Jump to content
IGNORERAD

Korruptionen...

MaiChai
 Dela

Recommended Posts

Man har ju haft en del att stå i de senaste månaderna och totalt missat att det nya CPI indexet har publicerats - alltså den upplevda korruptionen. Så blev det bättre eller sämre?

https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2017

Thailand har förbättrat sig en smula, index är nu 37 jämfört med 35 året innan och de placerar sig på plats 96 tillsammans med bland annat Brasilien, Colombia, Zambia och Indonesien.

Det understryker väl egentligen vad gemene thai tycker om junta vs, folkvald regering. Same same but different.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev MaiChai:

Man har ju haft en del att stå i de senaste månaderna och totalt missat att det nya CPI indexet har publicerats - alltså den upplevda korruptionen. Så blev det bättre eller sämre?

https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2017

Thailand har förbättrat sig en smula, index är nu 37 jämfört med 35 året innan och de placerar sig på plats 96 tillsammans med bland annat Brasilien, Colombia, Zambia och Indonesien.

Det understryker väl egentligen vad gemene thai tycker om junta vs, folkvald regering. Same same but different.

Sverige sämst i norden.......

Kanske inte helt oväntat @transportstyrelsen, #Muteborg etc, etc, etc.......

Ändrades av Kötthandlarn
  • Ge karma 3
  • Tummen upp 1

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ELae0/msb-chefer-bjods-pa-galamiddag--av-miljardpartner

å MSB.... men där har de ju nu fått en ny chef :big_smile:

/Enis

• Ge karma 3

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Enis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ELae0/msb-chefer-bjods-pa-galamiddag--av-miljardpartner

å MSB.... men där har de ju nu fått en ny chef :big_smile:

/Enis

Ja undra vad dom hade gjort för ont för att förtjäna den chefen. 

Att låta sig bli bjuden på middag må vara emot myndigheten riktlinjer men knappast ett mutbrott.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Inte att förglömma handläggare på migrationsverket och på svenska ambassader som säljer uppehållstillstånd till sina landsmän...

MVH

• Ge karma 5
  • Tummen upp 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Sanna mina ord, vi har bara sett början...

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benriach:

Och snösvängen...

Kritisera inte snösvängen......

Den är feministiskt planerad i Noueva é Stockholmo har jag läst i sanningsmagasinet Aftonlögnen........:giggle:

• Tummen upp 1
  • Haha 3

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

On 2018-02-22 at 20:16, skrev Kötthandlarn:

En livslång försörjning får man bäst via neopotism

Hmm.....stoppa Neopotism!

download.jpg.2edcbdec289fc5c5063f2e21e0dab82a.jpg

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

Kritisera inte snösvängen......

Den är feministiskt planerad i Noueva é Stockholmo har jag läst i sanningsmagasinet Aftonlögnen........:giggle:

Idéer som feministisk plogning genomförs tyvärr när sånna som salladskommunisten Daniel Helldén får bestämma här i Stockholm. Man ville prioritera gångbanorna före vägarna. Feministiskt och bra tyckte Helldén då kvinnor går och åker kommunala färdmedel i större utsträckning än männen. Man fick dock tänka om när man insåg att ambulanser och bussarna som kvinnorna skulle åka med inte kunde ta sig fram.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev spooncreek:

Intressant att du i år inte verkar tycka att det är någon större skillnad? Förr om åren har du ju sett ett skutt uppåt i placeringar och en poängskillnad på två poäng (37 vs 35) på en 100 gradig skala, som ett tydligt tecken på att korruptionen minskat. De som har invänt mot det, mig inkluderad,  har du då kallat för Thaksinlakejer (fast med grövre ord).

Vad gemene thai tycker om korruption säger undersökningen väligt lite om, eftersom källorna TI använder sig av  till största delen är experter från olika internationella organisationer. Men, du har ändå rätt, det finns andra undersökningar gjorda i Thailand som visar på ditt "same same but different".

nationcorruption.PNG.65b06aafddef0ee85d720cc36205582d.PNG

http://www.nationmultimedia.com/detail/politics/30338922

Visst kunde jag slått på stora trumman och påpekat att korruptionen minskar - för det gör den ju enligt rapporten - men jag valde en annan väg för att se om du nappade på betet. Det gjorde du...

Hade nästan väntat mig en långdragen förklaring att man ändrat beräkningsunderlaget eller något annat som i slutändan mynnat ut i att korruptionen faktiskt ökat trots att undersökningen säger motsatsen. Men ingen sådan denna gång.

Korruptionen i Thailand ligger inbyggd i statsapparaten - mycket svårt för varken politiker eller militärer att göra något åt. För de i statsapparaten vet att de ska skicka pengar uppåt, oavsett om det är politiker eller militärer som sitter ”däruppe” och tar emot.

Jo, korruptionen som råder är same, same oavsett civil eller militär regering. Precis som att livet för medel-somchai är samma oavsett om militären eller politikerna styr.

Sen fick tråden en liten oväntad vändning där Sveriges fallande ranking uppmärksammades, men det är en helt annan story.

• Snurrigt 2
  • Haha 1

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...
5 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det blir bara värre. Det här med att stjäla bidrag från de fattigaste verkar ha varit satt i system sedan flera år, och involverar statstjänstemän i hela hierarkin, från topp till botten. 94 tjänstemän är nu misstänka för brott över hela landet. Den kvinna som stoppade drygt 100 miljoner THB av bidrag särskilt avsedda för fattiga flickor i egen ficka,  sticker ut mest. 

graftpoor.thumb.jpg.4cc7f8fe85da4bc33c70a27bbbc44576.jpg

Ska man var upprörd? Ja. Förvånad? Kanske. Att det funnits problem med tex bya-lånen där pengar hamnat i delvis  fel fickor, byahövdingarnas framförallt, har man ju förstått sedan innan.  Men en sådan här genomrutten, systematisk och omfattande förskingring av socialbidrag...jo, jag är nog förvånad..

Det här har ju IL talat om för flera år sedan........

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Atom:

Att någon lyckats sno 100 miljoner är jag lite förvånad över men vi vet ju inte ännu hur många de var som delade på den kakan. Att 30-40% försvinner i all offentlig upphandling och vid alla offentliga transaktioner har väl varit en öppen hemlighet i många år men oftast är mer eller mindre alla inblandade, även om de i toppen givetvis alltid tar den största biten.

Frugan har en kompis från högstadiet som jobbar på kommunhuset och har 13,000 i månaden efter en universitetsutbildning. 2-3 gånger i veckan lägger hon ut bilder på FB då hela kontoret är ute och käkar lunch och det är alltid på ställen där en lunch minst kostar 150 Baht; alltså dubbelt så mycket som jag lägger på en lunch. 2-3 gånger i veckan lägger hon också ut bilder då hon med sina kompisar, många av dem från kommunförvaltningen, är ute och äter och dricker. Det är Hoegaarden för 180 Baht glaset och fin mat, förmodligen runt 800 Baht per person och kväll. Bara ett av väldigt många exempel som visar på att väldigt många statsanställda har en helt orimlig livsstil, och det även folk på ganska låg nivå.

Personligen skulle jag tycka att det kändes rätt sunkigt att kröka upp fattiga tjejers studiebidrag, men den spärren verkar inte finnas hos så många. Eller snarare; den finns nog hos de flesta från början men suddas väldigt snabbt ut när de ser hur övriga agerar.

Damen som snodde 100 miljoner har i vart fall fått ta fallet själv, uthängd, namngiven, avskedad och det sista jag läste var att inga fler misstänkta fanns.

Min extradotter tar sin examen från universitetet nu i år. Ambitiös och duktig, blir den första någonsin  i släkten med en universitetsutbildning. Stort. BA med lite specialinriktning mot  just socialt arbete och non-profit. Hon fixade en praktikplats förra året på regeringskansliet, och på frågan vad hon vill jobba med nu efter examen, så vart svaret typ statlig eller kommunal myndighet. Uppenbarligen har de något inträdesprov en gång varje år som sägs öppna upp även för vanliga dödliga att få dessa lukrativa tjänster. Kass lön, men  mycket förmåner, pengar under bordet exkluderat. Kul och bra tyckte jag. Men, man börjar ju fundera på om det verkligen är det rätta yrkesvalet ur ett moraliskt perspektiv.  Fast, finnas på andra sidan, den privata alltså, kommer väl att innebära nästan samma moraliska dilemma, i alla fall om man då gör affärer med staten. Same same but different..

Ändrades av spooncreek
  • Ge karma 9
Dela på andra sajter

43 minutes ago, spooncreek said:

Damen som snodde 100 miljoner har i vart fall fått ta fallet själv, uthängd, namngiven, avskedad och det sista jag läste var att inga fler misstänkta fanns.

Min extradotter tar sin examen från universitetet nu i år. Ambitiös och duktig, blir den första någonsin  i släkten med en universitetsutbildning. Stort. BA med lite specialinriktning mot  just socialt arbete och non-profit. Hon fixade en praktikplats förra året på regeringskansliet, och på frågan vad hon vill jobba med nu efter examen, så vart svaret typ statlig eller kommunal myndighet. Uppenbarligen har de något inträdesprov en gång varje år som sägs öppna upp även för vanliga dödliga att få dessa lukrativa tjänster. Kass lön, men  mycket förmåner, pengar under bordet exkluderat. Kul och bra tyckte jag. Men, man börjar ju fundera på om det verkligen är det rätta yrkesvalet ur ett moraliskt perspektiv.  Fast, finnas på andra sidan, den privata alltså, kommer väl att innebära nästan samma moraliska dilemma, i alla fall om man då gör affärer med staten. Same same but different..

Jag tror inte man kan lägga några moraliska aspekter på om man ska välja statligt eller privat. Givetvis är det lite beroende på var hon hamnar men högst sannolikt kommer hon ganska snart att stöta på korruption och hade jag varit nyanställd så hade jag förmodligen hållit käft....tyvärr.

Tror ändå att det så sakteliga kommer att bli bättre; dels för att Thailand utvecklas samt pga social media. Korruptionen, och framförallt de patriarkaliska fårorna, är så djupt nedplöjda i den thailändska folksjälen att det dock dessvärre kommer ta generationer att ens hjälpligt komma tillrätta med problemet.

Jag har jobbat med försäljning i Asien (däribland erkända banditland som Kina och Indien) i 20 år. Även när privata företag gör affärer med andra privata företag så är aldrig en liten gåva på några miljoner långt borta. Själv har jag givetvis aldrig gett mer än en Dalahäst, men inte alla är lika moraliskt högtstående som jag och givetvis har jag ju hört lite historier från någon bekant på någon bar :haha:   

Ändrades av Atom
  • Ge karma 7
  • Haha 2

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

Det är väl faan att man alltid gör fel, för en herrans massa år sedan tackade jag nej till en tjänst på tekniska verket i Eskilstuna, hade de lockat med ett par Hoegardeen i veckan så vette fan vart jag jobbat idag :D 

• Haha 3
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Det är väl faan att man alltid gör fel

Så känner jag det också ibland men för den skull har jag inget behov att publicera alla mina negativa tankar här på forumet samt att försöka att få även andra medlemmar att må dåligt. Visserligen så mår man kanske relativt bättre men till vilken nytta?

Psykoanalytikern Fritz..

• Ge karma 4

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Så känner jag det också ibland men för den skull har jag inget behov att publicera alla mina negativa tankar här på forumet samt att försöka att få även andra medlemmar att må dåligt. Visserligen så mår man kanske relativt bättre men till vilken nytta?

Psykoanalytikern Fritz..

Nytta? skall det vara nytta bakom inläggen på MPR också?

Bakåtsträvaren Caveman..

• Haha 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...