Jump to content
IGNORERAD

Vilken är eran obygddsfaktor?


happyharry

Recommended Posts

Sitter här i fruns hemby i "obygden" och nyss hemkommen efter ett snabb besök till närmaste stad för att inhandla lite diverse grejer på tesco lotus express. Detta i sin tur fick mig att fundera på hur mycket saker och ting har förändrats sedan mitt första besök här  ca. 15 år sedan.

 

För 6 år sedan kom Tesco lotus express till vår närmaste stad.  För 4 år sedan kom vår första 7-11 och för 2 år sedan kom den andra. För 15 år sedan fanns dett bara 2 banker i stan. Snart öppnar Kasikorn, som blir stadens 4:e bank. Vi har till och med en Top Charon (glasögonbutik ) i stan. Men inget fastfood ännu. (KFC, Donken eller dyl)

 

Så min fråga till er som säger att ni bor eller vistas i "obydgen". Vilken obygddsfaktor har ni? Även ni som besöker frugans hemby/ort. 

 

Min obygddsfaktor är 23. (alltså 23 km till närmaste stad med 7-11) kan vara Familymart, Tesco express eller dylikt. 

 

Vad mer finns i staden. Banker? Annat? Farangbarer?  

 

PS Innan denna utveckling i vår stad hade jag en obygddsfaktor på 45. Plus att den enda i släkten då som hade bil var svärfar. Så man drog sig för att bara"svänga" förbi för att åka och handla något. Nu har alla min frus syskon bil också så det blir lättare av den anledningen också DS

Ändrades av happyharry

Some people think football is a matter of life or death, but it's far more important than that. - Bill Shankley

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    13

  • broder tuk tuk

    11

  • Kenneth4618

    9

  • scorpio63

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I Bkk, 0Km, eller 50 meter om man måste nå en Tesco Lotus express/ 7-ELEVEn, närmaste Big C Extra (FD Carrefour) ligger väl 400 meter bort och då har jag passerat ett par banker på vägen...

c1.jpg.230c413ee980e9c2db080fe732f7323f.jpg

 

c2.jpg.109f9d25d1768a2795b9be320088a42f.jpg

Min obygdsfaktor blir 0,05  :), eller max 0,4

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

711.thumb.JPG.19674c562b5e5c7031832f87ee0de5af.JPG

 

Nu en kilometer till närmaste 7/11, dvs i vår egen by

 

 

711_1998.thumb.JPG.1aa6593967c63d38076800c23910301c.JPG

-1998 inget rinnande vatten, inget mobilnät på långt avstånd, grusvägar på många ställen samt barn med jättestora och ängsliga ögon när de såg mig en viting och långt till närmaste 7/11

 

enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minutes ago, happyharry said:

Sitter här i fruns hemby i "obygden" och nyss hemkommen efter ett snabb besök till närmaste stad för att inhandla lite diverse grejer på tesco lotus express. Detta i sin tur fick mig att fundera på hur mycket saker och ting har förändrats sedan mitt första besök här  ca. 15 år sedan.

 

För 6 år sedan kom Tesco lotus express till vår närmaste stad.  För 4 år sedan kom vår första 7-11 och för 2 år sedan kom den andra. För 15 år sedan fanns dett bara 2 banker i stan. Snart öppnar Kasikorn, som blir stadens 4:e bank. Vi har till och med en Top Charon (glasögonbutik ) i stan. Men inget fastfood ännu. (KFC, Donken eller dyl)

 

Så min fråga till er som säger att ni bor eller vistas i "obydgen". Vilken obygddsfaktor har ni? Även ni som besöker frugans hemby/ort. 

 

Min obygddsfaktor är 23. (alltså 23 km till närmaste stad med 7-11) kan vara Familymart, Tesco express eller dylikt. 

 

Vad mer finns i staden. Banker? Annat? Farangbarer?  

 

PS Innan denna utveckling i vår stad hade jag en obygddsfaktor på 45. Plus att den enda i släkten då som hade bil var svärfar. Så man drog sig för att bara"svänga" förbi för att åka och handla något. Nu har alla min frus syskon bil också så det blir lättare av den anledningen också DS

Intressant vinkel. Min obygdsfaktor är 0.5 i condon och 1.5 i byn; dvs mindre än den faktor 3 jag har i min svenska "hemby".

 

Jag var i byn första gången på nyårsdagen 1999 och då fanns varken asfalt eller 7/11 trots att det bara är 1.5 timme från Bangkok. Medans vi bodde i byn mellan 2005-2008 så byggdes 3 stycken 7/11-butiker och en fullstor Tesco Lotus och nu har vi ytterligare 7/11-butiker samt Mini Big C (jävligt märkligt namn, ungefär som svenskans "skitgott"). Nu väntar alla på EEC, dvs Eastern Economic Corridor, vilket innebär en industriell jättesatsning på vår provins (Chachoengsao) samt Chonburi och Rayong; mycket kinesfabriker lär det bli.

 

Bilderna nedan är tagen en minuts promenad från Singhaverandan så visst finns bykänslan kvar men det är ändå långt ifrån någon obyggd, utkanterna av någon gudsförgäten ort på Väschöttaschlätten är nog en bättre jämförelse. 

2.jpg

3.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med det tar mig drygt en timme att åka och köpa grädde eller en ostbit så anser jag faktorn vara hög, resten finns typ......inte snabbmat då förstås så som donken eller KFC, ingen PTT heller för den delen, men annars så finns nog allt, till och med trafikljus!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

I och med det tar mig drygt en timme att åka och köpa grädde eller en ostbit så anser jag faktorn vara hög, resten finns typ......inte snabbmat då förstås så som donken eller KFC, ingen PTT heller för den delen, men annars så finns nog allt, till och med trafikljus!

Trafikljus? Vilken lyx! I din grannby har vi just fått asfalt på gatan. Dock tackar jag dig för tipset om en farangbar i byn för något år sedan, ligger 200 meter från vårat hus! När jag kom hit första gången var faktorn 50, nu finns nästan allt, utom trafikljus!

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

0.5km till Lotus Express och 7-eleven sen 1km till ett fullvuxet Lotus(Lotat) har kåken mitt i Phimai utanför Ratsima.

0.6km till en tysk/swiss pizzeria så det finns alternativ till slafset ;)

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Stefan:

Trafikljus? Vilken lyx! I din grannby har vi just fått asfalt på gatan. Dock tackar jag dig för tipset om en farangbar i byn för något år sedan, ligger 200 meter från vårat hus! När jag kom hit första gången var faktorn 50, nu finns nästan allt, utom trafikljus!

//S 

Hahaha länge sedan du var "hemma", ni har 2+1 trafikljus, ett vid första avfarten från Korathållet, ett uppe vid nya Tesco och ett en bit bort vid första avfarten ned mot sockerfabriken sett från mitt håll :)

Er farangbar har mer eller mindre stängt, öppet sporadiskt och inget kök, men finns ett par andra trevliga ställen i er by, en nyöppnad musikbar uppe vid vägen bla.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hahaha länge sedan du var "hemma", ni har 2+1 trafikljus, ett vid första avfarten från Korathållet, ett uppe vid nya Tesco och ett en bit bort vid första avfarten ned mot sockerfabriken sett från mitt håll :)

Er farangbar har mer eller mindre stängt, öppet sporadiskt och inget kök, men finns ett par andra trevliga ställen i er by, en nyöppnad musikbar uppe vid vägen bla.

Ja, det var ett tag sedan jag var där. Antagligen har trafikljusen funnits där länge, men som alla andra thai skiter jag i dem!

Jag ska snart åka "hem" så jag behöver alla tips jag kan få, får jag det minsta lilla tråkiga tar jag en bil till fiskeby! (obra för äktenskapet, typ)

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Stefan:

Ja, det var ett tag sedan jag var där. Antagligen har trafikljusen funnits där länge, men som alla andra thai skiter jag i dem!

Jag ska snart åka "hem" så jag behöver alla tips jag kan få, får jag det minsta lilla tråkiga tar jag en bil till fiskeby! (obra för äktenskapet, typ)

//S

Om det är mycket snart så är det ju lite synd att jag inte kan visa några trevliga ställen, lite oklart när jag kan åka hem.

Hengheng me liveband varje dag funkar ju alltid i er by, sen har du ett nytt musikställe uppe vid vägen som sagt och det går inte o missa, de brukar också ha livemusik, sen mitt mot där har du ju kinesen en helt ok resturang, sen nere i byn har ni "museet" också en juste resturang med lite farangmat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Om det är mycket snart så är det ju lite synd att jag inte kan visa några trevliga ställen, lite oklart när jag kan åka hem.

Hengheng me liveband varje dag funkar ju alltid i er by, sen har du ett nytt musikställe uppe vid vägen som sagt och det går inte o missa, de brukar också ha livemusik, sen mitt mot där har du ju kinesen en helt ok resturang, sen nere i byn har ni "museet" också en juste resturang med lite farangmat.

Jag hittade en mycket trevlig restaurang, sist jag var där. Den ligger i slutet av byn ner mot "floden" . Den drivs av en fd bankkvinna, och hör och häpna kan hon göra riktigt bra winersnitslar. Dock bör man vara försiktig med hennes GT, man får titta på en bild av tonic, resten är gin!

//S   

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Intressant vinkel. Min obygdsfaktor är 0.5 i condon och 1.5 i byn; dvs mindre än den faktor 3 jag har i min svenska "hemby".

 

Jag var i byn första gången på nyårsdagen 1999 och då fanns varken asfalt eller 7/11 trots att det bara är 1.5 timme från Bangkok. Medans vi bodde i byn mellan 2005-2008 så byggdes 3 stycken 7/11-butiker och en fullstor Tesco Lotus och nu har vi ytterligare 7/11-butiker samt Mini Big C (jävligt märkligt namn, ungefär som svenskans "skitgott"). Nu väntar alla på EEC, dvs Eastern Economic Corridor, vilket innebär en industriell jättesatsning på vår provins (Chachoengsao) samt Chonburi och Rayong; mycket kinesfabriker lär det bli.

 

Bilderna nedan är tagen en minuts promenad från Singhaverandan så visst finns bykänslan kvar men det är ändå långt ifrån någon obyggd, utkanterna av någon gudsförgäten ort på Väschöttaschlätten är nog en bättre jämförelse. 

 

 

Fan va äkkligt det låter..

Klipp dej å väx upp pojkvasker..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

0/0/0 Chiang Mai, här finns allt runt hornet. Finns det inte runt hornet så på nästa gatan eller soi

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

8 km till Lotus Express, Lotus Supermarket, 7/11, banker med mera

Falangmat ja då får man åka hem till Waxo och hans hembyggda pizzaugn 3,2 mil bort :look_down:

 

Men det går så lätt att laga egen svensk husmanskost hemma i byn så inte går det någon nöd på mig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

8 km till Lotus Express, Lotus Supermarket, 7/11, banker med mera

Falangmat ja då får man åka hem till Waxo och hans hembyggda pizzaugn 3,2 mil bort :look_down:

 

Men det går så lätt att laga egen svensk husmanskost hemma i byn så inte går det någon nöd på mig

Mmmm... Falangmat, en av mina favoriter! :look_down:

 

Har väl 8-900 meter att gå till närmaste Foodland, hyfsad mat där, även deras Thai-rätter!

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Stefan:

Jag hittade en mycket trevlig restaurang, sist jag var där. Den ligger i slutet av byn ner mot "floden" . Den drivs av en fd bankkvinna, och hör och häpna kan hon göra riktigt bra winersnitslar. Dock bör man vara försiktig med hennes GT, man får titta på en bild av tonic, resten är gin!

//S   

Det var kanske "museet", var det en del gamla radioapparater o symaskiner etc. där inne?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det var kanske "museet", var det en del gamla radioapparater o symaskiner etc. där inne?

Japp! Och massor av blommor, typ orkidéer!

Jag kan nästan krypa dit, så nära är det! Vi åker nästan aldrig åt det hållet, bara när vi ska mot sjön och bada, vilket jag bara gör till jul!

//S

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Har ca 70 meter till den ena (av tre) 7/11. En Lotus som vi har 1 km till. Finns 2 banker vad jag sett. Det finns några få restauranger och nu mer bara en som har lite farangmat på menyn. Tidigare fanns det en bofast farang med dessvärre har han gått bort. Ja Mike som drev den dåvarande farangbaren fick visst bråttom från byn då ryktet sa att alkohol inte var det enda man kunde berusa dig med där. Jag vet i fan om det stämmer för svågern hade någon affär med en kvinna från baren och släktens kärringar spred alla möjliga rykten så man skulle hålla sig borta. Träffade även en svensk kille dom jag även såg i Maitans tråd en gång men jag vet inte vad han heter.Byn utvecklas verklige varje gång man är dör. Man har och håller på och bygga mycket hyreshus som tydligen ägs av kommunen.

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

1km till 7/11 (PTT bensin-station med amazon café bredvid)

4km till Mc-Donalds, KFC, Bic-G, Robinson etc

Burger King saknas, där blir det dryga 100km till CM
Men Carls Jr vore mer välkommet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del obygdsfaktor 50.  Aldrig mer än 50 meter till en agogo...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

forsta gången jag var upp till by ca, 1984 och hade kommit med nattåget Kl var ca. 7.00 och stog vid grinden och funderade var jag var så kom det en arbetselefant och gick forbi . det är 8 Km till storbyn där banken finns och marknaden och sedan några år sedan finns även 7/11 och Tesco  och enligt rykten skall det byggas en PTT bensinstation med 7/11 och Amason Caffe , vi har ca, 50 Km till Lampang åt ena hållet och Phrae åt det andra 

Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian

Vi har 10 km till Sichon med tesco o kfc o det mesta av thaistuket ingen farangmat men en soi sokopok.

Åt andra hållet Khanom 15 km där det finns massa farangmat mycket finskt där, 30 km till Donsak o färjan över till Samui när det suger riktigt i tarmen. 

Christian 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året var obygdsfaktorn runt 5, Teco lotat ekkprett. I år 0.5 då 7-11 öppnat i byn. Men ett trist ett, har vare sig öl eller stenbord! Annars runt 20 för övriga nöjen i Khon Kaen!

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...