Jump to content
IGNORERAD

Thailand: Krafttag mot färre barn


Soengsang

Recommended Posts

Inte för jag upplever att det föds färre barn, men så kanske det är?

Men vill de öka produktionen så är det väl bara att inför någon form av barnbidrag, då kommer det att pippas i stugorna, pengar är ju allt....

27858567_10160019285705290_115650334519565844_n.jpg.18ff3c759a1fdb137e847ce1a1528ee8.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par hundratusen ensamkommande skäggbarn löser alla pomplem, har jag hört...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär hälften av dotterns skolkompisar är enda barnet och många av frugans gamla klasskompisar har inget barn alls och nästan ingen har fler än ett barn; det är nog bara riktigt långt ut i spenaten som kvinnor fortfarande föder upp basketlag.

 

Jag tror dock inte vitaminpiller är lösningen och barnbidrag kan nog bara hjälpa till viss del. Min svärfar hade 10 syskon men frugan är enda barnet och även om det är ett extremt exempel så har det varit en kraftig inbromsning gällande födelsetal under en längre tid i Thailand, helt naturligt då man gått från jordbrukssamhälle till halvindustrialiserat land. De utvecklade länderna i östra Asien (Japan, Sydkorea, Taiwan, Singapore, Hong Kong och Macau) ligger alla i världstoppen gällande lägst födelsetal så det troligaste är att Thailand följer samma bana. Jag skulle tro att det i östra Asien handlar om ett otroliga fokus på utbildning och karriär vilket gör att det varken finns tid eller pengar att skaffa mer än ett barn och det är nog det vi nu ser i Thailand också bland medelklassen; hellre bara ha ett barn och ge dem en god start på livet, i alla fall utbildningsmässigt, än att som tidigare skaffa en massa barn och försäkra sig om nog med ris till sin ålderdom.    

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev thaiola:

barnbidrag finns redan 600B  tror jag det ar 

Tyvärr inte i den form vi tänker barnbidrag, finns ingen form av barnbidrag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tyvärr inte i den form vi tänker barnbidrag, finns ingen form av barnbidrag.

 

Vad menar du är skillnaden?

Sätts in automatiskt på kontot upp till 6 års ålder har jag för mig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev thaiola:

barnbidrag finns redan 600B  tror jag det ar 

Det kan ha höjts dessutom, men man måste vara med och betala in till något Social Security Insurance eller vad det nu hette.

De flesta ”riktiga” arbetsgivare gör det åt sina anställda och då får föräldrarna också detta barnbidrag.

Även engångsbelopp som förlossningsbidrag finns 12-15.000B.

 

Utbetalningarna sker via  Department of Public Welfare

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Maitan skrev på FB att de får barnbidrag för lillknodden 600 Bath/mån

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Vad menar du är skillnaden?

Sätts in automatiskt på kontot upp till 6 års ålder har jag för mig.

 

/ SatanG

Ok upp till 6 år, men utgår inte till alla vad jag förstår, man ska uppfylla vissa kriterier, men jag kan mycket väl ha fel.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så att dom yngre börjar gå längre i skolan och siktar på karriär som bidrar med lägre barnafödslar.

 

Är väl hela Asiens gemensa problem att dom yngre avlar inte av sig som sina föräldrar.

 

Kanske siktar på något bättre liv där av får avlingen vänta.

 

Mvh.Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ok upp till 6 år, men utgår inte till alla vad jag förstår, man ska uppfylla vissa kriterier, men jag kan mycket väl ha fel.

 

Det verkar stämma. Frugan sa att det kommer automatiskt på kontot, hon trodde upp till 6 års ålder. Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om barnbidraget är verkligen lösningen? I Sverige finns det barnbidrag ändå minskar antalet födslar bland Svenskar. Obs. Blanda ej nyanlända då där är bb en inkomstkälla. Obs ej generellt men i stor utsträckning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev JJC:

Undrar om barnbidraget är verkligen lösningen? I Sverige finns det barnbidrag ändå minskar antalet födslar bland Svenskar. Obs. Blanda ej nyanlända då där är bb en inkomstkälla. Obs ej generellt men i stor utsträckning. 

 

Nej det är nog ingen universallösning men kanske det hjälper. Om jag inte minns helt fel har väl Sverige en av högst födslar/kvinna i Europa iaf.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturlig utveckling detta med att det föds mindre med barn.

Folk behöver nu inte försäkra sig om att bli försörjda på ålderdomen (genom eventuella barn)

Finns numera betydligt bättre preventivmedel men inte minst metoder.

Kvinnor i gemen har ett betydligt högre utbildningsnivå, behöver inte vara männen till lags jämt utan styr numera själva sitt liv (och antal graviditeter)

Barn passar inte in i levnadsmönstret, idag är inte det primära att föröka sig (föra sina gener vidare) utan i stället är det primära att förverkliga sig själv och sina egna ideer och önskningar.

I.o.m. att det s.k. bondesamhället är på tillbakagång minskar även antalet barn, varit en naturlig utveckling i alla länder.

Betydligt bättre att i stället dela ut tabletter till alla som inte vill vara med längre = möjligheten att själv bestämma hur gammal du vill bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...