Jump to content
IGNORERAD

Dags för att införa obligatorisk försäkring


Soengsang

Recommended Posts

:look_down:

Vi vet...

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 425
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    57

  • B747

    22

  • broder tuk tuk

    19

  • Fritz

    19

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

51 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag bodde drygt 6 år i Thailand och jobbade i andra länder, utan att bli utskriven...

 

MVH

Missar sker ibland.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Missar sker ibland.

Tydligen!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv räknat med att betala runt 150 000 bath för försäkring av två pers i 6 månader.

Tänker inte bosätta mig på heltid i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ItaMar:

Har själv räknat med att betala runt 150 000 bath för försäkring av två pers i 6 månader.

Tänker inte bosätta mig på heltid i Thailand

Ska du vara skriven i Sverige så lär det inte bli så dyrt, en förlängning eller ett tillägg på din befintliga Svenska hemförsäkring lär inte kosta så mycket, och är ju att föredra så länge det går.

Vi ligger på ca 100k bht per år i försäkringar för5 personer,  2 vuxna och 3 barn, min(Mueng Thai) kostar ca 50000 per år och resterande för familjen som är Thailändska medborgare knappt 5000 i månaden.

Är försäkrad via min arbetsgivare då jag jobbar, ifrån att jag stänger dörren hemma och reser på jobb, tills jag stiger över tröskeln igen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Ska du vara skriven i Sverige så lär det inte bli så dyrt, en förlängning eller ett tillägg på din befintliga Svenska hemförsäkring lär inte kosta så mycket, och är ju att föredra så länge det går.

Vi ligger på ca 100k bht per år i försäkringar för5 personer,  2 vuxna och 3 barn, min(Mueng Thai) kostar ca 50000 per år och resterande för familjen som är Thailändska medborgare knappt 5000 i månaden.

Är försäkrad via min arbetsgivare då jag jobbar, ifrån att jag stänger dörren hemma och reser på jobb, tills jag stiger över tröskeln igen.

OK tack för infon, har inte kollat upp allt ännu, det är klart kan man förlänga till en rimlig kostnad så är det som gäller. Har barnbarn i Sverige och vill inte tappa kontakten, gäller samma för sambon i Thailand, vara lite här och där :-) Sedan är svenska sommaren ganska härlig :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev ItaMar:

Har själv räknat med att betala runt 150 000 bath för försäkring av två pers i 6 månader.

Tänker inte bosätta mig på heltid i Thailand

Är du fortfarande skriven i Sverige eller Norden, så har Gouda bra priser på long-stay reseförsäkringar.

Avsevärt lägre priser och bättre villkor än thaiförsäkringarna.....

Även försäkringar för dom över 70 år....

 

https://www.gouda-rf.se/

 

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte skriva mej utomlands, men jag har en väldigt omfattande reseförsäkring å den kostar typ 1500kr/år å då ingår hemförsäkringen.. Inget att bråka om, men... Jag har även en privat sjukförsäkring som gäller internationellt, Hängslen och rem alltså.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2/9/2018 at 23:00, skrev Leni:

 

 

Eftersom jag för tillfället är extremt uttråkad orkade jag lyssna 5 minuter på videon.

Säkert kommer det något intressant senare i vloggen som ger någon slags aha-upplevelse men är det inte sanslöst tråkigt med alla thailands-vloggare som verkar tro att det krävs minst 10,000 ord för att nå en poäng?

Inget ont personligen mot de som är av annan åsikt naturligtvis.

 

/ SatanG

 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bara känslan av total förnedring om man skulle bli allvarligt sjuk i Thailand och sakna försäkring borde få alla normala personer att skaffa sig åtminstone ett grundskydd.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Bara känslan av total förnedring om man skulle bli allvarligt sjuk i Thailand och sakna försäkring borde få alla normala personer att skaffa sig åtminstone ett grundskydd.

 

BTT

 

Någon back-up borde man nog ha, vissa som saknar försäkring har nog en buffert i såna lägen.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Bara känslan av total förnedring om man skulle bli allvarligt sjuk i Thailand och sakna försäkring borde få alla normala personer att skaffa sig åtminstone ett grundskydd.

 

BTT

Ahh du är inte normal alltså, du skriv ju själv tidigare att du inte hade försäkring när du blev sjuk i Thailand?

 

Men visst bör alla ha försäkring, eller en redig buffert.

Problemet är att det inte är så enkelt när man passerat 70, försäkringarna, de få som finns för de äldre är då väldigt dyra och täcker inte flera åkommor.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ahh du är inte normal alltså, du skriv ju själv tidigare att du inte hade försäkring när du blev sjuk i Thailand?

 

Men visst bör alla ha försäkring, eller en redig buffert.

Problemet är att det inte är så enkelt när man passerat 70, försäkringarna, de få som finns för de äldre är då väldigt dyra och täcker inte flera åkommor.

 

Men vid 70 borde man kunnat ha en sparad kriskassa om shit hits the fan. Kan man tycka iaf. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Khonis:

Men vid 70 borde man kunnat ha en sparad kriskassa om shit hits the fan. Kan man tycka iaf. 

 

Absolut, men verkligheten är inte så....många äldre som är utfattiga, alla har inte haft välbetalda jobb i sitt liv och lyckas lägga undan en mindre förmögenhet, den gruppen är rätt stor och lär växa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Absolut, men verkligheten är inte så....många äldre som är utfattiga, alla har inte haft välbetalda jobb i sitt liv och lyckas lägga undan en mindre förmögenhet, den gruppen är rätt stor och lär växa.

Är man 70 och inga pengar på kontot så får man helt enkelt hålla sig i Sverige.

 

Och det handlar inte om någon förmögenhet.  Det handlar om vad man prioriterat i livet. Att man själv får ta konsekvensen av sina handlingar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Khonis:

Är man 70 och inga pengar på kontot så får man helt enkelt hålla sig i Sverige.

 

Absolut, eller ta chansen....men sen ta konsekvensen.

1 minut sedan, skrev Khonis:

Och det handlar inte om någon förmögenhet

Nja, säg att det behövs motsvarande 400-500k, det ÄR en förmögenhet för de många, allt är ju relativt i livet.

Men man kan tycka att det ska man ha undanlagt efter ett helt yrkesliv, men säkert minst hälften av alla expats är förtida pensionärer, och har nog svårt för de summorna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Absolut, eller ta chansen....men sen ta konsekvensen.

Nja, säg att det behövs motsvarande 400-500k, det ÄR en förmögenhet för de många, allt är ju relativt i livet.

Men man kan tycka att det ska man ha undanlagt efter ett helt yrkesliv, men säkert minst hälften av alla expats är förtida pensionärer, och har nog svårt för de summorna.

Kan bara tycka att det lite väl enkelt att skita i allt och sen förlita sig på hjälp av andra. Det räcker liksom inte att ha råd med 4 chang per dag och ett fläktrum. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ahh du är inte normal alltså, du skriv ju själv tidigare att du inte hade försäkring när du blev sjuk i Thailand?

 

Men visst bör alla ha försäkring, eller en redig buffert.

Problemet är att det inte är så enkelt när man passerat 70, försäkringarna, de få som finns för de äldre är då väldigt dyra och täcker inte flera åkommor.

 

 

Jag låg 14 dagar på Samitvej hospital i Bangkok för några år sedan och jag hade försäkring men tiden innan dom fick fram uppgifterna var inget kul. Sen när försäkringen var ok behandlades man som en kung med eget rum och tre mål mat om dagen med full meny.

 

Plus att den kvinnliga läkaren tog hand om mig tre gånger per dygn.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jag låg 14 dagar på Samitvej hospital i Bangkok för några år sedan och jag hade försäkring men tiden innan dom fick fram uppgifterna var inget kul. Sen när försäkringen var ok behandlades man som en kung med eget rum och tre mål mat om dagen med full meny.

 

Plus att den kvinnliga läkaren tog hand om mig tre gånger per dygn.

 

BTT

Så det går att uppleva allt detta via google :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 timmar sedan, skrev jlh66:

Så det går att uppleva allt detta via google :big_smile:

 

Klart man kan googla sig till upplevelsen av en sjukhusvistelse i Thailand men varför skulle jag göra det?

 

Kan du ge mig en anledning?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev jlh66:

Så det går att uppleva allt detta via google :big_smile:

Tror inte jag sett nått bildbevis att du har varit i Thai,kan ha fel men tror inte det

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

:drunk:Märks i div trådar att ormen är hemma vid dunken igen 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

:drunk:Märks i div trådar att ormen är hemma vid dunken igen 

Efter en mån öldrickande är man inte så sugen på varken dunk eller öl väntar bara på att jag ska bli trött så jag vaknar pigg i morgon ca 07,00

Helpöte vad dom super både Thaifolk och svenskar som bor där, ca 15 - 20 öl på dan dricker en svensk i grannbyn, varenda dag Huva, huva.

Den svensken kasta jag ut från vårt hus när han rammla av stolen tre ggr, ringde hans fru, du får hämta han, vill inte sa hon

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Efter en mån öldrickande är man inte så sugen på varken dunk eller öl väntar bara på att jag ska bli trött så jag vaknar pigg i morgon ca 07,00

Helpöte vad dom super både Thaifolk och svenskar som bor där, ca 15 - 20 öl på dan dricker en svensk i grannbyn, varenda dag Huva, huva.

Den svensken kasta jag ut från vårt hus när han rammla av stolen tre ggr, ringde hans fru, du får hämta han, vill inte sa hon

 

Om man antar att 95% av alla faranger i hembyarna är overksamma pensionärer så inser man ju att en stor del av dessa gubbar oxå är alkoholister.

 

Jag har fått rejält mothugg genom åren av bland annat fader Baa för att jag påpekat att det enformiga och trista livet i hembyn lockar många till att supa.

 

Gubbarna själva vill ju inte inse att dom faktiskt är hel eller halv alkoholister.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...