Jump to content
IGNORERAD

Dödsskjutning på chaweng beach


Hobbe

Recommended Posts

Att de sköt ihjäl varandra på grund av den här dispyten hade förstås ingenting att göra med den goda tillgången på vapen i Thailand......

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

Att de sköt ihjäl varandra på grund av den här dispyten hade förstås ingenting att göra med den goda tillgången på vapen i Thailand......

Om de skulle slå ihjäl varandra med basebolls trä skulle vi förbjuda baseboll? 

Hur än du stryper  tillgång till vapen så kommer kriminella att slå ihjäl varandra i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev JJC:

Om de skulle slå ihjäl varandra med basebolls trä skulle vi förbjuda baseboll? 

Hur än du stryper  tillgång till vapen så kommer kriminella att slå ihjäl varandra i alla fall.

Visst, du har en  poäng i att folk, särskilt kriminella, kommer att fortsätta ha ihjäl varandra på olika sätt alltid. Lika mycket poäng dock i att tillgången på skjutvapen påverkar. De kunde förstås lyckats slå ihjäl varandra även med varsitt basebollträ, men mindre troligt.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter vad jag förstått är det numera bara en entreprenör som har jet-skis på Chaweng beach, och sätta sig upp mot denne maffiakille är nog inte hälsosamt.

Dessutom är han en djävla översittare av det "lilla" jag sett.

Bara hans attityd gör att jag aldrig skulle hyra en jet-ski av hans gäng, var helt annorlunda för ett tiotal år sedan.

De två som förr höll till utanför Chaweng Garden var hur bra som helst.

Frugan ville ut och åka en gång, hyrde på en timme. När vi kommit utanför korallrevet ville frugan inte vara med längre - blåste för hårt (stora vågor). Vi körde tillbaka och då fick vi besked om att resterande tid kunde vi ta ut en dag när det gick mindre sjö.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-02-28 at 17:00, skrev Khonis:

Exactemente. Fler vapen betyder mindre våld. 

Jag hade en Ak4 /utlånad av staten/ stående i min klädkammaren i fyra år inte blev jag aggressiv eller sköt några för det. Det var faktisk många i Sverige som hade automatvapen hemma utan att gå till närmaste ICA och skjuta några för nöjes skull eller för att man var arg på kassörskan. 

Schweiziska armen bygger också på att folk har automat vapen hemma inte går de ut och skjuter vild.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Ak4 /utlånad av staten/ stående i min klädkammaren i fyra år inte blev jag aggressiv eller sköt några för det. Det var faktisk många i Sverige som hade automatvapen hemma utan att gå till närmaste ICA och skjuta några för nöjes skull eller för att man var arg på kassörskan. 
Schweiziska armen bygger också på att folk har automat vapen hemma inte går de ut och skjuter vild.
 
 
Och?


Vapen är ingen bra grej helt enkelt.
Varför är det en het potatis?
Varför måste man käbbla emot det uppenbara?
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev JJC:

Jag hade en Ak4 /utlånad av staten/ stående i min klädkammaren i fyra år inte blev jag aggressiv eller sköt några för det. Det var faktisk många i Sverige som hade automatvapen hemma utan att gå till närmaste ICA och skjuta några för nöjes skull eller för att man var arg på kassörskan. 

Schweiziska armen bygger också på att folk har automat vapen hemma inte går de ut och skjuter vild.

 

 

Det finns ca 2 miljoner legala vapen i sverige, och antagligen ännu fler illegala vapen, nu för tiden skjuts det ju en hel del i sverige men det är nog sällan att någon dödas med legala vapen skulle jag tro.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Bananen:

Det finns ca 2 miljoner legala vapen i sverige, och antagligen ännu fler illegala vapen, nu för tiden skjuts det ju en hel del i sverige men det är nog sällan att någon dödas med legala vapen skulle jag tro.

Frågan är lite som hönan eller ägget som kom först..

Dessa illegala vapen, har dom alltid varit illegala eller kan det vara så enkelt att dom har blivit stulna?

 

Så om det blir svårare att handla legala vapen, så lär väl det bli mindre illegala vapen i omlopp i framtiden..

Bara en lite tanke..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Nicholas:

Och?


Vapen är ingen bra grej helt enkelt.
Varför är det en het potatis?
Varför måste man käbbla emot det uppenbara?

och det betyder att samhället är sjuk. 

Klart jag tycker inte att det är bra med mycket vapen men problemet ligger någon annanstans.

Psykiska problem, radikalisering, eller annat. Men som vanligt våra politiker tar de enklaste utvägar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

och det betyder att samhället är sjuk. 
Klart jag tycker inte att det är bra med mycket vapen men problemet ligger någon annanstans.
Psykiska problem, radikalisering, eller annat. Men som vanligt våra politiker tar de enklaste utvägar.
 
Jo.

Men vapen är den parameter man har en chans att påverka.

Radikala aktivister gör jag var jsg kan var 4:de år för att bli av med, men dom radikala har fler röster att erbjuda (S) tyvärr.

Antalet vapen multiplicerat med antalet knäppgökar = dödsfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Sangwal:

Frågan är lite som hönan eller ägget som kom först..

Dessa illegala vapen, har dom alltid varit illegala eller kan det vara så enkelt att dom har blivit stulna?

 

Så om det blir svårare att handla legala vapen, så lär väl det bli mindre illegala vapen i omlopp i framtiden..

Bara en lite tanke..

 

Rock on!

En gång hade man rensat ett militär vapenförråd på Gotland det var på 80 talet. 

Det var i samma väva som politiker började spara på allt. 

Ingen tog på sig ansvar trots att det var uppenbart att politiska beslut ställde till det. 

Vakt fick titta till förrådet var sjätte tima ingen larm var installerad. 

Så klart en hel del kommer från stöld men än mer importeras från Balkan och i tidiga 90 talet smugglades enorma mängder från fd Sovjet. Än en gång politiska beslut och besparingar 

var och är orsaken.  

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev JJC:

En gång hade man rensat ett militär vapenförråd på Gotland det var på 80 talet. 

Det var i samma väva som politiker började spara på allt. 

Ingen tog på sig ansvar trots att det var uppenbart att politiska beslut ställde till det. 

Vakt fick titta till förrådet var sjätte tima ingen larm var installerad. 

Så klart en hel del kommer från stöld men än mer importeras från Balkan och i tidiga 90 talet smugglades enorma mängder från fd Sovjet. Än en gång politiska beslut och besparingar 

var och är orsaken.  

Även alla vapen från Balkan är väl mer eller mindre stulna...

Så mindre vapen i omlopp, mindre illegala vapen....

 

Sen tycker jag att vi har bra ordning på alla legala vapen och vapenlicenser i Sverige och inte som i Usa, där man Kan köpa sig ett maskingevär på Wall-mart..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Sangwal:

Även alla vapen från Balkan är väl mer eller mindre stulna...

Så mindre vapen i omlopp, mindre illegala vapen....

 

Sen tycker jag att vi har bra ordning på alla legala vapen och vapenlicenser i Sverige och inte som i Usa, där man Kan köpa sig ett maskingevär på Wall-mart..

 

Rock on!

Förutsätter att du har varit i USA och köpte ett på Wall-mart och då vet du hur det går till där eller bar du bara hört eller läst om det i Aftonblaskan?

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev JJC:

Förutsätter att du har varit i USA och köpte ett på Wall-mart och då vet du hur det går till där eller bar du bara hört eller läst om det i Aftonblaskan?

Ojdå, jag fick inte med en smiley och då kan man visst inte greppa, när någon överdriver en smula....

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Sangwal:

Frågan är lite som hönan eller ägget som kom först..

Dessa illegala vapen, har dom alltid varit illegala eller kan det vara så enkelt att dom har blivit stulna?

 

Så om det blir svårare att handla legala vapen, så lär väl det bli mindre illegala vapen i omlopp i framtiden..

Bara en lite tanke..

 

Rock on!

Tja, de flesta vapnen har nog varit legala :haha:, vapnen smugglas väl ofta in ifrån tex jougoslavien, verkar va ganska ovanligt att dom stjäls från svensson.

 

Ovanligt att vapnen används av brottslingar

"Men trots den stora mängden vapen ute i stugorna sägs det inte finnas några skäl till oro.

– Det är väldigt ovanligt att lagliga vapen används i brottslig verksamhet, förklarar Maria Brahm.

Inte heller anses stölder av lagliga vapen vara särskilt vanliga då det finns hårda krav på hur de ska förvaras i säkerhetsskåp.

Trots det visar en studie som gjordes för några år sedan att runt 270 licensbelagda vapen stjäls varje år.

källor: Polismyndigheten, Svensk jakt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stora-mangder-automatvapen-hos-privatpersoner

 

 

Vapenstöld – ett extremt ovanligt brott

https://svenskjakt.se/uncategorized/vapenstold-ett-extremt-ovanligt-brott/

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bananen:

Tja, de flesta vapnen har nog varit legala :haha:, vapnen smugglas väl ofta in ifrån tex jougoslavien, verkar va ganska ovanligt att dom stjäls från svensson.

 

Ovanligt att vapnen används av brottslingar

"Men trots den stora mängden vapen ute i stugorna sägs det inte finnas några skäl till oro.

– Det är väldigt ovanligt att lagliga vapen används i brottslig verksamhet, förklarar Maria Brahm.

Inte heller anses stölder av lagliga vapen vara särskilt vanliga då det finns hårda krav på hur de ska förvaras i säkerhetsskåp.

Trots det visar en studie som gjordes för några år sedan att runt 270 licensbelagda vapen stjäls varje år.

källor: Polismyndigheten, Svensk jakt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stora-mangder-automatvapen-hos-privatpersoner

 

 

Vapenstöld – ett extremt ovanligt brott

https://svenskjakt.se/uncategorized/vapenstold-ett-extremt-ovanligt-brott/

Som sagt, dessa vapen var ju en gång i tiden legala i Jugoslaven också, innan de kriminella fick tag på dom..

 

Rock on! 

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Sangwal:

Som sagt, dessa vapen var ju en gång i tiden legala i Jugoslaven också, innan de kriminella fick tag på dom..

 

Rock on! 

Visst, att det stjäls en massa vapen runt om i världen stämmer säkert, att det är ovanligt i sverige tycks också stämma, som sagt..

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Bananen:

Visst, att det stjäls en massa vapen runt om i världen stämmer säkert, att det är ovanligt i sverige tycks också stämma, som sagt..

I sverige för 50 år sen stog hagelbössan i hallen, 40 år sen var man tvungen att låsa fast bössan på väggen i dag har vi säkerhetsskåp för våra jaktvapen

Min farmors mor hade en laddad myningsladdre under sängen då var det inga lagar i slutet på 1800 talet, den har jag kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/28/2018 at 16:46, skrev spooncreek:

Att de sköt ihjäl varandra på grund av den här dispyten hade förstås ingenting att göra med den goda tillgången på vapen i Thailand......

Illegala sådana. Tycker inte att det verkar vara så lätt att få vapenlicens i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Boa52:

 

Min farmors mor hade en laddad myningsladdre under sängen då var det inga lagar i slutet på 1800 talet, den har jag kvar

Inga problem, vapen äldre än 100 år som inte kan laddas med enhets patroner är licensfria.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...