Jump to content
IGNORERAD

Nya regler för att hyra ut rum/lägenheter


Tallviking

Recommended Posts

Tallviking

Från 1:a maj gäller nya regler för de som hyr ut rum och lägenheter under längre perioder

 

Orsaken till de nya reglerna är för att skydda hyresgästerna

 

Nya reglerna omfattar bl.a förbud mot att kräva flera månaders hyra i förväg (max en månad) och förbud att låsa ute en hyresgäst

 

En annan nyhet är möjligheten att säga upp ett långtidsavtal med 30 dagars uppsägningstid

 

Hyresvärden får ej heller lägga på extra kostnader för kyla, el, wifi etc utan enbart debitera den verkliga kostnaden

 

http://www.khaosodenglish.com/news/business/2018/03/08/new-rights-renters-Thailand-shock-landlords/

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khonis

    6

  • Benjamas

    4

  • Soengsang

    3

  • Nemo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ja så nu är det alltså slut på att debitera 8 baht för elen, kom ihåg det nu alla att efter 1 maj ska ni bara betala 4 baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till att polisanmäla den thailändska hyresvärden med hänvisning till en lag.

 

Lagar från 1979 är inte ens i drift än ;)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller bara för de hyresvärdar som hyr ut 5 eller mer enheter. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Benjamas:

Ja så nu är det alltså slut på att debitera 8 baht för elen, kom ihåg det nu alla att efter 1 maj ska ni bara betala 4 baht

Kommer naturligtvis att justeras med en höjning av "grundhyran".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer naturligtvis att justeras med en höjning av "grundhyran".
Dom kan inte ändra i pågående kontrakt.
Sen om det är så enkelt att höja hyran får vi se framöver
Link to comment
Dela på andra sajter

Snåla hyresgäster kan gott betala, hyror är generellt för billiga i Thailand, så höjda hyror är nog på sin plats, för att kompensera extra inkomsterna på el etc.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Benjamas:

Dom kan inte ändra i pågående kontrakt.
Sen om det är så enkelt att höja hyran får vi se framöver

De vanliga är väl två-tre månaders uppsägningstid av kontrakten och de flesta är nog skrivna på bara ett år.

Vanligt är att hyreshöjningar ska aviseras två månader före utgången av kontraktstiden och samma med man man ska varsko 2 månader i förväg om man tänker bo kvar.

Så har mina kontrakt i Thailand varit utformade.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Soengsang:

Snåla hyresgäster kan gott betala, hyror är generellt för billiga i Thailand, så höjda hyror är nog på sin plats, för att kompensera extra inkomsterna på el etc.

OK, att du tycker att jag är snål som hyr ett relativt billigt hus i Pattaya kan jag leva med. Men den billiga hyran beror väl ändå mycket på den billiga arbetskraften som byggde huset. Betalade du mer i lön för dom som byggde ditt hus än vad marknaden krävde eller vad menar du egentligen?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, att du tycker att jag är snål som hyr ett relativt billigt hus i Pattaya kan jag leva med. Men den billiga hyran beror väl ändå mycket på den billiga arbetskraften som byggde huset. Betalade du mer i lön för dom som byggde ditt hus än vad marknaden krävde eller vad menar du egentligen?

Nu var ju inte frågan ställd till mig, men det gjorde faktiskt jag. Vi hade några kvinnliga byggare som jag vägrade ge lägre lön än de manliga. Det blev lite krångel, men i stort mottogs det bra:D

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, att du tycker att jag är snål som hyr ett relativt billigt hus i Pattaya kan jag leva med. Men den billiga hyran beror väl ändå mycket på den billiga arbetskraften som byggde huset. Betalade du mer i lön för dom som byggde ditt hus än vad marknaden krävde eller vad menar du egentligen?

Nu var det inte så allvarligt skrivet, kanske skulle haft en rolig gubbe bakom.

Men o andra sidan är det ofta väldigt billigt att hyra, säg att huset kostar 2 milj att bygga och hyrs ut för 10000 i månaden, det är enkelt räknat 200 mån, för att få tillbaka de pengarna....sen så tillkommer ju underhåll....måste vara en dålig affär för många.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu var det inte så allvarligt skrivet, kanske skulle haft en rolig gubbe bakom.

Men o andra sidan är det ofta väldigt billigt att hyra, säg att huset kostar 2 milj att bygga och hyrs ut för 10000 i månaden, det är enkelt räknat 200 mån, för att få tillbaka de pengarna....sen så tillkommer ju underhåll....måste vara en dålig affär för många.

Men dom äger ju fortfarande huset, efter dessa månader, samt så lär väl fastigheten ha gått upp i värde..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Soengsang:

Snåla hyresgäster kan gott betala, hyror är generellt för billiga i Thailand, så höjda hyror är nog på sin plats, för att kompensera extra inkomsterna på el etc.

Va? Vad kom det ifrån? 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu var det inte så allvarligt skrivet, kanske skulle haft en rolig gubbe bakom.

Men o andra sidan är det ofta väldigt billigt att hyra, säg att huset kostar 2 milj att bygga och hyrs ut för 10000 i månaden, det är enkelt räknat 200 mån, för att få tillbaka de pengarna....sen så tillkommer ju underhåll....måste vara en dålig affär för många.

Just därför hyra är bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Khonis:

Va? Vad kom det ifrån? 

Extra inkomsterna ?

Saltade elräkningen, vilket är rätt fräckt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Sangwal:

Men dom äger ju fortfarande huset, efter dessa månader, samt så lär väl fastigheten ha gått upp i värde..

 

Rock on!

Njae ett värde finns väl men jag har sällan sett värden sjunka så hårt som i thiland. Eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Khonis:

Njae ett värde finns väl men jag har sällan sett värden sjunka så hårt som i thiland. Eller har jag fel?

Nja, det beror väl lite på var man köpt sitt hus/lgh.

Tror allt att Bkk håller sig väl, om jag nu ska ta nämna någon stad...

Men att köpa något i Pattis, så bör man vara beredd på att förlora pengar...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Extra inkomsterna ?

Saltade elräkningen, vilket är rätt fräckt.

Ser inte hur det hör ihop. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Sangwal:

Nja, det beror väl lite på var man köpt sitt hus/lgh.

Tror allt att Bkk håller sig väl, om jag nu ska ta nämna någon stad...

Men att köpa något i Pattis, så bör man vara beredd på att förlora pengar...

 

Rock on!

Säkert i Bkk och nahkon somewhere också. Nytt är nytt. Resten är skadat gods. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
17 minuter sedan, skrev Sangwal:

Men dom äger ju fortfarande huset, efter dessa månader, samt så lär väl fastigheten ha gått upp i värde..

 

Rock on!

Kanske men man blir allt lite tveksam när man läser om alla osålda lägenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nu var det inte så allvarligt skrivet, kanske skulle haft en rolig gubbe bakom.

Men o andra sidan är det ofta väldigt billigt att hyra, säg att huset kostar 2 milj att bygga och hyrs ut för 10000 i månaden, det är enkelt räknat 200 mån, för att få tillbaka de pengarna....sen så tillkommer ju underhåll....måste vara en dålig affär för många.

Det som jag fetmarkerat håller jag med om. Men allvarligt..hur kan man ens snudda vid tanken på att bygga ett hus för 2 mille och sen kalkylera/tro på att man ska få hyra ut detta för 10 000/ månad och dessutom året runt?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Det som jag fetmarkerat håller jag med om även om jag inte riktigt fattade vad du menade. Men allvarligt..hur kan man ens snudda vid tanken på att bygga ett hus för 2 mille och sen kalkylera/tro på att man ska få hyra ut detta för 10 000/ månad och dessutom året runt?

 

Fritz..

Exat. Där faller all rim och reson i Thaitänket. Finns ingen uppsida. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/9/2018 at 02:30, skrev Benjamas:

Dom kan inte ändra i pågående kontrakt.
Sen om det är så enkelt att höja hyran får vi se framöver

Tänkte på en ny hyresgäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Sangwal:

Men dom äger ju fortfarande huset, efter dessa månader, samt så lär väl fastigheten ha gått upp i värde..

 

Rock on!

Knappast fastigheten, däremot mark/tomtvärdet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...