Jump to content
IGNORERAD

Barnuppfostran


Batting

Recommended Posts

Jag och min Thailändska vän var och besökte någon slags botanisk trädgård i trakterna kring Pattaya.
Då vi var hungriga så besökte vi den stora restaurangen som låg där.
Det var en sådan där servering men en massa små olika försäljare som sina egna små "Hål i väggen" runt hela lokalen.
Visserligen en bra ide då man kan gå runt och välja blad deras specialitéer, men jag förstår inte riktigt iden med att man först ska köpa kuponger.
Sedan går man runt och betalar med dessa istället för att betala direkt med pengar.

Jag har inte riktigt förstått tanken bakom det där. 
Sedan när man väl bestämt sig för vad man vill äta så blir man hänvisad till ett tredje ställe för att köpa dryck.
Det är ett jäkla rännande hit och dit innan man lyckats organisera upp det hela så att man kan sätta sig ner och avnjuta det hela.
Till slut sitter man där med några överblivna kuponger som man då skall gå och lösa in så att man får pengar igen.

Nåväl, vi satt där i den stora serveringshallen. 
Det var ganska mycket folk, och många barnfamiljer.
Några bord bortom vårat så satt det en thailändsk familj med några små barn som stojade och sprang runt.
Plötsligt fick mamman nog och slog till en liten pojk med en hård handflata i bakhuvudet.
Jag som knappt sett något liknande sedan jag var i Oslo på slutet av 70-talet höll på och flyga upp och komma med en tillrättavisning, men sansade mig.

Medan den lille grabben grinade illa och gnuggade sig i nacken så tittade jag på min vän och frågade.
 "Såg du?"
 "Vad då?", undrade hon då oberört.
 "Ja såg du inte hur hon slog sitt barn?!"
 "Jo det såg jag, men varför är du upprörd?", frågade hon undrande.
Nu blev jag lite osäker.
 "Men det det får man väl inte, iallafall inte i Sverige, man får inte slå barn! Det är förbjudet i Sverige!"
Nu tittade hon mycket undrande och tvivlande på mig.
 "Men hur kan ni då uppfostra dem?"

Då jag ju faktiskt inte har några egna barn så blev jag svaret skyldig.
Jag hade ju kunnat dra till med att vi uppfostrar våra svenska barn med kärlek och en fast hand eller nått, men jag började känna att det hade varit lite präktigt.
Det var ju faktiskt jag som befann mig i ett annat land och skulle väl inte sitta där och undervisa dem.
Men jag började fundera på hur lätt det är att växa upp i Thailand.


Jag har alltid tyckt att thailändska barn är söta och väluppfostrade.
Det kanske finns en anledning till att de för det mesta sitter tyst och stilla. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    19

  • Soengsang

    18

  • frogfish

    13

  • Sangwal

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev Batting:

Jag och min Thailändska vän var och besökte någon slags botanisk trädgård i trakterna kring Pattaya.
Då vi var hungriga så besökte vi den stora restaurangen som låg där.
Det var en sådan där servering men en massa små olika försäljare som sina egna små "Hål i väggen" runt hela lokalen.
Visserligen en bra ide då man kan gå runt och välja blad deras specialitéer, men jag förstår inte riktigt iden med att man först ska köpa kuponger.
Sedan går man runt och betalar med dessa istället för att betala direkt med pengar.

Jag har inte riktigt förstått tanken bakom det där. 
Sedan när man väl bestämt sig för vad man vill äta så blir man hänvisad till ett tredje ställe för att köpa dryck.
Det är ett jäkla rännande hit och dit innan man lyckats organisera upp det hela så att man kan sätta sig ner och avnjuta det hela.
Till slut sitter man där med några överblivna kuponger som man då skall gå och lösa in så att man får pengar igen.

Nåväl, vi satt där i den stora serveringshallen. 
Det var ganska mycket folk, och många barnfamiljer.
Några bord bortom vårat så satt det en thailändsk familj med några små barn som stojade och sprang runt.
Plötsligt fick mamman nog och slog till en liten pojk med en hård handflata i bakhuvudet.
Jag som knappt sett något liknande sedan jag var i Oslo på slutet av 70-talet höll på och flyga upp och komma med en tillrättavisning, men sansade mig.

Medan den lille grabben grinade illa och gnuggade sig i nacken så tittade jag på min vän och frågade.
 "Såg du?"
 "Vad då?", undrade hon då oberört.
 "Ja såg du inte hur hon slog sitt barn?!"
 "Jo det såg jag, men varför är du upprörd?", frågade hon undrande.
Nu blev jag lite osäker.
 "Men det det får man väl inte, iallafall inte i Sverige, man får inte slå barn! Det är förbjudet i Sverige!"
Nu tittade hon mycket undrande och tvivlande på mig.
 "Men hur kan ni då uppfostra dem?"

Då jag ju faktiskt inte har några egna barn så blev jag svaret skyldig.
Jag hade ju kunnat dra till med att vi uppfostrar våra svenska barn med kärlek och en fast hand eller nått, men jag började känna att det hade varit lite präktigt.
Det var ju faktiskt jag som befann mig i ett annat land och skulle väl inte sitta där och undervisa dem.
Men jag började fundera på hur lätt det är att växa upp i Thailand.


Jag har alltid tyckt att thailändska barn är söta och väluppfostrade.
Det kanske finns en anledning till att de för det mesta sitter tyst och stilla. 

Det har allt funnits stunder, då man har  varit nära att dela ut en liten lavett i bakhuvudet....😎

 

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppfostra ungarna får skolan göra..................................verkar en del föräldrar tycka :look_down:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Sangwal:

Det har allt funnits stunder, då man har  varit nära att dela ut en liten lavett i bakhuvudet....😎

 

Rock on!

Näää, din dotter som är så lugn och tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Batting:

Jag har inte riktigt förstått tanken bakom det där. 
Sedan när man väl bestämt sig för vad man vill äta så blir man hänvisad till ett tredje ställe för att köpa dryck.
Det är ett jäkla rännande hit och dit innan man lyckats organisera upp det hela så att man kan sätta sig ner och avnjuta det hela.
Till slut sitter man där med några överblivna kuponger som man då skall gå och lösa in så att man får pengar igen.

Gissningsvis av bland annat följande skäl:

För att de som lagar mat ska slippa ägna tid att att ta betalt med pengar med vad det bland annat innebär av växelhantering och pengaräkning

För att man har gemensamma ytor där kunderna sitter och äter som man antagligen bekostar gemensamt via en hyra

För att hyresvärden per garanti får ut sin hyra som möjligen också kan var omsättningsbaserad.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag var på Terminal 21's food court i fredags och fattade inte heller det där systemet med kuponger och olika köer. Gav upp och åt på Jeffers istället. Gör inte det...

2. Tycker att det är fantastiskt att se hur lugna, väluppfostrade och artiga thaikidsen är. Särskilt de som tvingas vara med på mammas jobb tycks vara utrustade med tålamod och förstår att de måste sysselsätta sig själva medans mamma försörjer familjen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med food courter och kuponger är oftast där en ägare rår om hela anläggningen och båsen är bara anställda som driver, i några fall kan båsen hyras och de får då betalt av ägaren efter redovisat kupongerna och ägaren tagit sin del. Anläggningen ni besökte är ett typiskt sånt ställe, samma med busstationer och även på flygplatser.

Det finns ju mer moderna varianter med laddade plastkort där det sköts elektroniskt som på Tesco Lotus och liknande shoppingmalls. 

 

Uppfostran av pojkar är det för lite av i Thailand och för mycket pli och styrning av flickorna. I alla fall ute i spenaten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Abercrombie:

1. Jag var på Terminal 21's food court i fredags och fattade inte heller det där systemet med kuponger och olika köer. Gav upp och åt på Jeffers istället. Gör inte det...

2. Tycker att det är fantastiskt att se hur lugna, väluppfostrade och artiga thaikidsen är. Särskilt de som tvingas vara med på mammas jobb tycks vara utrustade med tålamod och förstår att de måste sysselsätta sig själva medans mamma försörjer familjen. 

Ja det är jäkligt bökigt. Möjligen praktiskt för ägaren/ägarna av någon anledning, men gästerna får ju rusa runt så att middagen inte blir den sköna och avslappnande stud som det var menat. 
Dom kunde väl ändå sälja dryck på samma ställe som maten.
När man har plockat till sig mat så ska man hamna i en ny kö. Man får stå där med maten, eller ställa ifrån sig maten på ett obevakat bord medan man står i drickakön.
Vad kan Jeffers vara för en vidrig plats?

Ja jag har samma uppfattning om thailändska barn som du, t.o.m. på stränderna så verkar de sysselsätta sig själva. Dom tycks vana att få ta hand om sig själva. Jag vet inte om man ska se det som något positivt eller inte. Jag antar att det kan leda åt båda hållen. Både bra och dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med drycker har jag också noterat och då är det bara cash som gäller, kolla så kanske ni ser att det inte finns någon valfrihet utan sortimentet kommer bara från en leverantör som då har monopol och kanske köpt in sig, har ägarintressen eller är sponsor.

 

Logik, prissättning  och fri konkurrens följer inte våra invanda normer.

Här kan monopol utan konkurrens vara en garant för låga priser.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

middagen inte blir den sköna och avslappnande stud

Då ska man nog inte välja en food court att äta på ;)

 

Själv tycker jag det är enkelt, smidigt, gott och billigt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Då ska man nog inte välja en food court att äta på ;)

 

Själv tycker jag det är enkelt, smidigt, gott och billigt

Nä det var väl just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner bara att svara på detta. Varit tillsammans i snart 8 år och aldrig har en hand höjts mot barnen, dock inte mina till 100 men iaf. No way att aga skulle vara lösning på uppfostran. Trist att det ger  ts att det är någon sort av standard här. Prata å förklara funkar,det med.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev berlitz:

Känner bara att svara på detta. Varit tillsammans i snart 8 år och aldrig har en hand höjts mot barnen, dock inte mina till 100 men iaf. No way att aga skulle vara lösning på uppfostran. Trist att det ger  ts att det är någon sort av standard här. Prata å förklara funkar,det med.

.

Nu är det ju faktiskt möjligt att familjen jag såg också var turister. Jag skrinet skillnad på olika Asiater, men min thailändska väns reaktion gjorde mig fundersam.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Batting:

Nu är det ju faktiskt möjligt att familjen jag såg också var turister. Jag skrinet skillnad på olika Asiater, men min thailändska väns reaktion gjorde mig fundersam.

Då är du iallafall förberedd på hur din vän ser på barnuppfostran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prata barn till rätta:doubt:.

Att då inte polisen åker runt till barnhemmen och prata med de ensamkommande barnen så att de inte gör något ofog:big_smile: men det kanske de redan gör om det nu hjälper:pudency:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev stefan5300:

Prata barn till rätta:doubt:.

Att då inte polisen åker runt till barnhemmen och prata med de ensamkommande barnen så att de inte gör något ofog:big_smile: men det kanske de redan gör om det nu hjälper:pudency:.

Finns det ensamkommande barn i Thailand ???

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Boa52:

Finns det ensamkommande barn i Thailand ???

Finns säkert någon 15-17 åring som smitit över gränsen från något grannland.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man prata barn till rätta gäller det ju att dom som pratar vet vad dom pratar om och att den dom pratar till förstår vad dom säger. Så är tyvärr inte alltid fallet. En del vet inte vad dom ska säga och då smäller det i stället.

 

Har aldrig själv brukat någon form av våld mot vår grabb och det har inte min fru heller. Vi har aldrig behövt det, antingen är han väldigt snäll i grunden eller så har vi varit bra föräldrar :) Därmed inte sagt att jag är helt emot aga. Det kan behövas någon gång och ffa borde lärarna få större befogenheter. Idag får dom utstå en massa skit och har ingenting att sätta emot. Inte konstigt att det går åt h-e med utbildningen. Dom som stör får man ju inte heller lyfta bort hur som helst, bättre att dom andra 25 i klassen också drabbas i sann demokratisk anda. Den velouruppfostran som praktiserades i Sverige på 70-talet var ju helt misslyckad och det sätter sina spår än idag. 

 

Vad gäller aga i Thailand så lutar nog pendeln över lite väl mycket åt andra hållet men respekt får dom iaf lära sig både hemma och i skolan. Det är ganska ofta man ser en thaiförälder lappa till ett barn i nacken med öppen handflata men oftast tar det inte så hårt. Kan nog bli lite för mycket av den varan ibland och då kan det få konsekvenser senare i livet.

 

När man använder aga systematiskt handlar det om något helt annat och barnmisshandel ska naturligtvis bestraffas extra hårt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Boa52:

Finns det ensamkommande barn i Thailand ???

I alla fall kryllar det av barn som inte växer upp med sina föräldrar och slipper uppfostran helt av sina åldriga mor- eller farföräldrar som inte orkar längre med mer än laga mat.

Mamman kämpar i någon turisthåla och skickar lite pengar för att döva sitt samvete, pappan drog i samma ögonblick som han fick reda på att flickvännen var på smällen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

I alla fall kryllar det av barn som inte växer upp med sina föräldrar och slipper uppfostran helt av sina åldriga mor- eller farföräldrar som inte orkar längre med mer än laga mat.

Mamman kämpar i någon turisthåla och skickar lite pengar för att döva sitt samvete, pappan drog i samma ögonblick som han fick reda på att flickvännen var på smällen.

Så är det nog i många fall.

Men många av dom som du beskriver får alldeles säkert en fin uppfostran.

 

Men visst saknas föräldrar alldeles för mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/18/2018 at 14:51, skrev Batting:

 man får inte slå barn! Det är förbjudet i Sverige!"
 vi uppfostrar våra svenska barn med kärlek

.....och se hur bra det har gått med den varianten av uppfostran.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nemo:

.....och se hur bra det har gått med den varianten av uppfostran.

Du fick mycket stryk förstår jag...... :)

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här ungjäveln skulle definitivt behöva en rejäl dos med uppfostran. För att inte tala om mamman...

 

 

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...