร้อมกับสาเนาบัตรประจาตัวประชาชนไทยหรือหนังสือเดินทางด้วย
Dödsfallet inträffade i hemmet. Dödsfallet inträffade i hemmet. Dödsfallet inträffade i hemmet.Dödsfallet inträffade i hemmet.Dödsfallet inträffade i hemmet.Dödsfallet inträffade i hemmet. Dödsfallet inträffade i hemmet. Dödsfallet inträffade i hemmet. Dödsfallet inträffade i hemmet.Dödsfallet inträffade i hemmet. Dödsfallet inträffade i hemmet.Dödsfallet inträffade i hemmet. Dödsfallet inträffade i hemmet. Dödsfallet inträffade i hemmet.
Informera polisen och be dem att faxa till Sveriges Ambassad. Med faxet skall passkopia och kopia på senaste inresedatum bifogas.
*Om ni är gifta, bifoga äktenskapsbevis och fotokopia på ID-kort eller Pass.
เสียชีวิต ที่โรงพยาบาล
ให้ทางโรงพยาบาลแจ้งการตายทางโทรสารของสถานทูตสวีเดนพร้อมทั้งแนบสาเนาหนังสือเดินทาง และหน้าล่าสุดของหนังสือเดินทางของผู้ตายที่มีการประทับตราเดินทางเข้ามายังประเทศไทย* **
*ถ้าเป็น สามี-ภรรยา กันให้แนบ ใบจดทะเบียนสมรส พร้อมกับสาเนาบัตรประจาตัวประชาชนไทยหรือหนังสือเดินทางด้วย
** กรณีไม่ได้ทาประกันไว้ ค่ารักษาพยาบาล/ค่าเก็บศพ/ค่างานศพ ต้องจ่ายด้วยตนเอง
Dödsfallet inträffar på sjukhuset, skall sjukhuset informera Ambassaden via fax och bifoga kopior på pass och inresedatum för den avlidne.
*Om ni är gifta, bifoga äktenskapsbevis och fotokopia på ID-kort eller Pass.
** Om den döde inte hade en försäkring, kommer alla kostnader falla på de efterlevande, t.ex. sjukhuskostnader, förvaringskostnader av kroppen, begravningskostnader osv.
ข้อมูลทัง้ หมดนเี ้ป็นข้อมูลบางส่วนที่อาจเปลยี่ นแปลงได้โดยไม่มีการแจ้งล่วงหน้า กรุณาโทรสอบถามสถานเอกอัครราชทูต
สวีเดนทุกกรณีก่อนดาเนินการใดๆ
หลังจากนั้น สถานทูตสวีเดน จะดาเนินการส่งเรื่องไปยังกระทรวงการต่างประเทศสวีเดน และรอคาสั่งว่า ผู้ใดมีสิทธิ์ในการดาเนินการรับศพจากโรงพยาบาลหรือ นิติเวช หรือสถานที่เก็บศพ
ซึ่งผู้มีสิทธิ์รับศพแทนสถานทูตไม่ว่าจะเป็น คู่สมรส บุตร ญาติ หรือ คนอื่น ๆ ตามลาดับ สถานทูตสวีเดน จะเป็นผู้ออกหนังสือมอบอานาจให้ไปรับศพแทน
Sveriges Ambassad kommer sedan i sin tur informera Utrikesdepartementet i Sverige. De kommer i sin tur att informera om vem som har rätt att ta ut kroppen från sjukhuset, bårhuset eller annan plats där kroppen förvaras. Den som har rätt att ta ut kan vara, änkan/änkling, barn, släktingar eller annan anhörig
หลังจากนาศพไปบาเพ็ญกุศลแล้ว จะต้องโทรสาร. ใบมรณะบัตร และ ใบรับรองการฌาปนกิจศพ (ออกโดยวัดหรือสถานที่ฌาปนกิจศพ) ไปยังสถานทูตสวีเดน
Efter begravningen, skall efterlevande faxa in dödsintyg dödsintyg dödsintyg och kremerin kremerin kremerin kremeringsinty sinty g till ambassaden.
สอบถามรายละเอียดเพิ่มเติมได้ที่สถานทูต /För mer information, ring ambassaden
โทร. 02 263 7299
โทรสาร. 02 263 7265
เงินช่วยเหลือกรณีสามีเสียชีวิต

 

Omställningspension
❖ มีเงินช่วยเหลือแม่ม่าย 1 ปี เพื่อปรับตัวทางสถานภาพการเงินของตนเอง ซึ่งอายุแม่ม่ายจะต้องไม่เกิน 65 ปี และต้องยื่นส่งเอกสารคาร้องขอไปยังหน่วยงาน Pensionsmyndigheten ของประเทศสวีเดน ด้วยตนเอง
“Omst ällningspension ällningspensionällningspensionällningspensionällningspensionällningspensionällningspension ällningspension ällningspensionällningspension, under 65 år gammal” och änkan måste själv lämna in ansökan till pensionsmyndigheten.
o หรือบุตรของผู้ตาย ซึ่งอายุ 12 ปีขึ้นไป แต่ไม่เกิน 18 ปี มารดาจะสามารถได้รับเงินช่วยเหลือเพิ่มอีก 1 ปี
Barn över 12 men under 18 år kan modern få förlängt med ytterligare ett år.
o บุตรอายุน้อยกว่า 12 ปี มารดาจะได้รับเงินช่วยเหลือเพิ่ม จนกว่าบุตรคนสุดท้องจะอายุครบ 12 ปี
Barn under 12, kan modern få förlängt fram till barnet fyller 12 år
ข้อมูลทัง้ หมดนเี ้ป็นข้อมูลบางส่วนที่อาจเปลยี่ นแปลงได้โดยไม่มีการแจ้งล่วงหน้า กรุณาโทรสอบถามสถานเอกอัครราชทูต
สวีเดนทุกกรณีก่อนดาเนินการใดๆ
❖ บุตรของผู้ตายจะได้รับเงินช่วยเหลือ จนครบอายุ 18 ปีบริบูรณ์
BarnpensionBarnpensionBarnpension Barnpension BarnpensionBarnpension, barn upp till 18 år
สอบถามรายละเอียดเพิ่มเติมได้ที่ Pensionsmyndigheten
För mer information kontakta Pensionsmyndigheten.
โทร. +46 (0) 77 177 67 76 หรือเข้าไปที่ https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/ekonomiskt-stod/barnpension-och-efterlevandestod-till-barn
มรดก ในประเทศสวีเดน
Arv i Sverige
o สามารถติดต่อ Skatteverket
โทร. +46 85 648 51 60 หรือเข้าไปที่ www.skattverket.se
หรือปรึกษา สภาทนายความในพระบรมราชูปถัมภ์ (Lawyers Council Under the Royal Patronage)
โทร. 02-522 71 24
หรือเข้าไปที่ https://www.lawyerscouncil.or.th/news/
Kontakta Skatteverket i Sverige eller Lawyers Council Under the Royal Patronoage.
หน่วยงานราชการไทยที่สามรถปรึกษาได้ (Thailändska myndigheter)
1. กองคุ้มครองและดูแลผลประโยชน์คนไทยในต่างประเทศ http://www.consular.go.th/main/th/organize/1290/19784-กองคุ้มครองและดูแลผลประโยชน์คนไทยในต่างประเทศ.html
2. สถานเอกอัครราชทูตไทยประจาประเทศสวีเดน (Thailands Ambassad i Sverige)
http://thaiembassy.se/th/
3. ศูนย์บริการข้อมูลภาครัฐเพื่อประชาชน (Government Contact Center : GCC 1111)
โทร. 1111

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som VET om man är skyldig enl svensk lag att registrera ett äktenskap i Sverige, som har ingåtts och reggats på amphur i Thailand, eller kan man bara skita i att anmäla till Sverige utan att få några tråkiga eftergifter? 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jive:

Är det någon som VET om man är skyldig enl svensk lag att registrera ett äktenskap i Sverige, som har ingåtts och reggats på amphur i Thailand, eller kan man bara skita i att anmäla till Sverige utan att få några tråkiga eftergifter? 

Du behöver inte registrera dit äktenskap i Sverige..

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev L200:

Du behöver inte registrera dit äktenskap i Sverige..

Tack! Så det betraktas alltså inte som en lögn om jag låter "skild" stå kvar i levnadsintyget som jag skickar in 1 gång/år och personbeviset?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jive:

Tack! Så det betraktas alltså inte som en lögn om jag låter "skild" stå kvar i levnadsintyget som jag skickar in 1 gång/år och personbeviset?

Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev L200:

Nej.

Tack för ditt svar!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Jive:

Är det någon som VET om man är skyldig enl svensk lag att registrera ett äktenskap i Sverige, som har ingåtts och reggats på amphur i Thailand, eller kan man bara skita i att anmäla till Sverige utan att få några tråkiga eftergifter? 

Jag läste någonstans att man är skyldig att anmäla det men kan inte komma på var jag såg det. 

Kanske någon som är duktig på Google kan bena ut det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Jag läste någonstans att man är skyldig att anmäla det men kan inte komma på var jag såg det. 

Kanske någon som är duktig på Google kan bena ut det.

 

Bara om dom gifta flyttar till Sverige enligt denna länk. Tar för givet att reglerna är likadana om det är en Kubanska eller Thailändska man gift sig med.

 

Registrering av äktenskapet i Sverige

Gällande ert giftermål så behöver ni enbart registrera det i Sverige om ni ska flytta tillbaka dit, se här Du behöver i så fall skicka in ett intyg på att vigseln ägt rum till skatteverket. Ifall skatteverket bedömer att vigseln är giltig registreras den i folkbokföringen.

 

https://lawline.se/answers/ska-man-registrera-att-man-ar-gift-och-bor-utomlands-i-sverige

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Fritz:

Bara om dom gifta flyttar till Sverige enligt denna länk. Tar för givet att reglerna är likadana om det är en Kubanska eller Thailändska man gift sig med.

 

Registrering av äktenskapet i Sverige

Gällande ert giftermål så behöver ni enbart registrera det i Sverige om ni ska flytta tillbaka dit, se här Du behöver i så fall skicka in ett intyg på att vigseln ägt rum till skatteverket. Ifall skatteverket bedömer att vigseln är giltig registreras den i folkbokföringen.

 

https://lawline.se/answers/ska-man-registrera-att-man-ar-gift-och-bor-utomlands-i-sverige

Tack för det, Fritz! Du hittade det som jag har letat runt efter som en galning. Stort tack!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast påverkas din pension av att du är ensamstående. Så begår du bedrägeri och kan bli återbetalningsskyldig om de kommer på dig. 

 

Hittar inte artikeln nu. Var en farbror som gift sig utomlands men inte reggat i Sverige. När det framkom blev det liv om pengar han felaktigt fått. 

 

Har inte 100 koll men är väl någon del av pensionen som påverkas om man är gift eller singel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...