Jump to content
IGNORERAD

Köksskåp typ IKEA i Norra Thailand


Mankan

Recommended Posts

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    8

  • stefan5300

    2

  • Bananen

    2

  • ItaMar

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag är ute efter Högskåpsstommar "typ Ikea" i Norra Thailand Phrae, Lampang eller Chiang mai. Har kikat på Global hous men dom hade inget av intresse. Kan man få varor skickade från Ikea i Bangkok till en vettig penning?

 

http://www.ikea.com/th/en/catalog/products/S79174785/

 

http://www.ikea.com/ms/en_TH/customer_service/ikea_services/home_delivery/index.html

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Index livingmall har och dom har butik i Chang Mai

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev thaiola:

det finns dom som bygger skapen i huset  i tra har uppe 

Jag vill inte ha något murrigt Teakskåp utan något som är lätt att hålla rent (typ vit laminerade spånskivor) med låder som man inte behöver ha kofot för att dra in och ut. ;)

 

Stommar med hyllplan skulle nog vara ganska lätta att bygga själv med tillgång till en vettig cirkelsåg och om det finns den typen av skivor att köpa. Värre blir det väl att få till några vettiga skåpluckor, lådfronter och lådinsatser.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Bananen:

Tack, verkar dock mest vara närområdet. Får ingen uppfattning vad det skulle kosta till Phrae men det går ju att ringa å fråga förstås.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Index livingmall har och dom har butik i Chang Mai

Ja det vore ju kanon om de har till vettigt pris men hittar inget på hemsidan tyvärr.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag vill inte ha något murrigt Teakskåp utan något som är lätt att hålla rent (typ vit laminerade spånskivor) med låder som man inte behöver ha kofot för att dra in och ut. ;)

 

Stommar med hyllplan skulle nog vara ganska lätta att bygga själv med tillgång till en vettig cirkelsåg och om det finns den typen av skivor att köpa. Värre blir det väl att få till några vettiga skåpluckor, lådfronter och lådinsatser.

Hej

Vad jag hört och läst, så fungerar det överhuvudtaget inte med möbler av spånskivor i Thailand.

Detta beroende på den tidvis höga luftfuktigheten. Spånskivor sväller och löses upp med tiden, mögel mm.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev biker:

Hej

Vad jag hört och läst, så fungerar det överhuvudtaget inte med möbler av spånskivor i Thailand.

Detta beroende på den tidvis höga luftfuktigheten. Spånskivor sväller och löses upp med tiden, mögel mm.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta.

 

mvh

biker

 

 

Har samma (erfarenhet by proxy. En polare köpte jättefina garderober från IKEA och satte in i sin condo i Thailand. Efter 1 år bågnade hyllor och ytskikten släppte. Men han kan ju ha haft otur.

 

Vi platsbyggde köket mha en lokal snickare. Det blev inte alls nåt murrigt, utan riktigt najs med den kvalitet på virke som vi själva valt. Väljer man murrig teak så blir det ju såklart murrig teak, men då får man nog skylla sig själv....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag är ute efter Högskåpsstommar "typ Ikea" i Norra Thailand Phrae, Lampang eller Chiang mai. Har kikat på Global hous men dom hade inget av intresse. Kan man få varor skickade från Ikea i Bangkok till en vettig penning?

 

http://www.ikea.com/th/en/catalog/products/S79174785/

 

För leverans från IKEA kolla dessa : https://www.deliveree.com/th/en/service-area/. Handlade en soffa på IKEA innan jul och bokade då transport med dem, till vad jag minns var i alla fall hälften av priset jämfört med IKEAS egen service, De hade personal och bokningsstationer precis efter kassorna. Desssutom levererade de på samma dag, soffan var levererad innan jag själv hann hem från IKEA. Nu skulle min soffa bara till Pattaya, men vad jag förstod så levererar de även längre norrut.

 

20171223_175348.thumb.jpg.1e4a0da950a438131ae7598e87b07066.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Att luftfuktigheten skulle göra så att spånskivor skulle svälla upp tror jag inte ett dugg på, har även läst att det inte skulle fungera med tapeter i Thailand pga av luftfuktigheten, har själv haft tapeter i nästan 10 år och det är absolut inga problem med det...

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpt på Index Livingmall för 11-12 år sedan och lika bra i materialet än, pris 60-65 000 Baht.

post-3132-0-37756900-1397087443_thumb.jpg.b7c88d990c924835eb7fb71514c216e2.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Vad jag hört och läst, så fungerar det överhuvudtaget inte med möbler av spånskivor i Thailand.

Detta beroende på den tidvis höga luftfuktigheten. Spånskivor sväller och löses upp med tiden, mögel mm.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta.

 

mvh

biker

 

 

Men vi har andra möbler i laminerad spånskiva som tv-bänk och sängstommar och dessa verkar dock hittills klara sig rätt bra.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Men vi har andra möbler i laminerad spånskiva som tv-bänk och sängstommar och dessa verkar dock hittills klara sig rätt bra.

Ni bor väl uppåt landet (Chiang Mai-trakten?). Det kan säkert funka bättre där.

Min polare bor 50 meter från havet i Rayong-trakten, där verkade luftfuktigheten vara ett problem för hans IKEA-garderober.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev frogfish:

Har samma (erfarenhet by proxy. En polare köpte jättefina garderober från IKEA och satte in i sin condo i Thailand. Efter 1 år bågnade hyllor och ytskikten släppte. Men han kan ju ha haft otur.

 

Vi platsbyggde köket mha en lokal snickare. Det blev inte alls nåt murrigt, utan riktigt najs med den kvalitet på virke som vi själva valt. Väljer man murrig teak så blir det ju såklart murrig teak, men då får man nog skylla sig själv....

Just nu har vi ett hörnkök/bänk inne som är platsmurad med kakel utanpå och rätt snygg och funktionell. Förvaringen under är dock totalt värdelöst. Inga hyllplan, murrigt och svårt att hålla rent.

 

Jag egentligen bara ute efter ett 60*60 högskåp eller möjligen 2 beroende på priset inte något plats byggt kök i detta läge. Här uppe finns det även mängder med möbeltillverkning som i princip bygger allt av teak men jag vill nog helst ha en fabrikstillverkad stomme i vitt. Även om det någon gång blir aktuellt med ett helt kök tvivlar jag på att jag kommer låta någon lokal snickare bygga något platsbyggt. Jag tror helt enkelt inte det blir i närheten lika bra och praktiskt som ett med fabrikstillverkad stommar och tillbehör.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv dålig erfarenhet av bågnande skrivbord med spånskiva , laminat släpper pga av luftfuktighet.

Man får vad man betalar. Ikea är inte billigt för Thai däremot så finns det mycket att köpa till ett bra pris i andra affärer, priset styr och det blir ingen bra kvalitet.

Sådan skit har vi väl alla köpt någon gång :doubt:

Det finns väl olika kvalitet på spånskivor skulle jag tro, bättre kvalitet mer tålig mot fukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Mankan:

Just nu har vi ett hörnkök/bänk inne som är platsmurad med kakel utanpå och rätt snygg och funktionell. Förvaringen under är dock totalt värdelöst. Inga hyllplan, murrigt och svårt att hålla rent.

 

Jag egentligen bara ute efter ett 60*60 högskåp eller möjligen 2 beroende på priset inte något plats byggt kök i detta läge. Här uppe finns det även mängder med möbeltillverkning som i princip bygger allt av teak men jag vill nog helst ha en fabrikstillverkad stomme i vitt. Även om det någon gång blir aktuellt med ett helt kök tvivlar jag på att jag kommer låta någon lokal snickare bygga något platsbyggt. Jag tror helt enkelt inte det blir i närheten lika bra och praktiskt som ett med fabrikstillverkad stommar och tillbehör.

Ett av köken från Index hemsida, det fanns några till att välja på.

IMG_2044.JPG.5a23c1141efba01fdf0c3c3324f70947.JPG

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min förre hyresvärd och gode vän Peter från Holland boende i Korat har IKEA garderober i båda deras hus sen mer än sex år tillbaka och tycker dom är bättre än de inhemska. Även en hel del annat också från IKEA har han köpt.

Ev. problem med luftfuktighet är nog större vid havet än i inlandet, men i vissa ålderstigna thaibyggnader fungerar dom nog inte, men utmärkt i vanliga hus.

Utan att vara säker tror jag luftfuktigheten är högre i Sverige än i Isaan och Norra Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag saknar i Thailand är riktiga Hyllplan från korta/långa/breda/smala med rejäla profiler (typ Elfa) så inte skiten ramlar ner.

 Jag vet att Home pro har, tycker dom är klena och ett litet skruv hål i profilerna, hyllplanen är korta och ej breda.

 

Lite OT men skulle hade varit kanon att komplettera med i köket.

hyll.jpg.43ec5f0229fde324d675bb007e0ada48.jpgHyllplan.jpg.480ac20cecb9caaf356229ab103e68f3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

vi fick mogel i bottenvaningen men inte pa overvaningen pa ett thaihus

sten nere tra uppe , ingen AC 

sedan kan det nog bero pa hur mycket man kor AC 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ett av köken från Index hemsida, det fanns några till att välja på.

IMG_2044.JPG.5a23c1141efba01fdf0c3c3324f70947.JPG

 

Ja går det att köpa i delar vore det kanske nått för mig. Men jag förstår mig inte på hemsidan. Hittar inte alls några köksskåpimage.thumb.png.f4711e04162981b704ecb1f28595f5d0.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...