Jump to content
Soengsang

Dags för att införa obligatorisk försäkring

Recommended Posts

Fritz
13 minuter sedan, skrev hakancnx:

Vadå utlänningars stora skulder till sjukhusen..? Har du nån källa på det ?

Förutom snyfthistorien om Sjukhuset i Phuket som hade några hundratusen baht i utstående fordringar, kanske nån promille av omsättningen....

Jag har haft en del att göra med både den offentliga och privata sjukvården här i Thailand och i samtliga fall så har jag varit tvungen att betala i förskott. Detta naturligtvis när det gäller större saker än att bara träffa en läkare och få med sig en påse mediciner hem.

Fritz..

• Ge karma 1
  • Fint 1

Soengsang
6 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har haft en del att göra med både den offentliga och privata sjukvården här i Thailand och i samtliga fall så har jag varit tvungen att betala i förskott. Detta naturligtvis när det gäller större saker än att bara träffa en läkare och få med sig en påse mediciner hem.

Fritz..

Problemet är väl att betala i förskott om man är i dåligt skick/medvetslös.

Hemma och även i Korat på statliga och även BH så krävs inte förskott vid akut vård.

Men som du skriver görs ju tydligen det så på vissa ställen, och det finns säkert en anledning till att de gör så.

• Ge karma 4

Tallviking
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Problemet är väl att betala i förskott om man är i dåligt skick/medvetslös.

Hemma och även i Korat på statliga och även BH så krävs inte förskott vid akut vård.

Men som du skriver görs ju tydligen det så på vissa ställen, och det finns säkert en anledning till att de gör så.

Finns ju en lag numera att ALLA sjukhus, offentliga som privata, är skyldiga att ge akut vård till en patient som kommer in i 3 dygn oavsett om dom har pengar eller inte

• Ge karma 5
  • Fint 1

Khemmarat

För tillfället så kör jag som Jive, pengar på banken o ingen försäkring. Däremot har Alec försäkrats, och en dag på kliniken sa jag till Aoy att nu tar vi kvitto

o begär pengar för utlägget. Vi har varit säkert 20-30 gånger iväg med honom utan att begära tillbaka stålar det har liksom inte blivit av och det har handlat om

"skitpengar" typ 3-800 Bht. Sagt så gjort, då steg priset från 4 till 800bht och när vi sedan skickade iväg räkningen så vart det tvärstopp.  I khemmarat är enbart 

statliga sjukhuset godkänt inte några privatkliniker, som iofs funkar men jag ids inte sitta i kö. Det statliga "sjukhuset" är mer som en vårdcentral och är det nåt 

allvarligt blir du skickad till Ubon, närmsta "riktiga sjukhus" ligger i Mukdahan dryga 6 mil bort alternativt Ubon 10 mil. Så vilken nytta har jag av en försäkring som

om nåt akut händer tvingar mej att köra minst 6mil alternativt vänta på en ambulans och komma till sjukhuset efter min.2-3 timmar ?

• Ge karma 3
  • Fint 1

leifen
23 minuter sedan, skrev Tallviking:

Finns ju en lag numera att ALLA sjukhus, offentliga som privata, är skyldiga att ge akut vård till en patient som kommer in i 3 dygn oavsett om dom har pengar eller inte

Ställ inte så stora förhoppningar på lagar i Thailand, inte ens trafiklagarna sen 1979 är i tillämpning och drift.

Har du inte stålar eller försäkring blir du nobbad i två av tre sjukhus.

• Fint 1

leifen
5 minuter sedan, skrev SatanG:

Kan svenskarna betala tandvård/sjukvård/psykvård inklusive förebyggande sådan åt alla som knackar på tycker jag det vore minst lika rimligt att även bekosta akutsjukvård för de svenskar som av olika anledningar korsat gränsen åt andra hållet. De flesta har ju ändå varit med och bakat kakan. 

/ SatanG

Inga större problem om man väljer rätt länder för sin flytt. Det fungerar utmärkt på många ställen.

leifen
24 minuter sedan, skrev Khemmarat:

För tillfället så kör jag som Jive, pengar på banken o ingen försäkring. Däremot har Alec försäkrats, och en dag på kliniken sa jag till Aoy att nu tar vi kvitto

o begär pengar för utlägget. Vi har varit säkert 20-30 gånger iväg med honom utan att begära tillbaka stålar det har liksom inte blivit av och det har handlat om

"skitpengar" typ 3-800 Bht. Sagt så gjort, då steg priset från 4 till 800bht och när vi sedan skickade iväg räkningen så vart det tvärstopp.  I khemmarat är enbart 

statliga sjukhuset godkänt inte några privatkliniker, som iofs funkar men jag ids inte sitta i kö. Det statliga "sjukhuset" är mer som en vårdcentral och är det nåt 

allvarligt blir du skickad till Ubon, närmsta "riktiga sjukhus" ligger i Mukdahan dryga 6 mil bort alternativt Ubon 10 mil. Så vilken nytta har jag av en försäkring som

om nåt akut händer tvingar mej att köra minst 6mil alternativt vänta på en ambulans och komma till sjukhuset efter min.2-3 timmar ?

Där håller jag med dig, finns inget bra sjukhus i närområdet så är en dyr försäkring lite värd eller rent av bortkastade pengar.

MaiChai
40 minuter sedan, skrev leifen:

Ställ inte så stora förhoppningar på lagar i Thailand, inte ens trafiklagarna sen 1979 är i tillämpning och drift.

Har du inte stålar eller försäkring blir du nobbad i två av tre sjukhus.

Märkligt, det är i dagarna precis 10 år sedan jag lyckades skalla en ruta nere i parkeringsgaraget under Landmark hotell, rutan gick i ett antal stora bitar  varav en landade över min för att öppna dörren utsträckta hand och skar sig hela vägen ner till benen. Taxi till Bumrungrad, inget kreditkort, inte passet med mig och bara typp 1000 battingar i kontanter. Akut operation och en natt på sjukhuset utan att jag behövde slanta upp en spänn i förskott eller ens bevisa att jag hade försäkring.

Kostade 53 000 battingar och de ville ju inte släppa hem mig innan allt var betalat så det tog nån timme extra dagen efter. Men hade jag inte haft pengar eller försäkring, vad skulle de göra då?

Hoppas ni inte äter middag nu...

Så här såg det ut innan de började tråckla

Stefan_2.thumb.jpg.4df3f340b5c0db5f3354e80b229ebdbd.jpg

...och så här såg det ut efteråt.

Stefan_3.thumb.jpg.f8f30247e9706d71f0f5bf12b1399d12.jpg

Så jag anser att det är rent skitsnack att de skulle rulla ut en akutpatient för att den inte har pengar eller kan vis upp en försäkring. Om inte annat så vittnar ju högarna med opbetalda räkningar för vård av Svenskar i Thailand om det. Det har fått vård som de behövt men sedan inte kunnat/velat betala ör sig. Men vård har de fått.

• Ge karma 9

L200

När jag fick min infektion så var det inget prat om att betala i förskott.

Eftersom jag saknade sjukförsäkring,så kunde jag avbetala hela summan på en tid men noll ränta.

Slut räkningen 40,000 kontant

• Ge karma 7

L200
5 timmar sedan, skrev MaiChai:

Märkligt, det är i dagarna precis 10 år sedan jag lyckades skalla en ruta nere i parkeringsgaraget under Landmark hotell, rutan gick i ett antal stora bitar  varav en landade över min för att öppna dörren utsträckta hand och skar sig hela vägen ner till benen. Taxi till Bumrungrad, inget kreditkort, inte passet med mig och bara typp 1000 battingar i kontanter. Akut operation och en natt på sjukhuset utan att jag behövde slanta upp en spänn i förskott eller ens bevisa att jag hade försäkring.

Kostade 53 000 battingar och de ville ju inte släppa hem mig innan allt var betalat så det tog nån timme extra dagen efter. Men hade jag inte haft pengar eller försäkring, vad skulle de göra då?

Hoppas ni inte äter middag nu...

Så här såg det ut innan de började tråckla

Stefan_2.thumb.jpg.4df3f340b5c0db5f3354e80b229ebdbd.jpg

...och så här såg det ut efteråt.

Stefan_3.thumb.jpg.f8f30247e9706d71f0f5bf12b1399d12.jpg

Så jag anser att det är rent skitsnack att de skulle rulla ut en akutpatient för att den inte har pengar eller kan vis upp en försäkring. Om inte annat så vittnar ju högarna med opbetalda räkningar för vård av Svenskar i Thailand om det. Det har fått vård som de behövt men sedan inte kunnat/velat betala ör sig. Men vård har de fått.

Jävla tönt,det lilla såret kunde du tejpa ihop själv

• Haha 7

leifen
51 minuter sedan, skrev SatanG:

Personligen tycker jag mig vara i "rätt" land, annars skulle jag inte vara här :-)

Jag tycker inte det ska behöva trixas som fan för att kunna få hjälp med akutvård i utlandet när andra länders medborgare har rätt till betald sådan i Sverige.

/ SatanG

Nej, andra länders medborgare har inte rätt till betald sådan i Sverige, det vet i alla fall min systerdotters man från USA som fick betala en rätt hög kostnad i Sverige. (+300.000kr, men han var försäkrad)

Bara för att man är född i Sverige ger ingen rätt till fri sjukvård runt om i världen, men som svensk boende i Sverige finns det utmärkta försäkringar för vistelser utomlands och även bra sjukvård för de som reser hem för planerad sjukvård.

Att skriva ut sig är ett aktivt val som inte bara pensionärer gör, utan gruppen som skrivit ut sig och jobbar i andra länder är troligt större så att Sverige ska ta ansvar för deras sjukvård när dom inte ens skattar i Sverige är bara nonsens.

Att sen inte Sverige lyckas göra vårdavtal med länder i ”tredje” världen som Thailand, Filippinerna, Ghana, Vietnam, Nepal eller Colombia som exempel är inte så märkligt. 

• Ge karma 1

ItaMar

Jag tror du vet vad SatanG menar och det är inte medborgare från USA han syftar på :look_down:

• Ge karma 3
  • Fint 1