Jump to content
IGNORERAD

Undrar om en utlänning får bygga sitt hus själv i


Leni

Recommended Posts

Hej!

Undrar om en utlänning får bygga sitt hus själv i Thailand, ex mura väggar , koppla el, bygga kök etc, eller hjälpa en bekant med detsamma.

Får man själv anlägga sin egen trädgård, eller mocka hos grisar, tömma dammen på fisk, mata ankor od:

Eller är det så att man måste leja folk, och är det någon som bryr sig?

Hur är det med att Vlogga på youtube, räknas det som arbete?

Kort sagt var går gränsen för arbete enligt lagen?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    2

  • stefan5300

    2

  • Nakhon

    2

  • chevrolet-48

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Beror nog på vem som anmäler dig och var du bor!

Inget av det du räknar upp är väl tillåtet enligt thai bestämmelser. Ändå är det många som gör det utan bekymmer.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Leni:

Hej!

Undrar om en utlänning får bygga sitt hus själv i Thailand, ex mura väggar , koppla el, bygga kök etc, eller hjälpa en bekant med detsamma.

Får man själv anlägga sin egen trädgård, eller mocka hos grisar, tömma dammen på fisk, mata ankor od:

Eller är det så att man måste leja folk, och är det någon som bryr sig?

Hur är det med att Vlogga på youtube, räknas det som arbete?

Kort sagt var går gränsen för arbete enligt lagen?

 

Egentligen får väl inte faranger utföra något som en thai kan göra, och snickra ihop en trappstege till restaurang riskornet vid frugans risfält kunde ju inte en thai göra så bra så det fick jag fixa till.

IMG_0550.JPG.51df09a259bfe7e753701d95a2f2ad7d.JPG.c8b944051fe1d7c94a4e46f684f8fa32.JPGIMG_0551.JPG.e7339da96bf2fcc9dfc48c69a2d097aa.JPG.0d3e0c680f7f9090d2d97e2971d78426.JPGIMG_0548.JPG.c6aa6b5c9cda43015f2cae925ca78d66.JPG.a8bf803b47a5c7c42728359938db6e40.JPGIMG_0549.JPG.5789f4227a7e2ffaef97553222d2b4fa.JPG.e2fc54e58e22fc4ea3e03edd7bf30687.JPGIMG_0552.JPG.6af6e042dd6123e440bee10ac99dd44f.JPG.0dd2a502910bcf8219391e45ad6256ae.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Egentligen får väl inte faranger utföra något som en thai kan göra, och snickra ihop en trappstege till restaurang riskornet vid frugans risfält kunde ju inte en thai göra så bra så det fick jag fixa till.

IMG_0550.JPG.51df09a259bfe7e753701d95a2f2ad7d.JPG.c8b944051fe1d7c94a4e46f684f8fa32.JPGIMG_0551.JPG.e7339da96bf2fcc9dfc48c69a2d097aa.JPG.0d3e0c680f7f9090d2d97e2971d78426.JPGIMG_0548.JPG.c6aa6b5c9cda43015f2cae925ca78d66.JPG.a8bf803b47a5c7c42728359938db6e40.JPGIMG_0549.JPG.5789f4227a7e2ffaef97553222d2b4fa.JPG.e2fc54e58e22fc4ea3e03edd7bf30687.JPGIMG_0552.JPG.6af6e042dd6123e440bee10ac99dd44f.JPG.0dd2a502910bcf8219391e45ad6256ae.JPG

Har nog nu ett helt A4 i stort sett,fullt upp med anmärkningar, beträffande dina byggen där nere Stefan! 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nakhon:

Har nog nu ett helt A4 i stort sett,fullt upp med anmärkningar, beträffande dina byggen där nere Stefan! 

Fattar nog inte riktigt vad du menar, jag har väl inte gjort så många byggen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Fattar nog inte riktigt vad du menar, jag har väl inte gjort snga byggen.

Ok, så vad är det då som jag ödslat tid på att kikat på dig så himla många år då,  och fångat intresse så stort? 

On 2018-01-21 at 14:19, skrev Tommy:

3g

Link to comment
Dela på andra sajter

Längre än till att sköta personlig hygien är väl vad en utlänning kan sträcka sig till att utföra, många gör dock inte ens det efter vad man ibland kan förnimma.

Allt övrigt ska i regel överlåtas till de inhemska begåvningarna.;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt "mitt" immigration" får jag göra allt på vårat hus/land....tyvärr. Frågan kom därför att officeren frågade frugan om

jag hjälpte  till med hus o land, varvid jag sa nej, "det har jag inte lov till" och hon replikerade , visst får du det.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiola:

min personliga hygienen kan även andra fixa :big_smile:

Ja precis. Hur ren är man inte efter en soapy?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Längre än till att sköta personlig hygien är väl vad en utlänning kan sträcka sig till att utföra, många gör dock inte ens det efter vad man ibland kan förnimma.

Allt övrigt ska i regel överlåtas till de inhemska begåvningarna.;)

Ja man får inte ens rycka i "tuppen" själv, det är ju thai jobb åxå!:big_smile::lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv jobbar jag en hel  del på farmen med bevattningen men när det blir frågan om nåt annat göromål kommer thaiarna och utför det. Fastän jag talat om för dom att jag klarar av det själv.Som kompesation blir man ju tvungen att inhandla en lakaho.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Självklart får man göra precis vad man vill i sitt eget hem.

Hur är det om tjejen (inte gifta) är ägare och jag (Turistvisum) tex river och bygger om?  Murning, lite tak, rör mm.

Smågrejer fixar man såklart men jag tänkte mer på större jobb med materialleveranser osv, dvs thaifolk inblandade som leverantörer och för vissa moment 

men jag gör mesta jobbet själv. Pomplem?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Ja man får inte ens rycka i "tuppen" själv, det är ju thai jobb åxå!:big_smile::lipa:

Hmm, undrar om det är därför vi hade ordet "Taja" som synonym till onanera, när jag var något yngre???

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Tommy:

Hmm, undrar om det är därför vi hade ordet "Taja" som synonym till onanera, när jag var något yngre???

 

MVH

ja, vad fan kom det slangordet ifrån egentligen?

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev evert 1:

Längre än till att sköta personlig hygien är väl vad en utlänning kan sträcka sig till att utföra, många gör dock inte ens det efter vad man ibland kan förnimma.

Allt övrigt ska i regel överlåtas till de inhemska begåvningarna.;)

Nja, jag har sett faranger som kört både mc och bil utan att myndigheterna ingripit.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du köra bli eller mc men vad händer vid en olycka om inte fordonet är utrustad med en dashcam. Du räknas nämligen alltid som vållande och får betala, även om du står still på din egna garageinfart - kanske "något" överdrivet men inte långt ifrån.:big_smile:

 

Vill man verkligen hårdra det räknas alla falangarbeten olovliga om de lika gärna kan utföras av en Thai.

Visst du kan fixa eljobb, gipsa, mura, anlägga blomland och dylikt men vill de vara djävliga så vet f*n.

Prova med att själv mura upp muren runt tomten så kommer du snart märka om du har några ovänner = kan stå dig dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev evert 1:

Visst kan du köra bli eller mc men vad händer vid en olycka om inte fordonet är utrustad med en dashcam. Du räknas nämligen alltid som vållande och får betala, även om du står still på din egna garageinfart - kanske "något" överdrivet men inte långt ifrån.:big_smile:

 

Vill man verkligen hårdra det räknas alla falangarbeten olovliga om de lika gärna kan utföras av en Thai.

Visst du kan fixa eljobb, gipsa, mura, anlägga blomland och dylikt men vill de vara djävliga så vet f*n.

Prova med att själv mura upp muren runt tomten så kommer du snart märka om du har några ovänner = kan stå dig dyrt.

Tex röd stämpel i passet ,akta att bli fotad mm

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Havet:

Hur är det om tjejen (inte gifta) är ägare och jag (Turistvisum) tex river och bygger om?  Murning, lite tak, rör mm.

Smågrejer fixar man såklart men jag tänkte mer på större jobb med materialleveranser osv, dvs thaifolk inblandade som leverantörer och för vissa moment 

men jag gör mesta jobbet själv. Pomplem?

En inte alltför vild gissning skulle väl vara att det kan ses som olovligt arbete om du har nya "flickvänner" med varje jobb.

Men om du har en och samma flickvän och ni bor tillsammans som ett par och ni inte bygger i investeringssyfte (där går gränsen enligt min advokat), så är risken för problem minimal.

Skulle till och med säga obefintlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev evert 1:

Visst kan du köra bli eller mc men vad händer vid en olycka om inte fordonet är utrustad med en dashcam. Du räknas nämligen alltid som vållande och får betala, även om du står still på din egna garageinfart - kanske "något" överdrivet men inte långt ifrån.:big_smile:

 

Vill man verkligen hårdra det räknas alla falangarbeten olovliga om de lika gärna kan utföras av en Thai.

Visst du kan fixa eljobb, gipsa, mura, anlägga blomland och dylikt men vill de vara djävliga så vet f*n.

Prova med att själv mura upp muren runt tomten så kommer du snart märka om du har några ovänner = kan stå dig dyrt.

Detta med att det ALLTID är Falangens fel vid olycka är en skrona som alltid dyker upp på sociale medier. Verkligheten i Thailand är att det vid olycka bestämmer forsäkringsagenterna vem som är vållande till olyckan. (Vid olycka ringer man till sitt forsäkringsbolag, det kommer en agent från varje bolag.)

 

Har gjort en djävla massa jobb med mina två hus. Thaiarna är enbart imponerade av att Falangen kan fixa allt. Har t.o.m fått frågan om jag vill ha extra jobb. Svarar med ett leende...det har ni inte råd med. 

Link to comment
Dela på andra sajter



Detta med att det ALLTID är Falangens fel vid olycka är en skrona som alltid dyker upp på sociale medier.

Yes, klassisk myt/skröna.


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...