Jump to content
IGNORERAD

Ersättning vid flygförsening p g a oväder?


Krille

Recommended Posts

Är det någon som lyckats få ersättning vid flygförsening p g a oväder?

 

På senaste hemresan från Thailand med Finnair blev vi försenade redan från Bankok med över 4 tim. Det innebar för oss att vi dessutom missade anslutningsflyget (även det Finnair) och fick en ofrivillig övernattning i Helsingfors. Finnair tog kostnaden för övernattning och bokade om anslutningsflyget hem utan kostnad. Summerat kom vi ändå hem 19 timmar försenade.  Finnair angav muntligen vid incheckningen "oväder" som orsak till förseningen från Bangkok d v s oväder i Finland som gjorde att vårt plan kom sent till Bangkok. 

 

Kan vi vara berättigade till 600 euro per person från Finnair då vi blev försenade mer än 5 tim till slutdestinationen? När man läser på reglerna verkar dock oväder vara just en "extraordinär omständighet" som gör att Finnair slipper betala ersättning? Är det någon som har lyckats få ersättning trots att flybolaget anger oväder som orsak?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    11

  • Soengsang

    2

  • Benriach

    2

  • hamnoi

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tyvärr så får du ingen ersättning enl denna text

 

Extraordinära omständigheter

Om förseningen beror på extraordinära omständigheter (force majeure), som ligger utanför flygbolagens kontroll, som t.ex. dåligt väder, strejker, krig och liknande bortfaller passagerarens rätt till ersättning. Är förseningen däremot orsakad av problem med flygplanet, last eller besättning så har passagerare ofta rätt till ersättning.

Extraordinära omständigheter inkluderar:

-Dåligt väderförhållande
-Naturkatastrofer
-Strejk (i vissa tillfällen)
-Terror angrep/hotelser

Men om förseningen beror på problem med flygplanet (t.ex. tekniska problem), last eller flygpersonalen då är passageraren oftast berättigad till kompensation.

 

https://flygforsening.se/vad-tacks

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fick en matbiljett i Finnland när vårat flyg blev försenat från BKK till Sverige pga. tekniska problem.

Men förseningen var för kort för att kunna få ekonomisk ersättning.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Tyvärr så får du ingen ersättning enl denna text

 

Extraordinära omständigheter

Om förseningen beror på extraordinära omständigheter (force majeure), som ligger utanför flygbolagens kontroll, som t.ex. dåligt väder, strejker, krig och liknande bortfaller passagerarens rätt till ersättning. Är förseningen däremot orsakad av problem med flygplanet, last eller besättning så har passagerare ofta rätt till ersättning.

Extraordinära omständigheter inkluderar:

-Dåligt väderförhållande
-Naturkatastrofer
-Strejk (i vissa tillfällen)
-Terror angrep/hotelser

Men om förseningen beror på problem med flygplanet (t.ex. tekniska problem), last eller flygpersonalen då är passageraren oftast berättigad till kompensation.

 

https://flygforsening.se/vad-tacks

Ja - jag har hittat samma texter och tolkar det också på samma sätt. Frågan är väl bara hur man som passagerare kan veta om förseningen berodde på tekniskt fel eller dåligt väder? Jag misstänker att det aldig någonsin uppstår några förseningar p g a tekniska fel när det finns minsta chans att skylla på dåligt väder :D

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Krille:

Ja - jag har hittat samma texter och tolkar det också på samma sätt. Frågan är väl bara hur man som passagerare kan veta om förseningen berodde på tekniskt fel eller dåligt väder? Jag misstänker att det aldig någonsin uppstår några förseningar p g a tekniska fel när det finns minsta chans att skylla på dåligt väder :D

 

/Krille

Råkade också ut för "dåligt väder" i Helsingfors så det blev att stanna en natt,tror jag inte ett smack på.

Har lyft i rena jävla stormen från samma flygplats tidigare.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolle:

Vi fick en matbiljett i Finnland när vårat flyg blev försenat från BKK till Sverige pga. tekniska problem.

Men förseningen var för kort för att kunna få ekonomisk ersättning.

 

Mvh.

 

Vi fick stå i kö från åtta till elva på kvällen med vår tvååring för att få redan på vilket hotell vi skulle bo på. Två personer från Finnair försökte hjälpa alla passagerare med biljetter och transporter till hotell.... Sedan tog det ytterligare en timme innan vi var på hotellt trots att det låg ett par kilometer bort. Därefter fick vi sova 5 timmar i ett minst sagt sunkigt hotellrum innan vi skulle stiga upp igen. Dessutom fick vi mellanlanda på Arlanda på vägen hem från Helsingfors istället för att flyga direkt som vi bokat.

 

Visst är det väl hög ersättning att få tillbaka ett belopp som motsvarar hela biljettpriset men någon kompensation/goodwill kan jag nog tycka att de borde erbjuda.

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev hamnoi:

Råkade också ut för "dåligt väder" i Helsingfors så det blev att stanna en natt,tror jag inte ett smack på.

Har lyft i rena jävla stormen från samma flygplats tidigare.

Dessutom skyllde de inte på oväder i Bankok utan att det var oväder i Finland när "vårt plan" skulle lyfta därifrån. Jag kan ju se att det snöade i Helsingfors den 1 feb och att planet blev försenat därifrån men jag vet inte om det finns något samband så länge jag inte kan se om övriga ankomster/avgångar från Helsingfors var försenade p g a dåligt väder just den dagen?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt verkar många som åker med Finnarna bli besvikna, förseningar från Vanta verkar mer vara en regel än undantag.

Sist vi åkte hela familjen med Finnarna blev också avgången från Vanta rätt rejält försenad, fick några ynka kuponger som knappt räckte till något.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Generellt verkar många som åker med Finnarna bli besvikna, förseningar från Vanta verkar mer vara en regel än undantag.

Sist vi åkte hela familjen med Finnarna blev också avgången från Vanta rätt rejält försenad, fick några ynka kuponger som knappt räckte till något.

Då har jag haft tur, åkt 7-8 gånger med finnarna och blivit sen en gång.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev hamnoi:

Då har jag haft tur, åkt 7-8 gånger med finnarna och blivit sen en gång.

Thai-sunk-air är mycket bättre! Det var det herr Hong Thong menade, underförstått då!  :mdr: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl folk som tar på sig att tjafsa med flygbolagen om sånt här, blir det inget så kostar det dig inget, blir det ersättning så tar de 25% typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev wUThai:

Thai-sunk-air är mycket. bättre! Det var det herr Hong Thong menade, underförstått då!  :mdr: 

Tror inte de är bättre, vad för preferenser du nu ställer för att vara bättre, men är ganska säker på att de är mindre ofta försenade, Stockholm-Bkk vs Helsinki-Bkk, så i det anseendet är de bättre.

Personligen föredrar jag dem bara pga direktfighten/tiderna, men behoven är ju olika.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl folk som tar på sig att tjafsa med flygbolagen om sånt här, blir det inget så kostar det dig inget, blir det ersättning så tar de 25% typ...


Finns mängder med sådana företag. Tog dock bara 5 min att själv fylla i och skicka in ”ansökan” om ersättning på Finnairs hemsida så jag tänkte testa det själv först.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Krille:

 


Finns mängder med sådana företag. Tog dock bara 5 min att själv fylla i och skicka in ”ansökan” om ersättning på Finnairs hemsida så jag tänkte testa det själv först.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Haha, ja och du tror att de nöjer sig med det...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hamnoi:

Då har jag haft tur, åkt 7-8 gånger med finnarna och blivit sen en gång.

Jag har nått liknande 7-8 gånger med Finnnair under 2017. Missade anknytningen till Gbg en gång. Vänta till nästa plan 3 tim senare bara. Som kompensatipn fick jag en stackars matkupong... den gav jag till en söt asiat... jag hade ju lounge ändå :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att vara rättvis. Polarna som flög Finnair i November blev 4 timmar sena från GOT till HEL. Missat planet till BKK. Fick åka till HKT och sedan till BKK. 20 timmar försenade tilö destinationen. 600€ fick de av Finnair. Inget tjafs överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja och du tror att de nöjer sig med det...


Det finns ju klara regler för vad man ska skicka in och det klarar jag av minst lika bra som något bolag som erbjuder den tjänsten för 25% av ev ersättning. Får vi mot förmodan ersättningen har jag ”sparat” 25% av 600 euro gånger tre på 5 min jobb. Får vi ingen ersättning direkt kan vi ju alltid testa att anlita något bolag.

/Krille


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Krille:

Är det någon som lyckats få ersättning vid flygförsening p g a oväder?

 

På senaste hemresan från Thailand med Finnair blev vi försenade redan från Bankok med över 4 tim. Det innebar för oss att vi dessutom missade anslutningsflyget (även det Finnair) och fick en ofrivillig övernattning i Helsingfors. Finnair tog kostnaden för övernattning och bokade om anslutningsflyget hem utan kostnad. Summerat kom vi ändå hem 19 timmar försenade.  Finnair angav muntligen vid incheckningen "oväder" som orsak till förseningen från Bangkok d v s oväder i Finland som gjorde att vårt plan kom sent till Bangkok. 

 

Kan vi vara berättigade till 600 euro per person från Finnair då vi blev försenade mer än 5 tim till slutdestinationen? När man läser på reglerna verkar dock oväder vara just en "extraordinär omständighet" som gör att Finnair slipper betala ersättning? Är det någon som har lyckats få ersättning trots att flybolaget anger oväder som orsak?

 

/Krille

Tycker du på allvar att du ska ha ersättning för dåligt väder?

Det är en omständighet som är svår att påverka.

Men flygbolaget ska ge dig pengar för det?

mvh

biker

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

flightright.se som som först med detta startades av en gammal OP på Thaihubben, [OP]Fishmaster

Jag har använt mig av han många gånger och alltid blivit nöjd, det bästa är när man reser i tjänsten och får betalt av företaget och ersättning av flygbolaget + amex :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Flög med SAS till Berlin förra våren, var tänkt en natt där och två dagars mässbesök. Skulle åkt tillbaka en fredag. På torsdagen strax efter att jag landat fick jag ett SMS från SAS som talade om att det skulle bli en 24-timmars strejk på Berlins båda flygplatser och min flight på fredagen således var inställd. De jobbade för att lösa problemen.

 

Nåväl, gjorde vad jag skulle och på torsdagkvällen ringde SAS och eftersom jag inte hade så bråttom hem så erbjöd jag mig att flyga på lördagen istället. SAS stod för hotell, mat och transporter samt ett extra dygns parkering i Köpenhamn. Skickade bara in kvitona så kom pengarna en vecka senare.

 

Trodde ju först att jag inte skulle få något eftersom det var en strejk och utanför SAS´s kontroll men där hade jag fel.

 

Kom sedan på att jag betalt resan me AMEX och då kunde jag få 1500 SEK extra där.

 

Så det kan vara värt att kolla med vilket kort man betalt med om det finns en förseningsförsäkring där.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bekant som blivit strandad två gånger.

Vulkanutbrott en gång. Ingen ersättning.

Snöoväder en gång. 600€ i ersättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Benriach:

Finns väl folk som tar på sig att tjafsa med flygbolagen om sånt här, blir det inget så kostar det dig inget, blir det ersättning så tar de 25% typ...

Om du har någon åsikt/tanke kring mitt svar nedan kan du väl skriva den istället för att bara lägga in en "snurrigt" smiley?

 

10 timmar sedan, skrev Krille:

 


Det finns ju klara regler för vad man ska skicka in och det klarar jag av minst lika bra som något bolag som erbjuder den tjänsten för 25% av ev ersättning. Får vi mot förmodan ersättningen har jag ”sparat” 25% av 600 euro gånger tre på 5 min jobb. Får vi ingen ersättning direkt kan vi ju alltid testa att anlita något bolag.

/Krille


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev biker:

Tycker du på allvar att du ska ha ersättning för dåligt väder?

Det är en omständighet som är svår att påverka.

Men flygbolaget ska ge dig pengar för det?

mvh

biker

 

 

 

Nu är det ju inte jag som avgör det. Bakgrunden är att flygbolaget själva t ex hanterade förseningar så dåligt att EU tog fram en förordning som reglerar det.

 

Visst förstår jag att flygbolagen kanske inte ska ge ersättning vid t ex vulkanutbrott eller orkaner. Men har de istället "slarvat" i sina förberedelser och inte klarar av att det snöar lite i Finland på vintern kan nog jag tycka att de borde ta ansvaret för förseningen. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-02-09 at 21:26, skrev Benriach:

Finns väl folk som tar på sig att tjafsa med flygbolagen om sånt här, blir det inget så kostar det dig inget, blir det ersättning så tar de 25% typ...

 

On 2018-02-09 at 22:39, skrev Krille:

 


Det finns ju klara regler för vad man ska skicka in och det klarar jag av minst lika bra som något bolag som erbjuder den tjänsten för 25% av ev ersättning. Får vi mot förmodan ersättningen har jag ”sparat” 25% av 600 euro gånger tre på 5 min jobb. Får vi ingen ersättning direkt kan vi ju alltid testa att anlita något bolag.

/Krille


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

On 2018-02-10 at 09:27, skrev Krille:

Om du har någon åsikt/tanke kring mitt svar nedan kan du väl skriva den istället för att bara lägga in en "snurrigt" smiley?

 

 

Ytterligare ett "svar" med samma smiley :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreditkortets försäkringsbolag (Zurich Nordic) meddelade idag att de ersätter enligt schablonbeloppet 2000kr/person då förseningen var mer än 8 tim.

 

Återstår väl då att se vad Finnair anser men de har inte lämnat något svar ännu.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...