Jump to content
IGNORERAD

Tvättmaskin


lasseiudon

Recommended Posts

lasseiudon

Undrar om inte vår tvättmaskin är slut nu. En 8 år gammal Electrolux ifrån HomePro. Vid sista centrifugeringen trodde jag att den skulle explodera och börja brinna, ett förfärligt oväsen och konstig lukt. När jag sedan öppnade luckan verkar trumman sitta snett och gummipackningarna mot luckan är ur led på något sätt.

 

Vad tycker ni, skall man försöka få någon reparatör att titta på den eller är det bara att ta en sväng till HomePro och köpa en ny?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Undrar om inte vår tvättmaskin är slut nu. En 8 år gammal Electrolux ifrån HomePro. Vid sista centrifugeringen trodde jag att den skulle explodera och börja brinna, ett förfärligt oväsen och konstig lukt. När jag sedan öppnade luckan verkar trumman sitta snett och gummipackningarna mot luckan är ur led på något sätt.

 

Vad tycker ni, skall man försöka få någon reparatör att titta på den eller är det bara att ta en sväng till HomePro och köpa en ny?

Fixar nog närmaste bysmed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan va att en fjäder som trumman hänger i gått av, ta av locket så ser du om det är så

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Fixar nog närmaste bysmed.

Tror jag inte ;)

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Undrar om inte vår tvättmaskin är slut nu. En 8 år gammal Electrolux ifrån HomePro. Vid sista centrifugeringen trodde jag att den skulle explodera och börja brinna, ett förfärligt oväsen och konstig lukt. När jag sedan öppnade luckan verkar trumman sitta snett och gummipackningarna mot luckan är ur led på något sätt.

 

Vad tycker ni, skall man försöka få någon reparatör att titta på den eller är det bara att ta en sväng till HomePro och köpa en ny?

Är den i fint skick hade jag nog reparerat, som att det verkar vara ett mekaniskt fel så är nog inte delarna så dyra, arbetskostnaden är ju försumbar.

Brukar ju finnas shoppar här och där som lagar kylskåp, tvättmaskiner och div vitvaror, och det är förvånande vilka saker de anser är värda att reparera.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Undrar om inte vår tvättmaskin är slut nu. En 8 år gammal Electrolux ifrån HomePro. Vid sista centrifugeringen trodde jag att den skulle explodera och börja brinna, ett förfärligt oväsen och konstig lukt. När jag sedan öppnade luckan verkar trumman sitta snett och gummipackningarna mot luckan är ur led på något sätt.

 

Vad tycker ni, skall man försöka få någon reparatör att titta på den eller är det bara att ta en sväng till HomePro och köpa en ny?

 

Troligen lagret på axeln som håller trumman som har gått sönder, kan inte bli så dyrt att byta.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

När våran förra tvättmaskin dog så tyckte frugan att vi skulle ge bort den till en yngre släkting och hennes sambo och köpa en ny och större. Så blev det naturligtvis, den gamla reparerades för drygt en tusenlapp och jag köpte en ny och större för runt 9000 om jag inte minns fel och alla är nöjda och glada. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från mina erfarenheter när tvättmaskiner mekaniskt pajjar så gissar jag på 3 möjliga fel.

1.Trumman hålls uppe av 2 st fjädrar men att någon skulle brista har jag inte råkat ut för,däremot sitter fjädern i ett hål i överkant och där skall det sitta ett gummiskydd som kan ha pajat och då slits hålet i plåten sönder.

2. I underkant sitter det 2 st stötdämpare som kan slitas ut och då blir det ingen dämpning.

I Sverige kostar 2 st dämpare till Elektrolux cirka 2000 kronor. Jag hittade 2 st på skroten.

lätta att byt,troligen 2 plastbultar att dra ur.

3. Om kullagret går sönder så brukar det låta som ett reaplan, tror inte att trumman skulle hänga snett av den anledningen.

lossa bakstycket och känn om det glappar.

 

Elektriskt så kan startkondensatorn ha gått sönder, händer om t.ex rens-silen blir full av ludd och du glömt att rensa den.

Kondensatorn är en blank burk diameter 3cm och längd 8 cm,sitter ofta på bottenplattan. när den gått sönder så luktar det "apa", Värdet brukar ligga mellan 4 till 8 mikrofarad, kostar 100 thb på skroten.

 

Rapportera gärna vad det var för fel.

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Samsung som började vibrera.
8kg

Fick köpa en ny Electrolux för att komma vidare i livet.
10kg

Samsung:en är kvar, men jag har inte gett mig på att laga den ännu, den är ju väldigt lite använd så vill inte slänga den.
Dom bytte motorn på garantin men det hade ju inget med saken att göra annat än att dom ville blåsa mig på pengar, dom lyckades dock inte med det, ny motor och rem blev det iallafall, ska nog kolla dämpare och fjädrar, den fyller vattnet till korrekt nivå och pumpar ut som den ska.


Min Samsung kyl frys som inte var speciellt gammal pajade oxå.
Vägrar starta hux flux.

Blir inge mer Samsung hushålls apparater.
Förtroendet förbrukat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:


Min Samsung kyl frys som inte var speciellt gammal pajade oxå.
Vägrar starta hux flux.

Blir inge mer Samsung hushålls apparater.
Förtroendet förbrukat.

Är det en kombinerad kyl/frys?

Då kan den ha en eller 2 kompressorer.

Har den bara en kompressor så skulle jag som första åtgärd kolla termostaten.

Ganska billig del och lätt att byta.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en kombinerad kyl/frys?
Då kan den ha en eller 2 kompressorer.
Har den bara en kompressor så skulle jag som första åtgärd kolla termostaten.
Ganska billig del och lätt att byta.
 
Born41
Bara 1 kompressor.

Sitter ett kort fullt med elektronik så termostaten är elektronisk.

Den tänder inte ens ledbelysningen när man öppnar dörren.

Jag kan väl få bukt med den också vad det lider, men vi har ju 2 kylar och 1 frys till så det prioriteras ned, speciellt som vi bara var där 4 veckor senast.

Får se vad jag gör, kan man googla fram ett schema så är det enkelt, annars köra till nån reperatör.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Undrar om inte vår tvättmaskin är slut nu. En 8 år gammal Electrolux ifrån HomePro. Vid sista centrifugeringen trodde jag att den skulle explodera och börja brinna, ett förfärligt oväsen och konstig lukt. När jag sedan öppnade luckan verkar trumman sitta snett och gummipackningarna mot luckan är ur led på något sätt.

 

Vad tycker ni, skall man försöka få någon reparatör att titta på den eller är det bara att ta en sväng till HomePro och köpa en ny?

Förra tvättmaskinen blev axeln sned då det troligen ramlat ner plastbitar ifrån tvättmedelsfacket i maskin.

maskinen var mycket compakt modell av märket candy någonting.

Ingen ide och laga tyckte de när jag klagade men fick en riktig maskin av märket Bosh när jag la på lite extra pengar.

Var nog enda gången i mitt liv som jag köpt extraförsäkring och det gick väl ut.

Candyn gav jag bort och vet inte vad som hände med den sedan.

Detta hände dock i Sverige där det inte är någon ide och laga någonting.

I Thailand hade jag säkert fått det fixat.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag har en Samsung som började vibrera.ä
8kg

Fick köpa en ny Electrolux för att komma vidare i livet.
10kg

Samsung:en är kvar, men jag har inte gett mig på att laga den ännu, den är ju väldigt lite använd så vill inte slänga den.
Dom bytte motorn på garantin men det hade ju inget med saken att göra annat än att dom ville blåsa mig på pengar, dom lyckades dock inte med det, ny motor och rem blev det iallafall, ska nog kolla dämpare och fjädrar, den fyller vattnet till korrekt nivå och pumpar ut som den ska.
 

Bra! Hatar "slit-o-släng" typen av människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...