Jump to content

Recommended Posts

Nicholas
1 minut sedan, skrev Fritz:

Ungefär som Sovjet styrdes då eller? Ingen direkt ekonomisk framgångssaga vad jag minns.

Fritz..

sant,  men  nu är dom tillbaka

kina under Mao var inte heller direkt så lyckat, men dom har lärt sig.

fritt företagande och kapitalism, men inte demokrati och mänskliga rättigheter.

minns var vår svensk/kinesiska författare togs tillfånga och utlämnades till Kina, jo i Thailand.

jag tror Thailand kommer gå in i Kina sfären (ännu mer än idag)

men det är vad jag tror och alla får bli saliga på sin tro.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
leifen
17 minuter sedan, skrev Nicholas:

sant,  men  nu är dom tillbaka

kina under Mao var inte heller direkt så lyckat, men dom har lärt sig.

fritt företagande och kapitalism, men inte demokrati och mänskliga rättigheter.

minns var vår svensk/kinesiska författare togs tillfånga och utlämnades till Kina, jo i Thailand.

jag tror Thailand kommer gå in i Kina sfären (ännu mer än idag)

men det är vad jag tror och alla får bli saliga på sin tro.

Thailand är ju redan i Kina sfären, titta bara på vilka som styr landet och äger majoriteten av tillgångarna.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
spooncreek
On 2018-02-15 at 15:49, skrev MaiChai:

en är FB gruppen CSI LA intressant, men hur många av dessa är exil-thai? Något jag lärt mig är att thai som bor, livnär sig och vistats mycket utanför Thailand blir mycket mer intresserade av thailändsk politik och korruptionsaffärer då de ju oftats kommer i kontakt med samhällen där politiken har en demokratisk grund och där korruption inte sens som en naturlig norm. Tro de flesta i den gruppen faktist är exil-thai där ljuset faktiskt gått upp för dem.

Det kan naturligtvis vara en hel del exil-thai i gruppen, men med 800 000 följare är det knappast hela förklaringen. Har sett påståenden om att den skulle vara Thaksinsstyrd dock, men inga bevis för det såvitt jag vet. 

Roligast på temat sajter var dock ett motdrag från Prawit supporters https://konrakpa.org/  där det finns 200 000  som stöder Prayuth. Ibland dem bland annat Donald Trump :-) . Man har alltså ägnat sig åt "klipp och klistra" för att samla ihop ett antal namn på en lista. Smart.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
NiceBeaver

Jag lyssnade på Sveriges Radios program Konflikt och ett avsnitt som kallas Medelklassrevolutionen.

Intressant även om det kanske inte rätt recept för Thailand. Men det skulle på ett liknande sätt behövas att många människor enar sig och tar upp kampen mot militären och dom nuvarande politikerna. Men då krävs engagemang och medvetenhet om vad man kan göra i demokratiska samhällen. Inte bara ta emot en peng för besväret att rösta och sedan vara tysta i några år när regeringen gör vad som passar dom.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1019547?programid=1300

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
spooncreek
On 2018-02-14 at 13:58, skrev MaiChai:

Har för mig att hon och hennes "fraktion" har en konflikt med en annan Bangkok "fraktion" och Big Brother valed att ställa sig på motsatt sida från Sudarat.

Konflikten är med ett av dina främsta hatobjekt, Chalerm, enligt denna artikel, som också påstår att Thaksin numera stöder Khunying Sudarat.

"Thaksin was also concerned about a lasting rift between Khunying Sudarat and former deputy prime minister Chalerm Yubamrung, which has been affecting the party’s unity already, said the source."

https://www.bangkokpost.com/news/politics/1414702/thaksin-backs-sudarat-for-top-job-over-rival

thkhuying.PNG.a4d6f8fcbdb6611c616a068f1a64cf48.PNG

kunyingforp.PNG.485d1420bbfee55272a8e58563d2860c.PNG

Ändrades av spooncreek

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
MaiChai
22 minuter sedan, skrev spooncreek:

Konflikten är med ett av dina främsta hatobjekt, Chalerm, enligt denna artikel, som också påstår att Thaksin numera stöder Khunying Sudarat.

"Thaksin was also concerned about a lasting rift between Khunying Sudarat and former deputy prime minister Chalerm Yubamrung, which has been affecting the party’s unity already, said the source."

https://www.bangkokpost.com/news/politics/1414702/thaksin-backs-sudarat-for-top-job-over-rival

thkhuying.PNG.a4d6f8fcbdb6611c616a068f1a64cf48.PNG

kunyingforp.PNG.485d1420bbfee55272a8e58563d2860c.PNG

Fick för mig att det var med Karun Hosakul som är MP för Don Mueang och områden i norra Bangkok efter att Karun Hosakul låtit sina "lojala" förstöra fördämningar under översvämningarna 2011 vilket då fick till följd att områden som låg under Sudarats valkrets helt plötsligt översvämmades.

Men att hon har ytterligare en konflikt med Chalerm Yoobamrung är ju inte konstigt, termen "En elefant i en porslinsbutik" illustreras väl bäst med en bild på Chalerm. Frågan är dock om Thaksin kan/vågar lämna Chalerm utanför? Kepp your friends close and your enemies even closer...

Blir han förbisedd - av någon som han dessutom har en offentlig konflikt med - är det svårt att gissa vad han hittar på. Men att dra sig tillbaka och ställa sig i skuggan av andra är inte Chalerms melodi.

De som ligger Sudarat i fatet är väl att hon är från Bangkok och inte är eller verkat vilja vara så nära de oliak MP fraktionerna från Issan och Norra Thailand som ingår i Thaksin sfären. Han gör en liten chansning här Thaksin, hon kan mycket väl bli den som splittrar partiet och skulle man som i normala partier låta medlemmarna välja ledaren så hade det inte blivit Sudarat.

Ändrades av MaiChai

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
spooncreek

Mobiliseringen inför ett eventuellt kommande val verka vara i full gång, inte bara hos PTP. 

Ärkeskurken Suthep tänker bilda ett eget parti som föga oväntat sägs komma att stödja Prayuth som premiärminister även efter ett val.

suthepprayout.PNG.e3b2f9a76cece4504398b46ca66f669a.PNG

http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30339311

Kanske tackar juntan  för detta genom att  fortsätta förhala en pågående brottsutredning om korruption gentemot Suthep. Inte direkt hans första, och fälld har han ju blivit en gång. Den som man förhalar handlar om de 396 polisstationerna som skulle byggas för 6 miljarder THB. Inte så många av dem blev byggda, men pengarna gick åt/försvann ändå. Tänk så konstigt. Ansvarig minister då i den demokratledda regeringen? Suthep. 10 år har man utrett nu utan att verka komma någonvart....

suthepskandal.PNG.85853f299ea2154946b01810c376c201.PNG

https://www.bangkokpost.com/news/politics/1414314/no-end-in-sight-for-suthep-scandal

Så ser det ut med juntans "korruptionsbekämpning", den är helt enkelt ett skämt vilket visar sig gång på gång.

Ändrades av spooncreek
  • Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll