Jump to content
IGNORERAD

Storbrand på Phi Phi i bargata


Tallviking

Recommended Posts

Stor brand på Phi Phi Island: ”Hela Phi Phi brinner”

 

En stor brand rasar mitt på en bargata i centrala delarna av Phi Phi Island.

– Just nu är det panik, säger svenske Adam Nilsson som är på semester på Phi Phi Island.

 

5c8d5a6b-d931-4222-80e9-1e7e3566d2c6?fit

 

En stor brand rasar på thailändska ön Phi Phi Island. Branden verkar ha startat i en restaurang på en bargata där mycket människor befinner sig.

Svenske Adam Nilsson är på semester med sin vän Charlie Waahler, de var på väg ut från en restaurang när de möttes av panikslagna människor som flydde elden.

– Just nu är det panik och alla har evakuerats ut på stranden. Det började smälla i elledningarna. Vi kom ut från en restaurang och möttes av en hord med människor som kom springande och skrek ”fire, fire”.

Adam och Charlie säger att de inte fått några direktiv från myndigheter eller polis och just nu säger de att det råder ”kalabalik”.

– Brandkåren står och försöker släcka men de verkar inte ha några resurser. Deras slangar är som trädgårdsslangar. Det har brunnit i allafall i en timme.

Adam Nilsson gör bedömningen att branden verkar ha stor spridningsrisk. Han uppger att många människor står med sina resväskor på stranden. Flera hotell ligger enligt honom farligt nära den brinnande restaurangen.

– Det är ganska centralt mitt på Phi Phi. Det är på main street. Där alla barer och restauranger ligger.

 

https://www.aftonbladet.se/a/ddnR0B

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 butiker och en resort totalförstörd

 

Flera skadade

 

Gasbehållare i ett kök på resorten som exploderade var tydligen starten på branden

 

 

 

 

map.jpg

mm.jpg

mm2.jpg

mm3.jpg

mm4.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Småtrist...

 

Första gången jag var på Phi phi, så släckte jag en brand på en Bar, nästan helt utan ersättning (Svenska snålrötter).

 

Vi satt på ett ställe med en massa torkade palmblad på väggarna, har för mej att det hette "Carlitos", någon bad personalen att starta fläkten som satt på väggen strax intill vårt bord...

Sagt och gjort, fläkten som såg ut att komma från Koreakrigets tid startades, svalkade helt OK i några minuter.

 

Men strax började den spraka och sprida gnistor omkring, det tog sej snabbt i de snustorra palmbladen, det började brinna helt enkelt!

Personalen skrek, vännerna skrek!!!

Jag, som välutbildad "Advanced Firefighter", tog min stora, nyöppnade ölflaska, skakade den och släckte snabbt de brinnande palmbladen genom att spruta ölskum på väggen!

Ölen vart nästan helt tömd:canny:

 

Tycker så här i efterhand att jag borde fått medalj, men då var jag helt nöjd med en "Bucket", med massa sugrör, sprit och Tonic!

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara folk är i säkerhet! Så låt helvetet brinna ner till grunden! Det är ju värsta våldtäckten som en thailändsk ö varit med om. Turister som flugor, inget grundvatten, avlopp och skithögar över allt. Ge phi phi en välbehövlig vila från massturismen och låt det som brunnit ner vara obebyggt tills naturen hämtat sig! Grymt skrivet. Men jag var där 29 år sedan och då var det ok. Jobbade sedan vid år 2000 där men besluta lämna ön för gott pga naturkatastrofen som turismen skapat där.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Bara folk är i säkerhet! Så låt helvetet brinna ner till grunden! Det är ju värsta våldtäckten som en thailändsk ö varit med om. Turister som flugor, inget grundvatten, avlopp och skithögar över allt. Ge phi phi en välbehövlig vila från massturismen och låt det som brunnit ner vara obebyggt tills naturen hämtat sig! Grymt skrivet. Men jag var där 29 år sedan och då var det ok. Jobbade sedan vid år 2000 där men besluta lämna ön för gott pga naturkatastrofen som turismen skapat där.

Om det var i månadsskiftet Oktober-November 2000, så var vi där samtidigt!

Jag tyckte det var OK, rätt trevlig miljö och inga fordon förutom nån lastmoppe.

De Svenskar vi träffade var Dykinstruktörer, som dök djupt i grogglasen, och lite barmänniskor, som på Carlitos (Har starkt för mej att baren hette så, det fanns en skylt som sa "Carlitos way"), minns nån om det fanns nån bar med det namnet?

 

2004 var ju året som avslutades med en Naturkatastrof, Tsunamin, och jag har inte varit i land på Phi Phi sedan 2000, men jag har varit på Kajen, 2009 har jag för mej (Jobbade på nån pråm då), stället såg annorlunda ut...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på Phi Phi 2003, mycket trevligt ställe. Maya Bay jättefint, och knappt nåt folk alls. Var tillbaka 2009, och allt var förändrat. Fruktansvärt med folk (mest ungdomar). Maya Bay var en katastrof, gick knappt att komma in till stranden pga alla båtar. Stan var återuppbyggd, men det mesta i betong.

 

Nu är det ett favoritställe för min son, fest dygnet runt. Han berättade i år att stränderna runt byn är så nedskräpade att det inte går att bada, man får få när bra bit vid sidan för att stränderna ska bli acceptabla. Shoppingcenter precis vid hamnen, med McDonalds :(

 

Såldes inget jag längtar tillbaka till, är nu ett ställe för ungdomar som bara åker ut för att festa, finns bättre öar för oss som passerar den åldern.

 

Oavsett detta är det ju tragiskt vad som hände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...