Jump to content
IGNORERAD

Hyra bil


Galten

Recommended Posts

Tänkte hyra bil en månad vid nästa resa i Bang sarey nära Pattaya.

Vad kan det kosta för en pickupp med försäkringar och vart skall man vända sig.

Blir premiär för min del och köra bil i Thailand:waaaht:.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    8

  • Galten

    6

  • Kenneth4618

    3

  • samet

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vi hyrde en Toyota Fortuner i Phuket förra veckan. 4 dagar. Kostade 9000 bath. Inklusive alla försäkringar. ( Däck ingick inte i försäkringen. Skulle kosta oss 7000b om vi pajade däcken) Vet inte om detta är dyrt eller billigt i Thailand. Google lotsade mig på vägen för att få ett hum om priser i Phuket i alla fall. Börja med carflexi.com som hade en bra jämförelse site med massa olika bolag som dem förmedlar. Men eftersom vi var ute i sista stund hyrde vi direkt vid flygplatsen. Chick-a-rent tror jag bolaget hette. Fanns på Don Muang också såg jag. Ungefär samma pris som på nätet.

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hyrt av detta företag många gånger i Europa och Thailand och det funkar kanon.  Kan lägga till försäkring som täcker allt.

I Udon Thani hyr jag alltid av Lek car rental

http://www.autoeurope.se/car.cfm

 

Ett exempel

Din aktuella bokning:

Upphämtning:

Bankok Suvamabhumi Airport, 01 Apr 2018, 10:00

Återlämning:

Bankok Suvamabhumi Airport, 30 Apr 2018, 10:00

Bil.JPG.5b9c6a987e75a9238fd515b8fe8e546c.JPG

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyrde av Avis varje gång när jag var nere nu. Priset varierade lite vart man hyrde. Billigare i CM än i Rayong, ca 100 baht/dag i skillnad.

Vi hyrde vanlig bil, mellanklass Toyota, ca 700 baht/dag.

 

Surfa runt lite, för det finns olika erbjudanden, vi hyrde Avis via länken från AirAsia, 10% rabatt.

Ändrades av samet
.
Link to comment
Dela på andra sajter

Grundtipset är att bara hyra via de stora etablerade kedjorna. Tråkigt att få problem och hyrbilsfirman ber dig köra tillbaka 50 mil till deras närmaste kontor för att de ska "laga lyset" på bilen. Vi råkade ut för det vid en resa och sedan dess undviker vi de små uthyrarna. (Nä - vi åkte inte tillbaka 50 mil utan bytte xenonlampan hos en verkstad för egna pengar som det var ett j-la strul att få tillbaka från hyrbilsföretaget sen)

 

Låt dig inte luras att köpa till alla deras försäkringar utan kolla först vad som ingår via t ex ditt kreditkort. Annars kan du lätt betala över 10 000 Baht för en månad helt i onödan. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog lite dyrare än jag tänkt mig.

Har bara tänkt och ha bilen inom området typ.

Försäkring måste man ju ha fast gumman tycker det är onödigt.

"Tänk om du inte behöver den får du pengarna tillbaka då?" :haha:

En småbil duger inte om det skall handlas eller om det blir gäster som skall visas runt.

Något får det bli.

Kanske 2 veckor istället för en månad.

Eller kanske ta bara ta ibland en dag åt gången.

Tack för alla bra förslag:smile:

 

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nyaste budet är att vi får låna en bil från en släktning för rimlig ersättning enligt gumman.

De tar bilen från Bangkok till oss i Bang Saray så jag slipper starta i storstaden.

Inte mitt förslag men låter lockande.

Hur löser man nu försäkringsbiten enklast. 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Galten:

Nyaste budet är att vi får låna en bil från en släktning för rimlig ersättning enligt gumman.

De tar bilen från Bangkok till oss i Bang Saray så jag slipper starta i storstaden.

Inte mitt förslag men låter lockande.

Hur löser man nu försäkringsbiten enklast. 

Har själv försökt reda ut försäkringsbiten när jag kör frugans Honda Jazz.

Hennes försäkring ska vara heltäckande, även när jag kör, påstås det.

Dock måste föraren alltid inneha thailändskt körkort.

Själv har jag alltid trott att svenskt+internationellt körkort är ok.

Så är det tydligen icke, säkert är det ok i en poliskontroll, men inte vid en ev.

trafikolycka. Numera har jag thailändsk körkort, rekommenderas, snabbt fixat samt

billigt. 310baht. för både bil och mc.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2018‎-‎03‎-‎17 at 00:08, skrev biker:

Har själv försökt reda ut försäkringsbiten när jag kör frugans Honda Jazz.

Hennes försäkring ska vara heltäckande, även när jag kör, påstås det.

Dock måste föraren alltid inneha thailändskt körkort.

Själv har jag alltid trott att svenskt+internationellt körkort är ok.

Så är det tydligen icke, säkert är det ok i en poliskontroll, men inte vid en ev.

trafikolycka. Numera har jag thailändsk körkort, rekommenderas, snabbt fixat samt

billigt. 310baht. för både bil och mc.

 

mvh

biker

 

Tackar för info.

 

Träffade en Thaisnubbe på en fest i helgen hemkommen nyss från Thailand som var lycklig över att ha klarat körkortet.

Krävdes 45 rätt av 50 frågor och det var inte lätt.

Muta går inte idag heller pga militären?

Lite tveksam blir man av att höra sådant.

Dock kan man ju alltid försöka:sweat:

Förslag på bra ställen och körkort där det kanske går att komma undan lättare mottages tacksamt.

Någon som har info om vad det är för frågor på provet.

Är inte sådär jättehundra på Engelska så träning innan behövs nog.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Galten:

Tackar för info.

 

Träffade en Thaisnubbe på en fest i helgen hemkommen nyss från Thailand som var lycklig över att ha klarat körkortet.

Krävdes 45 rätt av 50 frågor och det var inte lätt.

Muta går inte idag heller pga militären?

Lite tveksam blir man av att höra sådant.

Dock kan man ju alltid försöka:sweat:

Förslag på bra ställen och körkort där det kanske går att komma undan lättare mottages tacksamt.

Någon som har info om vad det är för frågor på provet.

Är inte sådär jättehundra på Engelska så träning innan behövs nog.

 

Har du redan svenskt körkort så behöver du ej göra provet

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Galten:

Tackar för info.

 

Träffade en Thaisnubbe på en fest i helgen hemkommen nyss från Thailand som var lycklig över att ha klarat körkortet.

Krävdes 45 rätt av 50 frågor och det var inte lätt.

Muta går inte idag heller pga militären?

Lite tveksam blir man av att höra sådant.

Dock kan man ju alltid försöka:sweat:

Förslag på bra ställen och körkort där det kanske går att komma undan lättare mottages tacksamt.

Någon som har info om vad det är för frågor på provet.

Är inte sådär jättehundra på Engelska så träning innan behövs nog.

 

Teori och körprov behöver man ej göra om giltigt svenskt körkort finns.

 

Finns lite info i följande länk:

 

https://www.thailandstarterkit.com/lifestyle/thai-driving-license/#Applying_for_a_Thai_Driving_License

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Cavemannen:

Har du redan svenskt körkort så behöver du ej göra provet

Detta var nytt för mig?

Kan det stämma.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev biker:

Teori och körprov behöver man ej göra om giltigt svenskt körkort finns.

 

Finns lite info i följande länk:

 

https://www.thailandstarterkit.com/lifestyle/thai-driving-license/#Applying_for_a_Thai_Driving_License

 

 

Jag som bara har tänkt mig 30 dagar för att slippa krångla med visa?

 

Required Documents

Although the forms that applicants need to fill out and process are mainly in Thai, officers of the Department of Land Transport are able to communicate in basic English and explain the necessary steps for making a driving license. If you do not understand Thai at all, it is still possible to go there alone and make the license. Otherwise, bringing a translator with you is also an option.

Since the required documents are subject to change from time to time, it is best to check with the Department of Land Transport again before going to apply for the license. The documents you need for a driving license are:

a passport along and non-immigrant visa

copies of the first page of the passport

copies of the page containing the valid non-immigrant visa

copies of the page containing the last entry stamp for Thailand

your the arrival card

a letter of address certified from the Immigration Bureau or from the applicant’s embassy, dated within thirty days of application or a work permit with a signed copy

a health certificate, issued at any clinic or hospital, dated within thirty days of the application

optional: a valid international driver’s license with a signed copy, or regular driver’s license from the applicant’s home country translated into English and certified by the embassy or consulate

You need to have these documents signed. If you don’t have a copy yet, there’s usually a copy machine inside the Department of Land Transport for a few baht per page. My recommendation is to copy and sign everything beforehand. If you have copied too much they’ll give it back to you as it’s not needed. Better to be safe than sorry.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Galten:

Jag som bara har tänkt mig 30 dagar för att slippa krångla med visa?

 

Required Documents

Although the forms that applicants need to fill out and process are mainly in Thai, officers of the Department of Land Transport are able to communicate in basic English and explain the necessary steps for making a driving license. If you do not understand Thai at all, it is still possible to go there alone and make the license. Otherwise, bringing a translator with you is also an option.

Since the required documents are subject to change from time to time, it is best to check with the Department of Land Transport again before going to apply for the license. The documents you need for a driving license are:

a passport along and non-immigrant visa

copies of the first page of the passport

copies of the page containing the valid non-immigrant visa

copies of the page containing the last entry stamp for Thailand

your the arrival card

a letter of address certified from the Immigration Bureau or from the applicant’s embassy, dated within thirty days of application or a work permit with a signed copy

a health certificate, issued at any clinic or hospital, dated within thirty days of the application

optional: a valid international driver’s license with a signed copy, or regular driver’s license from the applicant’s home country translated into English and certified by the embassy or consulate

You need to have these documents signed. If you don’t have a copy yet, there’s usually a copy machine inside the Department of Land Transport for a few baht per page. My recommendation is to copy and sign everything beforehand. If you have copied too much they’ll give it back to you as it’s not needed. Better to be safe than sorry.

I Pattaya går det bra med vanligt turistvisa

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Galten:

Tackar för info.

 

Träffade en Thaisnubbe på en fest i helgen hemkommen nyss från Thailand som var lycklig över att ha klarat körkortet.

Krävdes 45 rätt av 50 frågor och det var inte lätt.

Muta går inte idag heller pga militären?

Lite tveksam blir man av att höra sådant.

Dock kan man ju alltid försöka:sweat:

Förslag på bra ställen och körkort där det kanske går att komma undan lättare mottages tacksamt.

Någon som har info om vad det är för frågor på provet.

Är inte sådär jättehundra på Engelska så träning innan behövs nog.

 

Om du går till någon privat bilskola med examinationsrätt går det säkert mycket lättare, lite dyrare men du slipper köa.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Cavemannen:

I Pattaya går det bra med vanligt turistvisa

Vart i Pattaya, tänkte fixa det nu i sommar då jag åker ner.

Såg någon långt ute på thepprasit road i närheten av tesco lotus. men stannade aldrig till där.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Galten:

Detta var nytt för mig?

Kan det stämma.

Japp. Gjorde mitt i vintras.

Beställ ett internationellt 1-årigt körkort från Motormännen eller annan organisation som gör internationella KK i Sverige. 

 

Kopia på alla sidorna i det. Läkarintyg ca 100 baht. Fixas på närmsta vårdcentral/sjukhus. Antingen husboken om du är inskriven eller adressintyg immigration 500 baht. 

 

Kopia på ditt pass.

 

Till körkortsmyndigheten lämna fram alla papper. Gör de 4 testen på plats, färgseende,  djupseende, pereferiseende och reaktionsförmåga.

 

Sätt dig på stolen och vänta. Bli uppropad. Ta ett kort. Sätt dig och vänta igen. Bli uppropad. Betala 205 baht. Få ditt körkort och gå. 

 

På körkortsmyndigheten tog det ca 45min för mig. Immigration för adressintyg ca 30min.  Läkarintyg ca 20 min. 

 

Det grejar du lätt! 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev samet:

Japp. Gjorde mitt i vintras.

Beställ ett internationellt 1-årigt körkort från Motormännen eller annan organisation som gör internationella KK i Sverige. 

 

Kopia på alla sidorna i det. Läkarintyg ca 100 baht. Fixas på närmsta vårdcentral/sjukhus. Antingen husboken om du är inskriven eller adressintyg immigration 500 baht. 

 

Kopia på ditt pass.

 

Till körkortsmyndigheten lämna fram alla papper. Gör de 4 testen på plats, färgseende,  djupseende, pereferiseende och reaktionsförmåga.

 

Sätt dig på stolen och vänta. Bli uppropad. Ta ett kort. Sätt dig och vänta igen. Bli uppropad. Betala 205 baht. Få ditt körkort och gå. 

 

På körkortsmyndigheten tog det ca 45min för mig. Immigration för adressintyg ca 30min.  Läkarintyg ca 20 min. 

 

Det grejar du lätt! 

Har ni AB som mig, så måste ni ta dubbla kopior på allt för att få bägge

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev scorpio63:

Vart i Pattaya, tänkte fixa det nu i sommar då jag åker ner.

Såg någon långt ute på thepprasit road i närheten av tesco lotus. men stannade aldrig till där.

Mankan hade en bra tråd där han gick igenom allt, jag skall se om jag hittar den.

 

ps. det ligger strax norr om Naklua

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Den information jag fått angående byte av det svenska körkortet, så kan man endast göra det om man har fixat internationellt körkort också.

Alltså inte det går inte bara med det svenska körkortet.

 

Men det kan ju såklart finnas lite "lokala variationer".

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

Den information jag fått angående byte av det svenska körkortet, så kan man endast göra det om man har fixat internationellt körkort också.

Alltså inte det går inte bara med det svenska körkortet.

 

Men det kan ju såklart finnas lite "lokala variationer".

Ett internationellt eller en översättning/godkännande av ambassaden gäller idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det ett sätt till som är väldigt problemfritt, de samlas på skytrain nana stationen kl 09 på tisdagar(tror jag det var).

Där finns en guide som följer med er till transportkontoret och fixar alla papper åt er mm, ni behöver bara sitta och titta på, guiden tar 600B om jag minns rätt.

Han/hon brukar annonsera på bl.a craiglist.

Jag tippar att denna medlem nyttjat denna guide => 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittade jag en till guide, dock dyr 1900B för ett körkort eller 2500B för 2st.

http://fatboysmotorbikes.com/thai-license-service/

1 license: 1900 baht 

2 licenses: 2500 baht 

*Must have a valid license from home (or international license) for the Thai license you want.

* Must have valid work permit ( or letter of residency which can be obtained at your embassy with a condo/house contract)

 

*No license? So sorry, we are unable to help.

 

 

Här en i Pattaya, vet dock ej priset.

https://www.facebook.com/Tiktokservices/

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...