Jump to content
Soengsang

Dags för att införa obligatorisk försäkring

Recommended Posts

Soengsang
31 minuter sedan, skrev Nemo:

Det väller ju in folk dagligen utan försäkring, men det är jäkligt synd om dem tycker människorna som leder landet.

Flyktingar ja...

Du får knappast ett visum till Sverige utan försäkring.

Mankan
3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Vilken promillegräns ska det då vara och varför?

För min del tycker jag 0,5 funkar. Att ödsla tid på att sänka Sveriges 0,2 gräns ytterligare är bara slöseri med resurser. Det finns viktigare saker att ta tag i. Ja tror knappast det är de som kör en timme efter de har druckit en folköl som är det stora problemet.

• Fint 1

Nemo
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Flyktingar ja...

Du får knappast ett visum till Sverige utan försäkring.

Det har du rätt i. Förmodligen en liten "glitch" i systemet.

• Ge karma 1
  • Fint 1

Mankan
4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Tycker inte det ser ut o fungera särskilt bra, miljonskulder till statliga sjukhus, ständigt återkommande snyfthistorier och insamlingar för sjuka.

Tycker du folk ska tillåtas resa till Sverige också utan försäkring?

Som jag sa eget ansvar. Det drabbar väl inte dig i alla fall, å snyfthistorierna är det väl bara att strunta i.

Det drabbar väl i stället sånna som Jive om man inför krav.

Edited by Mankan

Soengsang
7 minuter sedan, skrev Mankan:

Som jag sa eget ansvar. Det drabbar väl inte dig i alla fall, å snyfthistorierna är det väl bara att strunta i.

Det drabbar väl i stället sånna som Jive om man inför krav.

Kommer att drabba mig också om inte en anpassad försäkring tas fram för äldre.

Förhoppningsvis får man passera 70års sträcket.

Men frågan är när de genomför kravet, och tar de inte fram en försäkring för äldre så blir det ju katastrof för många.

L200

Tycker det statliga sjukhuset fungerar bra.

• Ge karma 2
  • Fint 1

evert 1

Alla försäkringsbolag är som vilket annat företag = ska vara vinstdrivande. Vilka ska då betala orimligt höga sjukhuskostnader som kan drabba skatteflyktingar i främmande länder?

Antingen får du skriva dig i Sverige och traska hem var 6:e månad eller ta skeden i vacker hand och anpassa dig efter vad som erbjuds där du nu befinner dig, svårare är det inte.

Kan det verkligen vara rätt att de som inte lämnat Sverige solidariskt ska bekosta andras dumheter, måste ändå vara upp till individen själv om den vill eller inte vill ordna en försäkring, kosta vad det nu kostar.

Dumheter av de som kräver att de ska kunna äta kakan men ändå ha den kvar.

Måste ändå vara ekonomiskt försvarbart att var skriven i Sverige och ha en hemförsäkring med vilken du kan förlänga för att därefter pendla hem  var 6:e månad.

Är du för dålig (bekväm) för detta, lägg dig då ned och dö:big_smile:

• Buu 3

Nemo
16 timmar sedan, skrev evert 1:

Alla försäkringsbolag är som vilket annat företag = ska vara vinstdrivande. Vilka ska då betala orimligt höga sjukhuskostnader som kan drabba skatteflyktingar i främmande länder?

Antingen får du skriva dig i Sverige och traska hem var 6:e månad eller ta skeden i vacker hand och anpassa dig efter vad som erbjuds där du nu befinner dig, svårare är det inte.

Kan det verkligen vara rätt att de som inte lämnat Sverige solidariskt ska bekosta andras dumheter, måste ändå vara upp till individen själv om den vill eller inte vill ordna en försäkring, kosta vad det nu kostar.

Dumheter av de som kräver att de ska kunna äta kakan men ändå ha den kvar.

Måste ändå vara ekonomiskt försvarbart att var skriven i Sverige och ha en hemförsäkring med vilken du kan förlänga för att därefter pendla hem  var 6:e månad.

Är du för dålig (bekväm) för detta, lägg dig då ned och dö:big_smile:

Nja, det är ju så att man måste bo mer än 6 månader i Sverige för att kunna vara skriven där, så det handlar inte om bekvämlighet.

Edited by Nemo
"bekvämhet" finns inte i ordlistan...
  • Ge karma 2

Tallviking
2 timmar sedan, skrev Nemo:

Hur tyder du detta: "dangers-for-expats-living-in-Thailand-without-health-insurance" ?

Med mitt inlägg menade jag alltså artikeln som TS tog upp in sin trådstart.

Om man inte bara läser bokstavligen vad som står utan startar upp hjärnan också inser man att problemet gäller alla oavsett om man bor i Thailand eller kommer dit en vecka som turist

Saknar man försäkring lever man farligt !

Jive
8 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om man inte bara läser bokstavligen vad som står utan startar upp hjärnan också inser man att problemet gäller alla oavsett om man bor i Thailand eller kommer dit en vecka som turist

"eller pengar" skulle du kanske tillägga!

• Ge karma 2
  • Fint 1

Nemo
4 minuter sedan, skrev Tallviking:

"Adventurer" is my middle name.  Jo men som bla Jive har insett, så hjälper det inte med en försäkring (om man mot förmodan skulle kunna teckna en) vid "mogen" ålder. Den täcker ju inte, av förståliga skäl, sjukdomsbilder som brukar upkomma på "ålderns höst".

Ungtuppar däremot, har ju inte dessa problem med bolagen. Fast å andra sidan drabbas de ju ganska sällan av dessa åkommor, varför försäkringsbolagen inte har några problem med att teckna en försäkring för dem.  Noga uträknat serru.

• Ge karma 1

hakancnx
On 2018-01-31 at 16:20, skrev Soengsang:

Alla borde, och kommer nog inom snar framtid krävas på att visa upp en försäkring vid ank landet, och förnyade av visum för de som redan befinner sig i landet, har ju varit förslag på det.

Underligt att det inte är genomfört ännu, men dessa händelser samt utlänningars stora skulder till sjukhusen lär ju påskynda det.

Vadå utlänningars stora skulder till sjukhusen..? Har du nån källa på det ?

Förutom snyfthistorien om Sjukhuset i Phuket som hade några hundratusen baht i utstående fordringar, kanske nån promille av omsättningen....

• Ge karma 2

Soengsang
1 timme sedan, skrev hakancnx:
Vadå utlänningars stora skulder till sjukhusen..? Har du nån källa på det ?

Förutom snyfthistorien om Sjukhuset i Phuket som hade några hundratusen baht i utstående fordringar, kanske nån promille av omsättningen....

Finns hur många artiklar som helst ang det.

Sen var är det väl inte "några hundra tusen" utan bara i artikeln nedan 4.3 miljoner samt ca 24 miljoner avskrivet, lite mer än ett par hundra tusen bht.
http://www.pressreader.com/Thailand/the-nation/20170423/281496456167353

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Edited by Soengsang
  • Ge karma 5

ItaMar

Har själv inte kollat upp något med försäkringar i Thailand ännu, eftersom jag inte har den möjligheten att bosätta mig där ännu, för ung.

Är väl annars ganska tydligt att försäkringsbolagen i Thailand är bara intresserade av inbetalningarna ej eventuella utgifter, därför utgår vissa saker när åldern går upp.

Hur det är för en Thailändare vet jag inte. Jag tror att om du vill ha en full försäkring så kan du få det men det kostar… Klart är, skall man föra in en lag på försäkring

så måste dom kunna erbjuda en heltäckande på något sätt, tror att den kommer att bli mycket dyr och ett fåtal har råd. Hur är det med svenska försäkringar om man bor halvårsvis i båda länderna?

En annan sak jag funderar på är hur försäkrad är era älsklingar, barn när ni bor i Thailand? Eller har ni bara försäkring för er själva? För mig så skulle det inte kännas bra om jag hade försäkring men övriga i familjen ingen.

ItaMar

• Ge karma 1
  • Fint 1