Jump to content
IGNORERAD

Varför vill alla thailändare vara egenföretagare?


Atom

Recommended Posts

Lite dålig fart på forumet och framförallt bland Thairelaterade trådar så jag lånar en trådstart jag gjorde i somras på ett grannforum.

 

Jag tror alla som besökt Thailand, även som turist, har gjort observationen att det säljs ofantligt mycket grejer överallt. Många tänker säkert att det är så för att de befinner sig på en turistort och att folk dras dit för att sälja sina bananer och sin apelsinjuice. Men så är det ju inte. I byar och mindre städer finns det, om möjligt, ännu fler små inköpsställen.

Varför denna fascination över att ha ett litet fruktstånd, en liten nudelvagn eller ett litet pop-up café? Man kan ju förstå om det enbart vore outbildade eller äldre med få andra alternativ, eller kanske i en by långt från anställningsmöjligheter, men även en hel del bra utbildade i sina bästa år hoppar av stabila och hyfsat välbetalda jobb för ett grönsaksstånd på marknaden.

En av frugans kusiner och hans fru hoppade för två år sedan av sina jobb. Inga märkvärdiga jobb men han var förman och hon satt på kontoret på ett lokalt företag. Med lite OT drog de in 40,000 Baht per månad och kunde köpa sig en liten Nissan på avbetalning. Nu, efter 2 år, har de ett helt litet imperium av småföretag och jobbar dygnet runt men tjänar mindre än som anställda. Det är inte så att de kommer tjäna mer längre fram heller genom att bygga upp ett brand eller liknande, utan det är enbart me-too produkter som vem som helst kan starta upp på en eftermiddag. De är dock nöjda.

Det hela är givetvis väldigt sympatiskt och den enorma konkurrensen för vardagsvaror och tjänster håller givetvis ned kostnaderna för oss som bor här. Men visst är det märkligt att viljan att vara sin egen boss kan vara så stor. Jag skulle också gärna starta upp något men då skulle ju målet vara att växa och tjäna bra med pengar men det verkar inte riktigt vara drivkraften för de flesta här; snarare bara att slippa ha en boss som bestämmer över dem.

Någon som håller med eller har andra infallsvinklar?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Cavemannen

    9

  • leifen

    7

  • Boa52

    7

  • audirs2

    6

Mest aktiva i denna tråd

7 minuter sedan, skrev Atom:

snarare bara att slippa ha en boss som bestämmer över dem.

Japp, verkar vara jävligt viktigt.

Är fruktansvärt trött på tjatet om egen restaurang även om det har lugnat sig.

 

Personligen siktar jag på att jobba så lite som möjligt,så eget företag har jag lagt på hyllan för längesedan.

Tycker det är rätt skönt att släcka lyset kl16.00 och att lönen kommer den 25:e, och skulle jag vilja jobba mer

så finns det gott om extrapengar att hämta på kvällar och helger, men det intresserar mig inte längre.

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivkraften tror jag att slippa en boss som bestämmer, att ta order verkar vara stötande och besvärande tillsammans med att passa tider gör det egna företagandet till en livsstil med sina egna villkor.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, hamnoi said:

Japp, verkar vara jävligt viktigt.

Är fruktansvärt trött på tjatet om egen restaurang även om det har lugnat sig.

 

Personligen siktar jag på att jobba så lite som möjligt,så eget företag har jag lagt på hyllan för längesedan.

Rycka det är rätt skönt att släcka lyset kl16.00 och att lönen kommer den 25:e, och skulle jag vilja jobba mer

så finns det gott om extrapengar att hämta på kvällar och helger, men det intresserar mig inte längre.

Jag jobbar oerhört mycket mer än en 40-timmarsvecka och är nästan som en egenföretagare men visst är det schysst att lönen trillar in den 25e varje månad, framförallt i juli då man har semester :haha:

 

Att inte ha en boss verkar vara viktigt för många Thai. Stoltheten över att ha sitt eget är också en drivkraft men sedan ska man nog inte heller glömma den enorma konflikträdslan; både mot bossen och de på samma nivå.

 

För en thailändare/thailändska i Sverige tillkommer nog faktumet att den arbetsmarknad som är öppen för dem kanske inte är den mest lukrativa eller glamourösa. 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Atom:

Jag jobbar oerhört mycket mer än en 40-timmarsvecka och är nästan som en egenföretagare men visst är det schysst att lönen trillar in den 25e varje månad, framförallt i juli då man har semester :haha:

 

Att inte ha en boss verkar vara viktigt för många Thai. stoltheten över att ha sitt eget är också en drivkraft men sedan ska man nog inte heller glömma den enorma konflikträdslan; både mot bossen och de på samma nivå.

 

För en thailändare/thailändska i Sverige tillkommer nog faktumet att den arbetsmarknad som är öppen för dem kanske inte är den mest lukrativa. 

Absolut, tycker dock att frugan har en helt ok anställning. Avtalsenlig lön med Ob,schemalagd tid,dricks och lönen kommer när den skall.

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

De har inte blivit itutade att företagande är dåligt och fult utan de tycker det är bra, till och med önskningsvärt.




Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb första fundering: Kan det vara gamla farmar-gener, man odlar och säljer så att man klarar sej och slipper ha en chef som talar om vad som skall göras hela jävla tiden?

Resten av tiden kan man ta det lungt, även om man inte blir rik på kuppen så har man det Sanook (kul).

 

Där vårt hem i Bkk ligger har säkert 75% av de boende sitt "Bolag" på Gatuplanet av ett 3-vånings Townhouse, som restaurang, frisörsalong, dryckesförsäljning, TV/datareparatör, hundbarberare, minilivs, mekanisk verkstad (de var mina favoriter fick höra att de skall flytta, till ett nybyggt hem, med verkstaden på samma tomt som det nya huset), Tandläkare, Apotek, 7-ELEVEn eller Family Mart.

 

Sen finns ju alla dessa små matvagnar och på kvällen 17:00 varje kväll öppnade den lokala marknaden, när busstationen stängde svärmade de in och tog över, där såldes nästan all man kan önska, från Pirat DVD, 2nd-hand kläder, nya kläder, kinaverktyg till en massa olika mat...

 

Grannen till vänster om oss hade en liten glassfabrik och sålde på kvällsmarknaden, hon hade fött upp 3 döttrar på de inkomsterna och alla fick en hyfsad skola, upp till Universitet...

Grannen till höger var "Dog barber" och pysslade med svartlotteri han hade gott ställt men fick besök av en MC polis 2 gånger i månaden som hämtade Försäkringspengar , han har ett par klassiska VW, typ1, typ2 och typ3, alla i gott skick...

 

Hur fasen kan de leva på så simpla verksamheter, och till och med ha råd med egen bil samt semesterresor???

 

Svaret är att småföretagare slipper betala skatt, under en viss omsättning, tror det var 2 miljoner om året (är osäker, om nån vet så upplys mej!).

Och förstås en "Leva för dagen mentalitet" om nån i familjen blir svårt sjuk, cancer tex, så blir det mycket tufft...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, apknug said:

De har inte blivit itutade att företagande är dåligt och fult utan de tycker det är bra, till och med önskningsvärt.




Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

 

Ärligt talat; har du "blivit itutad att företagande är dåligt och fult"? 

 

Jag försökte starta en tråd som handlar om Thailand, inte helt vanligt det senaste året, men redan vid 6:e inlägget så blir det svensk politik. Yttrandefrihet och kul med Off-Topic säger några; kanske det, säger jag...... 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev hamnoi:

Japp, verkar vara jävligt viktigt.

Är fruktansvärt trött på tjatet om egen restaurang även om det har lugnat sig.

 

Personligen siktar jag på att jobba så lite som möjligt,så eget företag har jag lagt på hyllan för längesedan.

Tycker det är rätt skönt att släcka lyset kl16.00 och att lönen kommer den 25:e, och skulle jag vilja jobba mer

så finns det gott om extrapengar att hämta på kvällar och helger, men det intresserar mig inte längre.

Ta med frugan till Thaihouse i Partille, så kan hon få en pratstund med min fruga, som också trodde att det skulle bli en dans på rosor, nu vet hon bättre och skönmålar inte när nån frågar henne hur det är att ha Restaurang!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror som du att det är mycket för att dom inte vill ha en boss och har svårt att ta order uppifrån. Gäller ju lite i allt möjligt att thai gärna vill göra som dom vill (hemmet, trafiken, ute på stan etc)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Ta med frugan till Thaihouse i Partille, så kan hon få en pratstund med min fruga, som också trodde att det skulle bli en dans på rosor, nu vet hon bättre och skönmålar inte när nån frågar henne hur det är att ha Restaurang!

 

 

MVH

Haha, ja kanske det,öppet på helgerna?

Dom flesta egna verkar bara pratat om hur många miljoner dom tjänar och inget om hur mycket slit som ligger bakom.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har vi farangens "övertro" på fruns förmåga till eget företagande, det öppnas restauranger, resorter, catering, bilfirmor mm och det ända resultatet är "konkurs" gång efter gång.

Det finns de som har företagande i blodet och vet hur man får en business till att fungera, men den största andelen klarar knappt av att ha en egen hushållsekonomi hur attan skall de då klara av att ha en egen firma?

Hör ofta thaiare som säger "det är ju inte mina pengar är han/hon så korkad att han/hon satsar pengar i detta så får han/hon skylla sig själv..."

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago, Tommy said:

En snabb första fundering: Kan det vara gamla farmar-gener, man odlar och säljer så att man klarar sej och slipper ha en chef som talar om vad som skall göras hela jävla tiden?

Resten av tiden kan man ta det lungt, även om man inte blir rik på kuppen så har man det Sanook (kul).

 

Där vårt hem i Bkk ligger har säkert 75% av de boende sitt "Bolag" på Gatuplanet av ett 3-vånings Townhouse, som restaurang, frisörsalong, dryckesförsäljning, TV/datareparatör, hundbarberare, minilivs, mekanisk verkstad (de var mina favoriter fick höra att de skall flytta, till ett nybyggt hem, med verkstaden på samma tomt som det nya huset), Tandläkare, Apotek, 7-ELEVEn eller Family Mart.

 

Sen finns ju alla dessa små matvagnar och på kvällen 17:00 varje kväll öppnade den lokala marknaden, när busstationen stängde svärmade de in och tog över, där såldes nästan all man kan önska, från Pirat DVD, 2nd-hand kläder, nya kläder, kinaverktyg till en massa olika mat...

 

Grannen till vänster om oss hade en liten glassfabrik och sålde på kvällsmarknaden, hon hade fött upp 3 döttrar på de inkomsterna och alla fick en hyfsad skola, upp till Universitet...

Grannen till höger var "Dog barber" och pysslade med svartlotteri han hade gott ställt men fick besök av en MC polis 2 gånger i månaden som hämtade Försäkringspengar , han har ett par klassiska VW, typ1, typ2 och typ3, alla i gott skick...

 

Hur fasen kan de leva på så simpla verksamheter, och till och med ha råd med egen bil samt semesterresor???

 

Svaret är att småföretagare slipper betala skatt, under en viss omsättning, tror det var 2 miljoner om året (är osäker, om nån vet så upplys mej!).

Och förstås en "Leva för dagen mentalitet" om nån i familjen blir svårt sjuk, cancer tex, så blir det mycket tufft...

 

 

MVH

 

Håller helt med det du skriver, men "townhouse" kallas ju också "shophouse" så de som bodde där är nog inte riktigt representerbara då de förmodligen köpte ett townhouse just för att kunna bedriva en business; det var alltså hyfsat genomtänkt att starta upp en business. De flesta andra verkar ha ingen, eller liten, tanke bakom sitt beslut att bli egenföretagare. 

 

Att bara räkna på hur mycket som kommer in och hur mycket allt kostar om inget händer är ju dessvärre inte helt olikt från hur många svenskar som flyttar till Thailand tänker....... 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev hamnoi:

Haha, ja kanske det,öppet på helgerna?

Dom flesta egna verkar bara pratat om hur många miljoner dom tjänar och inget om hur mycket slit som ligger bakom.

NU har vi kommit så långt att Hon kan vara "ledig" på Söndagar (bara jobba lite, typ handla lite förnödenheter, fast det gjorde jag ensammen idag) och sluta ca 16:00 på vardagarna, om hon vill, och hon verkar börja vilja det...

Men Lördagar jobbar hon från 12-20:30, en bra tid att hälsa på är nog 13:00, för då brukar det vara halvlungt, hör av dej innan, så kanske jag kan ta med skruttungarna och var där samtidigt.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Tallviking:

Tror som du att det är mycket för att dom inte vill ha en boss och har svårt att ta order uppifrån. Gäller ju lite i allt möjligt att thai gärna vill göra som dom vill (hemmet, trafiken, ute på stan etc)

Min kära lilla ros erkänner gärna att det är just så!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

De har inte blivit itutade att företagande är dåligt och fult utan de tycker det är bra, till och med önskningsvärt.

 

 

 

 

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

 

Ärligt talat; har du "blivit itutad att företagande är dåligt och fult"? 

 

Jag försökte starta en tråd som handlar om Thailand, inte helt vanligt det senaste året, men redan vid 6:e inlägget så blir det svensk politik. Yttrandefrihet och kul med Off-Topic säger några; kanske det, säger jag...... 

Japp det har jag och hela svenska befolkningen. Min kommentar var avsedd att belysa den markanta skillnaden om varför thailändare, till viss del, inte har den aversioner mot företagande. Det är kulturellt!

 

Fast o andra sidan var det du som först hänvisade till svensk politik.

 

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en thaifamilj på samma gata i Korat som kostade på sin dotter en förhållandevis dyr och bra utbildning runt 50.000b/termin.

Flickan hade läshuvud och gick ut med höga betyg i 19-20 års åldern, fick en bra anställning med anständig lön på ett företag i stan.

 

Hon stod ut i en vecka och gick aldrig tillbaka, sen dess hjälper hon sin mormor som har en av de tio MiniMart som säljer samma sortiment av snabbnudlar och flaskvatten på den tre hundra meter långa gatan.

Hon sitter som en Ferdinand under sin korkek på betonggolvet och tittar på tv och chattar samtidigt med sin telefon och njuter av livet, till föräldrarnas förtvivlan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, apknug said:

Japp det har jag och hela svenska befolkningen. Min kommentar var avsedd att belysa den markanta skillnaden om varför thailändare, till viss del, inte har den aversioner mot företagande. Det är kulturellt!

 

Fast o andra sidan var det du som först hänvisade till svensk politik.

 

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

 

Då växte du nog upp i en helt annan generation än vad jag gjorde. Farsan var småföretagare och jag upplevde aldrig någon aversion, men kanske var jag för upptagen med att plugga för att slippa en bitter ålderdom.

 

För att återgå till trådstarten så menar du alltså att huvudanledningen till att thailändare i många fall ger upp en karriär, är att de inte blev itutade att det var fult med egenföretagande? Är det alltså en revolt mot 70-talets svenska socialdemokrater som får unga thailändare med universitetsutbildning att hellre sälja kopierade jeans än att kämpa på i en juristfirma? Det vore ju ett socialantropologisk genombrott med internationell genomslagskraft och jag antar att vi ska vara stolta att du delger oss här först. 

 

Japp, det var jag som först hänvisade till svensk politik; det du syftade på var givetvis bulgarisk politik med austro-hungariska inslag.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag gillar ditt inlägg så kan jag tyvärr inte tycka att politiskt/kulturellt/samhälligt motstånd mot egenföretagare skulle utveckla detsamma.

Intressant är det dock hur det eventuellt kommer sig att thai byter en mer ekonomiskt generös, stabil, trygg med karriär möjlighet och kanske Internationella öppningar mot en osäkerhet i att sälja kopierad jeans.

Och jag förmodar att en del av förklaring till detta ligger i politisk/kulturell/samhällig inställning till just företagande.

Och sen avslutar jag inte genom att skriva att du kan ge oss svaret för det finns inte ett rätt svar.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

En snabb första fundering: Kan det vara gamla farmar-gener, man odlar och säljer så att man klarar sej och slipper ha en chef som talar om vad som skall göras hela jävla tiden?

Resten av tiden kan man ta det lungt, även om man inte blir rik på kuppen så har man det Sanook (kul).

 

Där vårt hem i Bkk ligger har säkert 75% av de boende sitt "Bolag" på Gatuplanet av ett 3-vånings Townhouse, som restaurang, frisörsalong, dryckesförsäljning, TV/datareparatör, hundbarberare, minilivs, mekanisk verkstad (de var mina favoriter fick höra att de skall flytta, till ett nybyggt hem, med verkstaden på samma tomt som det nya huset), Tandläkare, Apotek, 7-ELEVEn eller Family Mart.

 

Sen finns ju alla dessa små matvagnar och på kvällen 17:00 varje kväll öppnade den lokala marknaden, när busstationen stängde svärmade de in och tog över, där såldes nästan all man kan önska, från Pirat DVD, 2nd-hand kläder, nya kläder, kinaverktyg till en massa olika mat...

 

Grannen till vänster om oss hade en liten glassfabrik och sålde på kvällsmarknaden, hon hade fött upp 3 döttrar på de inkomsterna och alla fick en hyfsad skola, upp till Universitet...

Grannen till höger var "Dog barber" och pysslade med svartlotteri han hade gott ställt men fick besök av en MC polis 2 gånger i månaden som hämtade Försäkringspengar , han har ett par klassiska VW, typ1, typ2 och typ3, alla i gott skick...

 

Hur fasen kan de leva på så simpla verksamheter, och till och med ha råd med egen bil samt semesterresor???

 

Svaret är att småföretagare slipper betala skatt, under en viss omsättning, tror det var 2 miljoner om året (är osäker, om nån vet så upplys mej!).

Och förstås en "Leva för dagen mentalitet" om nån i familjen blir svårt sjuk, cancer tex, så blir det mycket tufft...

 

 

MVH

 

Frågade frugan och hon säger SME skattar beroende på vinst. 0-300k klarar sig utan skatt, 300k-3M ger 15% skatt.

Verkar myglas ganska bra bland många mindre företag, köp av kvitton, mycket svartjobbande och sånt som inte redovisas etc.

 

Att så många thai är entreprenörer och öppnar eget är nog främst av de orsaker som redan nämnts. Gissningsvis ger det även oanade möjligheter till att skriva upp sin egen inkomst/status utan att någon kan bevisa motsatsen. Illusion kan vara hårdvaluta i många fall.

Här i Moo baan The Centro finns det nog inte många som, enligt egen berättelse iaf, inte tjänar pengar som fan. T.o.m. thaisnubben som bor i minsta kåken och har minsta/äldsta bilen drar ju lätt in 1.5 mille/mån enligt hans svärmor. Finns gott om dom här som blåljuger om sina döttrar eller svärsöner, alla är sanslöst framgångsrika. Jag förstår att snacket ofta är för att kunna placera varandra i hierarki och det verkar reta en del att frugan aldrig nämner sin/min inkomst. Då blir det ju lite svårare att veta hur vänliga en del ska vara när man/vi möts samt lättare för oss att se vem som är vänlig på riktigt. "Han tjänar inget vidare" svarade dock frugan ärligt när de i hembyn frågade om min lön efter bröllopet :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv finner jag det inte alls märkligt att många thailändare gärna vill driva sitt eget lilla företag, det vill nog många svenskar också. Det har väl för all del blivit betydligt enklare på senare år att göra det i Sverige, men det finns ändå många regler och förordningar som försvårar för den som inte är benägen att hålla reda på sådant. Det verkar onekligen lättare att göra det i Thailand.

 

Jag vill nog hävda att för de flesta känns det naturligt att ta hand om sig själv och inte behöva vara beroende av att någon annan tar hand om en i form av anställning och annat. Även om det kanske inte ger samma ekonomiska utbyte så ligger det en viss tillfredställelse i att bestämma själv över sitt liv. För egen del kan jag säga att det bästa jag någonsin gjort var att 1992 säga upp mig som anställd datakonsult och istället driva mitt eget företag utan någon annan inblandad.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Då växte du nog upp i en helt annan generation än vad jag gjorde. Farsan var småföretagare och jag upplevde aldrig någon aversion, men kanske var jag för upptagen med att plugga för att slippa en bitter ålderdom.

 

För att återgå till trådstarten så menar du alltså att huvudanledningen till att thailändare i många fall ger upp en karriär, är att de inte blev itutade att det var fult med egenföretagande? Är det alltså en revolt mot 70-talets svenska socialdemokrater som får unga thailändare med universitetsutbildning att hellre sälja kopierade jeans än att kämpa på i en juristfirma? Det vore ju ett socialantropologisk genombrott med internationell genomslagskraft och jag antar att vi ska vara stolta att du delger oss här först. 

 

Japp, det var jag som först hänvisade till svensk politik; det du syftade på var givetvis bulgarisk politik med austro-hungariska inslag.

Jag glömmer aldrig Maitans berättelse om sin dåvarande fru.

Hon menade på fullaste allvar att om dom sålde en öl för 60 Bath, så var det 60 Bath vinst. Å det gick inte att förklara för henne att anskaffning, transport och återinköp ingick i mattematiken.. Suck. Han hade det inte alltför lätt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade inte läsa igenom alla svar utan jag gissar på status som det mesta hänger på.

Frugan har tjatat om hus länge nu och jag har stretat emot och till slut kröp det fram.

"Alla andra har hus,jag har aldrig ägt ett hus"

Problemet är att vi kan inte bo billigare än vad vi gör nu om vi inte vill flytta ut på landet.

Tveksam om det blir billigare för det eftersom vi är tvungna att ha två bilar.

Så jag har sagt nej och kommer fortsätta säga nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Odin:

Jag glömmer aldrig Maitans berättelse om sin dåvarande fru.

Hon menade på fullaste allvar att om dom sålde en öl för 60 Bath, så var det 60 Bath vinst. Å det gick inte att förklara för henne att anskaffning, transport och återinköp ingick i mattematiken.. Suck. Han hade det inte alltför lätt.

Klart hon hade rätt, Maitan betalade anskaffning, transport, återinköp, samt Maitan drack upp en del, avdragsgillt. ;)

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ansluter till de tidigare talarna.

 

Thai verkar inte att kunna skilja på omsättning och vinst!

 

På samma sätt verkar de ha svårt att skilja på ränta och amortering!

 

Vem har inte hört hur en restaurang eller liknande drar in enorma vinster, samtidigt som den alltid verkar vara tom på gäster när man passerar!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...