Jump to content
IGNORERAD

BankId


kungchristian

Recommended Posts

kungchristian

Är BankId rent svenskt eller går det att betala genom BankId i Thailand?..?

Har själv gjort det en massa gånger använder alltid det som secure 

Christian Screenshot_20180222-131611.thumb.jpg.05260bddae1830d863ba54ab318609a4.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kungchristian:

går det att betala genom BankId i Thailand?..?

Har själv gjort det en massa gånger

Praktiskt att vi slipper svara på frågan. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl ingen roll vart i världen du handlar det är ju din bank som avgör vilken säkerhets metod som används.

I ditt fall så kan du köpa nåt i Thailand och när du betalar med ditt svenska kort/konto så blir det ju BankID via din bank.

Vi i Norge använder också BankID via våra banker så det är inte bara i sverige.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Broskan:

Spelar väl ingen roll vart i världen du handlar det är ju din bank som avgör vilken säkerhets metod som används.

I ditt fall så kan du köpa nåt i Thailand och när du betalar med ditt svenska kort/konto så blir det ju BankID via din bank.

Vi i Norge använder också BankID via våra banker så det är inte bara i sverige.

 

//Broskan

Precis så.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Företaget bakom BankID är svenskt och heter "Finansiell Teknik AB" och ägs av de stora svenska bankerna tillsammans

 

Det är ett säkerhetssystem som används för att säkra banktransaktioner från svenska banker när man gör betalningar eller transaktioner

 

Du måste ha ett svenskt personnummer för att få ett BankID så är du utskriven ur Sverige kan du inte skaffa ett men skaffar du det innan du flyttar från Sverige kan du behålla det även efter flytten

 

Var du befinner dig i världen när du skall betala något till någon någonstans i världen har ingen betydelse utan det är att du skall göra betalningen från din svenska bank som har BankID som säkerhetslösning som avgör

 

Har du t.ex bankkonto i en thailändsk bank kan du inte använda BankID för att säkra betalningen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mobilt BankID kan ju även användas för att signera uppgifter till Skatteverket, och då tror jag inte det spelar någon roll vilken bank man fått detta ID från.

 

Dessutom accepterar Nordea mitt BankID från Swedbank när jag ska identifiera mig hos Nordeas kundtjänst.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

BankID används även vid beställningar på Apotekets hemsida, och Swish fungerar inte utan det.

Finns även någon mobiloperatör man använder BankID för att logga in på deras hemsida.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Mobilt BankID kan ju även användas för att signera uppgifter till Skatteverket, och då tror jag inte det spelar någon roll vilken bank man fått detta ID från.

 

Dessutom accepterar Nordea mitt BankID från Swedbank när jag ska identifiera mig hos Nordeas kundtjänst.

 

Herr Chang har talat.

Det är för att de svenska bankerna äger företaget som utfärdar BankID tillsammans

 

Lite samma tänk som "Bankomat"-bolaget är gemensamt och "Swish" är gemensamt ägt av bankerna

 

Elektronisk legitimation finns i princip bara två leverantörer av idag i Sverige och det är BankID och Telia. Det finns även AB Svenskt Pass och Freja eID men dom är väldigt "ovanliga"

 

https://www.bankid.com/om-bankid/detta-ar-bankid

 

https://elegnamnden.se/elegitimeringssystemet/omelegitimeringssystemet/elegitimationforprivatpersoner.4.4498694515fe27cdbcf1f9.html

 

Det är ny e-legitimation på gång som skall vara giltig i hela EU men det projektet (eIDAS) har dragit ut på tiden

 

Tanken är då att du skall t.ex kunna genomföra elektronisk flyttanmälan både i Sverige och t.ex Spanien om du flyttar dit med en och samma e-leg

 

Eller göra ärenden på svenska skatteverkets hemsida med din spanska e-leg du fått från din bank i Spanien

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic.

Jag har Handelsbanken, de skickar Mastercard hit till obygden med DHL men de skickar inte kortet till min bankkortläsare, någon som vet varför det är så?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev stefan5300:

Lite off topic.

Jag har Handelsbanken, de skickar Mastercard hit till obygden med DHL men de skickar inte kortet till min bankkortläsare, någon som vet varför det är så?

Du får nog bättre svar av din bank än av någon här som "tror" sig veta.

Vill bara nämna nåt som kanske inte hjälper dig men Nordea skickade ett nytt kort till min farsa

det kortet har Visa och han använder det i sin bankdosa. Tog en vecka och han fick hämta

det på svenska ambassaden i BKK efter en obligatorisk legitimering.

 

Så kolla med din bank om dom inte kan göra som Nordea.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Broskan:

Du får nog bättre svar av din bank än av någon här som "tror" sig veta.

Vill bara nämna nåt som kanske inte hjälper dig men Nordea skickade ett nytt kort till min farsa

det kortet har Visa och han använder det i sin bankdosa. Tog en vecka och han fick hämta

det på svenska ambassaden i BKK efter en obligatorisk legitimering.

 

Så kolla med din bank om dom inte kan göra som Nordea.

 

//Broskan

Nordea har bytt till mastercard för 2 år sedan och dom skickar kortet till min adress i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Gusse:

Nordea har bytt till mastercard för 2 år sedan och dom skickar kortet till min adress i Thailand.

Det vanliga kontokortet är fortfarande VISA...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns tydligen en del som inte accepterar utländska kort vid betalning över nätet i Thailand. Allting ser ut att fungerar även secure via den svenska banken men i slutändan skiter sig betalning ändå, utan något meddelande om varför. La ner mycket tid på detta när jag skulle betala beINsports innan jag fick beskedet att dom inte tar utl kort. Har försökt på AIS också med samma problem men vet inte med säkerhet om dom inte heller accepterar det. Thai och AirAsia tar alla, skulle vara konstigt annars :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...