Jump to content
IGNORERAD

Barnuppfostran


Batting

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev Nemo:

.....och se hur bra det har gått med den varianten av uppfostran.

Menar du att det skulle vara ok att aga barn?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    19

  • Soengsang

    18

  • frogfish

    13

  • Sangwal

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Benriach:

Den här ungjäveln skulle definitivt behöva en rejäl dos med uppfostran. För att inte tala om mamman...

 

 

Snarare skulle föräldrarna behöva lite uppfostran......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig uppfostrat egna barn men försökte i Sverige med frugans grabb och det höll på att sluta med skillsmässa så grabben fick åka hem till Thailand igen. Nu efteråt har jag fattat att det nog är enklare med att uppfostra en thaitjej då de uppfostras och inte skäms bort som pojkar, sedan kanske det var lite fel att ta en 13-åring till Sverige.

 

Vad är att få eller ge stryk? 

Har fått många handflator av min mamma på rumpan (bland annat när jag tände en eld inne i en lada hemma i byn på Öland så det gjorde jag aldrig mer) men pappa har aldrig rört mig, han försökte dock en gång när jag var i vuxen ålder men det är en annan historia, ibland tog skolfröken mig i nackhåren så att jag stod på tårna som en balettdansare, min första rörmokarelagbas var jäkligt hård och kritisk mot mig men som han berättade efteråt så ville han mig väl och inte vara för slapp.

 

Tycker att jag har haft ett bra och innehållsrikt liv utan att slagits och fördömt för mycket, trotts daskar på rumpan och kritik.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev stefan5300:

Har aldrig uppfostrat egna barn men försökte i Sverige med frugans grabb och det höll på att sluta med skillsmässa så grabben fick åka hem till Thailand igen. Nu efteråt har jag fattat att det nog är enklare med att uppfostra en thaitjej då de uppfostras och inte skäms bort som pojkar, sedan kanske det var lite fel att ta en 13-åring till Sverige.

 

Vad är att få eller ge stryk? 

Har fått många handflator av min mamma på rumpan (bland annat när jag tände en eld inne i en lada hemma i byn på Öland så det gjorde jag aldrig mer) men pappa har aldrig rört mig, han försökte dock en gång när jag var i vuxen ålder men det är en annan historia, ibland tog skolfröken mig i nackhåren så att jag stod på tårna som en balettdansare, min första rörmokarelagbas var jäkligt hård och kritisk mot mig men som han berättade efteråt så ville han mig väl och inte vara för slapp.

 

Tycker att jag har haft ett bra och innehållsrikt liv utan att slagits och fördömt för mycket, trotts daskar på rumpan och kritik.

Att slå ett barn, är ett misslyckande...

Man ska väl på ett hyffsat pedagogiskt sätt lyckas förmedla vad som är rätt och vad som är fel...

Att slå ett barn, är väl mer ett sätt att få ut sin egna frustration, än att sätta barnet på plats..

Men detta är helt och hållet min personliga uppfattning..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Sangwal:

Att slå ett barn, är ett misslyckande...

Man ska väl på ett hyffsat pedagogiskt sätt lyckas förmedla vad som är rätt och vad som är fel...

Att slå ett barn, är väl mer ett sätt att få ut sin egna frustration, än att sätta barnet på plats..

Men detta är helt och hållet min personliga uppfattning..

 

Rock on!

Kanske svårt att vara pedagogisk med en thaigrabb på svenska som inte begriper ett enda ord och mamman inte bryr sig.

Upplagt för att misslyckas.

I många fall en grabb som tagits till Sverige mot sin vilja och inte trivs alls där.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Kanske svårt att vara pedagogisk med en thaigrabb på svenska som inte begriper ett enda ord och mamman inte bryr sig.

Upplagt för att misslyckas.

I många fall en grabb som tagits till Sverige mot sin vilja och inte trivs alls där.

Vem säger att mammorna inte bryr sig?

Snacka om att generallisera.....

 

Sen är det nog inte alltid så att dom vill flytta till Sverige, som du skriver...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-02-18 at 15:17, skrev Kenneth4618:

Uppfostra ungarna får skolan göra..................................verkar en del föräldrar tycka :look_down:

Med en fru som är lärare kan jag bara säga att det är väldigt mycket så. Många föräldrar förväntar sig att det är skolans ansvar att uppfostra barnen. WTF

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att sätta er in i tonåringens tankegång. Bli uppryckt och förflyttad till en helt annan kultur, dessutom i tonåringens mest känsliga ålder.

Inte nog med språksvårigheter, ensam med en mamma som hen knappast umgåtts med under barndomen, alla kompisar finns 800 mil bort.

Sedan bli uppfostrad av en gammal falang som inte har en susning om hur hen känner sig, eller inte ens verkar bry sig.

Grattis till de som lyckats för det är nämligen upplagt för att bli ett stort misslyckande.

Falangen kan vilja låtsas vara en fadersgestalt men troligtvis vill hen inte ens ha honom som kompis.

Inte sällan AVSKYR hen falangen som dessutom tagit modern från hen.

Då är det betydligt enklare med barn som inte ens kommit upp i förskoleåldern, barn som knappt minns tiden i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev evert 1:

Falangen kan vilja låtsas vara en fadersgestalt men troligtvis vill hen inte ens ha honom som kompis.

Inte sällan AVSKYR hen falangen som dessutom tagit modern från hen.

Då är det betydligt enklare med barn som inte ens kommit upp i förskoleåldern, barn som knappt minns tiden i Thailand.

Sant.

 

Början på fiaskot är när man kallar barnet för "frugans son" eller liknande, tar man ett barn till andra sidan jorden så får man behandla det som sitt eget, i den mån det går.

Men som du skriver, helt klart är det enklare när de är mindre, säg typ upp till 6-7 år, jag har själv gjort det och har en bra relation med sonen.

Har också kamrater som fått barn till sverige som har varit äldre, och skött det lysande, det har blivit kanongrabbar av dem, men de har också behandlats som ett eget barn.

Så allt är det möjligt även med de som är lite äldre, men det sker inte av sig själv.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går man in med den inställningen att allt blir bara skit ändå så blir det nog så också.

Speciellt när "thaikärringen" inte får vara med att uppfostra barnet ;)

 

Mvh

Politikern från Vänstermoderatsvergiesocialcenterdemokraten

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Sangwal:

Att slå ett barn, är ett misslyckande...

Man ska väl på ett hyffsat pedagogiskt sätt lyckas förmedla vad som är rätt och vad som är fel...

Att slå ett barn, är väl mer ett sätt att få ut sin egna frustration, än att sätta barnet på plats..

Men detta är helt och hållet min personliga uppfattning..

 

Rock on!

Vad är att slå ett barn?

 

Om nu min mammas rumpdaskar på mig räknas som att slå mig så misslyckades hon mycket bra med att ge mig en god uppfostran men vissa kanske lyckas andra inte med en rumpdaskuppfostran, hon pratade givetvis också med mig då jag gjort något dumt.

Har några klasskompisar som som jag vet ha blivit pratuppfostrade och det har gott helt åt skogen, 2 av dem fick inte ens uppleva sin 45 års dag.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2018‎-‎02‎-‎21 at 07:19, skrev stefan5300:

Har aldrig uppfostrat egna barn men försökte i Sverige med frugans grabb och det höll på att sluta med skillsmässa så grabben fick åka hem till Thailand igen. Nu efteråt har jag fattat att det nog är enklare med att uppfostra en thaitjej då de uppfostras och inte skäms bort som pojkar, sedan kanske det var lite fel att ta en 13-åring till Sverige.

 

Vad är att få eller ge stryk? 

Har fått många handflator av min mamma på rumpan (bland annat när jag tände en eld inne i en lada hemma i byn på Öland så det gjorde jag aldrig mer) men pappa har aldrig rört mig, han försökte dock en gång när jag var i vuxen ålder men det är en annan historia, ibland tog skolfröken mig i nackhåren så att jag stod på tårna som en balettdansare, min första rörmokarelagbas var jäkligt hård och kritisk mot mig men som han berättade efteråt så ville han mig väl och inte vara för slapp.

 

Tycker att jag har haft ett bra och innehållsrikt liv utan att slagits och fördömt för mycket, trotts daskar på rumpan och kritik.

Nu är det förbjudet men vi som  är födda på 50 talet vi har nog fått enn och annan på röven Vi har inte dött av det utan vi har respekt för de äldre..

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Sant.

 

Början på fiaskot är när man kallar barnet för "frugans son" eller liknande, tar man ett barn till andra sidan jorden så får man behandla det som sitt eget, i den mån det går.

Men som du skriver, helt klart är det enklare när de är mindre, säg typ upp till 6-7 år, jag har själv gjort det och har en bra relation med sonen.

Har också kamrater som fått barn till sverige som har varit äldre, och skött det lysande, det har blivit kanongrabbar av dem, men de har också behandlats som ett eget barn.

Så allt är det möjligt även med de som är lite äldre, men det sker inte av sig själv.

Varför är det början på ett fiasko att kalla Boonteng för frugans son/grabb i skrift?

När jag tilltalar honom så blir det med namn eller grabben, för inte säger jag att nu åker vi till affären min son.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev leifen:

Kanske svårt att vara pedagogisk med en thaigrabb på svenska som inte begriper ett enda ord och mamman inte bryr sig.

Upplagt för att misslyckas.

I många fall en grabb som tagits till Sverige mot sin vilja och inte trivs alls där.

Och då är det tydligen bäst att ta i med hårdhandskarna. 

Först prova lite pedagogik, sen stryk om det där pedagogiloliska inte funkar. 

 

Stryk är bra, bygger karaktär. 

Och går fortare än pedagogik. 

Lite motion får man också. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Nu är det förbjudet men vi som  är födda på 50 talet vi har nog fått enn och annan på röven Vi har inte dött av det utan vi har respekt för de äldre..

Ja det har väl ungdomarna på forumet svårt att förstå, vi är ju många här som är uppväxta i olika tidseror.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev nissehult_13:

Nu är det förbjudet men vi som  är födda på 50 talet vi har nog fått enn och annan på röven Vi har inte dött av det utan vi har respekt för de äldre..

Jag som "ungdom" får väl kontra med att jag har respekt för de äldre även fast jag inte fått stryk som liten.

En udda tanke för er äldre kanske, att våld inte är lika med respekt. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

faan va mycke gamla stutar här som förespråkar aga, man kan tro att utvecklingen stått still hos vissa 

själv är jag 66 å har aldrig slagit mina barn 2 svenska å 2 bonusbarn thai kom till sverige som 14 å 15 åringar för 10 år sen, pojken jobbar sen några år som billackerare flickan också skötsam men tyvärr bor i Bangkok sen 2 år (kärleken ni vet)

när bonusbarnen kom till sverige så hade vi fredagsmöte varje fredag före fredagsmys då alla fick ta upp saker som var problem eller som var bra, detta gjorde att dom blev tagna på allvar å lyssnade till å växte som människor, 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev in-ka:

faan va mycke gamla stutar här som förespråkar aga, man kan tro att utvecklingen stått still hos vissa 

själv är jag 66 å har aldrig slagit mina barn 2 svenska å 2 bonusbarn thai kom till sverige som 14 å 15 åringar för 10 år sen, pojken jobbar sen några år som billackerare flickan också skötsam men tyvärr bor i Bangkok sen 2 år (kärleken ni vet)

när bonusbarnen kom till sverige så hade vi fredagsmöte varje fredag före fredagsmys då alla fick ta upp saker som var problem eller som var bra, detta gjorde att dom blev tagna på allvar å lyssnade till å växte som människor, 

Så du som är född 1952 fick aldrig någon liten dask på rumpa eller att skolläraren tog dig i örat på 50-60 talet?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag som "ungdom" får väl kontra med att jag har respekt för de äldre även fast jag inte fått stryk som liten.

En udda tanke för er äldre kanske, att våld inte är lika med respekt. :D 

 

Just det, du.  Men man kan inte dra alla över en kam, det har man fått lär sig här på MPR av kloka gubbar. :P

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Så du som är född 1952 fick aldrig någon liten dask på rumpa eller att skolläraren tog dig i örat på 50-60 talet?

Enbart kärlek har han fått. :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Varför är det början på ett fiasko att kalla Boonteng för frugans son/grabb i skrift?

När jag tilltalar honom så blir det med namn eller grabben, för inte säger jag att nu åker vi till affären min son.

??

Har nog inte talat om Boonteng, mig veterligen....du är väl ett typexempel på dem som tar hand om "barn" bra, ofta med dig osv?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

??

Har nog inte talat om Boonteng, mig veterligen....du är väl ett typexempel på dem som tar hand om "barn" bra, ofta med dig osv?

 

Trodde att ditt inlägg var riktat mot mig då jag alltid skriver frugans son/grabb.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev stefan5300:

Så du som är född 1952 fick aldrig någon liten dask på rumpa eller att skolläraren tog dig i örat på 50-60 talet?

hej Stefan, jorå men aldrig av mina föräldrar men av flera jävla lärare, det första aset var min förstaklass fröken som skulle tvinga mej att skriva med höger fast jag är vänsterhänt, jo föresten min far snöpulade mej en gång när jag skjutit ut en ruta på lagårn med slangbella trots att han sagt åt mej att sluta, snöpulandet tycker jag nog var befogat ha-ha, 

våld föder våld så är det så även om man fått stryk som barn tycker jag att man ska försöka bryta ett destruktivt arv, en liknande bild som jag la in tidigare om "ett barn som" osv har alltid suttit på en skåpdörr i köket hos oss

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev in-ka:

hej Stefan, jorå men aldrig av mina föräldrar men av flera jävla lärare, det första aset var min förstaklass fröken som skulle tvinga mej att skriva med höger fast jag är vänsterhänt, jo föresten min far snöpulade mej en gång när jag skjutit ut en ruta på lagårn med slangbella trots att han sagt åt mej att sluta, snöpulandet tycker jag nog var befogat ha-ha, 

våld föder våld så är det så även om man fått stryk som barn tycker jag att man ska försöka bryta ett destruktivt arv, en liknande bild som jag la in tidigare om "ett barn som" osv har alltid suttit på en skåpdörr i köket hos oss

Ja du ser, du har också fått lite stryk men det blev säkert en bra människa av dig i alla fall trotts alla elaka lärare.

 

Nu kom jag på en sak till från lågstadiet i skolan, det var när vi fick levergryta, då stod både lärare och bespisningspersonalen skällde och luggade mig när jag vägrade äta men jag tog inte en tugga.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ris på rumpan är nödvändigt för att få ett barn att förstå att de gjort något fel så borde det med samma logik rimligtvis också vara tillåtet för en chef att smiska en anställd som gjort ett misstag. En vuxen har ju dessutom lättare att förstå sitt misstag så frågan är om det inte borde vara lag på att en anställd måste smiskas.

 

Tycker också att P3 skulle smiska alla som skriver korkade inlägg. Jag föreslår en obligatorisk årlig forumträff där P3 tar med sig ett basebollträ; 1 slag per korkat inlägg och 5 per avstängning. Kärleksfullt och enbart i uppfostrande syfte givetvis.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...