Jump to content

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Luke the Drifter

Lucky Luke-Border Patrol Tour

Recommended Posts

Luke the Drifter

Jag tror att jag tar den här historien från början, det känns bäst så.

Vi satt. som vanligt, på BKP vid middagstid och surrade om vad som hade hänt sedan senast och vad som var på gång. Det var någon i sällskapet som  sade att det var länge sedan han var ute på moppetur och det var troligen där allt började.

Det tog inte mer än en kvart så var det bestämt att vi skulle ut på äventyr !

Jag skickade ut en blänkare på en av de LINE-grupperna jag är med i och deklarerade att det var fara å färde på gång och avstamp skulle ske klockan 11 dagen efter.

Snabba ryck är dagens melodi.

Jag vaknade i god tid morgonen efter och konstaterade att det duggregnade då det var uppehåll mellan skyfallen :pudency:

Jag vilade på hanen och funderade på om det skulle bli någon utflykt eller om den skulle brinna regna inne.

Då det var bara en kvart kvar innan planerad avgång så packade jag moppen och gjorde mig redo för avfärd för det var kanske någon våghals som skulle trotsa vädret.

Klockan elva brummade det till ute på gatan och det var mina goda vänner Cowboy-Conny och Gerry som var redo för äventyr

DSCF8902.thumb.JPG.65f0dc3960f9ca349cf02c59f1b3b10d.JPG

Jag hade packat med mig kläder och förnödenheter för ungefär fyra dagars äventyr men såg till att ta med mig viktiga ting så att vi kunde vara ute minst en vecka.

Jag har ett otroligt dåligt minne så för att hålla koll på hur lång den här resan blir så passar jag på att ta en bild på mopedens odometer så att jag vet hur lång resan har blivit.

Threee, two, one ignition sequence start

DSCF8904.thumb.JPG.c1ae11e8c3bdfae3ada89276b9a677fb.JPG

Häng med för nu bär det av mot okänt mål !

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Vi blev ett par minuter försenade men snart nog så var vi på rull. Jag ville gärna visa mina vänner några nya vägar som de aldrig hade kört tidigare men var samtidigt tvungen att tänka på att inte ta in oss på små grusvägar.

Det här var en ren omtanke om Gerrys nyinköpta moppe för den skulle nog kvida ordentligt i potthål och diken med två tungviktare på sadeln  :D

Små betongvägar var inga problem så länge man håller koll på skarvarna som kan vara lite lömska

DSCF8905.thumb.JPG.6526e3ea8922b14b7185559c63ce321b.JPG

Det var en lugn och fin tur de första milen och vi stannade till på några ställen här och några ställen där och jag drog några anekdoter och visade några intressanta platser längs vår väg.

Jag hade ju stigit upp arla och tagit en kopp kaffe och en sötsak till och vid det här laget så började det kurra i magen och jag var sugen på lunch. Jag föreslog att vi skulle stanna till vid första bästa sylta och äta en enkel lunch och det var mina följeslagare med på.

Vi stannade till vid ett litet gästgiveri och jag beställde in en nudelsoppa.

Dagens lunch

DSCF8906.thumb.JPG.018fefb178c99b457ebbb112220a4852.JPG

Kokerskan kunde inte ett ord engelska men vi lyckades ändå på något förunderligt sätt kommunicera med varandra och hade det ganska kul.

Här har vi ju förstekocken

DSCF8907.thumb.JPG.1f43a4e29bf2dece96eb8ff1f7f15d4b.JPG

Den här restaurangen kommer med allra största sannolikhet aldrig att få en stjärna i Guide Michelin men den får tummen upp av gränspatrullen  :thumbsup:

DSCF8909.thumb.JPG.33c8b00730936128404c4e901dc4172d.JPG

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
rolba

Var det den tidiga timmen som gjorde att det inte blev någon färdknäpp? :big_smile:

Eller missade du bara att fota? :blind:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Peolito

Härligt med en ny reseberättelse Luken.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter
20 minuter sedan, skrev rolba:

Var det den tidiga timmen som gjorde att det inte blev någon färdknäpp? :big_smile:

Eller missade du bara att fota? :blind:

Bevare mig väl !

Tror du på fullt allvar att jag skulle våga bege mig ut på de thailändska vägarna utan att först ha sett till att ta mig en lyckobringande färdknäpp ?

De som förlitar sig på hartassar, fyrklöver och Buddha-amuletter får göra det, själv så har jag min tro på den lilla rackaren innan avfärd

DSCF9008.thumb.JPG.35630c0c7622a3ed222cf7c04d8eb23a.JPG

Hmmmm ? Det är kanske lika bra att lägga in ett par såna här ;) ;) ;) så att ingen får för sig att jag menar allvar med min gimmick om den obligatoriska färdknäppen.

Den är ungefär lika sann som det här med mitt kamerabatteri som alltid tar slut framåt kvällen ;)

14 minuter sedan, skrev Peolito:

Härligt med en ny reseberättelse Luken.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack Peolito !  :wai:

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Vi fortsatte vår färd söderöver och rätt vad det var så fick jag syn på en figur som stod staty i en trädgård. Jag var tvungen att vända om och ta en bild på jeppen som nog flera av er känner igen.

Där har vi ju Hjulben ! Beep, beep, wrooom !

DSCF8911.thumb.JPG.4cfe8418293d5336c3a9f0ddd71f35f9.JPG

Han hette ju egentligen Road Runner på originalspråk och vad passar väl bättre nu än en gammal låt som heter just Road Runner. Jag tror att det var Bo Diddley som gjorde den här låten för första gången men jag tar mig friheten att lägga in en video med det finska kultbandet Hurriganes.

En legendarisk spelning på rockklubben Tavastia nådens år 1974

Forts...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Vi kom in i nationalparken Sam Roi Yod ( 300 kullar ) och jag måste säga att det är en ren fröjd att köra igenom nationalparken. Då man åker tåg så åker man mellan bergen och det är en mycket trevlig tågtur men det är inte mycket sämre då man kör moppe, eller för den delen bil.

Jag har kört här många gånger men aldrig kört en liten grusväg som finns att hitta på Google Maps.

Finns den där så måste den ju finnas i verkligheten !

Jag frågade mina vänner ( nej, det gjorde jag egentligen inte utan jag bara körde :whistle: ) om vi kunde utforska vägen.

Det kanske råkade bli lite skumpigt men det var ingen som klagade för de trodde antagligen att det inte fanns någon annan väg.

- Luke, hur i helsike hittar du alla de här jädra kostigarna ?

DSCF8912.thumb.JPG.d82925aac54c40a45b0d0c2cfdf6b2eb.JPG

Forts...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Jag har som sagt var kört den här vägen många gånger tidigare och det brukar alltid bli några vätskestopp längs vägen. Jag har som motto att försöka sprida mina kulor rättvist ( precis som en dålig skytt) och stannar därmed på olika ställen varje gång.

Den här gången så valde jag ett ställe där jag har stannat tidigare för det är ett trevligt litet vardagsrum där man kan sitta i en sala och se folklivet på nära håll.

Checkpoint Charlie ?

DSCF8913.thumb.JPG.ae4525a22611a402d745f5a1bfc4954e.JPG

Det har alltid funnits en massa höns och kycklingar som rantar runt här och det fanns det även denna gång.

Det var ett jäkla kackel här !

DSCF8915.thumb.JPG.223a5b43300589fa1a68c54511a01a45.JPG

Rena rama hönsgården tycker jag

Nu har visst hönskrället hittat något intressant där i gruset

DSCF8916.thumb.JPG.74245e7aac65eac55068f8638f33930a.JPG

Det dröjde inte länge innan Cowboy-Connys sandaler var nästan täckta av grus och jag bara väntade på tillfället att tala om för Conny att jag såg en av hundarna springa iväg med hans sandaler  :wink2:

DSCF8917.thumb.JPG.eaf441e290aeb67327ef3b06f57a190d.JPG

Kommer Conny att få gå barfota i fortsättningen eller hittar han sina tofflor ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
acarls
1 timme sedan, skrev Luke the Drifter:

Kommer Conny att få gå barfota i fortsättningen eller hittar han sina tofflor ?

maxresdefault.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
chevrolet-48
30 minuter sedan, skrev acarls:

maxresdefault.jpg

31 minuter sedan, skrev acarls:

maxresdefault.jpg

Jag hittade en stor sula i Udon-Thani  utanför bilen där herr Conny steg ut .Poolparty var det ligger i min bil dörrfacket höger sida .Ok kommer ner 1 mars om intresse finnes kanske hittelön för mig ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
LOSForever
4 timmar sedan, skrev pontiac:

Jag hittade en stor sula i Udon-Thani  utanför bilen där herr Conny steg ut .Poolparty var det ligger i min bil dörrfacket höger sida .Ok kommer ner 1 mars om intresse finnes kanske hittelön för mig ?

Jag kan hjälpa till men inte förrän 6 Mars att leta

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Odin
9 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

Vi fortsatte vår färd söderöver och rätt vad det var så fick jag syn på en figur som stod staty i en trädgård. Jag var tvungen att vända om och ta en bild på jeppen som nog flera av er känner igen.

Där har vi ju Hjulben ! Beep, beep, wrooom !

DSCF8911.thumb.JPG.4cfe8418293d5336c3a9f0ddd71f35f9.JPG

Han hette ju egentligen Road Runner på originalspråk och vad passar väl bättre nu än en gammal låt som heter just Road Runner. Jag tror att det var Bo Diddley som gjorde den här låten för första gången men jag tar mig friheten att lägga in en video med det finska kultbandet Hurriganes.

En legendarisk spelning på rockklubben Tavastia nådens år 1974

Forts...

Jamen för h-e Plymouth för tusan. Jag har kört en Roadrunner en natt de va trevligt...Mycket trevligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter
10 timmar sedan, skrev Odin:

Jamen för h-e Plymouth för tusan. Jag har kört en Roadrunner en natt de va trevligt...Mycket trevligt

Nu blir det lite off topic men ändå inte för med lite fantasi så skulle man kunna säga att vi är Road Runners.

Plymouth gjorde en bilmodell som hette Road Runner och det var en sjutusan till kärra !  :yes:

Standardmotorn var en 383 men man kunde beställa en kärra med 440 sixpack och manuell fyrpetad låda och då kunde man ha skoj. Tänk dig en lastbilsmotor men istället för diesel så är det tre stycken tvåportsförgasare som skickar in bensin i åtta högkompade cylindrar.

På rymmen från strippen ?

Road.jpg.7f7400c3c55abb1730c541ca4118bbee.jpg

Nu blir det on topic igen och resan fortsätter.

Conny hittade sina sand-aler under en stor hög med grus och muttrade något om hackkyckling och sprätthöns och det kom förmodligen någon harang om maträtten khao man gai där också. :mdr:

Där står gubbtjyven  och verkar vara ovanligt förnöjd. Säg inte att han fick tag i fjäderfäet och vred nacken av den i ren hämnd  :surprised:

DSCF8918.thumb.JPG.b08e301ac25b6275a08e4a8327ebaec9.JPG

Det är lika bra att dunsta illa kvickt innan ägarna upptäcker att det fattas en höna !

Forts...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Luke the Drifter

Resan gick vidare söderöver och efter en stunds färd så började någon gny om att det var dags för pissepaus. Jag fann en liten stig in som ledde oss till en undanskymd plats där man kunde lätta på trycket.

Manneken pis ?

DSCF8919.thumb.JPG.6d88d9028f179499b5f398b596c1c952.JPG

Resan fortsatte och jag noterade att det var lite översvämningar här och där och stannade till ibland för att dokumentera högvattnet.

Five feet high and rising ?

DSCF8920.thumb.JPG.300cd21d4d459c4daba2698bc90123b7.JPG

DSCF8922.thumb.JPG.c8df7316e65bdebce5f2bda580dbadcd.JPG

Vi kom fram till en avfartsväg som ledde ner mot havet och eftersom jag aldrig hade varit ner på på denna väg tidigare så stannade jag till och frågade mina vänner om vi kunde utforska denna vita fläck på min karta.

Nemas problemas !

Vi körde ner mot havet och jag såg att det fanns några tomter till salu och det var landplättar med havsutsikt. Om man skulle vilja bo med havsutsikt så kan detta vara ett fynd att köpa här. Låt vara att det långt till civilisationen men om man inte har något större intresse av det så är detta ett guldläge.

Innan någon annan hinner skriva att du inte får äga mark i Thailand så kanske jag skall föregå med att Du kan skänka marken till din fru eller dina barn.

Gerry, the beach boy from Great Britain

DSCF8921.thumb.JPG.e1ab19e4fcfebbfbef3c7b3302a3c941.JPG

Vart katten ställde jag nu moppen ?

Återkommer då jag funnit den lilla rackaren !

// Luke the Drifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
chevrolet-48
2 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

Resan gick vidare söderöver och efter en stunds färd så började någon gny om att det var dags för pissepaus. Jag fann en liten stig in som ledde oss till en undanskymd plats där man kunde lätta på trycket.

Manneken pis ?

DSCF8919.thumb.JPG.6d88d9028f179499b5f398b596c1c952.JPG

Resan fortsatte och jag noterade att det var lite översvämningar här och där och stannade till ibland för att dokumentera högvattnet.

Five feet high and rising ?

DSCF8920.thumb.JPG.300cd21d4d459c4daba2698bc90123b7.JPG

DSCF8922.thumb.JPG.c8df7316e65bdebce5f2bda580dbadcd.JPG

Vi kom fram till en avfartsväg som ledde ner mot havet och eftersom jag aldrig hade varit ner på på denna väg tidigare så stannade jag till och frågade mina vänner om vi kunde utforska denna vita fläck på min karta.

Nemas problemas !

Vi körde ner mot havet och jag såg att det fanns några tomter till salu och det var landplättar med havsutsikt. Om man skulle vilja bo med havsutsikt så kan detta vara ett fynd att köpa här. Låt vara att det långt till civilisationen men om man inte har något större intresse av det så är detta ett guldläge.

Innan någon annan hinner skriva att du inte får äga mark i Thailand så kanske jag skall föregå med att Du kan skänka marken till din fru eller dina barn.

Gerry, the beach boy from Great Britain

DSCF8921.thumb.JPG.e1ab19e4fcfebbfbef3c7b3302a3c941.JPG

Vart katten ställde jag nu moppen ?

Återkommer då jag funnit den lilla rackaren !

// Luke the Drifter

Ta foto av mc , så gör jag i parkeringshus ,då ere lätt att hitta bilen kanske ett ålderdomsproblem :beat_plaster:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

• Liknande innehåll

• Luke the Drifter
      Av Luke the Drifter
      Denna helg så var det MC-träff i Hua Hin och jag råkade av en händelse bli inbjuden att närvara. Inbjudan var av sådan form att jag inte kunde tacka nej, om man säger så.
      Vi var ett litet gäng som åkte bort i ett ganska tidigt skede för jag ville ta några bilder i aftonljus.

En fabriksbyggd customcykel byggd av Honda men just den här är lite modifierad

Pure custom rakt igenom !

Är det någon som är hugad att artbestämma trubbnosen på bild ?

I nästa bildserie får ni se en gyttjebrottare  

Forts....
    • Luke the Drifter
      Av Luke the Drifter
      Det sägs att man inte skall tro på allt man läser på internet och det är något man bör ha i åtanke när man läser detta kåseri.
      Det mesta är helt sant men ibland så tar jag mig konstnärliga friheter att krydda historierna lite. Och det som inte är sant eller halvsant, det är mina helt egna fantasier som jag stundom låter få fritt utlopp i denna historia.

Luke the Drifter
      ______________________________________________________________________________________________

Jag brukar då och då bjuda in mina vänner på diverse moppeturer och de verkar vara uppskattade då vi kan hamna på vägar som ingen har kört på tidigare trots att de har bott i Hua Hin många år. Nu var det dags igen för en längre dagstur och den skulle gå ganska långt bort mot Burma till.
      Vi skulle besöka en farm långt bortom all ära och redlighet och nu kanske jag skall säga att det inte var en slump att turen skulle gå dit den gick för jag hade besökt farmen tidigare. Det är för övrigt tack vare en god vän, tillika MPR-medlem som jag hamnade där förra gången. Häng med på turen så skall ni så småningom få veta vem det var som lurade ut mig i djungeln första gången.

Jag hade satt starten för dagens utflykt till klockan 10 och det var kanske i senaste laget men jag tyckte att det skulle räcka för att vi skulle hinna tillbaka innan mörkret skulle falla.

Här står den lilla rackaren redo

Jahapp, nu är det bara att åka till mötesplatsen och invänta alla som skall med på turen.

Nej, stopp  och belägg ! Jag var nu nästan på väg att missa något väldigt, väldigt viktigt. 

Kalla det gärna skrock och vidskepelse men jag är mycket noga med att ta en färdknäpp innan jag skall ut och resa

Nu kan resan börja på allvar. Häng med !

// Luke the Drifter
    • lauri
      Av lauri
      Testade resan mellan Hua hin och Pattaya med Royal Passenger Lines båt, Royal 1, ett par veckor sedan, och det var förvånansvärt trevlig och smidig tur. 

Båten på väg in till kajen i Hua Hin Khao Takiab beach, och, faktiskt, precis enligt tidtabell.

Nästan framme i kaj.

Business class salongen, gott om plats för långa ben och breda ändor. Kostade 1550 baht, 350 baht mer än en resa i turistklassen:

Betydligt mindre plats, men fortfarande ganska trivsamt och fräscht.

Mitt säte, närmast till fönstret.

Obligatoriska bilden på flygplansm... nej fan, båtmaten. Det serverades kex, vatten, röd läsk & kaffe.

Söt och trevlig båtvärdinna.

Nästan framme, och återigen, precis enligt tidtabell.

Två likadana båtar till, undrar vad rederiet har för planer om nya rutter.

Allt som allt, en trevlig upplevelse men att beställa biljett från den mobila hemsidan var lite krångligt, t.ex. mitt Visa debit från Bangkok Bank accepterades inte, fick betala med SCB internet bank i stället. Bra kundservice i telefon, hjälpsamt dam som var bra på engelska.

Var också uppmärksamma med sjövädret, kan nog gunga ganska ordentligt om det blåser upp, så har ni benägenhet för sjösjuka var beredda. 

https://www.royalferrygroup.com

Och som avslutning, en bild till från kajen i Pattis:

• Luke the Drifter
      Av Luke the Drifter
      Det sägs att man inte skall tro på allt man läser på internet och det är något man bör ha i åtanke då man läser detta resekåseri !
      Det mesta är helt sant men stundom kan jag inte låta bli att krydda historien lite och ni får själva avgöra vad som är sant och inte helt sant.

Luke the Drifter

..........................................................................................................

Innan jag börjar med min berättelse om min resa med den lilla rackaren så skall jag bara försöka få in bilderna från minneskortet in till datorn men kortläsaren verkar vilja spela mig ett spratt.

Hav tålamod medan jag sprattlar med kort och läsare !

Luke
NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy