Jump to content
IGNORERAD

Registreringen av giftermål?


Elarbetare

Recommended Posts

19 minuter sedan, skrev Fritz:

Det finns många som ger tusan i att skriva ut sig från Sverige trots att dom bor i Thailand större delen av året utan skriver sig hos nån släkting eller kompis i Sverige. Vill man inte att ens Thailändska äktenskap ska registreras i Sverige så ger man väl bara tusan i att anmäla det till skattemyndigheten eller?

Ja du har rätt, Fritz. Jag har kommit till samma slutsats och ska sluta tjöta om detta mer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 142
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    26

  • Soengsang

    19

  • Fritz

    14

  • leifen

    9

Mest aktiva i denna tråd

Finns det någon fördel att vara gift i Sverige,tänker mest på om frugan har rätt till pension den dagen man lämnar jordlivet..

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev L200:

Finns det någon fördel att vara gift i Sverige,tänker mest på om frugan har rätt till pension den dagen man lämnar jordlivet..

Jo, det finns en efterlevnadspension, som din fru kan ansöka om och som hon kan få om ni har varit gifta i fem år. Jag tror att hon kan få den i ett år efter din bortgång.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Kommer jag ihåg helt galet?

Tidigare skulle inlägg i denna del av forumet godkännas av moderator, den funktionen verkar ha försvunnit i och med forumuppdateringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev GreenValley:

Kommer jag ihåg helt galet?

Tidigare skulle inlägg i denna del av forumet godkännas av moderator, den funktionen verkar ha försvunnit i och med forumuppdateringen.

Jag tog bort spärren för ca 6 månader sen eftersom jag tyckte inläggen höll bra nivå. 

 

Kanske var fel av mig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Jive:

Jo, det finns en efterlevnadspension, som din fru kan ansöka om och som hon kan få om ni har varit gifta i fem år. Jag tror att hon kan få den i ett år efter din bortgång.

Efterlevandepensionens utbetalningstid varierar med ålder, familjeförhållanden och anställningsförhållanden, efterlevande för familjepension kan vara livslångt, men du har heller inte fel om ett år, vet att det gäller i vissa fall.

Är en djungel av varianter vad gäller efterlevnadspension.

Men helt klart så är det bra att registrera giftemål i sverige.

 

https://www.pri.se/sv/pensionsadministration/btp/btp-2/pensionsformaner-btp-2/efterlevandepension/

"Särskild efterlevandepension betalas ut till efterlevande maka, make eller sambo. Den betalas ut om du är anställd vid dödsfallet och avlider innan du har fyllt 65 år. Din maka, make eller sambo ska också vara yngre än 65 år vid dödsfallet.

Denna pension betalas ut till och med månaden innan den efterlevande fyller 65 år. Den kortaste utbetalningstiden är alltid fem år."

 

"Familjepensionen upphör om den efterlevande gifter om sig/blir sambo innan hon eller han fyllt 60 år. Annars betalas den ut livsvarigt."

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Soengsang:

Efterlevandepensionens utbetalningstid varierar med ålder, familjeförhållanden och anställningsförhållanden, efterlevande för familjepension kan vara livslångt, men du har heller inte fel om ett år, vet att det gäller i vissa fall.

Är en djungel av varianter vad gäller efterlevnadspension.

Men helt klart så är det bra att registrera giftemål i sverige.

 

https://www.pri.se/sv/pensionsadministration/btp/btp-2/pensionsformaner-btp-2/efterlevandepension/

"Särskild efterlevandepension betalas ut till efterlevande maka, make eller sambo. Den betalas ut om du är anställd vid dödsfallet och avlider innan du har fyllt 65 år. Din maka, make eller sambo ska också vara yngre än 65 år vid dödsfallet.

Denna pension betalas ut till och med månaden innan den efterlevande fyller 65 år. Den kortaste utbetalningstiden är alltid fem år."

 

"Familjepensionen upphör om den efterlevande gifter om sig/blir sambo innan hon eller han fyllt 60 år. Annars betalas den ut livsvarigt."

Tack, det var en bra länk du skickade med lite mer detaljer än jag kände till, men i vårt fall är vi båda för gamla för att hon skall kunna få något. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jive:

Tack, det var en bra länk du skickade med lite mer detaljer än jag kände till, men i vårt fall är vi båda för gamla för att hon skall kunna få något. 

Nja, har du vart gift i 5 år som 65+ tror då makan har rätt till 6 eller 12(är inte riktigt säker) månaders "omställningspension" tror jag de kallar det, är väl en form av efterlevande pension.

Rätt viktiga saker att kolla upp, och se till att makan har lite koll på, eller vet var att vända sig om det värsta händer, är ju ändå lite hjälp med lite slantar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja, har du vart gift i 5 år som 65+ tror då makan har rätt till 6 eller 12(är inte riktigt säker) månaders "omställningspension" tror jag de kallar det, är väl en form av efterlevande pension.

Rätt viktiga saker att kolla upp, och se till att makan har lite koll på, eller vet var att vända sig om det värsta händer, är ju ändå lite hjälp med lite slantar.

Men risken är stor att hon har hunnit fylla 65 när jag tar ner skylten och där går ju gränsen idag, som jag kan se. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Jive:

Men risken är stor att hon har hunnit fylla 65 när jag tar ner skylten och där går ju gränsen idag, som jag kan se. 

Undrar om det inte är där vad de kallar "omställningspension" kommer in?

Finns nog någon som har koll på detta mer exakt här, är ju rätt viktiga saker!

 

Edit, helt fel av mig, omställningspension är en helt annan sak!

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/ekonomiskt-stod/omstallningspension

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Undrar om det inte är där vad de kallar "omställningspension" kommer in?

Finns nog någon som har koll på detta mer exakt här, är ju rätt viktiga saker!

Får hoppas någon här vet. Det är ju så typiskt myndighetssverige - så satans svårt att hitta relevant info om det mesta. Sedan kan jag ju tänka mig den dag det skulle bli aktuellt, att ansöka om detta ifrån Thailand och ha en dialog med Skatteverket...phu.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jive:

Får hoppas någon här vet. Det är ju så typiskt myndighetssverige - så satans svårt att hitta relevant info om det mesta. Sedan kan jag ju tänka mig den dag det skulle bli aktuellt, att ansöka om detta ifrån Thailand och ha en dialog med Skatteverket...phu.

Jag har förberett mig rätt väl, man vet aldrig när det händer.

Något som är viktigt i min ålder som många missar är att överföra premiepensionsrätten, och att anmäla efterlevnadsskydd den dag man tar ut premiepension.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sitter man där med några frågor som handlar om just mitt fall. Skickar in frågorna till Skatteverket och får svar från en som "vet" , eller snarare tror sig veta och som sedan visar sig vara helt fel. Detta har hänt mig!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Jive:

Så sitter man där med några frågor som handlar om just mitt fall. Skickar in frågorna till Skatteverket och får svar från en som "vet" , eller snarare tror sig veta och som sedan visar sig vara helt fel. Detta har hänt mig!

Den person som jag känner som har mest koll på dessa saker bor i Pattaya, det jag själv inte kan läsa mig till väljer jag att lita på han, tror det är en gemensam bekant, vill inte droppa namnet här, men han har faktiskt koll!

Vet att han hjälpt många med bla änke-efterlvnad-omställnings pension eller vad fan det nu heter.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Den person som jag känner som har mest koll på dessa saker bor i Pattaya, det jag själv inte kan läsa mig till väljer jag att lita på han, tror det är en gemensam bekant, vill inte droppa namnet här, men han har faktiskt koll!

Vet att han hjälpt många med bla änke-efterlvnad-omställnings pension eller vad fan det nu heter.

Kan du skicka hans namn på pm?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju källhänvisningen som är omöjlig att hitta. Praktiken får vara källhänvisning - som i mitt inlägg och svar till Kenneth 4618.
Sambeskattning för makar avskaffades i 1971 års skattereform i Sverige.

Den som är född mellan 1938 och 1953 får även tilläggspension från det gamla systemet som bestod av Folkpension och ATP.

Andelen är åldersberoende
Den 20- reduceras enligt en tabell som finns Pensionsmyndigheten hemsida. T. ex får den som är född 1949 5/20-delar och den som är född 1939 15/20-delar.

Folkpensionsdelen för ogift är 96 % och gift 78,5 % av prisbasbeloppet så därför sjunker pensionen om man gifter sig.

Hur många kronor det blir beror på åldern.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det var en bra länk du skickade med lite mer detaljer än jag kände till, men i vårt fall är vi båda för gamla för att hon skall kunna få något. 
Länken går till BTP som är bankanställdas tjänstepension.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Drar mitt strå till stacken då...

Hade tidigare Immigrant B (Business). Förra året rekades jag att göra om det till ett "marriage visa" då vi alltså (uppenbarligen) är gifta.

Förra året gick det hur lätt som helst. Använde Visa2Britain som ligger vägg i vägg med immigration i Jomtien.

Det var lite lätta papper som jag har:

Marriage cert, work permit, tax receipts för tre månader tillbaka, lite andra "company docs", hyreskontrakt, tabien baan på frugan, hennes id och tre stycken selfies på oss inne och utanför huset samt en handritad karta. (En utprintad Google map över huset accepteras icke!)

Slantade 25 lax och allt gick fint. Fick 30 dagar först och sen efter det 11 månaders förlängning.

 

I år var det en heeeelt annan femma. Jag har nu varit där nere 7 eller 8 gånger och har fortfarande inte fått mitt visum!

Denna gången räcker det inte med samma papper som förra året. Långt ifrån!

Det ska bl a vara kort från på oss två från alla rum inklusive sovrummet. Selfies accepterades icke denna gång!

Det ska även vara en bunt andra company docs som de inte ville ha förut.

Sen krävdes också Chanote(!), Tabien baan och ID från husägaren, Tabien baan och ID från mäklaren(!) samt elräkning.

 

Nu senaste gången så fick vi till slut grönt ljus och degade 25 lax och allt skulle vara OK.

Vi fick komma in och sitta ner med immikärringen där det togs kort på oss båda och hon bläddrade surt igenom våra papper...
 

För ett halvår sedan fixade jag ett nytt work permit då det gamla var utslitet. Detta såg givetvis immikärringen och började ifrågasätta detta.

Var är det gamla? Varför har du bytt?
Jag förklarade men det godtogs såklart inte. Så det blev ett nej och krav på mer dokument!

Hon vill ha det gamla arbetstillståndet. Men det är ju återlämnat till "labour office" sade jag. De tog ju tillbaka det...

Fixa kopia var svaret jag fick.

På grund av detta så kräver hon även andra company docs och tax receipts daterade sex månader tillbaka i tiden då hon inte köper storyn (som alltså är sann) att jag bytt work permit bara sådär.

 

Så nu sitter man här och svettas lite och hoppas på att revisorn kan fixa fram allt på måndag.

Visumet går ut på Fredag haha!

 

Kan tillägga att jag frågade snubben som hjälpt mig på visa2britain hur mycket de degar kärringen där inne av de 25 jag betalar.

18 lax sade han att hon plockar rätt ner i fickan. 🤬

 

Edit: Ser ju att det var fel tråd som jag postade i nu så inlägget kanske kan flyttas av någon evil mod?

Ändrades av Fantomen
Fel tråd?
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...