Jump to content

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Luke the Drifter

Lucky Luke-Border Patrol Tour

Recommended Posts

chevrolet-48
8 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

Häng med på resan så skall du få svaret om huruvida vi hittade några golfbanor eller biljardbord !

Jag tycker att det är synd att du inte vågade dig över Siambukten för att testa nattlivet i min hemby :dance1:

Jag hade gärna guidat dig här kompis !

Mvh

Luke

https://www.google.se/search?q=jade+museum+car&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjXl-7oraDZAhWshaYKHeG-AQYQsAQIJw&biw=1242&bih=579  intresserad kanske finns nice kex där om tja ditt batteri är ok .

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter
10 timmar sedan, skrev pontiac:

Tack för tipset pontiac !

Det finns tydligen ungefär 500 bilar på museét, bland annat Messerschmitt, Rambler och den futuriska De Lorean

Tillbaka till framtiden

DMC.jpg.e4a796d17458579fbd1c1f653b96dc39.jpg

Mvh

Luke

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Åter till border patrol tour !

Det var dags att dra vidare och jag föreslog att vi skulle överraska min gode vän Smeden som bor strax utanför Prachuap Kiri Khan. Sagt och gjort.

Vi rullade in på hans tomt och fann honom i huset och han tyckte att det var lite upplivande att få besök. 

Vi enades om att ta en GT nere på Hadthong Hotel och vi besökande åkte i förväg för att ta in på ett hotell.

Hotellet som jag brukar bo på visade sig vara fullbokat och det var även det andra hotellet på samma gata. Det var inga större problem tyckte jag för jag känner till en hel del andra boende i byn.

Vi körde runt byn ett par varv och hittade sedan ett logement där vi kunde tillbringa natten. Vi kastade in ryggsäckarna på våra rum och drog sedan ner till Hadthong för vår efterlängtade GT.

Välkommen till Hadthong !

DSCF8946.thumb.JPG.063883d623c278c6e691e738afaa56c7.JPG

Det slank ner några GT och sedan gick vi ner till lördagsmarknaden som är varje helg.

Godis för gommen  ^_^

DSCF8947.thumb.JPG.69330da11e2d5b2c52d1ca70824edf53.JPG

Kvällen avslutades utanför vårt hotell och där fick vi sällskap av min polare Pär som är boende strax utanför staden, förlåt byn menade jag såklart.

I goda vänners lag 

DSCF8948.thumb.JPG.5a941696db23e2b99d06a33237652f49.JPG

To be continued !

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Vi kom i säng tidigt och jag vaknade som brukligt före soluppgången. Det var en kylslagen morgon så tröjan fick åka på då jag satte mig utanför rummet och såg solen gå upp.

Till slut så skakade jag liv i mina vänner för jag ville ju åka till ett alldeles särskilt ställe där man skall vara hyfsat tidigt på dagen.

Vi gick ner till cafét som ligger i direkt anslutning till hotellet och jag beställde en american breakfast. Jag fick syn på en sidovagnsmoppe på andra sidan gatan och det var precis en sådan jag åkte i då jag kom till Prachuap för första gången för nästan tjugo år sedan.

Honda Memory Lane 

DSCF8949.thumb.JPG.7f177fd0f7573da038195c820836b1b8.JPG

Jag tog en titt på min moppes odometer och konstaterade att gårdagens etapp hade blivit ungefär 125 kilometer och nu väntade en ny dagsetapp.

Way to go ! :559bdc4880218_haveaniceday:

DSCF8950.thumb.JPG.b7502d0fdb5ed2425ee7af0884c91ba9.JPG

Häng med !

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Gerry hade lite ärenden att uträtta så nu blev det min tur att ledsaga Cowboy-Conny. Vi körde i västsydvästlig riktning och då vi var en god bit ut på landsbygden så slog vi halt vid ett vardagsrum.

Det är lika bra att låta den lilla stackaren få vila en stund, den lilla luftkylda rovan har nog fått kämpa hårt med två fetknoppar på sadeln

DSCF8951.thumb.JPG.ec19cfe5053d9db78e9b0bc013ad923d.JPG

Då vi hade svalkat oss en stund så bar det iväg vidare och nu började vi närma oss Burmas gräns.

Borderlines syndrom ?  :oh:

DSCF8952.thumb.JPG.9138c1ac657a8ff6d79f560f688cc95b.JPG

Forts...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Jag vet att det finns en liten damm längs vägen och jag kunde inte låta bli att köra bort till dammen för att se hur det såg ut efter det myckna regnandet.

Lustigt, det verkar inte vara så högt vattenstånd här ???

DSCF8953.thumb.JPG.5d1ef44fd6a7c0221384f5c24eb62714.JPG

DSCF8954.thumb.JPG.85a31bc9929b2bb8fe43b0dd41aa0ea7.JPG

Det rullade in en pickis med ett stort kärl på flaket och släpade ner en mobil vattenpump och började fylla kärlet. 

DSCF8955.thumb.JPG.bbd8712ecfa1326165f1e7c7465f8f32.JPG

Njae. Hur gärna man än skulle vilja tro det så det inte de där kisarna som är skyldiga till att det inte är så mycket vatten i dammen. Med stor sannolikhet så var det ganska lokala skyfall som var något längre norrut mot Kuiburi och Sam Roi Jod och det vattnet gick rakt ut mot havet.

Saablar ! Nu ringde det på jobbmobilen och det vankas jobb igen  :erf:

Jag ber att få återkomma !

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Vi körde vidare till den hyfsat livliga gränsmarknaden Dansingkhon och jag noterade att det har kommit upp en ny byggnad sedan jag var här senast. 

Mammons tempel ?

DSCF8956.thumb.JPG.81f248b23ebfe2e4c59bb6833716b321.JPG

Så har jag då kommit fram till vägs ände

DSCF8957.thumb.JPG.816615eb95939c112045ff537abc1ceb.JPG

Njae det där sista var inte helt sant för vägen fortsätter faktiskt in i Burma men jag som västerlänning får inte komma in i Burma vid just den här gränsposteringen

Vi strosade runt på marknaden och jag såg som vanligt en massa söta burmestjejer. Av någon märklig anledning så var det bara en endaste som fastnade på bild så ni får hålla tillgodo med den här söta diversehandlaren.

Snabbkökskassörskan

i kvarteret där jag bor

hon är så vacker  :love:

DSCF8958.thumb.JPG.9d0952f9f84bfbe21ed0885d5fec68a2.JPG

Forts...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Jag fick tag i det jag ville ha på marknaden och vi kunde påbörja återresan mot Prachuap. Istället för att köra samma väg tillbaka så valde jag en annan rutt och det var inte bara för att jag tycker att det tråkigt att köra samma väg två gånger på samma dag.

Det finns ett litet berg här som heter Khao Hin Thoen och det är en intressant plats.

Uppför den här lilla stigen bara

DSCF8961.thumb.JPG.e640b279f9acb3460c13e8e4fdf743d0.JPG

Det är lite tricksigt bitvis men det går att komma fram med lite envishet och jäklar anamma

DSCF8960.thumb.JPG.4270bb878aeba7a52661844b4924b78c.JPG

Det finns ganska många flyttblock uppe på berget och de har kommit upp hit med hjälp av vattenkraft ( ja, i alla fall på sätt och v-IS med hjälp av vattenkraft ) ;)

DSCF8962.thumb.JPG.286dde5955a04a5796c2d173d0f8d6b2.JPG

Är det inte ganska fantastiskt att den där stenen har blivit hängande där på tre beröringspunkter

DSCF8963.thumb.JPG.2e00c01729bd7a65ebbeedf26739fc5f.JPG

Den där stenen ser onekligen ut att bryta mot naturlagarna

DSCF8964.thumb.JPG.fc9475c5eca4f44625eacdbe070d8b1d.JPG

Verkar de där blocken bekanta  ?

DSCF8966.thumb.JPG.72f1d4b8c10a0608a6ad783028321631.JPG

DSCF8967.thumb.JPG.968353625056943b69cbed1cf6eea21f.JPG

Jepp, visst är det stenarna som är med på skylten som jag lade in tidigare i tråden  :thumbsup:

DSCF8952.thumb.JPG.5fbdf68089b16cc537d7f5c914875f17.JPG

Jag hoppas att ingen tycker att tråden blev stentråkig nu. Lika bra att rulla vidare och se om jag kan fånga några bilder med lite mer fart i.

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Bilder med mer fart i skrev jag. Njae, det var nog lite osanning i det påståendet för här var det inte mycket aktivitet.

Zzzzzzzzzzzzz  :go:

DSCF8970.thumb.JPG.26289a63f58843b71b3896e4ef4107ee.JPG

Fast jag tycker ärligt talat att de har gjort sig förtjänta av en liten tupplur ! Prova själv att gå ute på ett ananasfält i stekande sol och plocka ananas efter ananas och lasta upp på ett pickup-flak. Sedan köra bort till närmaste större väg och flytta över frukten till en större lastbil.

Allt gjort för hand.

Nej, fortsätt slumra vidare med gott samvete ^_^

Resan tillbaka in till stan var ganska händelselös förutom att jag råkade köra vilse hitta helt nya okörda vägar av en ren slump.

Väl hemma på hotellet så duschade jag av mig resdammet och svidade om inför kvällen för vem vet, man kanske får syn på en snygging och då kan man ju i alla fall försöka verka något så när respektabel.

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Just denna helg, eller rättare sagt vecka, så var det inte bara marknad utan även festival och det var troligen därför vi hade lite svårt att hitta hotellrum.

Vi knatade ner till en av festivalgatorna och där fick jag syn på en gammal moppe. Undrar om den möjligen kan intressera Boa52 ?

Honda Super Cub 50

DSCF8971.thumb.JPG.29b6376c962b17c312f937511e741aef.JPG

DSCF8972.thumb.JPG.c3a0bb6e8c68f9d25804aa84927a411a.JPG

Den här moppen började tillverkas 1958 och är fortfarande i produktion. Fantastiskt, 60 år !

Den har tillverkats i över 100 miljoner exemplar och är därmed det mest tillverkade motorfordonet genom tiderna ( medräknat de med lite större motor ).

https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub

För övrigt så äger vår forumvän sweeex en Honda utav denna modell.

En bit längre ner på gatan så var det dans och enligt någon förståsigpåare så var det tango som dansades just då.

Får jag bli din tangokavaljer ?

DSCF8973.thumb.JPG.3666b0b41c00e4122c392ee8d5eaafbe.JPG

DSCF8974.thumb.JPG.f53bc9e59b3e0b32e01c40dec31523e3.JPG

DSCF8975.thumb.JPG.976d03db4fc29d2bb497a73f7d64ae99.JPG

Där var det visst två tjejer som dansade med varandra. 

Save the last dance for me  :whistle:

Forts...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Jag hittade något för forumets cineast Naam Kaeng.

Gamla filmafficher

DSCF8976.thumb.JPG.f33e9c2890badd356fc4a747e6557eee.JPG

Även något för våra bussförare, en bild på en hyfsat gammal Benz omnibuss

DSCF8977.thumb.JPG.148d0d1975beaa833a56af0e5b37bcce.JPG

Det var en del amatörartister som spelade och sjöng men de hade sett till att sprida ut sig och inte spela på så hög volym för att försöka överrösta någon annan en bit bort.

Sångfågel 

DSCF8978.thumb.JPG.edb1df2276d3a00330b95c9750d9516d.JPG

Som synes så var det inte enbart mat och tingel-tangel på denna festival utan även kultur, bland annat litteratur.

När såg ni en thailändsk biblioteksbuss senast ?

DSCF8979.thumb.JPG.37b754e5045897845d6ab6a044d16092.JPG

Givetvis så fanns det också mat på festivalen, hur skulle det annars se ut ? Thailändsk festival utan mat :rolleyes:

För den som var sugen på något sött så fanns det bananpannkakor, tårtor, popcorn ( givetvis söta ) , spunnet socker..............men vad i helsike !  :surprised:

Tror du inte att det var någon som sålde kanelsnäckor !

Jag var givetvis tvungen att köpa en bara för att smaka hur en kanelsnäcka kan tänkas smaka i Thailand.

Som sagt var, sötsaker fanns det gott om

DSCF8980.thumb.JPG.232819f51faac743254cf94a60bae1c5.JPG

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
chevrolet-48
10 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

Bilder med mer fart i skrev jag. Njae, det var nog lite osanning i det påståendet för här var det inte mycket aktivitet.

Zzzzzzzzzzzzz  :go:

DSCF8970.thumb.JPG.26289a63f58843b71b3896e4ef4107ee.JPG

Fast jag tycker ärligt talat att de har gjort sig förtjänta av en liten tupplur ! Prova själv att gå ute på ett ananasfält i stekande sol och plocka ananas efter ananas och lasta upp på ett pickup-flak. Sedan köra bort till närmaste större väg och flytta över frukten till en större lastbil.

Allt gjort för hand.

Nej, fortsätt slumra vidare med gott samvete ^_^

Resan tillbaka in till stan var ganska händelselös förutom att jag råkade köra vilse hitta helt nya okörda vägar av en ren slump.

Väl hemma på hotellet så duschade jag av mig resdammet och svidade om inför kvällen för vem vet, man kanske får syn på en snygging och då kan man ju i alla fall försöka verka något så när respektabel.

// Luke the Drifter

HOTELL  är det samma som du alltid använder ok kollar upp om ca 10 dagar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Galten
On ‎2018‎-‎02‎-‎11 at 02:38, skrev Luke the Drifter:

Är man bara det minsta teknikintresserad så blir man ju nyfiken på vad det är för något som hängde där bak på pickisen.

Maskinen som driver det hela är uppenbarligen en stor sexcylindrig lastbilsmotor komplett med växellåda. Extra kylvattentank är monterad och avgassystemet är av sådan modell att den förmodligen ger permanenta hörselskador ifall man tillbringar för mycket tid i närheten av mackapären

DSCF8937.thumb.JPG.ff32a3a2b08fba40f04970a35b9cc330.JPG

Det fanns en förarplats med ratt och vidare så kan man se en bromsklocka med en huvudbromscylinder och nu kunde man börja undra vad i helsike detta är för något ? ???

DSCF8938.thumb.JPG.0475ba54b5602c2abc87d27f84a9bd7c.JPG

Pick.upen verkade vara specialanpassad för att dra monstrumet och jag undrade hur sjutton den hängde med för det ser ju ut som om den inte är fastkrokad på något sätt ???

Jag skulle tro att åbäket väger närmare tre ton och det är inget man kastar runt med hur som helst

DSCF8939.thumb.JPG.83fd855317461add70a44d200b30d07f.JPG

// Luke the Drifter

Gissar att det är sådan man tömmer dammar med, men modell större.

Fin resa ni har fått till.:haha:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter
2 timmar sedan, skrev pontiac:

HOTELL  är det samma som du alltid använder ok kollar upp om ca 10 dagar 

Hysch !

Inte avslöja några hemligheter nu pontic. Jag var för övrigt ute på moppetur idag och passerade verkstaden där vi kollade på den gamla Volvon.

Den är fortfarande kvar med försäljningsskylt i framrutan.

2 timmar sedan, skrev Galten:

Gissar att det är sådan man tömmer dammar med, men modell större.

Fin resa ni har fått till.:haha:

Visst är det en vattenpump ! :thumbsup:

Vanligtvis så brukar det ju vara en Archimedes skruv i ett rör som via remskivor är kopplad till en liten encylindrig dieselmotor men detta var något betydligt kraftfullare.

Mvh

Luke

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

• Liknande innehåll

• Luke the Drifter
      Av Luke the Drifter
      Denna helg så var det MC-träff i Hua Hin och jag råkade av en händelse bli inbjuden att närvara. Inbjudan var av sådan form att jag inte kunde tacka nej, om man säger så.
      Vi var ett litet gäng som åkte bort i ett ganska tidigt skede för jag ville ta några bilder i aftonljus.

En fabriksbyggd customcykel byggd av Honda men just den här är lite modifierad

Pure custom rakt igenom !

Är det någon som är hugad att artbestämma trubbnosen på bild ?

I nästa bildserie får ni se en gyttjebrottare  

Forts....
    • Luke the Drifter
      Av Luke the Drifter
      Det sägs att man inte skall tro på allt man läser på internet och det är något man bör ha i åtanke när man läser detta kåseri.
      Det mesta är helt sant men ibland så tar jag mig konstnärliga friheter att krydda historierna lite. Och det som inte är sant eller halvsant, det är mina helt egna fantasier som jag stundom låter få fritt utlopp i denna historia.

Luke the Drifter
      ______________________________________________________________________________________________

Jag brukar då och då bjuda in mina vänner på diverse moppeturer och de verkar vara uppskattade då vi kan hamna på vägar som ingen har kört på tidigare trots att de har bott i Hua Hin många år. Nu var det dags igen för en längre dagstur och den skulle gå ganska långt bort mot Burma till.
      Vi skulle besöka en farm långt bortom all ära och redlighet och nu kanske jag skall säga att det inte var en slump att turen skulle gå dit den gick för jag hade besökt farmen tidigare. Det är för övrigt tack vare en god vän, tillika MPR-medlem som jag hamnade där förra gången. Häng med på turen så skall ni så småningom få veta vem det var som lurade ut mig i djungeln första gången.

Jag hade satt starten för dagens utflykt till klockan 10 och det var kanske i senaste laget men jag tyckte att det skulle räcka för att vi skulle hinna tillbaka innan mörkret skulle falla.

Här står den lilla rackaren redo

Jahapp, nu är det bara att åka till mötesplatsen och invänta alla som skall med på turen.

Nej, stopp  och belägg ! Jag var nu nästan på väg att missa något väldigt, väldigt viktigt. 

Kalla det gärna skrock och vidskepelse men jag är mycket noga med att ta en färdknäpp innan jag skall ut och resa

Nu kan resan börja på allvar. Häng med !

// Luke the Drifter
    • lauri
      Av lauri
      Testade resan mellan Hua hin och Pattaya med Royal Passenger Lines båt, Royal 1, ett par veckor sedan, och det var förvånansvärt trevlig och smidig tur. 

Båten på väg in till kajen i Hua Hin Khao Takiab beach, och, faktiskt, precis enligt tidtabell.

Nästan framme i kaj.

Business class salongen, gott om plats för långa ben och breda ändor. Kostade 1550 baht, 350 baht mer än en resa i turistklassen:

Betydligt mindre plats, men fortfarande ganska trivsamt och fräscht.

Mitt säte, närmast till fönstret.

Obligatoriska bilden på flygplansm... nej fan, båtmaten. Det serverades kex, vatten, röd läsk & kaffe.

Söt och trevlig båtvärdinna.

Nästan framme, och återigen, precis enligt tidtabell.

Två likadana båtar till, undrar vad rederiet har för planer om nya rutter.

Allt som allt, en trevlig upplevelse men att beställa biljett från den mobila hemsidan var lite krångligt, t.ex. mitt Visa debit från Bangkok Bank accepterades inte, fick betala med SCB internet bank i stället. Bra kundservice i telefon, hjälpsamt dam som var bra på engelska.

Var också uppmärksamma med sjövädret, kan nog gunga ganska ordentligt om det blåser upp, så har ni benägenhet för sjösjuka var beredda. 

https://www.royalferrygroup.com

Och som avslutning, en bild till från kajen i Pattis:

• Luke the Drifter
      Av Luke the Drifter
      Det sägs att man inte skall tro på allt man läser på internet och det är något man bör ha i åtanke då man läser detta resekåseri !
      Det mesta är helt sant men stundom kan jag inte låta bli att krydda historien lite och ni får själva avgöra vad som är sant och inte helt sant.

Luke the Drifter

..........................................................................................................

Innan jag börjar med min berättelse om min resa med den lilla rackaren så skall jag bara försöka få in bilderna från minneskortet in till datorn men kortläsaren verkar vilja spela mig ett spratt.

Hav tålamod medan jag sprattlar med kort och läsare !

Luke
NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy