Jump to content
IGNORERAD

Air India från ARN via DEL till BKK


spooncreek
 Dela

Recommended Posts

Dags för test av Air Indias flygrutt från Arlanda till Bangkok. Valdes denna gång pga. av att det var billigaste enkelbiljett med ett Star Alliancebolag, och i en fortsatt jakt på vettiga alternativ mot att flyga med svindyra Thai Airways. 

5a77e194a4572_line_1517767540447(1).thumb.jpg.9a96e544226b5f361a54c1036a5d6ba7.jpg

 

Priset, bokat tre dagar innan avresa, vart 3400 SEK. Dreamliner hela vägen vilket gjorde att det kändes ok, trots bolagets rätt dåliga rykte. Jag har inte flugit mycket med Dreamliner, men förväntningen baserat på tidigare resor och modellens hajpade status, var rätt hög. Infriades inte. Planet kändes gammalt på något vis, och rätt trångt.

 

20180205_015343.thumb.jpg.27bd1b05d00d213d291a25b9305b91f7.jpg

 

Air Indias utbud av underhållning var också kass, om man inte är ett fan av Bollywood, och utrustningen av dålig kvalitet. Pekskärmen på min plats la av strax efter take off, och ljudet i hörlurarna så dåligt att jag fick välja en spansk film, för att den hade engelsk undertext.

 

5a77e18b7be04_20180204_195615(1).thumb.jpg.908c76eb0e8d4f784158e43e1892ce65.jpg5a77e192af4cc_20180204_195434(1).thumb.jpg.4b5a9f4e61aa37132ea686dd41c85ca3.jpg


Blandad kompott av resenärer, mer svenskar än indier tror jag. Trots detta hade kabinen rätt kraftig doft av armsvett, vars ursprung till stor del visade sig vara från de inte så fagra flygvärdinnorna. Servicen också rätt kass, och dåligt utbud på drinkvagnen.  Däremot riktiga jordnötter till whiskyn, stort plus för det. Såvitt jag såg överlevde dessutom alla passagerare trots serveringen av jordnötter.

 

20180204_205731.thumb.jpg.99d340daf418202b82dd36bae4ebd206.jpg

 

 Maten ok, Chicken Vindalooo tror jag till middag, och en ostmacka till frukost strax innan mellanlandning i Delhi. Plus för att man inte som tex Thai ransonerat bort salt och peppar.

 

20180204_213750.thumb.jpg.2cf073df34b24a3e5a507ed2816ee1fd.jpg5a77e10731696_20180204_213808(1).thumb.jpg.b53769cb0c85625c57e74089558c5082.jpg20180205_013944.thumb.jpg.21fcd961582024e53a01dad2a46ccafd.jpg

 

Knappa 7 timmar från start var det dags att landa på Indira Gandhi International Airport i Delhi, för lite rast och vila.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    8

  • MaiChai

    3

  • Esspe

    3

  • koppar55

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

59 minuter sedan, skrev spooncreek:

Dags för test av Air Indias flygrutt från Arlanda till Bangkok. Valdes denna gång pga. av att det var billigaste enkelbiljett med ett Star Alliancebolag, och i en fortsatt jakt på vettiga alternativ mot att flyga med svindyra Thai Airways. 

5a77e194a4572_line_1517767540447(1).thumb.jpg.9a96e544226b5f361a54c1036a5d6ba7.jpg

 

Priset, bokat tre dagar innan avresa, vart 3400 SEK. Dreamliner hela vägen vilket gjorde att det kändes ok, trots bolagets rätt dåliga rykte. Jag har inte flugit mycket med Dreamliner, men förväntningen baserat på tidigare resor och modellens hajpade status, var rätt hög. Infriades inte. Planet kändes gammalt på något vis, och rätt trångt.

 

20180205_015343.thumb.jpg.27bd1b05d00d213d291a25b9305b91f7.jpg

 

Air Indias utbud av underhållning var också kass, om man inte är ett fan av Bollywood, och utrustningen av dålig kvalitet. Pekskärmen på min plats la av strax efter take off, och ljudet i hörlurarna så dåligt att jag fick välja en spansk film, för att den hade engelsk undertext.

 

5a77e18b7be04_20180204_195615(1).thumb.jpg.908c76eb0e8d4f784158e43e1892ce65.jpg5a77e192af4cc_20180204_195434(1).thumb.jpg.4b5a9f4e61aa37132ea686dd41c85ca3.jpg


Blandad kompott av resenärer, mer svenskar än indier tror jag. Trots detta hade kabinen rätt kraftig doft av armsvett, vars ursprung till stor del visade sig vara från de inte så fagra flygvärdinnorna. Servicen också rätt kass, och dåligt utbud på drinkvagnen.  Däremot riktiga jordnötter till whiskyn, stort plus för det. Såvitt jag såg överlevde dessutom alla passagerare trots serveringen av jordnötter.

 

20180204_205731.thumb.jpg.99d340daf418202b82dd36bae4ebd206.jpg

 

 Maten ok, Chicken Vindalooo tror jag till middag, och en ostmacka till frukost strax innan mellanlandning i Delhi. Plus för att man inte som tex Thai ransonerat bort salt och peppar.

 

20180204_213750.thumb.jpg.2cf073df34b24a3e5a507ed2816ee1fd.jpg5a77e10731696_20180204_213808(1).thumb.jpg.b53769cb0c85625c57e74089558c5082.jpg20180205_013944.thumb.jpg.21fcd961582024e53a01dad2a46ccafd.jpg

 

Knappa 7 timmar från start var det dags att landa på Indira Gandhi International Airport i Delhi, för lite rast och 

Var det fullt från Stockholm till Delhi?

 

Trångt? Det är väl utmärkande för 787 i ekonomiklass.

 

Har också dålig erfarenhet av dåligt benutrymme på Qatars 787. En gång och aldrig mer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev koppar55:

Var det fullt från Stockholm till Delhi?

 

Trångt? Det är väl utmärkande för 787 i ekonomiklass.

 

Har också dålig erfarenhet av dåligt benutrymme på Qatars 787. En gång och aldrig mer.

 

Nästan fullt, jag hade tur med en tom mittenplats bredvid mig. Konfigurerat 3-3-3.

Du har nog helt rätt där om trängseln i 787, tidigare har jag rest kortare sträckor och inte reflekterat så mycket över det. Men 7 timmar denna gång, det var rätt jobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det var en sågning som heter duga!

 

Har själv tittat på Air India ett par gånger mest för prisets skull men består IFE av i princip uteslutande Bollywood filmer/musikaler och toppa det med ettt gäng svettiga indiskor i serveringen så får man upp en skräckbild framför sig om flygningen från helvetet....

 

Har flugit 787 med Qatar Airways och det var utmärkt, i businessklass förstår. Får se när jag flyger tillbaka om jag lyckas flörta till mig en uppgradering eller det blir monkey class hem.

 

En annan sak som gjort mig tveksam till att flyga med Air India är flygplatsen i Dehli, att trängas med 700 000 svettiga indier till soundtracket av en Bollywood film känns inte lockande så ser fram emot din rapport från flygplatsen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Murrigt rött såg inte och känns inte så modernt

 

samt att vad golvet ser skitigt ut.

 

 

hoppar nog detta bolag om inte nästa flygplats och slutsträcka beskivs som nirvana

 

:waaaht:

 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev spooncreek:

Nästan fullt, jag hade tur med en tom mittenplats bredvid mig. Konfigurerat 3-3-3.

Du har nog helt rätt där om trängseln i 787, tidigare har jag rest kortare sträckor och inte reflekterat så mycket över det. Men 7 timmar denna gång, det var rätt jobbigt.

Prova Thais 787 om du har tillfälle 

T.o.m bättre benutrymme än i Thais 777-300ER.

 

Vi flög med den kärran till Denpasar.

Wow, följeslagaren fick business class mat medans jag fick vanlig mat men konstant påfyllning av ädlare drycker.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Transferproceduren i Delhi var en…upplevelse. Först en kö där man visade sitt boardingpass man fått på Arlanda. Efter noggrann inspektion av det blev man hänvisad till ny kö för att kvittera ut ett nytt boardingpass. Därefter skulle detta boardingpass visas upp för någon säkerhetsvakt, innan man fick gå igenom säkerhetskontrollen. Den kan för övrigt ha varit den långsammaste jag upplevt, vi var inte mycket folk men det tog en evinnerlig tid.  Lite personal och urkass logistik. Visa boardingpass igen. Få det stämplat. Två gånger.


Nu hade jag iofs inte så bråttom, väl igenom säkerhetskontrollen var det dags för cirka sex timmars väntan i Delhi. Stör mig inte så mycket eftersom jag har tillgång till lounger och kan sitta och jobba där, och med gratis tillgång på mat och dryck såklart.
Dagens arbetspass inleddes således i Air Indias lounge. Tidig morgon lokal tid i Delhi, så jag var nästan första gäst i loungen. 

5a77fda18dcfe_20180205_081906(1).thumb.jpg.418c9d44664f2e18ad6d3fb59945d658.jpg

 

20180205_081850.thumb.jpg.d0bc11ce884d654e81d05a181e21675b.jpg

 

Sköna fåtöljer, men inget vidare utbud av mat, så bestämde mig för att byta kontor. Av de bättre Star Alliancebolagen har Lufthansa och Singapore Airlines lounger här. Lufthansa visade sig bara vara öppen kvällstid, synd för den var bra sist jag var i Delhi, så det fick bli Singapore Airs Kris Lounge.

 

20180205_083121.thumb.jpg.855f3fe1b71ba07e9a8ecc98525de0f6.jpg

 

Helt själv satt man där i en timme innan det kom lite mer folk. Gott om mat och dryck alldeles för mig själv, så ingen klagan över det. 

 

20180205_083454.thumb.jpg.398c12a3af326e56a064f6d37dcc85f5.jpg

 

Däremot stängde de strax innan 12.00 så då fick man vandra åter till Air Indias Lounge. Dags för en öl till lunch. 
 

20180205_114700.thumb.jpg.3e260ae6b376f03966f08d54b45ae5a0.jpg

 

Sådär kan man fördriva tiden på en flygplats, helt ok, flygplatsen får godkänt.  Snart dags för boarding för sista studsen till BKK. Längtar inte direkt till en ny Dreamlinerupplevelse a la Air India, med det stora utbudet av Bollywoodfilmer..men, i alla fall kortare sträcka denna gång..

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Spänningen är ooooooliiiidlig om hur sista sträckan var

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev spooncreek:

Dags för test av Air Indias flygrutt från Arlanda till Bangkok. Valdes denna gång pga. av att det var billigaste enkelbiljett med ett Star Alliancebolag, och i en fortsatt jakt på vettiga alternativ mot att flyga med svindyra Thai Airways. 

5a77e194a4572_line_1517767540447(1).thumb.jpg.9a96e544226b5f361a54c1036a5d6ba7.jpg

 

Priset, bokat tre dagar innan avresa, vart 3400 SEK. Dreamliner hela vägen vilket gjorde att det kändes ok, trots bolagets rätt dåliga rykte. Jag har inte flugit mycket med Dreamliner, men förväntningen baserat på tidigare resor och modellens hajpade status, var rätt hög. Infriades inte. Planet kändes gammalt på något vis, och rätt trångt.

 

20180205_015343.thumb.jpg.27bd1b05d00d213d291a25b9305b91f7.jpg

 

Air Indias utbud av underhållning var också kass, om man inte är ett fan av Bollywood, och utrustningen av dålig kvalitet. Pekskärmen på min plats la av strax efter take off, och ljudet i hörlurarna så dåligt att jag fick välja en spansk film, för att den hade engelsk undertext.

 

5a77e18b7be04_20180204_195615(1).thumb.jpg.908c76eb0e8d4f784158e43e1892ce65.jpg5a77e192af4cc_20180204_195434(1).thumb.jpg.4b5a9f4e61aa37132ea686dd41c85ca3.jpg


Blandad kompott av resenärer, mer svenskar än indier tror jag. Trots detta hade kabinen rätt kraftig doft av armsvett, vars ursprung till stor del visade sig vara från de inte så fagra flygvärdinnorna. Servicen också rätt kass, och dåligt utbud på drinkvagnen.  Däremot riktiga jordnötter till whiskyn, stort plus för det. Såvitt jag såg överlevde dessutom alla passagerare trots serveringen av jordnötter.

 

20180204_205731.thumb.jpg.99d340daf418202b82dd36bae4ebd206.jpg

 

 Maten ok, Chicken Vindalooo tror jag till middag, och en ostmacka till frukost strax innan mellanlandning i Delhi. Plus för att man inte som tex Thai ransonerat bort salt och peppar.

 

20180204_213750.thumb.jpg.2cf073df34b24a3e5a507ed2816ee1fd.jpg5a77e10731696_20180204_213808(1).thumb.jpg.b53769cb0c85625c57e74089558c5082.jpg20180205_013944.thumb.jpg.21fcd961582024e53a01dad2a46ccafd.jpg

 

Knappa 7 timmar från start var det dags att landa på Indira Gandhi International Airport i Delhi, för lite rast och vila.

Salt o peppar är det bara att be om på Thai så får du det. Tycker själv att det är ett ganska smart sätt att spara pengar, undrar bara hur mycket dom tjänar in på det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

Tycker själv att det är ett ganska smart sätt att spara pengar,

Jag tycker faktiskt det är rätt ett OSMART sätt för dem att försöka spara pengar.

De har successivt försämrat så många parametrar som med all säkerhet gör att många resenärer till slut tröttnar på den dåliga produkten de idag säljer, vars idag enda stora fördel är direkt o snabbt.

 

För övrigt en underbar recension denna tråd, ser fram mot resterande. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar rätt sunkigt som sagt, var det ens städat vid start? Bättre jobba mer och flyga med annat bolag  ser det ut som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en rolig recension!

Sen kan man tycka att en del hänger upp sig väl mycket på den cool bilden på det ostädade golvet. Alla långflyg ser ju satan ut efter två serveringar och 8 timmar.

Vill ändå testa! Om priset och väntetid i Delhi är rätt.......

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag tycker faktiskt det är rätt ett OSMART sätt för dem att försöka spara pengar.

De har successivt försämrat så många parametrar som med all säkerhet gör att många resenärer till slut tröttnar på den dåliga produkten de idag säljer, vars idag enda stora fördel är direkt o snabbt.

 

För övrigt en underbar recension denna tråd, ser fram mot resterande. 

Dom måste ju ha konstaterat att det är väldigt många som inte använder salt o peppar annars skulle dom ju inte ha dragit in det (får man hoppas iaf). Jag använder det alltid men det är bara att be om det så får jag, tror t.o.m. dom har det i serveringsvagnen för jag behöver aldrig vänta på det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

jäkla bra tråd . har själv kikat på den här flighten till los . men har inbillat mig om  svett och curry lukt . konstigt med filmerna trots allt så är det ju inter.,flygning

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Esspe:

Salt o peppar är det bara att be om på Thai så får du det. Tycker själv att det är ett ganska smart sätt att spara pengar, undrar bara hur mycket dom tjänar in på det?

 

18 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jag tycker faktiskt det är rätt ett OSMART sätt för dem att försöka spara pengar.

De har successivt försämrat så många parametrar som med all säkerhet gör att många resenärer till slut tröttnar på den dåliga produkten de idag säljer, vars idag enda stora fördel är direkt o snabbt.

 

För övrigt en underbar recension denna tråd, ser fram mot resterande. 

 

7 timmar sedan, skrev Esspe:

Dom måste ju ha konstaterat att det är väldigt många som inte använder salt o peppar annars skulle dom ju inte ha dragit in det (får man hoppas iaf). Jag använder det alltid men det är bara att be om det så får jag, tror t.o.m. dom har det i serveringsvagnen för jag behöver aldrig vänta på det.

De har säkert analyserat soporna innan de tog bort det som standard på brickan.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har säkert analyserat soporna innan de tog bort det som standard på brickan.
Eller helt enkelt räknat prisförsaltochpepparförpackning * antaletmåltiderserveratpåettår = besparing

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så tänker dom bara på det bästa för oss ur hälsosynpunkt ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog någon klurig mellanchef som tänkt till, drar vi in på salt o peppar på matbrickan så rycker i drastiskt upp Thais trista ekonomi, lite som att höja priserna på ett hotell då det är mindre gäster för att kompensera :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Är nog någon klurig mellanchef som tänkt till, drar vi in på salt o peppar på matbrickan så rycker i drastiskt upp Thais trista ekonomi, lite som att höja priserna på ett hotell då det är mindre gäster för att kompensera :)

Jo, det där småfolket är ett pack. De borde alltid betala mer.......:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättare att trivas på flygplatser om man har access till lounge naturligtvis, men har man inte det verkade inte Indira Gandhi Airport helt talanglöst, det fanns en och annan bar att hänga på, som tex denna.

 

20180205_083026.thumb.jpg.a7a24d6fbfe945dddf99352500af5cfb.jpg

 

Nåväl, dags för sista studsen, något kortare i flygtid. Lite mindre folk också, så jag lyckades tillskansa mig en egen ”trea”, vilket gjorde livet betydligt lättare.

Lite gladare personal på den här flygningen, och mig gjorde de ännu gladare genom att utan uppmaning erbjuda två för en på den whisky ”on the rocks” (Ballantines)  som inhandlades till jordnötterna.

 

5a79a29d2514a_20180205_150904(1).thumb.jpg.2fc60fa56074d73120e0817f92c43b5a.jpg20180205_144003.thumb.jpg.cb6066e897d59235f98d6b42efb907fb.jpg

 

Kyckling igen till middag, funkade ok. Salt och peppar fanns  :-) .

 

20180205_150859.thumb.jpg.5ad0a00e2ecba1091e29eab509a4f5cc.jpg

 

Efter middagen och stänkarna och utan någon egentlig sömn och vila på första sträckan så somnade jag direkt, skönt utsträckt i min trea, och vaknade inte igen förrän det var dags för landning.

 

På Suvvan väntade tyvärr långa köer i immigration, men gick fortare än väntat, kanske 30 minuter.

 

line_1517834601275.thumb.jpg.f8c42949842fa4676765979a3b375e5d.jpg

 

Väl igenom den följde en 30 minuter väntan till, på bussen till Sin City. Då fick man äntligen tillfälle att inmundiga sin första Chang på en dryg vecka.

 

orca-image-1517837392140.jpg_1517837392419.thumb.jpeg.6a3d7c86b03d8f0f4e220c28c1107830.jpeg

 

Jag hade tänkt att ta taxi från BKK till Sin City, eftersom det alltför många gånger på slutet varit för lång väntan på bussen (de är ofta fullbokade), men trots all tid i Delhi, så glömde jag förbeställa taxi. Och denna gång som sagt ingen längre väntan.

 

airportbus.jpg.3c59591fa095e92fc4dfc6207f3567b9.jpg

 

Hemma igen 23.00, efter en rätt lång resa, som ändå på det stora hela kändes rätt ok. Air India är kanske inte det bästa alternativet för att flyga till Thailand, inte ens för oss som är fast i Star Alliance-träsket, men om priset är det rätta kan jag nog göra om resan. Ett bättre alternativ än tex Air China via Beijing, som jag inte gillar alls, och som ofta också är en längre väntan i Beijing.

 

Nästa test, beroende på pris,  kan bli Singapore Airlines, då via Changi Airport förstås (världens bästa flygplats, där kan man hänga läääänge utan att det gör nått) och Moskva till Arlanda. Singapore Airlines är ju ett av världens trevligaste bolag att flyga med. och väntan i Moskva är bara på ngn dryg timme vad jag förstått.

 

Kvällen slutade för övrigt sent, på ett av Sin Citys klassiska hak. Men det är en helt annan historia….

 

20180206_031520.thumb.jpg.5efef556cfd4fbebf46b259b4cd961c5.jpg

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-02-05 at 13:51, skrev koppar55:

Prova Thais 787 om du har tillfälle 

T.o.m bättre benutrymme än i Thais 777-300ER.

 

Vi flög med den kärran till Denpasar.

Wow, följeslagaren fick business class mat medans jag fick vanlig mat men konstant påfyllning av ädlare drycker.:big_smile:

Minnet har blivit lite kort med åren, men reste med Dreamliner mellan BKK och Jakarta för några månader sen. Det var bra, medhåll.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev apknug:

Tack för en rolig recension!

Sen kan man tycka att en del hänger upp sig väl mycket på den cool bilden på det ostädade golvet. Alla långflyg ser ju satan ut efter två serveringar och 8 timmar.

Vill ändå testa! Om priset och väntetid i Delhi är rätt.......

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Du har rätt där, det var nog inte mer sktigt på golvet  än på vilket annat plan som helst efter en långflygning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

×
×
×
  • Skapa ny...